سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1404
  • 0

آیا ذوب آهن رومشکان قاتل کشاورزی پلدختر می شود ؟

راه اندازی ذوب آهن رومشکان به قیمت نابودی زندگی مردم پلدختر !

وزارت نیرو با موافقت اولیه با تخصیص آب از رودخانه کشکان برای ذوب آهن رومشکان عملا قطب کشاورزی لرستان یعنی پلدختر را وارد کوره داغ ذوب آهن رومشکان کرد.

به گزارش بالاگریوه بحران خشکسالی و خشک شدن رودخانه کشکان با بی‌تفاوتی مسئولان با کشت برنج و احداث صنایع آب بر تشدیدتر می‌شود.
مجوز برداشت آب از رودخانه کشکان برای ذوب آهن رومشکان
مسئول روابط عمومی آب منطقه‌ای لرستان  ضمن تائید این خبر که مجوز برداشت آب از رودخانه کشکان برای ذوب آهن رومشکان صادر شده است، گفت: تخصیص آب برای ذوب آهن رومشکان را وزارت نیرو صادر کرده است و این شرکت از آن بی‌خبر است.
فرهاد ظهراب افزود: طبق این مجوز ذوب آهن رومشکان مجاز است، 44 لیتر بر ثانیه آب از رودخانه کشکان برداشت کند که سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار متر مکعب است.

مجوزی از طرف وزارت نیرو صادر نشده است
این در حالی است که مدیریت روابط عمومی شرکت منابع آب ایران (وزارت نیرو) در این خصوص به فارس گفت: این وزارت هیچ مجوزی را به صورت مستقیم برای ذوب آهن رومشکان صادر نکرده است.
اسکویی با اشاره به اینکه این موضوع در حال پیگیری است، اضافه کرد: فعلا هیچ مجوزی نه از طرف وزارت نیرو صادر شده، نه از سوی آب منطقه‌ای بلکه فقط با تخصیص آب برای ذوب آهن رومشکان از طرف شرکت منابع آب موافقت شده است.
وی تصریح کرد: صدور هرگونه مجوز برداشت منوط به طی مراحل کارشناسی و ظرفیت‌سنجی است و بعد از مطالعه، طرح در کمیسیون به رای گذاشته می‌شود و در صورت موافقت اعضا مجوز برداشت صادر می‌شود.

مجوز برداشت آب برای کارخانه ذوب آهن رومشکان سیاسی است نه کارشناسی
مدیر منابع آب پلدختر  با بیان اینکه در این چند روز آب رودخانه کشکان به شدت کم شده است، در خصوص صدور مجوز برداشت آب برای کارخانه ذوب آهن رومشکان گفت: از این مجوز اطلاع ندارد و برای نخستین‌بار است، این خبر را می‌شنود؟!
وی افزود: این اقدام بیشتر جنبه سیاسی دارد، تا کارشناسی زیرا آب رودخانه کشکان آنچنان کاهش پیدا کرده که کشاورزان منطقه چم مهر و هلوش با بحران آب مواجه هستند و کشاورزی این منطقه در حال نابودی است.

وضعیت کشاورزی در پلدختر به خاطر کم‌آبی بحرانی است
فرماندار پلدختر این مطالب را تائید کرد و اظهار داشت: مجوز برداشت از رودخانه کشکان برای ذوب آهن رومشکان صادر شده و قرار است در منطقه "پران پرویز" ایستگاه انتقال آن احداث شود.
قدرت‌الله ترابی‌نژاد با غیرکارشناسی دانستن این طرح اضافه کرد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی این رودخانه پاسخگوی بخش کشاورزی پلدختر نیست و اگر این کار صورت گیرد، این رودخانه خشک و کشاورزی پلدختر نابود می‌شود.
وی با اشاره به وضعیت آب‌دهی کم رودخانه کشکان و اینکه به علت برنج‌کاری در بالادست آب به مزارع جنوب پلدختر نمی‌رسد، خواستار توجه جدی مسئولان استانی به این وضعیت شد و گفت: اگر از کاشت برنج در منطقه ویسیان جلوگیری نشود، منطقه وارد بحران می‌شود.

مخالف برداشت هرگونه آب از رودخانه کشکان هستیم
نماینده مردم پلدختر در مجلس با اعلام اینکه مخالف هرگونه برداشت آب از رودخانه کشکان و انتقال آن به ذوب آهن رومشکان هستیم، اظهار داشت: انتقال آب از این رودخانه علاوه بر خطرات زیست محیطی باعث به وجود آمدن مسائل امنیتی می‌شود.
علی کائیدی تاکید کرد: کشاورزهای منطقه امروز با کم‌آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و کاهش آب رودخانه کشکان باعث شده، آب به مناطق جنوبی پلدختر نرسد.
وی افزود: همانطور که قبلا مخالفت خود را با احداث سعد معشوره اعلام کرده بودم، امروز هم مخالف برداشت هرگونه آب برای صنایع دیگر مناطق هستم و جلوی آن خواهم ایستاد.
راهکار و پیشنهاد
اما با این وضعیت چه راهکاری می‌تواند داد؟! قطعا برای حل هر بحرانی نیاز به یک سری راهکارها و برنامه‌ریزی‌های دقیق است، این راه حل‌ها عبارتند از: مجموعه عملیاتی که به وسیله سازمان‌های دولتی، خصوصی و مردمی در رویارویی با بحران با هدف تقلیل خسارت و ضایعات، عادی‌سازی شرایط و باز گرداندن به حالت پیش از بحران صورت می‌گیرد.
یکی از این راهکارها حذف و عدم کاشت محصولات آب دوست است، البته در کنار این اقدام مسئولان هم باید از صدور مجوز برای احداث صنایع آب بر مانند ذوب آهن و فولاد خودداری کنند و یا آب این‌گونه صنایع را از سد سیمره تامین کنند، چرا که این‌گونه اقدام‌ها فقط و فقط بحران خشکسالی را در کشور تشدیدتر خواهد کرد و منطقه را با بحران روبرو می‌کند.
امیدواریم مسئولان به این هشدارهای دلسوزانه توجه جدی کنند و آن را در جلوگیری از رونق اقتصادی، بیکاری و ... ندانند، زیرا صنایع آب بر تهدیدی جدی برای کشاورزی لرستان است و اگر این شغل‌ها از دست اهالی منطقه گرفته شود، دیگر هیچ چیز جایگزین آن نمی‌شود، این منهای بیکاری و از دست رفتن مشاغل در برخی کارخانجات کوچک به خاطر بی‌آبی است. منبع: فارس

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • امرایی
    • 12 بهمن 1395 18:42
    • 0
    ذوب اهن رومشگان اصلا طرحی نیست که قابل اجرا باشد و صرفا یک ترفند برای رای اوردن ملشکاهی بود تا رای رومشگانیها را یک دست به نفع خود کند. و هیاهوی کاییدی و ملکشاهی و و ایضا کاظمی صرفا برای قال و مقال است.
    ای من به فدای تمام مردمان با صفا و شیرین بالاگریوه و پلدختر ...هم ما کوهدشتیها و هم شما پلدختریها به اب برای شرب و صنعت و کشاورزی نیاز داریم و دو رودخانه از سرزمین ما می گذرد. اولا باید تابع نظر کارشناسی بود و ثانیا اگر سدی احداث شود حقابه است که اب مورد نیاز مردم را تامین می کند نه هیاهو.... به عنوان مثال سال گذشته که کشکان خشک شد اصلا سد معشوره که احداث نشده ایا می دانید باغات در گرمای سوزان از کجا ابیاری شد ؟ بله از رها سازی اب پشت سد ایوشان و رودبار.... حال اگر این اب سیلابها مهار شود در فصل تابستان مجدد برای باغات پایین دست رها می شود.... این خیال خامی است که کشکان همیشه اب دارد و پلدختریها بدون حساب و کتاب می توانند برداشت کنند ...در سالهای اتی نیاز هست که اب ذخیره شود حداقل برای شرب....پس بهتره که به فکر فرزندان و نسل های اتی باشیم و حد اقل حقابه استان را در استان نگهداریم تا فقط شهرهای کوهدشت و پلدختر اب برای خوردن داشته باشیم... کاش کمی روشن بین باشیم
    • مقام آگاه
    • 22 تیر 1394 10:23
    • 0
    با سلام . آب جزء منابع ملی و در اختیار دولتها که با شرایط هر منطقه تصمیم گیری می کنند ، آقای نماینده دارد ..........فرافکنی می کند ، من ساکن حوزه سد سیمره هستم در دو سال گذشته جهت رفاه کشاورزان و تنظیم آبریز سد کرخه در تابستان آب سد مقداری باز شده و هم کشاورزان مسیر استفاده می کنند هم خوزستان ، حالا فکر کنید اگر در بالادست کشگان سدی باشد در این ایام آب آن رها شده و باعث خیر و برکت میگردد ولی آقای نماینده بگوید آب رفته ز جوی چطوری جبران می شود می تواند برگرداند یا .... .  
    • معرفت
    • 10 تیر 1394 02:13
    • 1
    آفرین به بالاگریوه که دقیق وبدون جانبداری حامی مردم وکشاورزان است وجلوی فقروبیکاری ایستادگی میکند این فولادوذوب آهن سیاسی معنایی ندارد عده ای به دنبال آوردن رأی به هرقیمت هستندواقعا به فکردیگر مردم استان وکشاورزان این سرزمین نیستن مگرمیشود پلدخترشهرشهیدان هویزه ثانی شهری که بیش از هشتاد بار موردحمله هوایی هواپیماهای رژیم بعث عراق قرار گرفت راحذف کرد ؟ خون آن همه شهیدان حامی این سرزمین است
    • کشاورزپلدختری
    • 9 تیر 1394 18:56
    • 1
    با این وضع معلوم نیست قراره چه بلائی برسرما کشاورزان ومردم پلدختر بیایدازیک طرف سرشاخه اصلی رودخانه کشکان را برای سد معشوره کوهدشت درنظر گرفته اندازطرف دیگر همین چند قطره آبی که از ویسیان به پائین به طرف پلدختر می آیدرا می خواهند ازپران پرویز برای کارخانه رومشکان ببرند.راستی مگر فرق مردم ما با عزیزانمان درکوهدشت چیست که برای رفاه آنها دوسد سیمره و معشوره درحال احداث و بهره برداری است ولی ما فردا پس فردا بایستی مثل ماهیانی که از رودخانه به بیرون پرتاپ شده اند له له بزنیم ؟ آیا این کار به آن معنی نیست که کوهدشت بایستی به بهای نابودی پلدختر آباد شود ؟؟؟؟؟؟؟

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید