پنج شنبه، 30 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 1656
  • 0

سخنگوی شورای نگهبان :

برای احراز صلاحیت کاندیداها ازتحقیقات محلی استفاده می شود

بالاگریوه - سخنگوي شوراي نگهبان پاسخگويي مراجع چهارگانه تعيين صلاحيت ها را فقط در حيطه وظايفشان دانست و گفت: براي احراز برخي از موانع قانوني چاره اي جز تحقيقات محلي نيست و بايد از اين طريق، اطلاعات جمع آوري شود.

سخنگوي شوراي نگهبان پاسخگويي مراجع چهارگانه تعيين صلاحيت ها را فقط در حيطه وظايفشان دانست و گفت: براي احراز برخي از موانع قانوني چاره اي جز تحقيقات محلي نيست و بايد از اين طريق، اطلاعات جمع آوري شود.
به گزارش بالاگریوه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان دكتر نجات الله ابراهيميان روز يكشنبه در پاسخ به اين سوال كه در نشست خبري خود گفته ايد شوراي نگهبان، مراجع چهارگانه را براي احراز صلاحيت ها كافي نمي داند و از معتمدان محلي هم استفاده مي كند، آيا شوراي نگهبان چيزي فراتر از موارد مصرح در قانون انتخابات را بررسي مي كند؟ اين مطلب را بيان كرد.
وي توضيح داد: مراجع چهارگانه در حيطه وظايف خودشان اظهار نظر مي كنند. به طور مثال از وزارت اطلاعات مي توان درباره پرونده امنيتي استعلام گرفت. اگر قرار شد در مورد اين كه كسي سوء يا حسن شهرت دارد سوال كنند، جزء وظايف نيروي انتظامي يا وزارت اطلاعات نيست؛ چون از نظر قانوني ارتباطي به آنها ندارد يا دادگستري هم كسي را به خاطر سوء شهرت محاكمه نمي كند كه سوابقي داشته باشد.
سخنگوي شوراي نگهبان اضافه كرد: چاره اي نيست جز اين كه تحقيقات محلي صورت گيرد و از افراد مطلع سوال شده و اطلاعات جمع آوري شود.
ابراهيميان از ديگر مواردي را كه نمي توان از طريق مراجع چهارگانه احراز صلاحيت ها به نتيجه رسيد، موضوع التزام به شرع و قانون اساسي دانست و ادامه داد: از نظر حقوقي كسي را در ايران به خاطر عدم التزام به شرع و قانون اساسي محاكمه نمي كنند و يا پرونده تشكيل نمي دهند كه سابقه اي در مراجع چهارگانه شود.
وي تصريح كرد: بنابراين شوراي نگهبان با توجه به اختياري كه دارد، در مورد اظهارنظر در مورد صلاحيت ها، از ساير دلايل اثباتي همچون تحقيق از مطلعان و معتمدان محلي، اظهارات داوطلبان، سخنراني ها، آثار و يا كتاب هايشان استفاده مي كند.
عضو شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال كه مگر مي شود كسي مشهور به فساد يا متجاهر به فسق باشد و سابقه اي در يكي از مراجع چهارگانه ثبت نشده باشد؟ اظهار داشت: سوء شهرت با فسق و فجور فرق مي كند. كسي را همه به بد نامي مي شناسند و در محلي شهرت دارد كه اين سوء شهرت محسوب مي شود، ممكن است پرونده اي هم نداشته باشد.
ابراهيميان يادآور شد: عدم التزام هم اينگونه است. اگر كسي واجبات را ترك كند جرم است يا نيست؟ اگر شما از مراجع پيگري كنيد كه آنها به شما چيزي نمي گويند.
وي خاطرنشان كرد: ممكن است بگويند در اين بين كسي سوء نيتي به يك داوطلب داشته باشد و بخواهد با اين فرايند اذيت كند كه اين مسايل بعدي است.
سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد: اين كه چه كار بايد كرد كه جلوي سوء رفتارها را گرفت، موضوع ديگري است و بايد براي آن چاره انديشي كرد تا به حداقل برسد اما اصل قضيه اين است كه ناگزيريم به سراغ منابع ديگر برويم و با توجه به قانون انتخابات چاره اي جز اين نيست.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • شهروند پلدختری
    • 18 آذر 1394 00:20
    • 0
    با سلام ،
    این موضوع که تحقیقات محلی هم جز موارد احراز صلاحیت کاندیداهاست چیز بسیار خوبی است البته اگه درست و بواقع باشد نه باندبازی و قلم نویسی بغیر امیدوارم عملی شود چون شهرهایی مثل پلدختر که کوچک و قومی قبیله ایست خیلی کارساز است و میتواند قلم پای خیلی ها رو شکست به امید خدا 
    موفق باشید

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید