شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1485
  • 0

نماینده ولی فقیه درسپاه پاسداران مطرح کرد :

مقایسه خوّاصِ پس از رحلت پیامبر(ص) وبعدازارتحال حضرت امام (ره)

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی : بعد از رحلت امام راحل اشتباهات خواص به توان 2 تکرار شد،اما این اشتباهات ازنظر کمیت وکیفیت بازمان پیامبر(ص) دارای تفاوت‌هایی بود.

بالاگریوه - حجت‌الاسلام علی سعیدی صبح امروز در همایش بسیج اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه قم و خراسان در محل هتل گلشن رضوی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: مدت‌هاست بنده روی موضوعی کار کردم و البته این موضوع را محضر بزرگان نیز مطرح کرده و آنان نیز استقبال کردند و این موضوع به بررسی‌های بنده در «نقش مثبت و منفی خواص در پاسداری از میراث امام (ره)» است و سوال این است که آیا در دوره خود آن طور که باید و شاید از میراث امام راحل با عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی پس از رحلت ایشان پاسداری کرده‌ایم یا خیر.
وی افزود: بسیاری از رهبران الهی نگران میراث بعد از خود بودند و پیامبر اعظم (ص) بیش از دیگران نسبت به میراث بعد از خود نگران بود.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با طرح این سوال که چرا با وجود توصیه‌های مکرر پس از حیات پیامبر اکرم (ص) و دیگر پیامبران باز هم خواص دچار اشتباه و تکرار شده‌اند، گفت: بنا داریم وضعیت خواص را پس از رحلت امام راحل در زمان خود با وضعیت خواص در زمان پیامبر اکرم (ص) بررسی کنیم که چگونه بوده و آیا اشتباهات گذشته را تکرار کرده‌اند؟
سعیدی یادآور شد به عقیده بنده در عصر ما و بعد از رحلت امام راحل اشتباهات خواص به توان 2 تکرار شد، اما این اشتباهات از نظر کمیت و کیفیت با زمان پیامبر (ص) دارای تفاوت‌هایی بود.
وی با بیان اینکه به عقیده بنده میان رهبران الهی پنج اصل اشتراک وجود دارد، گفت: حجیت، تبعیت، نسل، رسالت الهی و اختیارات پنج اصل مشترک در میان رهبران الهی بوده که باید به آن توجه داشت و نمی‌شود در این اصول تبعیضی میان رهبران الهی قایل شد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه 2 فرق میان خواص عصر ما بعد از امام راحل و خواص زمان پیامبر (ص) بوده خاطر نشان کرد: این 2 فرق در کمیت و کیفیت بوده است، پس از امام راحل بیشتر خواص پایبند به ولایت فقیه و رهبری بوده‌اند و در حقیقت به میراث امام راحل پایبند بوده و دومین تفاوت مردمی هستند که پای ولایت ماندند.
سعیدی با اشاره به چند اشتباه خواص پس از رحلت پیامبر (ص) در زمان امیرالمومنین (ع) و تطابق آن با عصر حاضر گفت: نخستین اشتباه بعد از پیامبر (ص) تفاوت در عملکرد خواص نسبت به پیامبر (ص) و امیرالمومنین علی (ع) بود، بعد از رحلت پیامبر (ص) جمعیت پیرو ایشان به سه دسته تقسیم شدند که یک قسمت در محور ولایت پیامبر (ص) ایستاده و قسمتی به مقابله در برابر ولی پیامبر ایستادند، اما خطر را دسته سوم تهدید می‌کرد که کسانی بودند که خود را بی‌طرف می‌خواندند و بر این عقیده داشتند که نه این طرفی و نه آن طرفی هستند، کسانی که در لاک محافظه‌کاری، اعتدال و مصحلت سنجی فرو رفته و شناختن و شناساندن این افراد مشکل است، اسامه ابن زید از جمله این افراد در زمان پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) بود.
سعیدی ادامه داد: این اشتباه در عصر ما هم تکرار شد و بعد از رحلت امام راحل خواص سه دسته شدند، در دسته نخست اکثریت بر محوریت ولایت فقیه حرکت کرده، دسته دوم به مخالفت برخاسته و در برابر رهبری قدعلم کردند که نمونه‌های آن را در تهران و اصفهان و شیراز و سایر شهرها داریم که از نام بردن آنها معذورم و دسته سوم نیز در قالب جریان معتدل و میانه و نه این طرف و نه آن طرف حرکت کردندکه امروز هم شاهد حضور آنان در روزنامه‌ها هستیم و یا اینکه درقالب روزنامه‌ها از اصطلاح و کلماتی نظیر روستاییان را از آنان می‌بینیم.
وی با اشاره به اشتباه دوم خواص گفت: در زمان پیامبر و پس از رحلت ایشان برخی خواص می‌گفتند میان پیامبر اکرم (ص) با امام علی (ع) تفاوت است و بر پیامبر وحی نازل می‌شده و با طرح مسایل این چنینی به دنبال زمینه‌سازی ولایت‌زدایی بودند که در زمان امام راحل و پس از ایشان ولایت رهبر معظم انقلاب نیز این اشتباهات تکرار شد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: مساله سوم باز هم سکوت برخی از خواص بوده که دعوا را میان اشخاص می‌دیدند و نمونه‌های آن در تاریخ مضبوط است. برای مثال در فتنه 88 و حتی در زمان جنگ نیز عده‌ای مخالف با ادامه جنگ بوده و به امام راحل نامه نوشتند، در فتنه 88 نیز این مسئله تکرار شد، سراغ خیلی از افراد رفتم که چرا حرف نمی‌زنید و موضع خود را مشخص نمی‌کنید، اما آنان سکوت می‌کردند و یا می‌گفتند دعوا میان موسوی و احمدی‌نژاد است و من می‌گفتم که شرایط به گونه‌ای شده که دعوا میان 2 نفر نیست، بلکه دعوا میان حق و باطل بوده و خواص نباید سکوت کنند.
سعیدی با اشاره به اشتباه چهارم خواص پس از رحلت پیامبر (ص) گفت: یکی از مشکلاتی که در زمان پیامبر و پس از آن در عصر حاضر نیز پس از رحلت امام راحل شاهدیم مطلق‌نگری در مصونیت از گناه صحابه است، ولایت و قداست که سهمیه‌ای نیست و بابت آن به کسی سند منگوله‌دار نمی‌دهند، متاسفانه این نگاه مثبت‌نگری در زمان امام راحل و پس از ایشان نیز دیده شد که تحت عنوان یار امام به برخی مصونیت بخشیدند و این مسئله همچنان ادامه دارد، ما می‌گوییم این آقا یک زمانی خوب بوده، اما الان اینگونه نیست، هرچند برخی می‌گویند وی یار امام بوده و حرف‌هایی از این قبیل که من در جوابشان گفتم، بگویید فرق اینها با طلحه و زبیر چیست.
وی با اشاره به سکوت خواص در برابر عوامل فتنه به عنوان اشتباه پنجم خواص گفت: در زمان امام علی (ع) شاهد فتنه‌ای به عظمت جمل بودیم که جامعه را از هم پاشاند و مردم را چند تکه کرد و در آن زمان شاهد بودیم، برخی خواص مهر بر لبان خود زده و آنچنان منافع پیش چشمانشان را گرفت که حاضر به صحبت نشدند که این اشتباه در فتنه 88 نیز تکرار شد.
سعیدی با اشاره به خطر عناصر پشت صحنه فتنه‌ها گفت: ششمین اشتباه خواص عدم توجه به عناصر پشت صحنه فتنه‌ها بوده است، در هر فتنه چند لایه وجود دارد که یک لایه روی صحنه و یک لایه کف خیابان و یک لایه پشت صحنه که اندیشه و اتاق فکر فتنه است. عناصر پشت صحنه معمولا پنهان بوده و سندی از خود باقی نمی‌گذارند برای مثال در قضیه آلمان و ایتالیا پشت صحنه آنها ماکیاول و نیچه بود و یا در ماجرای عاشورا و ثقیفه عناصر پشت صحنه و روی صحنه و کف خیابان بودند، اما همیشه عناصر پشت صحنه سالم باقی مانده و پس از فتنه مجددا کار خود را آغاز می‌کنند.
وی عنوان کرد: در فتنه 88 هم عناصر پشت صحنه وجود داشت که از یک سال گذشته فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را تدوین کرده و امروز هم همان عوامل و سر و کله عناصر پشت صحنه فتنه به ویژه در روزنامه‌ها پیدا شده است.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: یکی از موضوعات این بوده که فقه باید پویا باشد نه ایستا، جامعه در تمام دوران‌ها به رهبر نیاز داشته تا تصمیم بگیرد و موضع خود را مشخص کرده و جامعه را هدایت کند، اما مسئله اینجاست که باید متغیرهایی نیز در این میان وجود داشته باشد، برای مثال در زمان پیامبر (ص) کفر آشکار بوده و در زمان امام علی (ع) کفر پنهان بود، کسانی که در امروز پرچم لا اله الا الله به دست می‌گیرند، همان‌هایی هستند که پرچم لاقت و لا عزاه را به دست می‌گرفتند و همچنین برای مثال در زمان امام راحل جنگ سخت بود و در زمان مقام معظم رهبری جنگ نرم است.
وی ادامه داد: بنده بیش از 30 متغیر در این زمینه شناسایی کرده‌ام که برای مثال امروز رهبر معظم انقلاب از مواردی از نظیر اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی و یا تولید داخلی حرف می‌زنند در حالی که این ادبیات در زمان امام راحل نبود، جغرافیای زمان امام راحل شلمچه بود، اما امروز در تنگه باب المندق می‌جنگیم و صدها و هزاران موضوع جدید اتفاق افتاده است و این یعنی رهبر باید بتواند مطابق با شرایط خود تصمیم بگیرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران گفت: حاصل عرض بنده این بوده که انبیاء و بیش از همه پیامبر (ص) نگران میراث خود بوده و همانگونه که وصیت‌های سیاسی امام راحل نیز این نگرانی خود را مشهود می‌سازد، امروز بار سنگینی بر دوش روحانیت و علما وجود داشته و باید در زمینه این انقلاب که انشاء الله انقلاب متصل به ولی عصر (عج) باشد، آگاهانه به همراه با مجاهدت فعالیت کنیم. منبع:دانا

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • کامران
    • 20 مرداد 1394 21:12
    • 0
    عندالله دربین سایت های لرستان ارزشی ترازبالاگریوه ندیدم

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید