شنبه، 1 اردیبهشت 1403
اجتماع
شناسه خبر: 1992
  • 0

« یادداشت » ضرورت مسئولیت پذیری و مطالبه گری مردموپاسخگوبودن مسئولان

اگرمردم مطالبه گر و رسانه ها پرسشگر باشند مسئولان جرأت قانون شکنی ندارند

اگرمدیران ما بدانندکه در قبال مسولیت و ارایه وظایف خودشهروندانی ناظر،مطالبه گرو اگاه به حقوق شهروندی دارندبه خود جرات عدم پاسخگویی و کارشکنی وعدم تمکین به قانون رانخواهند داد

 

بالاگریوه - بی تردید ایجادرفاه،عدالت،امنیت واسایش برای مردم از مهمترین وظایف مسئولین است.تداوم مناسب این امورو خدمات نیاز مند به وجود شهروندانی مسئولیت پذیرو با سطح اگاهی منطقی ازحقوق قانونی خویش و اشنا به نحوه مطالبه گری و نظارت است.

 

دارابودن همین روحیه مطالبه گری ،مشارکت جو و ناظرطبق تجربه کشورهای توسعه یافته توانسته تاثیر زیادی دررشدو توسعه و رفع کمبودها داشته باشد و در سوی دیگر ضعف و سستی در این زمینه که به شکل عینی در منطقه خودمان قابل مشاهده است سبب ایجاد کاستی ها ،فقر و محرومیت و تبعیض در سیستم بوده است و اگر اهمیت ان را در توسعه و ابادانی جامعه در مقایسه با عواملی همچون بودجه و اعتبارات بیشتر در نظر نگیریم کمتر هم نخواهد بود.

 

متاسفانه اکثر مردم ما در رویارویی با بعضا تخلفات و بی مسولیتی مدیران اجرایی و نابسامانی و محرومیت در جامعه چندین عکس العمل دارند یا کلا بی تفاوت بوده، یا اینکه سکوت کرده و غرغر می کنندو یا اینکه درمقابل این گونه مسایل اقدام به درگیری وحتی خشونت فیزیکی میکنند. درحالی که اگر شهروندان مامسولیت پذیر، مطالبه گروناظر باشندو بافرهنگ و روشهای صحیح ان اشنا ،خواهند توانست به طور ثمربخشی باعث پیشگیری و جلوگیری از ایجاد کاستی ها و بی کفایتی ها در نهادهای اجرایی و تصمیم گیرنده شده و به نوعی یاری رسان انها باشند.

 

اهمیت موضوع تا بدان جا است که اگر مدیران ما بدانندکه در قبال مسولیت و ارایه وظایف خود شهروندانی ناظر،مطالبه گرو اگاه به حقوق شهروندی دارندبه خودجرات عدم پاسخگویی وکارشکنی و عدم تمکین به قانون رانخواهند داد زیرامجموعه خود را با شهروندانی روبرو خواهد دیدکه مرتبا انها رازیر نظر داردکه خوشبختانه این موضوع در دهه اخیر در شهرستان ما پر رنگ تر شده است.

 

درمقابل شهروند، انسان منفعل داریم ،انسان منفعل افرادی هستندکه همواره خنثی و ساکت هستند.فرق انها با شهروند این است که انسان منفعل هیچگونه فعالیت مسئولانه و متعهدانه ندارد ولی یک شهرونددر ارتباط و تعامل با اطرافیانش است.حضورش را میتوان حس کردو نمی توان او را نادیده گرفت .او بایدبتوانداگر حقی از اوضایع شود مهارت ابراز وجود و مطالبه گری را داشته و فعال باشد.

 

حال با این توضیحات این سوال درذهن نقش می بنددکه چگونه باید یک انسان منفعل را دریک جامعه به شهروند فعال و مسئول و مطالبه گر تبدیل کرد؟ پاسخ به این سئوال مفصل و نیاز به مجال دیگری دارد ولی به شکل کلی می توان اشاره کرد که این مسئله مستلزم فرهنگ سازی و آموزش طولانی مدت و دقیق توسط نهاد خانواده ،مدارس،سازمانها و نهادهای فرهنگی،رسانه ها ،سازمانهای مردم نهاد و نخبگان دینی و دانشگاهی دارد.

 

این نهادینه سازی و فرهنگ سازی بایدبر پایه حرکت به سمت ایجاد مسولین پاسخگو و معتقد به نیاز به مطالبه گری ، نظارت و مشارکت شهروندباشد و براساس اینکه شهروند در چهارچوب قانون،اخلاق و عقلانیت در این مسیر گام بردارد.

 

در پایان با توجه تبیین اهمیت و کلیات موضوع مسولیت پذیری،مطالبه گری و نظارت شهروندان نیاز به مجال دیگر جهت توضیح در زمینه روشها و شیوه های ان احساس میشود.  روح اله ابول زاده

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید