جمعه، 10 فروردین 1403
اجتماع
شناسه خبر: 3038
  • 0

در نخستین جلسه شورای  حفاظت منابع آب پلدختر مطرح شد

به رغم بروز پدیدۀ تنش آبی صدور بی رویۀ مجوزهای برداشت آب قابل توجیه نیست

بایستی با اتخاذ تدابیر فوری از خشک شدن ۴ هزار هکتار باغات مثمر ثمر شهرستان جلوگیری شود.

چرا مسئولان در فصول بارانی برای مشکل آب چاره اندیشی نکردند؟

به گزارش بالاگریوه در اولین جلسۀ شورای حفاظت منابع آب پلدختر بر ضرورت مدیریت و حفاظت از منابع آب تأکیدشد


در این جلسه که به ریاست سرپرست فرمانداری با حضور ائمۀ جمعۀ پلدختر و معمولان، فرمانده ناحیۀ مقاومت بسیج ،دادستان،فرمانده نیروی انتظامی ،وجمعی ازاعضای شورای اداری شهرستان درسالن جلسات فرمانداری پلدختر تشکیل شد ،راهکارهای لازم برای کاهش خسارت های تنش آبی درشهرستان ارائه گردید.

مسئولان جهاد کشاورزی و امور آب شهرستان در این جلسه بر ضرورت ممانعت ازکشت محصولات آبدوست و جلوگیری ازکشت پائیزه تأکید و اظهارامیدواری کردند باهمکاری اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان از خشک شدن ۴ هزار هکتار باغات مثمر ثمر جلوگیری شود.

امام جمعه پلدختر امادر واکنش به پیشنهاد مسئولان جهادکشاورزی و امور آب درخصوص جلوگیری از کشت پائیزه اظهار داشت :با توجه به اینکه دراین شهرستان هیچ زیرساخت اشتغالزا و افراد و بنگاه های کار آفرین آنچنانی وجود ندارد و درصد بسیاری ازمردم شهرستان از راه کشاورزی امرارمعاش می کنند ،بایستی به جای پیشنهادهای اینچنینی هرآنچه می توانیم با مدیریت صحیح منابع و درنظرگرفتن میزان آب موجود و تشویق مردم به پرهیز از اسراف درمصرف آب آنان را با تنگناهای موجود با مسئولان همگام سازیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه وقتی شما مدیران محترم موضوع جلوگیری ازکشت پائیزه را مطرح می کنید بایستی برای اقناع مردم و تأمین معیشت آنان راهکارجایگزین ارائه بدهید.زیرا مقام معظم رهبری با آینده نگری کارشناسانه ودقیق امسال را سال تولید ،دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامگذاری کرده اند و مسئولان بایستی به فکر راهکارهای ایجادکارآفرینی مبتنی بردانش روز باشند نه اینکه تصمیماتی اتخاذشود که کشاورزان منطقه در مضیقه قرارگیرند .

امام جمعه معمولان نیزدرادامۀ این جلسه برضرورت تدوین سیاست های تشویقی برای گذرازتنش آبی در شهرستان تأکید کرد و گفت: بایستی احداث سدهای دردست مطالعه را با قوت بیشتری دنبال بگیریم و در فصل زمستان  با ذخیره کردن آب رودخانه های شهرستان از این منابع به نحو احسن استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضائی تصریح کرد : نبایستی تاوان عدم برنامه ریزی صحیح مسئولان درفصل های بارانی و در نظر نگرفتن تدابیرلازم برای مهار و ذخیرۀ آب های موجود درشهرستان را مردم بپردازند.

دادستان پلدختر نیز دراین جلسه با اشاره به اینکه بایستی برای عبور ازمشکل کم آبی «فرهنگسازی» شود اظهارداشت: به جای استفاده ازقوۀ قهریه بایستی با سیاست های تشویقی ، پرداخت تسهیلات بلاعوض و کم بهره و پای کارآوردن شرکت های بیمه برای جبران خسارت های محصولات کشاورزی ، تأثیرخشکسالی و تنش آبی برزندگی مردم منطقه را تقلیل داد .

علی امرائی تصریح کرد: بایستی برای کشاورزان تبیین کنیم که در شرایط کم آبی و احتمال خشک شدن رودخانه یا چاه هائی که برای کشاورزی از آن استفاده می کنید اگرامسال کمتر محصول بکارید و به سود کمتر قانع شوید یقینا در سال زراعی آتی می توانید کشاورزی بهتری داشته باشید .

دادستان پلدختر افزود :مسئولان مرتبط باحوزۀ آب با اینکه طی یکی سال های گذشته کم بارانی و خشکسالی را به عینه لمس کرده اند اما چرا مجوزهای بی رویۀ برداشت آب از منابع و سفره های زیرزمینی آب و رودخانه را به وفور صادر می شود ؟

مدیردفترحفاظت شرکت آب منطقه ای استان لرستان دراین جلسه مهم ترین موضوع در بحث چگونگی حفاظت ازمنابع آب رافرهنگ سازی عنوان کردو افزود: بایستی مسائل علمی ، کارشاناسانه و دقیق را در موضوع کم بارانی و خشکسالی برای مردم شفاف سازی و تبیین کرد.

سیروس طهماسیان با بیان اینکه ما بعنوان متولی حوزۀ آب می بایستی طی سالیان گذشته تدابیری برای پیشگیری از بروز تنش آبی می اندیشیدیم تصریح کرد: روشن گری برای مردم در خطبه های نمازجمعه و فرهنگ سازی در رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی درزمینۀ راه های صحیح استفاده از منابع آبی و جلوگیری از تخلفات در حوزۀ بهره برداری های غیرقانونی و بی رویه از منابع آب می تواند تا حدود زیادی خسارت های تنش آبی و خشکسالی را کاهش دهد.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید