سه شنبه، 28 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2053
  • 0

به دنبال گزارش بی پایه دبیرکل سازمان ملل اتفاق افتاد

دستورلاریجانی برای غنی‌سازی هسته ای دردرجات موردنیازکشور

رئیس مجلس : لازم است سازمان انرژی اتمی طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی دردرجات مورد نیازکشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را درجریان امر قرار دهد

به گزارش بالاگریوه ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درنطق پیش ازدستور خوددرجلسه علنی امروز مجلس (30 تیر 95) گفت: گزارش اخیردبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای اظهارات برخی ازنمایندگان 1+5 درشورای امنیت گرچه ازنظرحقوقی حاوی تعهدی برای ایران نبود اماازجهات مختلف خطاهایی رادربرداشت که برای جایگاه دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوعی سقوط آزاد محسوب می‌شود.

وی افزود: ازطرفی دبیرکل درگزارش خود پایبندی ایران به تعهدات رادلگرم‌کننده می‌داندو ازطرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران ازعدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند. آیا دبیرکل مامور بودکه گزارش کامل از اجرای تعهدات دو طرف ارائه کند یا مامور ناظر 1+5 در این ماجراست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای بانکی‌مون درگزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران رامخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اماقضاوت درتخطی رابرعهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک باکدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امرسیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کندکه هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد.

لاریجانی اضافه کرد:درتوافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا درقطعنامه (2231) آن هم درزمینه آن به این امر اشاره شده است که ایران ازساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند. مگر ایران چنین طراحی انجام داده است که دبیرکل سازمان ملل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: مگر ایران چنین طراحی را انجام داده که آقای دبیرکل آن را با روح برجام در تغایر اعلام کرده است.

دبیرکل سازمان ملل دراستدلال خود آورده است «چون بالقوه می‌تواند باعث افزایش تنش درمنطقه شود» واقعا تعجب‌آور است که دبیرکل سازمان ملل مطالب خودرا برچنین پایه سستی قرار داده است. اگر چنین مبنایی را بپذیریم ایران نباید حتی 2 میلیون بشکه نفت هم بفروشد چون برخی از کشورهای منطقه آن را دستاویز تنش قرار می‌دهند.

 

آقای دبیرکل ! تنش را درمنطقه کسانی دامن می زنند که موشک تاو دراختیار تروریست ها قرار می دهند


رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر دیگران دنبال تنش درمنطقه هستند چه ربطی به قدرت دفاعی ایران دارد. آقای دبیرکل تنش را کسانی در منطقه ایجاد کردند که یک سال و نیم یمن را به خاک و خون کشیدند و شما با وقاحت بی‌سابقه حتی حاضر نشدید از منظرحقوق بشر برای کودکان قربانی جمله‌ای درباره آنان اظهار کنید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تنش رادرمنطقه کشورهایی ایجاد می‌کنند که ازرهبردینی کشور خود سلب تابعیت می‌کنندوشماخودرابه خواب زده‌اید.تنش را درسوریه کسانی 5 سال ادامه دادند و موشک‌های تاو به دست تروریست‌ها رساندندوعلی‌القاعده شما می‌دانیداین موشک‌ها ساخت کجاست وچون شماره سریال داردمی‌توانیدبفهمیدبه دست چه کسانی داده شده است وهیچگاه شمادراین باره سخنی نگفتید.

 

آقای دبیرکل!دلیل سکوت شما دربرابر طرح 52 قطعنامه و لایحه پس از توافق هسته ای علیه ایران چیست ؟



وی افزود: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:سبک‌تر ازدعاوی اشاره دبیرکل وبرخی اعضای شورای امنیت به سفرهای فرمانده نیروی قدس وعراق است که آن رامصداق نقض دانسته است. گزافه‌گویی هم حدی دارد. به جای تشکر از ایران و نیروی قدس که باحضور غیرتمندانه خود درمقابل تروریست‌های وحشی به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند ازبسیاری ازشهرهای عراق داعش رابیرون کنند که دعانامه کذایی منتشر می‌کنید. فضاحت‌آورتر تراوش چنین کلماتی از جانب نمایندگان آمریکا و دو کشور اروپایی در شورای امنیت بود.

 

مقابله ستایش براگیز سپاه قدس با داعش جای تقدیر بین المللی دارد


لاریجانی اضافه کرد: این درحالی است که داعش درهفته‌های اخیرنیزعملیات وحشت‌آوری داشته. شما که نه جرات مقابله باداعش رادارید و نه روش آن را می‌دانید به طوری که داعش به راحتی در سه کشور اروپایی جولان داده و عملیات وحشیانه خود را سامان بخشیده چرا با بی‌پروایی مقابله ستایش‌برانگیز سپاه قدس را مصداق نقض دانسته‌اید.

وی افزود: اگر به دنبال فهم چرایی رشد تروریسم درمنطقه هستید که آسیب آن را خود تاحدی چشیده‌اید باید به همین رفتارهای بی‌منطق و دوگانه خود بنگرید که نمونه دیگرآن دراجازه تشکیل اجلاس تروریست‌های آدم‌کش منافق درپاریس و یاوه‌گویی‌های آن مسئول عقب‌افتاده سعودی می‌توان یافت گرچه این اجلاس و مطالب مطروحه آن به قدری بی‌ارزش و خارج ازنزاکت بود که درمستوای اظهارنظر نیست. اما برای کشورهای اروپایی که هر روز دم از مبارزه با تروریست می‌زنند شرم‌آور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باکمال تاسف ازاقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکاو مجلس نمایندگان و سناهشدارمی‌دهد اقدامات ایذایی درمقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی  جزمقابله برای ایران باقی نمانده است.

لاریجانی درپایان گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی دردرجات مورد نیاز کشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.      فارس

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید