جمعه، 31 فروردین 1403
اجتماع
شناسه خبر: 2506
  • 0

به مناسبت هفته قوه قضائیه تبیین شد

طولانی شدن رسیدگی به پرونده های قضائی مردم را مأیوس می کند / اعمال نفوذ ها دردستگاه قضائی برچیده شود

حضرت آ‌یت الله مکارم گفت: اگر دستگاه قضایی کارآمدداشته باشیم دردنیاموفق خواهیم بود،چون هدف نظام اسلامی اجرای عدالت است که بخش مهمی از آن وابسته به نظام قضایی است

به گزارش بالاگریوه به نقل از رسا، همزمان باگرامیداشت شهدای هفتم تیرکه روزقوۀ قضائیه نام گذاری شده است بایداذعان کرددستگاه قضا در آئین حکومت‌داری اسلام حرف اول رامی‌زند یا ازبخش‌هایی است که حرف اول را می‌زند،لذا آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران در امر قضاست. و اگر دستگاه قضایی کارآمد داشته باشیم دردنیا موفق خواهیم بود،چون هدف نظام اسلامی اجرای عدالت است که بخش مهمی از آن وابسته به نظام قضایی است و اگر این نظام آسیب‌هایی پیدا کند، آبروی نظام اسلامی درخطر می‌افتد.


ضرورت مقابله با اطاله دادرسی دردستگاه قضا


بسیاری ازمردم ازطولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضایی گلایه دارند،گرچه برخی ازعوامل این مشکل بحمدالله برچیده شده است،لیکن اگربخش های دیگری از این عوامل برچیده شود، نگرانی مردم هم برطرف می‌شود.


آری طولانی بودن مراحل مراجعه مردم به دستگاه قضاتا رسیدن به نتیجه، عمده مشکلات مردم است،زیبنده نظام اسلامی نیست که دستگاه قضایی آن، به گونه‌ای عمل کندکه فردمتضرر،ازارائه شکوائیه ورسیدگی به اموراتش پشیمان ومایوس شود.متاسفانه برخی وکلای دستگاه قضانسبت به عیب تراشی‌ها و اخلال در روند پرونده‌های قضایی نه تنها زمان را می‌کشند، بلکه هزینه‌های زیادی را ازموکل خود می‌گیرند.


پرونده‌ای راسراغ دارم که ۲۰سال است درجریان رسیدگی است وگمان می‌کنم ۲۰سال دیگرهم این روندطول بکشد.حال آنکه طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها سبب مأیوس شدن مردم شده است.


پیشنهادما این است که بایدشعبه قضایی به سبک دادگاه‌های امیرمؤمنان علی(ع) با حضورچند مجتهد شجاع برای این کار تشکیل شود و با دقت، ولی با سرعت و حذف تشریفات،حداکثر در عرض یک هفته این مجرمان را به اشد مجازات اعمالشان برسانند تا بقیه عبرت بگیرند و حساب ببرند و مجلس محترم مشکلات قانونی آن را نیز حل کند.


ازهم اکنون بایدقضاتی پرورش داد که بعد ازروشن شدن زوایای ماجرا، با قاطعیت مساله را ببرند، تمام کنند و با وسواس، مساله را عقب نیندازند.


تأسف آوراست وقتی رسیدگی به سوء استفاده های مالی دردستگاه قضائی سال ها طول می کشد


بدیهی است دستگاه قضایی باید به سوء استفاده‌های مالی رسیدگی کند،تأسف آور است وقتی سوء استفاده های مالی می شود تا به دستگاه قضایی برود و روند آن پیگیری شود تشریفات قانونی به اندازه ای زیاد است که سال ها طول می کشد و اثر مطلوب را ندارد.


حال آنکه کسانی که تخلف اقتصادی می کنند بایدخارج ازنوبت رسیدگی شودکه در این صورت بسیار اثرگذارخواهدبود، ما درعمل می بینیم کسانی که می خواهند تخلف کنند نمی ترسند چون در تشکیلات قضایی روند رسیدگی طولانی می شود و خارج از نوبت انجام نمی دهند در حالی که باید قاطعانه برخورد کنند.
به عنوان نمونه درآمریکا یا اروپا افراد مالیات خود رابه موقع می دهندچون اگربه درستی انجام ندهند با آن ها برخورد می شوند و همچنین در اظهارنامه ها دروغ نمی گویند چون عواقب آن را می دانند، مشکل قضایی در این گونه موارد باید حل شود.


اعمال نفوذها در دستگاه قضایی برچیده شود


قضاوت صحيح ومنطقى درصورتى ممكن است كه دريك محيط آزادو خالى ازامواج خاص وجهت گيرى شده، قرارگيرد،لذا اعمال نفوذها بایددر دستگاه قضایی برچیده شود زیرا دستگاه قضایی باید به صورت مستقل فعالیت کند .


گاهی دیده می‌شودبرخی افرادبه دنبال اعمال نفوذ در قوه قضائیه هستندو می‌خواهنداستقلال قضایی را زیرسئوال ببرند،حتی گاهی این کار ازسوی برخی دولتمردان و گاه ازسوی افراد متمکن صورت می‌گیردو بایدجلوی همه این اعمال نفوذها گرفته شود.بایدبه گونه‌ای شودکه دستگاه قضایی همیشه مستقل بماند و تحت نفوذ هیچ کسی قرار نگیرد ، امید مردم به دنبال حذف اعمال نفوذها در دستگاه قضایی است.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید