شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 962

ضرورت برخورد با پديده شوم استخدام برادر زادگان،خواهر زادگان، باجناق زادگان و...زادگان

بالاگریوه:بعضی از مسؤولان ادارات،با دورزدن قانون اقدام به استخدام یا بکارگیری فرزندان، برادر‌زادگان ، خواهرزادگان و یا باجناق‌زادگان خویش می‌کنند.

يافته نيوز-درفرهنگ اجتماعی اهالي لرستان،"گل به گل کردن"به عملی گفته می‌شودکه فردی دختریک خانواده رابه همسری اختیارکندومتقابلاًپسرخانواده عروس،خواهر این فردرابه همسری اختیارکند.

گل به گل بدین معناست که یگ گل راداده‌ایم وگلی رابجای آن ستانده‌ایم که گاهی جوانان به شوخی وطنز،به آن گاوبه گاويا گاوكشي هم می‌گویند!

درمناطقی مثل لرستان که تاحدزيادي فرهنگ قومی و قبیله‌ای حاکم است،این رفتاررابدشگون وبدیمن می‌پندارندومعمولاً ازاین نوع ازدواجها کمترصورت می‌پذیرد،زیرامعتقدندکه بعدازوصلت دوم،حادثه‌ای ناگواردرپیش است!اگرچه مدتی است کراهت موضوع کم‌رنگ شده لیکن، اصطلاح گل به گل کردن درافواه عمومی، همچنان پررنگ است.

چند سالی است بحران استغال دامن ایران را فرا گرفته است و درصد بالای از جوانان تحصیل‌کرده بی‌کار هستند و یا به شغلی، نامتناسب با تخصص و شأن خود اشتغال دارند.

تصویب قانون درچندسال پیش والزام دولت مبنی برعدم استخدام دائمی درسازمان‌های دولتی،مبتنی برچابک‌سازی بدنه‌ي دولت، بربحران بیکاری به خصوص دراستان لرستان افزود.

فارغ ازاینکه بیکاری جوانان یککشور،چقدرمی‌توانددررشداقتصادی آن تاثیرداشته باشد،بایدبه تبعات روانی واجتماعی این بیکاریهاي فراوان نیز،توجهی وافرداشت.

خوشبختانه جوانان این مرز و بوم باشناخت از شرایط فعلی کشور، میزان توقعات خود را (علیرغم لیاقت‌شان) پایین آورده و در این راستا به دولت فشاری وارد نمی‌کنند.

 

علی‌رغم تاکید قانون برعدم بکارگیری کارمند جدید بدون آزمون استخدامی ، گاهی مدیران بعضی از ادارات ، دست از زیاده‌ خواهیهای خود بر نداشته و از حیا و خویشتنداری جوانان تحصیلکرده ، سوء استفاده میکنند.

باتوجه به نیازادارات وگاهاًبازنشسته شدن نیروهای قدیمی،بعضی ازمسؤولان ادارات،نسبت به مصوبه قانونی؛بی‌تفاوت بوده واقدام به استخدام یابکارگیری فرزندان،برادر‌زادگان یاخواهرزادگان و یاباجناق‌زادگان خویش می‌کنند.ازآن‌جاکه چندسالی است بخش‌نامه‌ای مبتنی برعدم بکارگیری اقوام وخویشان درادارت صادرشده است وچندبارنيزنهادهايي مانندبازرسي دراين خصوص به مديران لرستان تذكرداده است،امامدیران قانون‌گریزجهت دورزدن قانون،به ترفندی جدیددست یافته‌اندکه نام آن رامی‌شودگل به گل استخدامی نهاد!

 

شیوه‌ی جدیدی که این گونه مدیران برای دورزدن قانون و افکار عمومی بکارمی‌گیرنداین است که بامدیران ديگر دستگاه‌هاي اجرايي زدو بندکرده واقوام خودرادراداره آن‌هااستخدام می‌کنندونیروهای معرفی شده توسط آن مدیران رادراداره خودشان بکارمی‌گیرندتا مبادا نام خانوادگی آن‌ها موجب شناسایی کارمند جدیدالاستخدام شودکه بگويندبا فلان مدیرارتباط خویشاوندی داشته است!

 

بااین ترفند،اقوام هردوطرف ماجراشاغل شده وبرای افکارعمومی نیزقابل شناسایی نمی‌باشندودرجواب معدودپرسندگان نیزمی‌گویند فردمذکورربطي به مانداردوخودش درآن نهاداستخدام شده است! یااین که تحت عناوینی چون "امریه" که با رابطه‌ی ویژه برای نزدیکان خود دست و پا می‌کنند افراد مورد نظر را به مسؤولان تحت امر خود در شهرستان‌های مجاور تحمیل می‌کنند و بعد هم دستور بکارگیری‌اش را صادرمی‌نمایند!

این رفتار جدید‌الظهور به هیچوجه در شأن مدير نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی‌باشد و نوعی بی‌حرمتی به خیل عظیم جوانان تحصیل‌کرده‌ای است که علی‌رغم لیاقت‌شان بابی‌کاری دست و پنجه نرم می‌کنند و از این رهگذر ، هزاران مشکلات روحی و روانی پیدا کرده‌اند.

لذابایداستانداري،نمايندگان مجلس وسازمان بازرسي استان‌ها،سریعاً واحدی رابرای پی‌گیری و جلوگیری ازاین امراختصاص دهندو  تادیرنشده،موجب نگه‌داشت اعتمادجوانان به دولت شوندو ازطرف ديگر ازتحميل نيروهاي ناكارآمدوبي‌سوادبه ادارات جلوگيري بعمل آورند.

 

بالاگريوه-انتشارمطالب خبری وتحلیلی رسانه‌های داخلی وخارجی لزومابه معنای تاییدمحتوای آن نیست وصرفاجهت اطلاع کاربران ازفضای رسانه‌ای بازنشرمی‌شود.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ