شنبه، 1 اردیبهشت 1403
فرهنگ و هنر / گزارش
شناسه خبر: 995

دربیانیه فعالان رسانه ای استان مطرح شد

تقدم«شكوائيه»و«احضاريه»بر«جوابيه»دربرخوردبارسانه هاي لرستان

در بيانيه فعالان رسانه ای استان لرستان عدم پاسخگوئي مسئولان به مطالب وانتقادهاي منعكس شده درنشريات ورسانه هاواقدام به طرح «شكوائيه» درمحاكم قضائي به جاي ارسال «جوابيه » به رسانه ،موردنقدقرارگرفته است .

به گزارش بالاگریوه فعالان رسانه اي استان لرستان بمناسبت 17مرداد ماه روز خبرنگار وسالروز شهادت شهيد محمود صارمي خبرنگار متعهد و ارزشي استان لرستان كه درحين انجام رسالت قانوني و انقلابي خود به دست عوامل طالبان در مزار شريف افغانستان به شهادت رسيدبيانيه اي صادركردند.

دربخشي ازاين بيانيه عدم پاسخگوئي مسئولان به مطالب وانتقادهاي منعكس شده درنشريات ورسانه هاواقدام به طرح «شكوائيه» درمحاكم قضائي به جاي ارسال «جوابيه » به رسانه ،مورد نقدقرار گرفته است .

متن كامل بيانيه به اين شرح است .

هفدهم مرداد روز خبرنگار و سالروز شهادت هم‌ استانی نیک‌ناممان شهید محمود صارمی است؛ روزی که خبر با رنگین قطره‌های سرخ شهادت مخابره شد،تاخبرنگار معنایی دوباره پیدا کند.

امروز در شرایطی من و شمای اهل رسانه روز خبرنگار را گرامی‌ می‌داریم که جهان ازتب سانسورهای گسترده خبری و خبرسازی‌های هدایت شده به خود می‌سوزد و بنگاه‌های خبر پراکنی استبداد جهانی آنگونه که منافع ابرقدرت‌ها را تأمین کند خبرها را مخابره می‌کنند و اصل صداقت در خبر واژه‌ای بیگانه با شرافت کاری خبرنگاران شده است.

آری امروز در غزه خون‌ بارترین جنایت ضد بشری با راه انداختن هلوکاست واقعی ضد جماعتی دربند و حصار راه افتاده است و دنیای استبداد بدون توجه به کرامت انسانی حق را به متجاوزی می‌دهد که تا دندان مسلح به جنگ با کودکان و انسانهای بی دفاع رفته است.

از سویی دیگر امپریالیسم جهانی در ادامه سلسله رفتارهای دو گانه با بهره‌گیری از بنگاه‌های قدرتمند رسانه‌ای تمام تلاش خود را صرف ایجاد تفرقه کرده است و در این زمینه با تقویت گروههای خود ساخته و تروریستی وحدت را در بین جهان اسلام نشانه رفته است؛ ما اهالی رسانه‌های گروهی استان ضمن اعلام انزجار از سکوت مدعیان به اصطلاح صلح در برابر نسل‌کشی رژیم غاصب و نژاد پرست صهیونیستی، خواستار درهم شکسته شدن سکوت جهانیان در دفاع از حقوق بحق مظلومان هستیم و اعتقاد راسخ داریم که در چنین شرایطی مظلومیت مسلمانان نقطه اشتراک تمامی مذاهب اسلامی است و میبایست از هرگونه تفرقه افکنی که موجب ایجاد فاصله در بین امت واحده اسلامی شود جلوگیری به عمل آید.

در چنین زمانه‌ای رسالت اهالی رسانه‌های متعهد از هر برهه و زمانی دیگر تعیین کننده و حیاتی‌تر است و بی‌شک ما خبرنگاران لرستانی در پرتو شجاعت طبع و قوت روحیه با نگارش جسورانه و خستگی ناپذیر خبر در جهت شناساندن هر چه بیشتر حقایق و آگاهی بخشی به همگان؛ خود را سربازان خط مقدم اطلاع‌رسانی متعهدانه می‌دانیم و در این راه مجاهدت،آزادگی و حقیقت طلبی را رمز توفیق روز افزون در این زمینه می‌دانیم و در جهت تعالی هرچه بیشتر این همت متعالی نکات زیر را در قالب10بند؛ اول به خود و بعد به دست‌اندر کاران این رسالت شریف متذکر می‌شویم.

1-منظور كردن «فرهنگ»در نامگذاری امسال-که با نام سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی- مزین گردید را به نیکی پاس می‌داریم و بر این اصل تأکید می‌کنیم که» رسانه» از اساسی‌ترین مولفه‌های پیشبرد اهداف و سیاستهای فرهنگی است؛ در این زمینه ابتدا برخود واجب می‌دانیم که باتمام وجود بر تبیین هرچه بیشتر این نامگذاری در رسانه‌های استان همت گماشته و تمام توان خود را صرف تحقق منویات مقام عظمای ولایت نماییم.

ازسویی دیگرشایسته است که ادارات و نهادهای دولتی نیز با تبعیت جستن هرچه بیشتر از دغدغه‌های مقام معظم رهبری به مقوله‌ی فرهنگ در یاری رساندن رسانه‌های استان به‌عنوان یکی از ارکان بی‌بدیل تعالی فرهنگ توجه بیشتری داشته باشند.

2-بی‌شک دغدغه‌های دولت تدبیر و امید و تلاشهای یکساله این دولت خدمتگذار در تلاش برای پیشبرد اهداف عالیه نظام اسلامی ارزشمند است و امید می‌رود در ادامه‌ی راه این مسیر گرانسنگ را با جدیت بیشتر بپیماید تا شاهد توفیقات روز افزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم؛ دراین زمینه سیاست‌های اخیر ابلاغی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در حمایت از مطبوعات بویژه تقویت رسانه‌های محلی ستودنی و شایسته است این سیاستها ادامه یابد و دیگر نهادهای دولتی نیز در همراهی با این سیاست‌ها گام‌های ارزشمندی بردارند. در این راستا ابلاغ نرخ‌نامه آگهی های سال 1393و تأکید بر توزیع آگهی‌ها توسط ادارات فرهنگ و ارشاداسلامی مطابق قوانین کشوری از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است که انتظار می‌رود تمامی ادارات استان از این قانون تبعیت محض کنند؛ ازسویی دیگرازنهادهای ناظر به‌ویژه سازمان بازرسی استان لرستان وشخص مدیریت ارشداستان تقاضامندیم که باادارات  متخلفی که نص صریح قانون را نادیده می‌گیرند و از توزیع قانونمند آگهی‌ها پرهیز می‌کنند را به سمت تبعیت ازقانون رهنمون نمایند.

3-بی‌شک نظام رسانه‌ای استان به‌ویژه مطبوعات محلی به‌خاطر چالش جدی استان لرستان با بیکاری و کمبود صنایع اقتصادی در حوزه حمایت‌های مالی آسیب‌پذیر بوده و در بسیاری از مطبوعات محلی این موضوع به یک بحران جدی مبدل شده است؛ دراین زمینه حمایت همه‌جانبه ازاین رکن اصلی توسعه‌ای پایدار از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است که امید می‌رود شخص استاندار به‌عنوان نماینده عالی دولت با ایجاد کارگروه ویژه‌ بررسی مشکلات نظام رسانه‌ای استان از خشکیده شدن درخت تنومند رسانه‌ای لرستان قبل از ریشه دواندن بحران جلوگیری به‌عمل آورد.

4-تعهدبه قلم و پای‌بندی به اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری می‌بایست سرلوحه کار خبرنگاران قرار گیرد و در همه حال با حمایت همه‌جانبه ازاندیشه و حیات اجتماعی،سیاسی،اقتصادی و...مردم مدافع بی‌قیدشرط آنان باشند و به عنوان چشم بینا و گوش شنوا، قلم را در مسیرخدمت به آنان و تقویت ارزشهای انقلابی واسلامی فرسایش دهند.

5-ارتقاءسطح کمی مطبوعات استان در چندسال گذشته بسیار چشم‌گیر و غیرقابل مقایسه در تاریخ مطبوعات این ديارمي باشد،اماكم  توجهی به توسعه‌ی کیفی این بخش تأثیرگذار جامعه موجب گردید که بسیاری از مجوزهای صادر شده با وجود اینکه ميتوانستند پايگاهي ارزشمند برای انعکاس بی‌کم و کاست واقعیتهای جامعه باشند ازچرخه‌ی رسانه‌ای استان خارج شدند تا لرستان فرصتهای ارزشمندی برای پویایی را از دست دهد؛ با اینحال تعداد نشریات محلی موجود در استان در صورت توسعه‌ی کیفی نه تنها می‌توانند پاسخگوی نیازهای استان باشند بلکه به جرأت میتوان گفت که غرب کشور را نیز سامان خواهند داد.

در این زمینه می‌بایست بحث ارتقاء سطح کیفی نشریات محلی استان را با دقت هرچه بیشتر در دستور کار قرار داد تاموجبات توفیقات این دیارمحروم را فراهم نمود.

6-پایگاههای خبری به عنوان خبرگزاریهای بومی درچندسال اخیرحیات چشمگیروتأثیرگذاری رابه نمایش گذاشتندبگونه‌ای که درفضای مجازی به زیباترین شکل ممکن درحال خودنمایی وانعکاس اخبارو گزارشهای متعددمی‌باشند؛دراین بین برخی ازاین پایگاههای مجازی موفق به اخذ مجوز و برخی دیگر بدون داشتن مجوزهای قانونی فعالیت مینمایند که در این زمینه امید می‌رود از یک طرف با حمایت همه‌جانبه از پایگاههای خبری دارای مجوز در جهت تقویت هرچه بیش‌تر آنها گام برداشت و ازسویی دیگر راه را برای اخذ مجوز هرچه سریع‌تر دیگر وب‌گا‌های خبری هموار نمود.

7-خبرگزاری‌هابه عنوان سفیران اطلاع‌رسانی مجازی لرستان درخارج ازمرزهای استان نقش تعیین کننده و بسیار تأثیرگذاری دارند که بی‌شک باتأمل و هدایت و راهبری رسالت رسانه‌ای آنها به سمت توسعه‌ی همه جانبه استان میتوان از این ظرفیت مغفول به نحو شایسته‌تری بهره گرفت؛ ازسویی دیگر امید می‌رود رسانه‌های مکتوب و برخی پایگاه‌های مجازی با در نظرگرفتن زحمات صورت گرفته در تولید محتوای این خبرگزاری‌ها از انعکاس بدون منبع آنها پرهیز و خود را به سمت تولید محتوایی اختصاصی ویابهره‌برداری ازمطالب به شرط ذکر منبع هدایت نمایند.

8-متأسفانه درلرستان جوابیه جای خود را به شکایت داده‌است و در بیشتر موارد مشاهده مي شود بدون اینکه جوابیه‌ای برای یک نشریه یا خبرگزاری ارسال شود احضاریه‌ دادگاه مبتنی بر شکایت شکات مورد نقد قرار گرفته به سوی نشریه ارسال می‌شود؛ حال آن که در دنیای حرفه‌ای تأثیرجوابیه سریع و صریح بسیار بیشتر از هرگونه شکایت می‌باشدچرا که اطاله دادرسی و رسیدگی به شکایت در هیأت‌های حل اختلاف،بازپرسی ودادگاه کیفری خودبه تنهایی زمانبربوده وحتی درصورت محکوم کردن نشریه نیزتوفیقی راشکات به همراه نخواهدداشت ازاین روامیدمی‌رودکه متأثرین ازنقدهای گزنده ویاتلخ وشیرین رسانه‌های استان باارسال جوابیه درتنویر افکارعمومی گام بردارندوازشکایت وشکایت‌بازی پرهیزکنند،چراکه هررسانه خودبه تنهایی سفیری ارزشمندبرای تعالی لرستان می‌باشدوحذف وتوقیف آن بااصل توسعه استان همخوانی ندارد.دراین زمینه امیدمی‌رودبه حرمت روزخبرنگاروپاسداشت مقام «قلم» تمامی خبرنگارانی که بخاطرشکایت شکات تحت‌تأثیراحکام قضایی قرارگرفته‌اندباحسن نظرشکات ازمشکلات به‌وجودآمده رهایی یابند

9-خانه‌ی مطبوعات بعنوان مهم‌ترین پایگاه و تشکیلات رسانه‌ای استان که میتواند پاسخگو و مدافع حقوق بحق اهالی رسانه باشد اما متأسفانه تا به حال نتوانسته توفیقات مطلوبی را در این زمینه بدست بیاورد؛ ازاین روانتظار می‌رود در دومین سال از راه‌اندازی خانه مطبوعات استان بابرگزاری مجمع عمومی انتخابات هیأت مدیره جدید برگزار تا مسیرخدمت رسانی به اهل رسانه هموارتر شود.

10-اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان مهم‌ترین متولی فرهنگ و هنربه تنهایی نمی‌تواند در کنار پاسخگویی به دیگر زير مجموعه  های فرهنگی و هنری پاسخگوی اهل رسانه باشند از این رو ضمن تقدیر و تشکر از زحمات این مجموعه‌ی خدوم انتظار می‌رود دیگر نهادها و ارگان‌ها به ویژه مدیریت ارشد استان در صحنه‌های خدمت گذاری به اهل رسانه پررنگ‌ترحاضر شوند.

باشدکه به زودی شاهد مخابره خبربزرگ یعنی فرج امام‌زمان (عج) باشیم.

فعالان رسانه‌ای استان لرستان 

دسته بندی: فرهنگ و هنر / گزارش
تبلیغ

نظرات

    • فرزندشهيد
    • 23 مرداد 1393 22:05
    • 0
    اطلاع پيداكردم كه طي هفته جاري خبرنگاري كه چندين سال بعدازتمام شدن دفاع مقدس متولدشده و هيچ سنخيتي هم با جهادو ايثاروشهادت نداشته است و فقط طي ماه گذشته مراسم عقد يك فرزندشهيد درگلزارشهداي پلدختررا منعكس كرده بود ازطرف فرماندارپلدختر بعنوان « خبرنگارفعال حوزه ايثاروشهادت » معرفي و از او تجليل شده است.
    براي بنده كه آقاي نورالدين احمدي مديرمسئول نشريه و سايت بالاگريوه را ازنزديك مي شناسم و درجريان هستم كه از سال 84 زندگينامه و خاطرات شهداي شهرستان هاي لرستان و از جمله شهيد خانواده مارا درروزنامه سراسري جوان به چاپ رساندونيززندگينامه بيش از 500 شهيدشهرستان هاي مختلف لرستان را درروزنامه جوان، نشريه بالاگريوه وبخش « زندگينامه شهدا» ي سايت بالاگريوه منتشرومنعكس كرده جاي سوال بود كه ملاك و معيار فرماندارپلدختر، مسئول بنيادشهيد وامورايثارگران و مديرفرهنگ و ارشاداسلامي پلدختر براي اين انتخاب چه بوده است؟
    اگراين مسئولان حتي يك بارسايت ونشريه بالاگريوه آقاي احمدي راكه خودنيزازجانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس است ديده اند؟ چرا درروز روشن وجودخورشيدرا منكر شده اند؟

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید