پنج شنبه، 9 فروردین 1403
سیاست / علم و فناوری
شناسه خبر: 1232

میوه های نهال انقلاب

پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در عرصه نانو تکنولوژی

بالاگریوه: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا اواخردهه هشتاد،ایران می باید برای سال 2015 خود رادرردیف 15کشورنخست دنیا وکشورنخست درمنطقه وجهان اسلام درصنعت نانو قرارمی داد که این هدف بسیارزودترروی دادواکنون درآغاز سال 2015ایران جایگاه هفتم خود را دردانش نانودرسطح جهان تثبیت نموده است.

به گزارش بالاگریوه درمسیرتاریخ علم، فیزیک نیوتنی توانست به سیطره طولانی فیزیک ارسطویی پایان دهدوافق جدیدی ازتکنولوژی رادربرابرجامعه بشری بازکند.این افق،زمان چندانی دوام نیاوردتا باردیگرتوسط پارادایم دیگری به چالش کشیده شدودرکنارتئوری نسبیت انیشتین وتئوری مکانیک کوانتوم هایزنبرگ و پلانک با اشکالات جدی مواجه شد.

امروزنسبیت وکوانتوم دوپایه اصلی فیزیک جدید محسوب میشود که درپارادایمی نوین توسط دانشمندان زیرسوال رفته است.بعبارت دیگرفیزیک باردیگر درمعرض تحول شگرف دیگری قرار دارد که درحال حاضر براساس نتایج اولیه ازاین انقلاب تحت عنوان نظریه ریسمان ها یاد می شود.

این نظریه قصد دارد سیستم های بی نهایت بزرگ در فیزیک نسبیت و سیستم های بی نهایت کوچک در سیستم کوانتوم را یک پارچه نماید و تمام فرایند و مکانیک پدیده ها در هر اندازه و بعد دلخواه را بر اساس یک فرمول واحد تفسیر نماید.

پیشرفت سریع دانش در طول دهه های اخیر ظرفیتی نامحدود برای بالا بردن اقتدارنظام های غربی ایجاد نموده است.دستیابی به دانش های جدید و بنیادی به صاحبان فن آوری این امکان را می دهد تا درکنارتامین اقتصادی خود، معادلات جهانی را در حوزه های سیاسی وفرهنگی نیز به دلخواه خویش تغییر دهند. امروز غرب خود را مالک دانش های نوینی می داند که به کشف آنها پرداخته است و از این رو درمسیر توسعه آنها ابزارهای سنجش را نیز به مصادره خویش در می آورد.

این امر به آنها کمک می کند تا از طریق علم، جهان بینی های جدید و اومانیستی تعریف نموده و بر افکار عمومی جهان تحمیل نمایند. این روند به مرحله ای رسیده است که در حوزه فیزیک، نظریه ریسمان ها را طوری جایگزین نسبیت و کوانتوم معرفی می کنند، که برای اثبات این ادعا هیچ ملاک سنجشی وجود ندارد.

دانشمندان غربی صریحا اعلام می کنند که این نظریه به هیچ وجه آزمایش پذیرنیست. درعین حال آنها ازنظریه ای که به ادعای خودشان آزمایش پذیر نیست نتایج فلسفی نیزمی گیرند که بر اساس یکی از این نتایج وجود خالق برای جهان هستی مورد  انکار قرارمی گیرد.

درچنین فضایی احیای علم ورزی به معنای حقیقی خود از جانب جبهه موحدان می تواند این دیکتاتوری علمی را مورد خدشه قراردهد. دانشمندان ایرانی درطول سال های اخیرکه رفته رفته نتایج برنامه های علمی انقلاب اسلامی به ثمر می نشیند، پرتوهایی ازاین افق روشن را نوید می دهند. پیشرفت های صورت گرفته درحوزه نانوتکنولوژی به استناد معیارهای مراکزعلمی بین المللی یکی از عرصه های مهم درمسیر روبه رشد ایران به شمار می رود.

نانوتکنولوژی یک دانش راهبردی ودرعین حال میان رشته ای است. محققان در این رشته با موادی در اندازه های 1 تا 100 نانو سروکاردارند. این اندازه به مفهوم این است که یک میلیون ذره با طول یک نانومتر درصورتی که درکنارهم قراربگیرند، اندازه ای به طول یک میلیمتررا ایجاد می کنند.

بررسی حالات موادوفرایندسازی آنها دراین سیستم بسیارکوچک، نیازبه علوم کوانتوم،مکانیک، مواد،شیمی وبرق نیزدارد.گستره کابردنتایج علمی این رشته، بسیاروسیع است و ازصنعت دارو تا کشوارزی وازصنعت هوافضا تا معماری و نساجی را پوشش می دهد.

نانوتکنولوژی به مفهوم ابتدایی ترآن برای نخستین باردرحدود سه دهه پیش از انقلاب اسلامی ایران در سطح جهان مطرح شد و دانشمندان از آن تاریخ درمسیرتکمیل وتوسعه این دانش تلاش نمودند.اماایران همانندبسیاری ازعرصه های دیگرکه دردوره پهلوی ازآنها عقب ماند،هیچ زیرساخت نرم افزاری وسخت افزاری برای رسیدن به رقابت های علمی جهانی رانداشت ونانوتکنولوژی یادانش مربوط به «بسیارکوچک ها» هیچ متقاضی و طرفداری درایران پیدا نکرد؛ زیرا اساسا به ایرانی ها اجازه فهم این مسائل داده نشد. رژیم پهلوی ایرانیها راتنها برای ساخت لولهنگ لایق می دانست وروحیه خودباوری درجوان ایرانی به شدت سرکوب شده بود.

به هرترتیب جهان علم دربخش نانوازایران سبقت گرفت وپس ازپیروزی انقلاب اسلامی واحیای شاخصهای مربوط به تقویت خودباوری درمیان دانشمندان ایرانی،رفته رفته فاصله هایی که میان ایران با کشورهای پیشرفته ایجاد شده بود کمتروکمتر شد. ایران به صورت دقیق و برنامه ریزی شده ازسال 2000یعنی حدود15سال پیش به طورجدی واردجهان نانوتکنولوژی شد وپس ازسه سال فعالیت توانست جایگاه ششم درمیان کشورهای مسلمان را به خود اختصاص دهد.

براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا اواخردهه هشتاد،ایران می باید برای سال 2015 خود رادرردیف 15کشورنخست دنیا وکشورنخست درمنطقه وجهان اسلام درصنعت نانو قرارمی داد که این هدف بسیارزودترروی دادواکنون درآغاز سال 2015ایران جایگاه هفتم خود را دردانش نانودرسطح جهان تثبیت نموده است ودرمنطقه غرب آسیا وجهان اسلام نیزجایگاه نخست را دارد. درعین حال روند روبه رشد ایران برای احراز رتبه های بالاترهمچنان ادامه دارد.

برای رسیدن به این هدف طبق توصیه ای که مقام معظم رهبری در بازدید 11 بهمن خود درسال جاری ازنمایشگاه دستاوردهای نانو به عمل آوردند،مغرورنشدن وتلاش مضاعف می تواند مهمترین نقش را داشته باشد. رهبری برای رشد بیشتر این دانش درکشورعلاوه بر ایجاد زمینه های آشنایی مردم با دستاوردهای ایجاد شده، تسهیل روند تجاری سازی نتایج محققان را مورد تاکید قرار دادند.

دستیابی ایران به فرایندهای بومی درعرصه علوم ازجمله دانش نانودرعین آنکه می تواندبرروند شکل گیری نظم جدید جهانی موثرباشد، پیشتازی غرب درتولید فلسفه های انحرافی را نیزمتوقف می کند. رویدادی که طبق بیانات مقام معظم رهبری درشهریور ماه سال جاری بعنوان یکی ازسه رکن اصلی تحقق نظم جدید جهانی معرفی شد.نظمی که تنها براساس دانش، اقتصاد وفرهنگ شکل خواهد گرفت./

دسته بندی: سیاست / علم و فناوری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید