پنج شنبه، 9 فروردین 1403
اجتماع / جنگ نرم
شناسه خبر: 1560
  • 0

اختصاصی بالاگریوه

انقلابیون مجازی / نقش فضای مجازی دربیداری اسلامی

بالاگریوه - موج بیداری اسلامی درمنطقه، فرصتی شد تا «فضای مجازی» قدرت خود را بر تمام کسانی که تا آن روز باورش نداشتند، اثبات کند. تجمعاتی که در فضای مجازی ساماندهی می شد و کاربرانی که یکپارچه علیه حکامان مستبد کشورشان شروع به انتشار مطلب کردند نمونه های کارکرد فضای مجازی بود و به همین دلیل است که انقلاب مصر را «انقلاب توئیتری» نامیدند.

بالاگریوه - موج بیداری اسلامی درمنطقه، فرصتی شد تا «فضای مجازی» قدرت خود را بر تمام کسانی که تا آن روز باورش نداشتند، اثبات کند. تجمعاتی که در فضای مجازی ساماندهی می شد و کاربرانی که یکپارچه علیه حکامان مستبد کشورشان شروع به انتشار مطلب کردند نمونه های کارکرد فضای مجازی بود و به همین دلیل است که انقلاب مصر را «انقلاب توئیتری» نامیدند.

در این گزارش مروری خواهیم داشت بر نقش فضای مجازی درحوادث و انقلاب های منطقه.

نگارنده همچنین کارکردهای فضای مجازی در شکل گیری بیداری اسلامی در مصرو تونس را تشریح می کند.

 متن کامل گزارش:

بیداری اسلامی که مد نظر امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران بود دارای سه موج اصلی است که از منظر کارشناسان این حوزه موج اول آن با پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار در دنیا آغاز شد. تا پیش از بهمن 1357 هیچ انقلابی با ایدئولوژی اسلامی در دنیا اتفاق نیافتاده و منجر به پیروزی و تشکیل حکومت اسلامی نشده بود. اما امام خمینی (ره)، با رهبری خویش موجی از اسلام خواهی در کشور ایران بوجود آورد و توانست رژیم شاهنشاهی راپس از گذشت هزاران سال در این کشور از میان برداشته و حکومت اسلامی مبتنی بر نظریه ولایت فقیه را پایه ریزی کند. کشورهای غربی به ویژه آمریکا هرگز گمان نمی کردند این انقلاب سال ها دوام بیاورد و بتواند طی سالیان طولانی و تحت فشارهای خارجی دوام بیاورد. این موفیقت در سراسر جهان تبدیل به یک الگو و مدل شد و کشورهای تحت سلطه دیکتاتوری را به فکر فرو برد. از ابتدای شکل گیری حکومت اسلامی ایران 30 سال زمان صرف شد تا پیام اصلی انقلاب به سایر ملت های تحت ظلم برسد و بالاخره موج دیگری از بیداری های اسلامی در دنیا آغاز شود.

در دسامبر سال 2010 میلادی موجی از ناآرامی ها در کشور تونس آغاز شد. مردم این کشور علیه دیکتاتوری حکومت زین‌العابدین بن علی قیام کرده و موفق شدند در ژانویه 2011 بن علی را مجبور کنند که مسند حکومت را تحویل داده و مجلس و دولت را منحل کند. انقلاب موفق تونس آغازی بر موج جدید بیداری های اسلامی در دنیا بود که از یک اعتراض کوچک مردمی نسبت به مسئله بیکاری آغاز شد.

توقیف چرخ سبزی فروشی یک جوان تحصیلکرده تونسی و خودسوزی آن جوان 26 ساله در اعتراض به بیکاری اش موجی از اعتراضات مردمی را ابتدا در پایتخت و سپس در سرار کشور تونس آغاز کرد. این انقلاب توسط هیچ حزب، گروه و فردی رهبری یا هدایت نمی شد و هدایت آن کاملا فردی و از طریق بستر اینترنت و کمک گرفتن از شبکه های مجازی اتفاق افتاد.

مردم تونس که تحت حکومت ظالمانه و دیکتاتوری بن علی سختی های زیادی را طی سالیان متمادی تحمل کرده بودند به صورت خودجوش و با جرقه یک اعتراض خیابانی با یکدیگر متحد شده و با کمک فضای مجازی به صورت هماهنگ انقلاب مردمی تونس را تشکیل داده و موفق شدند حکومت بن علی را سرنگون کنند. انقلاب مردمی تونس که آغازی بر موج بیداری های اسلامی در منطقه بود، موجب شد که مردم مصر نیز برای حمایت از این انقلاب مقابل سفارت تونس در کشور خود تجمع کرده و آن تجمع را تبدیل به انقلاب بزرگ مصر کنند.

مردم مصر که خود نیز تحت حکومت دیکتاتوی حسنی مبارک بودند، از طریق شبکه های اجتماعی در فضای مجازی از کم و کیف انقلاب مردمی تونس مطلع شده و با توجه به توضیحاتی گسترده مردم تونس در این فضا، مردم مصر نیز با انقلاب تونس همراه شده و از آن حمایت کردند. همین حمایت مردمی، نقطه آغازی بر شکل گیری اعتراضات بر علیه حکومت حسنی مبارک شد و در نهایت توانست حکومت مبارک را از میان ببرد.

با توجه به اینکه شبكه هاي اجتماعي قدرت بسيج كنندگي دارند، مي توانند افراد را در يك زمان و يا مكان در محيطي واقعي گرد هم آورند، يا در محيط مجازي به كمپين بپردازند. این شبكه ها، فضاي تعاملي جسورترين آدم هايي است كه فعاليت در اين شبكه ها را نوعي فعاليت مدني و حتي مبارزه مدني مي دانند. لذا از نقد بي رحمانه حاكميت ، سياستمداران و رسانه هاي رسمي ابايي ندارند. به همين جهت زبان آنها متفاوت با ساير رسانه ها به نظر مي رسد.

در جریان اعتراضات مردمی در سراسر دنیا بستر فضای مجازی کمک شایانی به شکل گیری، توسعه و ایجاد هماهنگی لازم برای این اعتراضات می کند. بنابراین در سال های اخیر فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی پر طرفدار مانند: فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس و... یکی از اصلی ترین و گاها تنها مجرای شکل گیری و هماهنگی اعتراضات مردمی در سراسر دنیا است. البته لازم به ذکر است که عموما دولت ها با توجه به آنکه از اهمیت و قدرت این شبکه ها اطلاع پیدا می کنند در جریان اعتراضات مردمی به عنوان یکی از مهم ترن راهکارهای پیشگری و توقف روند اعتراضات اقدام به مسدود کردن این شبکه ها در کشور خود می کنند که میزان زیادی موثر واقع شده اما در مواردی که انگیزه انقلاب ها به شدت در میان مردم وجود دارد، راهکارهای دور زدن این بلوکه شدن ها به سرعت ایجاد و در میان مردم توزیع می شود.

در جریان انقلاب های اسلامی منطقه نیز فضای مجازی نقشی به شدت موثر در روند انقلاب ها داشته است. به ویژه در جریان انقلاب مردمی مصر.

با توجه به اینکه مصر دارای رتبه نخست استفاده از اینترنت و تلفن همراه در سطح آفریقا است، فضای مجازی نقشی کلیدی و دیرینه در ایجاد این انقلاب داشت.

رسانه ها و به طور خاص رسانه های مجازی و اجتماعی به دلیل دسترسی آسان، فعالیت آزادانه و سرعت در برقراری ارتباط با دیگران نقش بسیار پررنگی در مناسبات سیاسی و تغیرات اجتماعی جوامع گوناگون دارند.

این فضاها می توانند به سادگی شرایط برگزاری اعتراضات مردمی را در جوامع گوناگون فراهم کرده و بدون نیاز به وجود رهبری کاریزماتیک که در شیوه های سنتی انقلاب های پیشین لازم بود، انقلاب های مردمی بزرگ را هدایت و رهبری کند.

این هدایت می تواند پشتوانه کاملا مردمی داشته و یا از سوی دولت ها و نهادهای خاص با پوششی مردمی اتفاق بیافتد. مثلا در انقلاب مصر یا در انقلاب تونس این هدایت رسانه ای یک پشتوانه کاملا مردمی داشت و از سوی ملت ها اداره شد اما در برخی موارد دولت های دیگر یا جریانات خاص سیاسی با یک پوشش مردمی سعی در هدایت افکار عمومی داشتند. در رباطه با انقلاب لیبی گفته می شود که سی ان ان جریان هدایت افکار عمومی به سمت مورد نظر خود را در دست داشت و با پوشش هدفمند ناآرامی ها جریانات را اداره می کرد.

قدرت رسانه به ویژه رسانه های مجازی امروزه در سراسر دنیا شناخته شده از سوی مردم و دولت ها است. استفاده از این قدرت دو وجه اصلی دارد یکی استفاده مردم برای هماهنگی های مردمی و دیگری استفاده یا سوءاستفاده دولت ها وجریانات سیاسی برای فریب و جهت دادن به افکار عمومی / فاطمه سادات بکایی 

دسته بندی: اجتماع / جنگ نرم
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید