پنج شنبه، 9 فروردین 1403
رصد بالاگریوه / فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 1437
  • 0

بایسته های تقویت فرهنگ عفاف و حجاب دغدغه اساتید حوزه ودانشگاه

وضعیت کنونی پوشش و حجاب درشأن نظام و مردم شیعه ی ما نیست

بالاگریوه / وضعیت فعلی عفاف و حجاب به هیچ وجه در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم شیعه ما نیست ضرورت دارد همه مردم و به خصوص متولیان امر در این باره احساس مسئولیت دینی داشته باشند.

وضعیت کنونی عفاف و حجاب فعلی به هیچ وجه در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم شیعه ما نیست و برای این که در این خصوص شاهد تحولی باشیم می بایست همه مردم و به خصوص متولیان امر در این باره احساس مسئولیت دینی داشته باشند.
به گزارش بالاگریوه چندسالی می شود که رسانه های جمعی به مناسبت فرارسیدن بیست و یکم تیرماه به عنوان روز ملی عفاف و حجاب، توجهی نیم بند به این مقوله کلیدی در جامعه اسلامی می کنند اما با این حال به نظر می رسد که با وجود همه تلاش های فرهنگی و رسانه ای، آن گونه که باید و شاید این موضوع در همه ساحات جامعه ، تجلی لازم را نیافته است چنان که گلایه های گاه و بیگاه علما و مراجع تقلید نیز موید این حقیقت است.
البته نه از امروز و دیروز که از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب یک دغدغه ملی و اجتماعی به شمار می رفته است؛ دغدغه ای که به ویژه با آغاز فصل گرم سال، جدی تر هم می شده و صاحب نظران و متولیان را کمی تا قسمتی متناسب با حوزه کاری شان تحرکی می بخشیده است.
تحرکی که متاسفانه گاهی صرفاً محدود به برگزاری چند همایش ، صدور بیانیه ای و ایضاً تاکید بر یک سری کلیات تکراری و کلیشه ای در سخنرانی برخی مسئولان خلاصه می شده است.
بی شک سرکوب خونین قیام مردم مشهد مقدس در مسجد گوهرشاد در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی، حاکی از عمق غیرت دینی و حیای ایمانی مردان و زنان مسلمان این سرزمین است و فرارسیدن سالروز این واقعه خونین بهانه بسیار خوبی است تا در گفتگو با کارشناسان و صاحب نظران ، هر چه بیشتر و بهتر با الزامات تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه مان آشناتر شویم. آنچه در ادامه می آید، شامل مهم ترین و صریح ترین دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه در همین رابطه است ؛
نیازمند برنامه و نگاه راهبردی هستیم
آیت الله حسن ممدوحی با تاکید بر این که لازمه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ، داشتن برنامه منسجم و نگاه راهبردی است، اظهار داشت: در حال حاضر واقعیت آن است که وضعیت پوشش و حجاب در شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم شیعه ما نیست و برای این که در این خصوص شاهد تحولی باشیم لازم است که همه مردم و به خصوص متولیان در این باره احساس مسئولیت دینی داشته باشند.
وی افزود: هر چند در برخورد با بدحجابی و بی عفتی در جامعه، گاهی اوقات انجام برخوردهای قهری و پلیسی اجتناب ناپذیر است اما این مساله نباید ما را از لزوم توجه به بُعد فرهنگ سازی و اطلاع رسانی غافل کند.
فلسفه و ضرورت حجاب را به نسل جوان بگوییم
حجت الاسلام و المسلمین هادی حسین خانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که مقوله ترویج حجاب دارای ابعاد مختلفی است که باید به پژوهش عمیق درباره آن ها پرداخت، بیان داشت: قبل از هر چیز باید مشخص شود که اصلاً فلسفه و ضرورت حجاب برای چیست تا بتوانیم به نسل های مختلف با زبان متناسب و قابل فهم بگوییم که چرا باید حجاب در جامعه رعایت شود.

از آموزش و فرهنگ سازی غافل نشویم
وی یادآور شد: البته در بُعد آموزشی نیز می بایست به ویژه در متن درسی دانش آموزان دختر در مقاطع مختلف درباره احکام حجاب برای آن ها روشنگری و بصیرت افزایی کرد و با کارهای علمی و فرهنگی مناسب به آن ها آموخت که یک دختر و زن با وجود وقار و حجاب و عفت است که به گوهر حقیقی انسانیت دست یافته و سعادتمند می شود.

اهمیت رسالت رسانه در ترویج عفاف و حجاب
مریم معین الاسلام ، استاد حوزه و دانشگاه و رییس موسسه فرهنگی زنان جامعه منتظر ، رسالت رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما را در این باره بسیار مهم و تأثیرگذار برشمرد و گفت: در حال حاضر رسانه ملی به خاطر مخاطبان بسیار و نیز تاثیرگذاری بالایی که دارد می تواند در این باره هم نقش مثبت را ایفا کند و هم منفی ؛ به این معنی که با نشان دادن الگوهای درست و اسلامی به ترویج حجاب و عفاف پرداخته و یا این که خدای ناکرده برعکس با نمایش و پخش برخی برنامه ها و سریال ها در جهت اشاعه بدحجابی و بی عفتی در جامعه اسلامی حرکت کند
نقش تولیدات فاخر رسانه ملی در ترویج عفاف و حجاب
حجت‌الاسلام و المسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز خاطرنشان کرد: رسانه ملی باید با تولیدات فاخر ، ارزشمند و البته تاثیر گذار در راستای نشر و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اهتمام ورزد.
وی همچنین اضافه کرد: با توجه به حجم و دامنه گسترده تهاجم فرهنگی دشمن به ویژه در راستای خدشه وارد کردن بر اصل عفاف و حجاب، می بایست از تمام ظرفیت های هنری ، ادبی و رسانه ای در این باره بهره بُرد تا نسل جوان را هر چه بیشتر با ضرورت و بایسته های تحکیم امر عفاف و حجاب آشنا کرد.


کم کاری برخی ارگان های فرهنگی در انجام وظایف خود
حجت الاسلام دکتر یزدانی مقدم، از اساتید حوزه و دانشگاه ، اجرای طرح عفاف و حجاب را وظیفه همه نهادهای ذیربط فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: به اعتقاد بنده، وضعیت موجود بدحجابی در کشور تا حدودی متاثر از خلا بستر های لازم برای ازدواج جوانان است، به طوری که امروز بیشترین آسیبی که جوانان را مورد تهدید خود قرار داده و آنها را به سوی ابتذال می کشاند، نبود امکان ازدواج در زمان مناسب است که در این باره متاسفانه شاهد کم کاری هایی از سوی برخی نهادها و ارگان های مسئول هستیم.
 وقتی مشکلات اقتصادی به معضلات فرهنگی دامن می زند
وی همچنین با اشاره به نقش غیرقابل انکار سایت های اینترنتی مستهجن و نیز شبکه های ماهواره ای مبتذل در انحراف جوانان ابراز داشت: شکی نیست که یکی دیگر از مسائلی که زمینه ساز گرایش افراد به سمت گناه می شود، وجود مشکلات اقتصادی است؛ در واقع مسائل اقتصادی چه به صورت جزیی و چه به صورت کلی ، در بروز مفاسد و تشدید آن به خصوص در مباحث اخلاقی و فرهنگی ، تاثیر بسزایی دارد و لذا مسئولان باید برای حل این مشکلات، همت بگمارند.
مسئولان عواقب شیوع بدحجابی را جدی بگیرند
دکتر حسن غفاری‌فر ، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز در صحبت های خود خواستار جدی گرفته شدن عواقب و پیامدهای شوم گسترش بدحجابی در جامعه از سوی مسئولان شد و تصریح کرد: حفظ و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه، جدای از این که یکی از آموزه‌های مهم دینی به شمار می رود،‌ عامل مهمی در راستای تحقق و ایجاد بهداشت روانی و اجتماعی در جامعه اسلامی می باشد.

تاثیر جدی بدحجابی بر آسیب های روانی جامعه
وی همچنین با اشاره به این که خطر شیوع بدحجابی از گسترش بسیاری از بیماری های مسری و همه گیر نیز بیشتر است، گفت: بدحجابی و بی عفتی بیماری ای است که حقیقتاً روان جامعه را مخدوش کرده و لطمات گاه جبران ناپذیری را بر جای می گذارد و قبل از هر چیز کانون خانواده ها را متلاطم می سازد./انقلاب نیوز

تبلیغ

نظرات

    • مریم
    • 21 تیر 1394 21:03
    • 0

    بسیار عالی بود.ممنون

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید