شنبه، 1 اردیبهشت 1403
اجتماع
شناسه خبر: 3079
  • 0

«‌ گفته ها » و « ناگفته های » عملکرد شورای اسلامی شهر پلدختر

رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر قبل ازخطبه های نمازجمعه گزارش عملکرد یک سالۀ این شورا را ارائه کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر قبل ازخطبه های نمازجمعه گزارش عملکرد یک سالۀ این شورا را ارائه کرد.
 

گروه اجتماعی بالاگریوه ؛مجتبی حسینی رئیس شورای اسلامی شهرپلدختر، پیش ازخطبه های نمازجمعه ۱۴۰۱/۵/۷ این شهر به بیان گزارش عملکرد شورای اسلامی پرداخت که بخش های مهم گزارش به همراه « توضیحات » بالاگریوه به شرح زیر است .

 

۱-رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر در ابتدای گزارش خود از تلاش شورا برای حفظ وضع موجود گفت و از رفع نقائص تونل های نور و ...درحالی که نگهداری و یا حفظ وضع موجود با پرداخت بموقع حقوق و مزایای پرسنل ، رضایتمندی شهروندان ، پرداخت هزینه های آب و برق و نگهداری ساختمان اداری شهرداری و تکریم ارباب رجوع میسر می گردد که امیدواریم اینچنین شده باشد.

۲-مجتبی حسینی از کارگران شرکتی و خدماتی سخن به میان آورد اما نگفت که به چه دلیلی شهردار منصوب این شورا با تبدیل وضعیت قانونی فرزندان ایثارگران و مشخصا مصطفی موسی پور علیرغم طی مراحل گزینش و معرفی از طرف استانداری تا لحظۀ انتشار این خبر مخالفت می کند و شورای شهر در این زمینه سکوت اختیار کرده است ؟

 

۳-رئیس شورای اسلامی شهر همچنین از تشکیل کمیسیون های تخصصی شورا سخن گفت اما از اقدامات انجام شده توسط این کمیسیون ها آمار و گزارشی ارائه نداد .شاید بدان دلیل که تنها اقدامی که یکی از این کمیسیون ها (فضای سبز و محیط زیست) انجام داده قطع درختان ۱۰ سالۀ بلوار حضرت امام در سال کم آبی بود که میلیاردها تومان هزینۀ کاشت و نگهداری این درختان شده بود ، و نیز هزینه هنگفت خرید گل و گلدان در گرمای بالای ۵۰ درجه که حتی اگر رودخانه هم خشک نمی شد این گل ها در برابر گرمای ۵۰ درجه قطعاً خشک می شدند که این اقدام در نوع خود بسیار عجیب و غیر تخصصی می نماید. همچنین رئیس محترم شورا نگفت که آیا برکناری کارشناس حقوقی که به تبع آن شهرداری چندین میلیارد در پرونده های اختلاف ملکی محکوم شده و یا در شرف محکومیت است در همین کمیسیون های مد نظر رئیس شورا تصویب شده ؟ و آیا شورا و کمیسیون های گفته شده مسئولیت و تبعات خسارت های احتمالی و آثار مترتب بر خلع ید از کارشناسان با تجربۀ شهرداری را می پذیرند؟

 

۴- وی از آزادسازی حریم ساحلی شرقی و غربی رودخانه گفت اما نگفت که اگر شورای اسلامی شهر و شهرداری واقعا به فکر آزادسازی حریم رودخانه هستند آیابا توجه به تنگنای مالی ،شهرداری نمی تواند ازطریق تهاترو واگذاری تعدادی از ۲۷ قطعه زمین های ۴ و ۸ هکتاری که شهرداری به مزایده گذاشته با صاحبان منازل و اماکنی که درحریم رودخانه هستند مشکل آزادسازی حریم رودخانه را حل و فصل نماید؟ 

 

۵-مجتبی حسینی ازکمبود زمین قبرستان سخن گفت و به دنبال راه و چاره می گشت ، اما نگفت که این مشکل صرفا با تهاتر چند قطعه از زمین های به مزایده گذاشته شده شهرداری با صاحبان زمین های همجوار گلزار شهدای پلدختر مرتفع می گردد.

 

۶- رئیس شورای اسلامی شهر به واگذاری اماکن شهرداری ازطریق مزایده و اینکه این امر باعث رشد اجاره تا حدود حتی هزار درصد شده اشاره کرد ،که اگر منظور ایشان افزایش چند برابری اجارۀ کشتارگاه باشد ، باید گفت درست است که در سنوات گذشته کشتارگاه با مبلغ پائین تری اجاره داده می شده اما تمامی هزینه ها ازجمله خرید سردخانۀ پیش سرد ،ساخت اتاقک و حوضچه ،رنگ آمیزی ،چاه تخلیه و...بر عهدۀ مستأجربوده که اکنون برخلاف روال قبل این هزینه ها را شهرداری متقبل شده و در واقع هزینه های شهرداری هم با این قرارداد چند برابر شده ،همچنین ایشان نگفتند که به چه دلیل مجموعه شهربازی شهرداری واقع در پارک ولایت بدون رعایت قانون مزایده به مدت ۳ سال به بخش خصوصی و به صورت رایگان واگذار گردیده و درآمدوسایل بازی ازجمله سرسره بزرگ،کشتی بزرگ،چرخ فلک،و وسایل دیگری که پیمانکاراضافه کرده برای بخش خصوصی می باشد و در نتیجۀ این واگذاری گویا یک ریال عاید شهرداری نخواهد شد که این امر صد درصد خلاف قوانین و مقررات می باشد. 

۷-وی از واگذاری بعضی از درآمدهای شهرداری به دفاتر پیشخوان دولت صحبت کرد درحالی که به گفتۀ احدی ازکارمندان شهرداری تنها عوارض خودرو از طریق دفاتر مذکور انجام می گیرد که آن هم تقریباً از ۵ الی ۶ سال گذشته به همین منوال بوده و ارتباطی آنچنانی با شورای دوره ششم ندارد.

  

۸-مجتبی حسینی ازجداسازی آب فضای سبز از آب شرب بعنوان بخشی از عملکرد شورای ششم نام برد و از شهروندان خواست که درخت های جلو منازل و مغازه های خود را آبیاری نمایند ، اما نگفت که اولا جداسازی آب مورد نیاز فضای سبز از آب شرب مربوط به تقریبا  یک دهه گذشته می باشد ، ثانیا ؛با توجه به کم بارانی و کمبود آب مردم درختچه های جلوی مغازه و منازل خود را  با کدام آب آبیاری کنند ؟ یقینا اگر شورای محترم شهر با واقع بینی و آینده نگری  عمل می کردند علیرغم تذکرات مسئولین بالادستی نباید هزینه های هنگفتی برای خرید و کاشت درختان انجام می دادند زیرا وقتی که در شرایط کم آبی شهروندان عزیز گاها در تأمین آب شرب مورد نیاز خود هم با مشکل مواجه می شوند چگونه نهال های مورد نظر شمارا آبیاری کنند؟

 

۹-رئیس محترم شورای اسلامی شهر از بدهی های سنگین ۳۰میلیاردی شهرداری گلایه کرد اما نگفت که اولا طبق اولین مصاحبۀ رئیس شورا با رسانه ها درزمان آغازبه کارشورا بدهی شهرداری ۲۴میلیارد بوده چرابه ۳۰میلیارد افزایش پیداکرده وعلاوه براین میزان حدود ۱۵میلیارد محکومیت شهرداری درپرونده های اختلاف ملکی هم به این بدهی افزوده شده است و با چه توجیهی درچنین وضعیتی کارشناس باتجربه حقوقی شهرداری ( باهرگرایش و سلیقۀ سیاسی) از این پست حساس برکنارو به جای این دست نیروها ازافراد فاقدتخصص و تجربه و غیرمرتبط با مسئولیت واگذار شده منصوب شده اند که همین امر باعث محکومیت های پی در پی شهرداری در یکسال گذشته شده است .

 

۱۰-« حسینی»‌ در ادامۀ گزارش عملکرد شورا به موضوع بحث عمرانی در شهرداری اشاره کرد اما تنها پروژۀ عمرانی که به آن پرداخت « آسفالت » بود .درحالی که آسفالت معابر اولا از وظایف ذاتی و بدیهی شهرداری های سراسر کشور است یعنی حتی اگر شهر شورا هم نداشت آسفالت خیابان های شهر انجام می گرفت ، ثانیا  قیر مورد استفاده برای آسفالت خیابان های شهر از محل بند «ز » تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به صورت رایگان در اختیار شهرداریها قرار گرفته  و شهرداری می بایست در سال ۱۴۰۰ آن را برای رفاه شهروندان به آسفالت تبدیل می کرد منتهی به دلایل نامعلوم با ۵ ماه تاخیر در حال انجام است و نبود هیچگونه طرح عمرانی و نابسامانی عمرانی شهرداری پلدختر بی سابقه بوده است .

 

۱۱-رئیس محترم شورای شهر درحالی گزارش عملکرد شورا را یرای نمازگزاران و شهروندان بیان کرد که هیچ اشاره ای به مهم ترین وظیفۀ شورا یعنی انتخاب یک شهردار مجرب و کارآزمودۀ واجدشرایط برابر تبصرۀ بند اول مادۀ ۸۰ قانون شوراها » و بند۲ قسمت «چ» ماده ۳ آئین نامۀ اجرائی شرایط احراز تصدی سمت شهردار و ماده ۵ آئین نامۀ مذکور نکرد شاید بدان دلیل که اکنون تعدادی از اعضای محترم شورا به این نتیجه رسیده اندکه درانتخاب شهرداراشتباه صورت گرفته و این روزها زمزمۀ تجدید نظردرتصمیم اولیۀ آنان واستیضاح شهردار دراذهان عمومی مطرح می باشد. 

 

۱۲-رئیس محترم شورای اسلامی شهر در ارائۀ گزارش عملکرد شورا به این نکتۀ مهم اشاره نکرد که چرا از زمان آغاز به کارشورای ششم عدم توانایی در دفاع حقوقی از پرونده های مطرح شده علیه شهرداری تاکنون نزدیک به ۱۵۰ میلیارد ریال به ضرر شهرداری رأی قضائی صادر گردیده  یا در شرف صدور می باشد.

 

۱۳-مجتبی حسینی از انضباط مالی حاکم بر شهرداری سخن گفت اما نگفت که چطور می شود هم نظم و انضباط مالی بر شهرداری حاکم باشد و هم  از کمبود بودجه گلایه داشت  و هم بدهی ها از ۲۴ میلیارد( مصاحبه خود رئیس شورا  ۶ بهمن ۱۴۰۰) به بیش از ۳۰ میلیارد برسند؟ و اگر نظم و انضباط مالی حاکم است چرا شهرداری در پرداخت حقوق کارکنان رسمی هم گاها با مشکل مواجه می شود تاچه رسد به کارگران شرکتی ؟ 

 

۱۴-رئیس محترم شورای شهر از آسفالت و جدول بندی خیابان های شهرگفت اما نگفت که هزینۀ این اقدامات از محل درامدهای شهرداری بوده و در واقع شهرداری به پیمانکاران مربوطه بدهکار شده است و این نشان دهندۀ آن است که شهرداری درجذب اعتبارات عمرانی ازمحل کمک های دولتی تحت عنوان تملک دارایی سرمایه ای عاجز بوده است.

 

۱۵-« حسینی» در بیان گزارش عملکرد شورا به موضوع مهم  وضعیت حقوقی و قرارداد کارگران شرکتی اشاره روشنی نکرد درحالی که این کارگران زحمتکش چندین بار در شهرداری و درنماز جمعه به وضعیت حقوقی خود و فشار و تهدید آنان به اخراج برای سپردن تعهد محضری اجباری الزام به پاره وقت بودن و سلب هرگونه حق اعتراض، معترض بوده و این نگرانی به خطبه های نمازجمعه هم کشیده شده که امام جمعه محترم رسیدگی به این مشکل را به دادگستری احاله کرد.

 

۱۶-رئیس شورای اسلامی شهر پلدختر از زمین های ۴ و ۸ هکتاری سخن گفت اما اشاره ای به این سوال مهم نکرد که آیا با مجوز و مصوبۀ شورای اسلامی شهر و نظر مثبت کمیتۀ انطباق فرمانداری سهم ۶۳ و هفتاد و پنج صدم درصدی شهرداری از زمین های موصوف  به ۱۰ درصد کاهش پیداکرده ؟ زیرا که به عقیدۀ کارشناسان و اهل خبره شهرداری از این بذل و بخشش نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان متضرر شده است .

 

۱۷-مجتبی حسینی ازطرح باز آفرینی شهری سخن گفت اما اشاره ای به این موضوع نکرد که آیا صحت دارد پیمانکاراین طرح از«گتوند خوزستان» انتخاب شده است ؟ و اگر صحت دارد بر اساس کدام مناقصه این پروژه واگذار شده است ؟

 

۱۸-رئیس محترم شورای اسلامی شهر در گزارش عملکرد شورا نگفت که اگر دلیل اخراج بعضی از نیروهای شرکتی دستور سازمان بازرسی مبنی بر عدم بکارگیری نیروی شرکتی در بخش های اداری بوده چرا اکنون پست حساس روابط عمومی به یکی از همین نیروها سپرده شده است ؟


۱۹-رئیس محترم شورای شهر دربیان گزارش عملکرد شورا هیچ اشاره ای به این موضوع مهم نکرد که آیا این گزارش نظر و عقیدۀ همۀ اعضای محترم شورا بوده و آیا شهروندان ازعملکرد شورا و شهرداری و تکریم ارباب رجوع در شهرداری رضایتمندی دارند یا اینکه این گزارش صرفا توسط رئیس شورا تهیه گردیده و مابقی اعضاء دیدگاه متفاوتی داشته و از نابسامانی درمدیریت شهری گلایه مند هستند.؟

 

۲۰-خلاصۀ کلام ،با وجود آنکه براساس بند ۲مادۀ ۸۰ قانون شوراها یکی از اصلی ترین وظایف شورا بررسي و شناخت كمبودها ،نيازها و نارسايي هاي اجتماعي ،فرهنگي ،آموزشي ،بهداشتي ،اقتصادي و رفاهي شهروندان و تهيه طرح ها و پيشنهادهاي اصلاحي و راه حل هاي كاربردي در اين زمينه ها جهت برنامه ريزي و ارائه آن به مقامات مسوول ذيربط می باشد ،اما این موضوع مهم درگزارش عملکرد ارائه شده توسط رئیس محترم شورا مغفول ماند شاید به دلیل آنکه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید