صفحه نخست | کمبودآب کشکان ربطی به سدمعشوره ندارد،برخی دنبال بهره برداری سیاسی هستند

کمبودآب کشکان ربطی به سدمعشوره ندارد،برخی دنبال بهره برداری سیاسی هستند

بالاگریوه - پدیده خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی و بارش ها رودخانه کشکان را که رگ حیاتی کشاورزی بخش مهمی از لرستان ازجمله شهرستان پلدختر می باشد با کاهش بسیار شدید دبی آب  مواجه کرده واین امردر کنار برداشت های بی رویه منابع آب و کشت محصولات آب بر و بی توجهی مسئولین ذیربط و مردم  به مدیریت صحیح  منابع آب وضعیت معیشت مردم را در مناطق پایین دست در شهرستان پلدختر با چالش های عمیقی روبرو کرده است.
بحران زیست محیطی و به خطر افتادن حیات آبزیان و بیکاری کشاورزان از جمله پیامدهایی است که در هفته جاری این شهرستان را فرا گرفته که این موضوع به یکی از بحث های عمده جلسه صبح امروز دهیاران بخش های مرکزی و معمولان درشهرستان پلدخترتبدیل شد.
امام جمعه پلدختر دراین جلسه با اشاره به تنش آبی و خشک شدن رودخانه کشکان می گوید: خشک شدن رودخانه کشکان و نرسیدن آب این رودخانه به اراضی کشاورزی پایین دست از جمله مشکلات فعلی شهرستان است که خشکسالی و برداشت های بی رویه آب در آن دخیل بوده است.
حجت الاسلام سوری می افزاید: خشکسالی و بی آبی از دست بشر خارج است و برای جلوگیری از این وضعیت می بایست در گذشته پیش دستی می شد و مسئولین قبل از زمان حرکت کرده و فکر چنین روز ی را می کردند.
امام جمعه پلدختر بر پرهیز از حاشیه سازی و سیاسی کردن موضوع تاکید کرده و اضافه می کند:کمبود آب کشکان ربطی به احداث سد معشوره ندارد و هرگونه شایعات در این خصوص بی اساس است.
وی تصریح می کند: نه سدی احداث شده و نه آبگیری انجام گرفته که بخواهیم بی آبی را به سد معشوره نسبت دهیم.
حجت الاسلام سوری می افزاید: دولت و وزارت نیرو به مناطق پایین دست بی توجه نیستند و با پیگیریهای نماینده پلدختر و یکی از نمایندگان خرم آباد در مجلس ازطریق وزارتخانه های مربوطه و حتی شورای عالی امنیت ملی از حقوق مردم مناطق پایین دست دفاع شده و نمایندگان خوزستان نیز به ایجاد سد معشوره با توجه به بحران زیست محیطی معترض هستند اما اینگونه نیست که بی آبی رودخانه کشکان در ایام فعلی ربطی به معشوره داشته باشد.
قدرت اله ترابی نژاد فرماندارپلدختر نیز دراین زمینه می گوید : موضوع خشک شدن رودخانه کشکان را با استاندار لرستان و معاونین ایشان در میان گذاشته ام ، تلفنی در خصوص تبعات ناشی از آن صحبت کرده و حتی تصاویر بحران بی آبی را به استاندار لرستان ایمیل کرده ام و پیشنهاد کردیم روز دوشنبه هفته آینده جلسه ستاد بحران استان لرستان با حضور مسئولین ارشد استان و مدیران جهاد کشاورزی،آبفاو آبفار،محیط زیست و..برای بررسی کم آبی شهرستان پلدختر تشکیل شود.
اما نکته قابل تأمل آن است که درحالی که پس از سالهای متمادی برای اولین بار رودخانه کشکان خشک شده و خوان کشاورزان این منطقه برچیده می شود متاسفانه صداوسیمای لرستان نسبت به این موضوع مهم و حیاتی بی توجه بوده و علیرغم گذشت یک هفته از این بحران مسئولان صداوسیمای لرستان به چالش عمیق آب در پلدختر نپرداخته اند.

16-04-1394, 15:08
بازگشت