پنج شنبه، 9 فروردین 1403
اجتماع
شناسه خبر: 3099
  • 0

دولت انقلابی «رئیسی» قفل دولت "تدبیر و امید" بر ابرپروژه‌های راهبردی ‌لرستان راشکست

قفل تعطیلی ابرپروژه‌های راهبردی استان لرستان پس از سال ها تعطیلی در دولت سیزدهم شکست.

به گزارش بالاگریوه به نقل ازخبرگزاری تسنیم ، بسیاری از پروژه های راهبردی استان لرستان طی بیش ۱۰ سال اخیر راکد بودند تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سفر رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ به استان لرستان، بسیاری از این طرح ها جزو مصوبات سفر و اولویت های این دولت قرار گرفتند.

سفر هیئت دولت سیزدهم به لرستان، ۱۸۰ مصوبه با ۶۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی و در مجموع سقف اعتبارات ۱۶ هزار میلیارد و ۲۸۹ میلیارد تومان به‌اضافه ۳۴۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای این استان به‌دنبال داشت که به اذعان کارشناسان، مصوبات و اعتبارات خیلی خوبی برای توسعه لرستان بوده و در دولت‌های قبل این مقدار اعتبارات و مصوبات دقیق و کاربردی سابقه نداشته است.

استاندار لرستان و دیگر مسؤلان مربوط از آذرماه ۱۴۰۰ تاکنون پیگیری‌های فراوانی در پایتخت برای جذب اعتبارات، جذب سرمایه‌گذار و راه‌اندازی پروژه‌های راکد و تعطیل‌شده این استان داشته‌اند.

در این گزارش به آخرین وضعیت چهار پروژه راهبردی استان که بیش از یک دهه تعطیل بودند و در این دولت مورد توجه و عنایت ویژه قرار گرفتند می پردازیم.

قرار گرفتن پروژه راه آهن در قطار سرانجام

راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است که در صورت تکمیل نقش مهمی در پیشرفت همه‌جانبه و توسعه پایدار این استان دارد.

کلنگ احداث این طرح سال ۹۰ به زمین زده و عملیات اجرایی‌ آن سال ۹۳ با هزاران امید برای لرستانی‌ها آغاز شد. این طرح بنا بود تا شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد، اما در سال‌های اخیر فاقد اعتبار لازم برای ادامه عملیات اجرایی شد.

راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک یک پروژه حیاتی لرستان است که به‌دلیل اهمیتی که دارد در سفر ۱۹ آذرماه رئیس‌جمهور به این استان بسیار مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان یکی از مصوبات مهم سفر تصویب شد.

تکمیل پروژه راه‌آهن حدود ۹۶ میلیارد تومان پس از سفر رئیس‌جمهور و پیگیری‌های استاندار و تیم این استان در امسال از محل تهاتر نفت دارد؛ همچنین بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان از تهاتر نفت سال ۱۴۰۰ به این پروژه اختصاص داده شده است.

در سال ۱۴۰۱ علاوه بر ۹۶۰ میلیارد تومان اعتبار تهاتر نفت، ۲۴۰ میلیارد تومان از پیوست شماره یک به پروژه راه‌آهن تخصیص داده شده است. حدود ۶ هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد اولیه برای تکمیل قطعه دورود - خرم‌آباد و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کامل راه‌آهن از دورود تا اندیمشک نیاز است.

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور نیز در سفر ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰ به لرستان در دیدار با اقشار مختلف مردم با تأکید بر اینکه ما مسئله ریل و راه‌آهن این استان را جزو مصوبات سفر آورده‌ایم، اظهار داشت: قضیه ریل سال‌ها پیش باید حل می‌شد نه اینکه امروز موجب نگرانی مردم شود.

راه‌آهن باصرفه‌ترین مسیر حمل‌ونقل اتصالی آب‌های جنوب به مرکز کشور

پیگیری‌های زیادی برای حل مشکلات قراردادی راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ـ اندیمشک انجام و این موضوع در شورای عالی فنی کشور نیز طرح و پس از گذشت دو دهه بلاتکلیفی در دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن آغاز گردید.

راه‌آهن لرستان بر اساس دستور رئیس‌جمهور طی سه سال باید به بهره‌برداری برسد که پس از رفع مشکلات قراردادی پروژه با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده این پروژه را ۲ سال با شتاب جلو می‌برد.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بیستم شهریورماه در آیین در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک اظهار داشت: محور دورود- خرم‌آباد- اندیشمک یکی از مسیرهای اصلی در ترانزیت کشور است و ما باید مسیر ریلی و جاده‌ای این محور را از تهران به‌سمت خوزستان احیا کنیم.

وی افزود: پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و بهترین مسیر حمل‌ونقل اتصالی آب‌های جنوب به مرکز کشور است.

تاکید رئیس جمهور بر راه اندازی پروژه راه آهن

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور در سفر به لرستان برای راه‌اندازی پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد-اندیشمک بیان کرد:ما دوباره موظف شدیم که عملیات اجرایی این پروژه را به هر شکل ممکن شروع کنیم.

خادمی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک دارای دو مشکل قراردادی بود، گفت: این مشکل با پیگیری استاندار و نمایندگان لرستان، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه رفع شده‌است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به پیگیری مداوم استاندار لرستان برای پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد- اندیشمک تصریح کرد: توقف این پروژه مشکلی مالی داشت، اما  مشکل اصلی در قراداد آن بود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل مسیر ریلی دورود- خرم آباد داده‌ ،۴۰ ماه است و ما باید این پروژه را در این تکمیل و تحویل دهیم، تصریح کرد: هدف پروژه این نیست که فقط به خرم‌آباد برسد و حتماً باید به ریل جنوب نیز متصل شود.

پیش بینی ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن لرستان

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز همان روز در آغاز عملیات اجرایی این پروژه با بیان اینکه عملیات ساخت قطعه نخست راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک از دورود تا خرم آباد بعد از وقفه‌ای ۴ ساله امروز دوباره از سر گرفته شد.

 

زیویار افزود : قطعه نخست راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک ۱۲۱ کیلومتر طول دارد و عملیات ساخت آن سال ۱۳۹۲ شروع شد،برای اجرای این طرح ملی که ۳۲ کیلومتر تونل دارد 3 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه قطعه نخست راه آهن دورود – خرم آباد در مدت ۴۰ ماه به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: برای ادامه ساخت این طرح امسال ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

زیویار گفت: برای ساخت قطعه دوم این راه آهن به طول ۲۱۹ کیلومتر و از خرم آباد تا اندیمشک ۲۳ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی بیان کرد: راه آهن دورود – خرم آباد - اندیمشک ۴۰ درصد پیشرفت کار دارد و اعتبار آن از محل صندوق ذخیره ارزی و یا از محل تهاتر نفت تامین خواهد شد.

تجهیز کارگاه سدمعشوره، مهمترین مطالبه مردم لرستان

یکی از مطالبات چندین و چند ساله مردم استان لرستان و به‌ویژه مردم شهرستان‌های دلفان و کوهدشت احداث سد معشوره است تا با بهره‌برداری از این سد، کشاورزی و زمین‌های بی‌رمق این مناطق رونق بگیرد.

سد و نیروگاه معشوره شهرستان کوهدشت بر روی رودخانه کشکان و ساختگاه آن در حدود یک کیلومتر پایین‌تر از محل تلاقی دو شاخه تشکیل‌دهنده کشکان است؛ موقعیت توپوگرافی این سد برابر ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه طول شرقی، ۳۳ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد، 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت است.

 

هر چند سد بتنی دو قوسی معشوره مصوبه دولت در سال ۱۳۸۴ است، اما اعتباری برای این پروژه در بودجه سال ۹۰ و در زمان «حبیب‌الله دهمرده» استاندار وقت لرستان آغاز شد و بنا به گفته وی قرار بود با بهره‌برداری از پروژه سد معشوره علاوه بر آبی‌شدن ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی برای ۱۲ هزار نفر نیز شغل ایجاد شود اما احداث آن همچنان با کش‌وقوس‌های فروانی همراه شد، به‌طوری که در دولت یازدهم به‌دلیل نداشتن مجوز ماده ۲۱۵ و نداشتن توجیه اقتصادی روند اجرای آن را متوقف کردند تا یک کلنگ‌زنی بدون نتیجه بر پروژه‌های ناتمام این استان افزوده شود.

موضوع احداث سد معشوره در سفر رئیس‌جمهور به لرستان همچنان مورد تأکید مسئولان این استان قرار گرفت که قول‌های مساعدی داده شد تا این سد پس از سال‌ها به سرانجامی برسد.

تاکید رئیس جمهور در اجرایی شدن سدمعشوره

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس‌جمهور در سفر نوزدهم آذرماه ۱۴۰۰ به لرستان با اشاره به نقش احداث سد در رشد و آبادانی این استان گفت: مقرر شد اعتبارات لازم برای احداث سد معشوره اختصاص یابد تا این سد در مدت زمان کوتاه‌تری به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به سدهای لرستان، افزود: کار سد معشوره باید به‌طور سریع آغاز شود چون مطالعات آن انجام شده‌است، ضرورت آن تشخیص داده شده و کارهای مقدماتی آن نیز انجام شده‌است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه بودجه سد معشوره ممکن است ظرف امسال و سال آینده مشخص نشود، افزود: این کار وقتی انجام شد، اعتبار آن در بودجه سنواتی گذاشته و به‌نحوی از انحاء تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: آغاز کار سد معشوره جزو مصوبات سفر است و باید مجدانه آغاز شود، چون تأمین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف لرستان یکی از اولویت‌های اساسی است.

تحمیل هزینه های میلیاردی با معطلی سدمعشوره در دولت های گذسته

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به لرستان در خصوص معشوره با بیان اینکه کار اجرایی سد معشوره بیش از ۲ دهه به طول انجامیده است، گفت: با دیگر موضوعات آب در برنامه هفتم مورد توجه قرار می‌گیرد و اگر کشاورزی لرستان با حل مشکل آب شکوفا شود، گردشگری به عنوان ظرفیت بزرگ استان تحول بزرگی خواهد یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر این سد ۱۰ سال قبل با توجه به شروع آن از سال ۱۳۸۱ ساخته شده بود، هزینه چند ده هزار میلیاردی به استان‌های لرستان و خوزستان را متحمل نمی‌شدیم و به برکتی تبدیل می‌شد تا در تابستان زراعت و مردم منطقه تشنه نباشند، ادامه داد: رئیس جمهور نیز به استان لرستان سفر داشته و این سفر مصوباتی را نیز داشته است، سد معشوره یک نقطه حیاتی برای کشور است و می‌تواند پیشران اصلی اتفاقات خوب باشد.

وی با تأکید بر اینکه دولت و مجلس مصمم هستند تا در این خصوص گام جدی بردارند و با اولویت تأمین آب شرب و اولویت دوم کشاورزی و صنعت پیش برویم، عنوان کرد: مردم استان مطمئن باشند که دولت و مجلس مصمم هستند تا با یک جدول زمانبندی کار اینجا را شروع کنیم و با شیب ملایمی شتاب بگیرد.

قالیباف افزود: بر اساس صحبت‌های انجام شده امیدواریم فرازبند سد معشوره قبل از بارش‌های زمستانی انجام شود و این فرصت مناسبی است تا دولت و مجلس جدول زمان‌بندی را مشخص کنند و بر اساس آن پیشروی کنند.

عزم مصمم وزارت نیرو در تکمیل سدمعشوره

فرهاد زیویار، استاندار لرستان نیز در ۲۲ مردادماه امسال در جلسه شورای اطلاع رسانی استان، گفت: سد معشوره برای همه دولت‌ها تبدیل به یک تکلیف شده است. با وضعی که در حوزه و ذخیره‌سازی آب در لرستان به آن دچار شده‌ایم برای وزارت نیرو مسجل است که راهی غیر از این یعنی احداث معشوره برای آن وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در خصوص معشوره اگر رئیس‌جمهور وارد لرستان شود یا ما مورد مواخذه قرار می‌گیریم یا وزارت نیرو یا هرکس که در این زمینه تخلف کرده باشد.

استاندار لرستان با بیان اینکه وزیر نیرو برای ساخت معشوره در این راستا مصمم است، افزود: برای ساخت فراز بند سد که گفته شد تا قبل از بارندگی‌های لرستان ساخته شود 36 قلم ماشین‌آلات در محل مستقر شد.

وی تکمیل پروژه سد معشوره را یکی از مطالبات مهم استان عنوان کرد و افزود: باتکمیل این پروژه بخش کشاورزی چند شهرستان ازجمله خرم‌آباد، دلفان، کوهدشت، چگنی و رومشکان تقویت خواهند شد.

استاندار لرستان پیشرفت فیزیکی این پروژه را تاکنون ۲۵ درصد اعلام و تصریح کرد: خوشبختانه قول مساعدت را از شیبانی گرفتیم و اگر مجلس نیز نگاه ویژه‌تری به آن داشته باشند تا پایان سال بخش مهمی از پروژه را به پیش خواهیم برد.

تکمیل فرازبند سدمعشوره تا قبل از شروع بارندگی ها

مهرداد ویسکرمی در ۲۶ مهرماه در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت عملیات اجرایی سد معشوره با بیان اینکه با توجه به قرارداد قبلی، زیرساخت‌های سد در حال آماده شدن است، اظهار داشت: مقرر شده ساخت فرازبند سد تا قبل از شروع فصل بارندگی به اتمام برسد، چرا که در غیر این صورت به زیرساخت‌های قبلی آسیب جدی وارد می‌شود.

ویسکرمی از نهایی شدن مطالعه سد تا پایان آذرماه خبر داد و افزود: با تحقق این امر، قرارداد جدید با قرارگاه خاتم منعقد و عملیات اجرایی ساخت بدنه سد از دی‌ماه آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطالعات ضمن کار جزو طبیعت هر سدی می باشد، عنوان کرد: آخرین تصمیم‌ها مبتنی بر مطالعات نهایی شده است، با این وجود این مطالعات اختلالی در ساخت سد ایجاد نکرده، چرا که بر اساس مطالعات و قرارداد قبلی، زیدساخت‌ها در حال انجام است.

ویسکرمی به عزم دولت و وزارت نیرو برای ساخت سد معشوره اشاره و بیان کرد: شخص وزیر به طور جدی پیگیر موضوع است و تاکید ویژه‌ای برای ساخت معشوره وجود دارد و انتظار می‌رود زمستان امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی بدنه سد باشیم.

تکمیل چهارخطه ها اولویت دولت سیزدهم در لرستان

عملیات اجرایی محور چهارخطه کوهدشت به خرم‌آباد سال ۸۳ با ۷۰ میلیارد تومان آغاز شد و بنا بود سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد، ولی این محور۸۶ کیلومتری تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم متوقف شده بود.

جاده خرم‌آباد به کوهدشت مسیر حرکت زائران کربلای معلاست؛ این جاده حادثه‌خیز بوده و تصادفات رخ‌به‌رخ در آن بارها اتفاق افتاده است. مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان چهارخطه کوهدشت به خرم‌آباد در سفر رئیس‌جمهور به استان لرستان مصوبه گرفت و این پروژه تاکنون پیشرفت کلی ۸۸ درصدی دارد. 

اکنون فقط دو قطعه شامل قطعهٔ «خضر - فرودگاه به‌طول هشت کیلومتر با پیشرفت هفتاد و پنج درصد» از خروجی خرم‌آباد به‌سمت کوهدشت و قطعه دیگر شامل قطعه «چنارکوهدشت به طول پنج کیلومتر با پیشرفت ۴۵ درصدی» ‌از چهارخطه کوهدشت به خرم‌آباد که ۱۳ کیلومتر است، باقی‌مانده است. پیشرفت کلی این دوقطعه به‌صورت وزنی ۶۰ درصد است.

زائران ابا عبدالله(ع) ، مردم خرم آباد و کوهدشت، سایر روستاها و بخش‌های طول مسیر از چهارخطه کوهدشت به خرم‌آباد منتفع می‌شوند و هم زمان تردد بین دوشهر کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین قیر و اعتبار لازم تا پایان مهر ماه هشت کیلومتر اول و تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ قطعه چنار نیز به پایان برسد.

تکمیل چهارخطه نورآباد- خرم‌آباد و فیروزآباد- الشتر تا پایان ۱۴۰۱

چهارخطه نورآباد - خرم‌آباد و فیروزآباد - الشتر با طول ۹۵ کیلومتر که ۸۱کیلومتر آن محور خرم‌آباد- نورآباد و ۱۴ کیلومتر مربوط به محور فیروز آباد - الشتر است بخشی از کریدور بزرگراهی غرب است که تاکنون ۷۲ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است و ۲۳ کیلومتر در دولت‌های گذشته به بهره‌برداری نرسیده بود.

از ۲۳ کیلومتر باقیمانده در محور فیروز آباد ۲ کیلومتر و از محور نورآباد به فیروزآباد محدوده گاوکش ۴ کیلومتر آسفالت شده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه ۱۰ کیلومتر از محور نورآباد - خرم‌آباد آسفالت شود و ۲۰ کیلومتر از چهارخطه نورآباد - خرم‌آباد و فیروزآباد - الشتر تا پایان سال از محور به بهره‌برداری برسد.

سه کیلومتر باقیمانده از این محور نیز به‌دلیل حجم عملیاتی سنگین خاک‌برداری سنگی، انفجارهای متعدد و خاک‌ریزی حجیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرخطرترین جاده کشور

جاده ازنا - شازند یکی از پرخطرترین جاده‌های کشور است که شهرستان ۷۵ هزار نفری ازنا در استان لرستان را به شهرستان شازند در استان مرکزی وصل می‌کند. این جاده که در بین مردم و رانندگان به «جاده مرگ» شهرت یافته است در طول سال‌های گذشته همواره تیتر رسانه‌ها بوده و کمتر هفته یا ماهی بوده که شاهد تصادفات مرگ‌بار در آن نباشیم.

با افزایش حجم تردد در محور ازنا - شازند در سال‌های اخیر شاهد تصادفات مکرری هستیم، به‌طوری‌که ۸۰ درصد تصادفات در این محور رخ می‌دهد و این مسیر به‌ یکی از حادثه‌خیزترین جاده‌های‌ استان لرستان تبدیل شده است.

عملیات اجرایی چهارخطه‌شدن محور ازنا ـ شازند با وجود اینکه سال ۹۱ با هدف کاهش مسافت بین استان‌های لرستان و اراک به‌عنوان یک جاده ترانزیتی مطرح شد، اما عبور خودروهای سنگین در این محور بیش‌ترین تلفات این استان را در سال ۱۳۹۸ رقم زد و این جاده همچنان جولانگاه مرگ مسافران شده است.

۱۵۰میلیارد تومان پس از سفر رئیس‌جمهور به لرستان برای تسریع در تکمیل جاده ازنا- شازند در سفر رئیس جمهور مصوب شد که از این میزان ۵۹.۷ میلیارد تومان اعتبار ۱۴۰۰ گرفته است و ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جاده الیگودرز ـ مسجدسلیمان ۹۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد که از این میزان ۲۵ میلیارد تومان تخصیص نقدی داده است و ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین جاده الیگودرز ـ داران ۱۰۰میلیارد مصوبه دارد که ۲۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی داده شده‌است و هم‌اکنون ۱۶ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد.

احیای بیمارستان نیمه کاره نیایش

پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۱۰۷ هزار متر مربع، ۵۸ هزار و ۸۰۰ متر مربع ساخت در ۱۴ بلوک در مجتمع پردیس دانشگاهی کمالوند در دستور کار قرار گرفته است.

بیمارستان ۵۵۱ تخت‌خوابه نیایش (واقع در کمالوند) پروژه جایگزین بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد یکی از پروژه‌های مهم حوزه بهداشت و درمان لرستان است که ساخت آن در سال ۱۳۹۰ آغاز شده و بنا بود 36 ماه به بهره‌برداری برسد، اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

بیمارستان‌ نیمه‌تمام نیایش خرم‌آباد که تعطیل شده بود پس از سفر رئیس‌جمهور احیا شد و در حال حاضر پیشرفت خوبی دارد. استاندار و مسئولان لرستان برای تکمیل این بیمارستان به‌دنبال بحث ماده 56 و اخذ مابقی اعتبارات این پروژه هستند که طی بازه زمانی تعیین‌شده به بهره‌برداری برسد.

۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تاکنون برای تکمیل بیمارستان نیایش از محل سفر تخصیص نقدی پرداخت شده است و در حال حاضر۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان نیایش در سفر رئیس‌جمهور مصوب شده است که مقرر شد از سه منبع ماده ۵۶، منابع داخلی وزارت بهداشت و تعهد سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور تأمین شود که تاکنون سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور تعهد خودش را برای ۱۴۰۰ و قسمتی از تعهد ۱۴۰۱ را انجام داده است.

تحقق ساخت بیمارستان رازی کوهدشت در دولت سیزدهم

هوشنگ بازوند استاندار اسبق لرستان در ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ در سفر به کوهدشت وعده پیگیری ساخت بیمارستان دوم این بیمارستان را که مجوز آن از ماده ۲۱۵ تأمین شده بود به مردم کوهدشت داد؛ وعده‌ای که سبب خوشحالی مردم شد. بیمارستان نیمه‌کاره رازی کوهدشت پس از گذشت هفت سال تبدیل به یک آرزو برای مردم این شهرستان شده است.

روند احداث بیمارستان رازی کوهدشت پس از سفر رئیس‌جمهور به لرستان و توجه ویژه به پروژه‌های درمانی این استان با شتاب بیشتری دنبال شد، به‌طوری که به گفته نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی ۱۰ میلیارد تومان در چند روز آینده به این پروژه تزریق می‌شود.

همچنین ۲۰۰ میلیارد تومان از طریق ماده ۵۶ قرار است به بیمارستان رازی کوهدشت تزریق شود و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از اعتبارات ملی برای این پروژه مصوب شده‌است که ۱۰۰ میلیارد تومان آن امسال تخصیص می‌یابد. ۱۴.۵میلیارد تومان نیز از این مبلغ تاکنون جذب شده‌است و مابقی آن نیز تخصیص داده می‌شود.

دولت سیزدهم گره ۲۰ ساله ساخت کتابخانه مرکزی خرم آباد را باز کرد

کتابخانه مرکزی شهر خرم‌آباد در سال ۱۳۸۰کلنگ‌زنی شد، بهربرداری از این پروژه که از پیرترین پروژهای استان لرستان است برای اهل فرهنگ و کتاب به آرزویی ۲۰ساله بدل شده است.

مبلغ ۶۰میلیارد تومان برای کتابخانه‌های لرستان در سفر رئیس‌جمهور به این استان مصوب شد که سهم کتابخانه مرکزی ۴۰میلیارد تومان تعیبن شد. این کتابخانه شامل طبقه همکف، د‌و سالن مطالعه برای دختران و پسران، دو مخزن برای کتاب‌ها بوده و در مجموع ۱۷۰۰متر زیربنا دارد. 

بخش کودک و بخش نوجوانان کتابخانه مرکزی خرم‌‌آباد با زیربنای ۸۰متر و همچنین بخش مخصوص روشندلان با زیربنای ۱۶۰ متر مربع است. احداث این کتابخانه که زیربنای ساختمان و تأسیسات آن ۷۶۰۰متر است، سرانه کتابخانه‌های لرستان را دوبرابر ارتقا می‌دهد.

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در دوطبقه و با داشتن سالن آمفی‌تئاتر، سالن جلسات، سالن اینترنت، نمازخانه و پارکینگ برای جوانان و اهل فرهنگ لرستان مکانی کم‌نظیر است که هفتم شهریور ۱۴۰۱ به‌مناسبت هفته دولت با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افتتاح شد.

گشودن قفل کارخانه خمیرمایه دورود پس از ۱۳ سال تعطیلی

کارخانه خمیرمایه لرستان که در کیلومتر۳۰ جاده بروجرد به خرم‌آباد و در جوار شهرستان چالانچولان در زمینی با مساحت ۱۰ هکتار واقع‌شده است سال ۸۱ فعالیت خود را برای تولید خمیرمایه نانوایی آغاز کرد، اما دیری نپایید که تنور این کارخانه به‌دلیل پاره‌ای از مشکلات مانند بدهی بانکی و عدم رقابت در بازار در سال ۸۷ خاموش شد. 

این کارخانه در حال حاضر با گذشت ۱۳ سال توسط دولت سیزدهم راه‌اندازی شد تا از ظرفیت این کارخانه راکد برای رونق تولید و اشتغال بخشی از جوانان این دیار با ظرفیت اشتغال 60 نفر استفاده شود.

کارخانه خمیرمایه لرستان با تسهیلاتی که دریافت می‌کند و با ظرفیت تولید این کارخانه در فازهای توسعه‌ای به ۷ هزار تن افزایش می‌یابد و می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کشور باشد
دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید