سه شنبه، 28 فروردین 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 1588
  • 0

بیانیه اعتراضی بسیج دانشجوئی دانشگاه علوم پزشکی لرستان :

مقام معظم رهبری: برگزاری کنسرت موسیقی دردانشگاه جزو غلط ترین کارهاست

بالاگریوه/علیرغم تأکید مقام معظم رهبری برعدم ترویج موسیقی در دانشگاه های کشور،معاونت دانشجوئی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با فرا رسیدن هفتمین جشنواره ی فرهنگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور اقدام به افزودن دو رشته آواز سنتی (ویژه آقایان) و گروه موسیقی به این جشنواره کرده است،

بالاگریوه - به گزارش لرستان خبر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در راستای قرار گرفتن دو رشته آواز سنتی و گروه موسیقی به هفتمین جشنواره ی فرهنگی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور ، بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرده است:
 َلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
باید که از میان شما گروهی باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند اینان رستگارانند – آل عمران /104
ملت مومن، انقلابی و شهید پرور ایران اسلامی؛
در راستای برخی اقدامات نسنجیده و گاهاَ ضد اسلامی دستگاه های به اصطلاح فرهنگی کشور در سال های اخیر، این بار تبعات این ویروس مسری به معاونت دانشجویی و  فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور رسید.
همزمان با فرا رسیدن هفتمین جشنواره ی فرهنگی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به افزودن دو رشته آواز سنتی (ویژه آقایان) و گروه موسیقی به این جشنواره کرده است، موضوعی که موجب بروز حیرت و نگرانی شده است.
حیرت آور از این جهت که باوجود تاکید مقام معظم رهبری برعدم ترویج موسیقی در دانشگاه های کشور، چنین اقدامی صورت می گیرد.
ایشان می فرمایند: «در دانشگاه‌های کشور ترویج موسیقی میشه. نباید بشه. ترویج موسیقی یک کاریست بر خلاف مذاق اسلام. درسته که هر نوع موسیقی حرام نیست؛ اما ترویج موسیقی به این معنی نیست که می‌روند یک نوع موسیقی که حرام نیست را می‌گردند با دقت پیدا می‌کنند اون را تعلیم می‌دهند و ترویج می‌کنند. این نیست؛ بلکه درست عکس این است.»
 و چه ترویجی بالاتر از برگزاری جشنواره و مسابقه برای این منظور و اهدای جوایز و تشویق افراد شرکت کننده.
به این دو رشته پسوند سنتی داده اند، لکن ایشان در این باره نیز فرمایشی گرانسنگ و راهگشا دارند : « من نمى‌توانم به‌طور مطلق بگویم که موسیقى اصیل ایرانى، موسیقى حلال است؛ نه، این طور نیست. بعضى خیال مى‌کنند که مرز موسیقى حلال و حرام، موسیقى سنّتى ایرانى و موسیقى غیرسنّتى است؛ نه، این‌طورى نیست.»
 در کنار این ها، بیانات ایشان در دیدار با دانشجویان در ماه رمضان امسال را نیز مد نظر قرار دهید:
 «اینکه ما بیاییم دانشجوها را به خیال خودمان برای نشاط بخشیدن به محیط دانشجویی، به اردوی مختلط ببریم یا کنسرت موسیقی در دانشگاه تشکیل بدهیم، جزو غلط‌ترین کارها است. برای تحرّک دانشجویی و تلاش دانشجویی و نشاط دانشجویی، راه های دیگری وجود دارد؛ آنها را به گناه نباید کشاند، آن ها را به سمت شکستن پرده‌های تقوا که خوشبختانه جوان متدیّن امروزی بر حفظ آن اصرار دارد- نباید کشاند؛ آنها را به سمت بهشت باید برد، نه به سمت دوزخ. بله، این کار ها در دانشگاه اصلاً وجهی ندارد»
 و همه اینها در شرایطی است  که «تحقق منویات مقام معظم رهبری در مقابله با تهاجم فرهنگی، تقویت استکبارستیزی و نشر دستاوردهای انقلاب اسلامی» به عنوان یکی از سیاستهای اصلی برگزاری این جشنواره ذکر شده است.
 این مساله نگران کننده است از این جهت که دانشگاه ها و مراکز تعلیم و تربیت قلب تپنده و موتور محرک هر جامعه ای می باشند و هرگونه اشتباه، چه عمدی و چه سهوی، در سیاست گذاریها و برنامه ریزی های مربوط به آن می تواند خسارات جبران ناپذیری به بارآورد و جامعه را به مصائب و مشکلات عدیده ای در حال و آینده دچار کند.
 جای سوال است که در عمل واقعا چه اهداف و سیاستهایی در این نهاد ( معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ) پیگیری می شود. از ارگانی که با هدف ترویج و اعتلای فرهنگ اسلامی در دانشگاهها پایه ریزی شده و با بودجه نظام اسلامی اداره می شود انتظار می رود که در عمل هم سیاستهایی در جهت نیل به این اهداف داشته باشد نه اینکه در این زمینه به گفتاری اکتفا نموده و اهداف دیگری را جستجو کند. ان شا الله که بروز این مسئله به خاطر غفلت و سهل انگاری بوده باشد؛ کما اینکه اشتباه سهوی در مساله ای به این روشنی کمتر محتمل است.
روشن است که هرجزء در هر مجموعه وظایفی را بر عهده دارد. وظایفی که اگر درست به آن عمل شود آن مجموعه را به اهدافش نزدیکتر خواهد کرد و اگر این وظایف انجام نگیرد و یا اشتباه انجام پذیرد، بسته به اهمیت و بزرگی مساله، مجموعه را از دستیابی به اهداف خود باز خواهد داشت؛ لکن این مسائل باید اصلاح گردند تا مانعی در مسیر تحقق اهداف و آرمانها بوجود نیاید. در مجموعه نظام اسلامی وظیفه اصلاحگری تحت عنوان مطالبه گری بر عهده دانشجویان بسیجی قرار دارد؛ لذا ما فرزندان انقلابی امام خامنه ای(مدظله العالی) در بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعتراض به این قضیه را حق و بلکه تکلیف خود دانسته و بدین وسیله مراتب اعتراض خود را به استحضار همگان می رسانیم.
از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت دانشجویی و فرهنگی این نهاد خواستاریم که ضمن ارائه توضیحی معقول و مناسب در این زمینه اقدامات مکفی را نیز به عمل آورد، این رشته ها را از جشنواره حذف کرده و ترتیباتی اتخاذ نمایند که از بروز مجدد اینگونه مسائل پیشگیری شود.
پیشنهاد می شود برای جلوگیری از بروز مجدد چنین مواردی، قبل از اتخاذ تصمیمات مربوط به دانشگاه ها، مسئولان مربوطه از مشورت و راهنمایی تشکل های دغدغهمند، اسلامی و انقلابی همچون بسیج دانشجویی نیز بهره مند شوند.
امید است که مسئولان نظام، چه در دولت و چه غیر آن، بیانات گهربار نایب امام زمان (عج) را سر لوحه خود در کار و زندگی قرار داده و علاوه بر تکرار مکرر فرمایشات ایشان در جلسات و سخنرانی ها نسبت به آن التزام عملی هم  داشته باشند تا با یاری خداوند و ایستادگی و مجاهدت مردم، این انقلاب در مسیر دستیابی هرچه بیشتر و سریعتر به آرمان‌های انقلاب که همان آرمان‌های الهی اسلام ناب محمدی(ص) است، قرار گیرد.

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید