پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 959

رهبرانقلاب:

مراقب باشید برخی با شعار اعتدال،جریان های مؤمن را کنار نزنند

رهبرانقلاب : اعتدال همان اسلام است.مراقب باشید که برخی با شعار اعتدال،جریان های مؤمن را کنار نزنند زیرا همین جریان مؤمن است که در مواقع خطر زودتر از همه سینه سپر می کند و در مشکلات نیز، دولت را به طور واقعی کمک می کند.

بالاگريوه-حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دوشنبه 93/4/16 در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاههای مختلف کشوری و لشگری، ضمن بیان نکاتی بسیار مهم در زمینه مسائل داخلی و خارجی،تلاش پیچیده و چند جانبه برای ایجاد اختلال در محاسبات مسئولان و دستگاههای جمهوری اسلامی را مهمترین هدف کنونی استکبار بویژه امریکا خواندند و با اشاره به اوضاع حساس منطقه و جهان و قرار گرفتن دریک پیچ حقیقی تاریخی تأکید کردند: جمهوری اسلامی بر مبنای عناصراصلی محاسبات عقلانی خود یعنی «اعتماد به پروردگار و سنن آفرینش» و «شناخت دشمن و بی اعتمادی به او »، راه پر افتخار خود را با تکیه بر مردم، بهره گیری از تجربه ها و تلاش و مجاهدت پیگیر برای تحقق آرمانهای ملت ادامه می دهد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري حضرت آیت الله خامنه ای ماه مبارک رمضان را عرصه تقابل «شیطان و رفتارهای شیطانی» با «تقوا و عبودیت و رفتارهای رحمانی» دانستند و گفتند: در این صحنه ی تقابل،شیطان دارای یک هدف مهم و تقوا نیز دارای یک کارکرد بسیار مهم است.شیطان به دنبال ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی انسانها و کشاندن آنهابه خطای محاسباتی و اقدام بر اساس این خطا است در حالیکه تقوا، زمینه ساز آگاهی و دانایی انسان و تمایز بخش حق و باطل است.
ایشان تهدید و تطمیع را دو وسیله اصلی شیطان برای ایجاد خطای محاسباتی در انسانها برشمردند و افزودند: شیطان از یک طرف با تهدید، انسانها را می ترساند و از طرف دیگر با وعده های فریبنده، آینده ای دروغین و خیالی همچون سراب در مقابل چشمان آنها قرار می دهد.
رهبر انقلاب اسلامی دراین بخش ازسخنان خود،نکته مهمی رادرخصوص رفتارشناسی امریکاوقدرتهای سلطه گربیان کردندوگفتند: رفتار امریکا و قدرتهای سلطه گرمانند رفتارشیطان است چراکه آنهاهمواره تلاش دارندباتهدیدوتطمیع و بویژه باوعده هایی که هیچگاه به آنها عمل نمی کنند، کشورهای دیگر رامرعوب وتحت سلطه خوددرآورند،وشیطان نیزتلاش داردباتهدیدوتطمیع،دستگاه محاسباتی انسان را ازکار بیاندازد و او را دچارخطای درمحاسبه کند.
حضرت آیت الله خامنه ای،خطای در محاسبه را از بزرگترین خطرها خواندند و خاطرنشان کردند: همه باید مراقب این خطر بزرگ باشند زیرا خطای در محاسبه باعث می شود که اراده و توانایی های انسان درجهت تصمیم اشتباهی که اتخاذمی شود،عملاًبه هدررود.
ایشان مراقبت دراین زمینه رابرای مسئولان بسیارحساس تروضروری تردانستند و افزودند:یکی ازخطاهای بزرگ محاسباتی این است که انسان عوامل معنوی و سنت های الهی را نادیده بگیرد و فقط در چارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادی محدود بماند.
رهبر انقلاب اسلامی باتأکیدبراینکه علل سعادت وشقاوت،وپیشرفت و پسرفت،فقط درچارچوب عوامل مادی محدود نیست، افزودند: عوامل معنوی وسنت های غیرقابل تغییرالهی،ازعوامل بسیارتأثیرگذاری هستندکه نادیده گرفتن آنها،اشتباهی جبران ناپذیرخواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای برای تبیین اهمیت وجایگاه عوامل معنوی وسنت های الهی به چندآیه قرآن کریم، ومصادیق عینی تحقق آن در دوره معاصر اشاره کردند و گفتند:خداوندمتعال می فرماید اگردرراه خدا حرکت ودین خدارانصرت کنید،یاری وکمک الهی قطعی خواهدبود.این سنت الهی بارهادرتاریخ تکرارشده است که نزدیکترین نمونه آن،پیروزی انقلاب اسلامی ایران بعنوان یکی ازبرجسته ترین مقاطع تاریخی جهان، است.
حضرت آیت الله خامنه ای درجمع بندی این بخش ازسخنان خودکه درخصوص اهمیت مراقبت مسئولان ازگرفتارشدن به خطای محاسباتی بود،تأکیدکردند: نگذاریددشمن با استفاده ازتهدیدو تطمیع در دستگاه محاسباتی شما اثر بگذارد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان نبرد بی وقفه وجدی جمهوری اسلامی با استکبار را ادامه نبرد پیامبران با طواغیت و شیاطین انس وجن خواندند و خاطرنشان کردند: با وجود همه زرق و برق ظاهری شیاطین،حرکت الهی ملت ایران،روزبه روزعمق وتوسعه بیشتری خواهد یافت.
ایشان ناکار آمدی دو ابزار اصلی دشمن یعنی «تهدیدنظامی» و «تحریم» را باعث روی آوردن استکبار به ایجاد اختلال در نظام محاسباتی دستگاهها و مقامات ایرانی بر شمردند و تأکید کردند: تحریم را باید با مجاهدت در باب اقتصاد مقاومتی خنثی کرد و تهدید نظامی نیز به علت مقرون به صرفه نبودن، در حد تهدید لفظی باقی می ماند.
رهبر انقلاب درتبیین بیشتر راه اصلی مقابله با تحریم ها افزودند: همانگونه که رئیس جمهور محترم گفت: برنامه ریزی اقتصادی باید با این فرض انجام و پیگیری شود که دشمن سر سوزنی از تحریم ها کم نخواهد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای بااشاره به سخنان برخی مقامات امریکایی مبنی برباقی ماندن تحریمهاحتی پس ازتوافق احتمالی هسته ای خاطرنشان کردند: همانگونه که بارها گفته ایم،موضوع هسته ای فقط یک بهانه است واگرنباشدبهانه های جعلی دیگری مانند حقوق بشر، حقوق زنان و مسائل دیگر مطرح خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای درباره دومین ابزار اصلی امریکایعنی تهدیدنظامی نیزخاطرنشان کردند: مسائلی مانندکشتارمردم و قتل و جنایت وغارت،هیچکدام عامل بازدارنده ای برای امریکاییهامحسوب نمی شودبلکه واقعیت این استکه حمله نظامی،امروزبرای امریکا مقرون به صرفه نیست به همین علت ناظران و آگاهان جهانی نیز مانند ملت ایران، تهدیدهای آن را جدی نمی گیرند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به حمایت امریکا ازگرگی بنام صدام،حمله به هواپیمای مسافربری ایران و قتل عام صدها زن و مرد و کودک بیگناه،کشتار صدها هزار نفر در عراق و افغانستان و بحران سازی خونین درکشورهای مختلف تحت عنوان انقلابهای رنگی افزودند:برای امریکایی ها،زندگی و آرامش و امنیت ملتها،هیچ ارزشی نداردو اگرصرفه خودرادرحمله ببیندلحظه ای درنگ نمی کند.
حضرت آیت الله خامنه ای بااشاره به برخی حرفهامبنی بر ممانعت امریکا از حمله رژیم صهیونیستی افزودند: اگر این حرفها راست باشد علت ممانعت امریکا این است که حمله را مقرون به صرفه نمی داند و ما نیز قاطعانه تأکید می کنیم که حمله نظامی به جمهوری اسلامی برای هیچ کس مقرون به صرفه نخواهد بود.
ایشان درجمع بندی این بخش ازسخنانشان افزودند:دست دشمن،هم درزمینه تحریم وهم درزمینه تهدید،خالی است به شرط اینکه ما اهل ایمان بوده و واقعاً در میدان حضور داشته باشیم.
رهبرانقلاب سپس درزمینه محوراصلی سخنانشان یعنی تلاش سلطه گران بویژه امریکابرای ایجادخطای محاسباتیدرذهن مسئولان ایرانی،نکته ظریفی رابیان کردند.
ایشان گفتند:دشمن می داندکه جمهوری اسلامی اگر هدفی رابخواهدآن را به دست می آوردبنابراین درصدداست باایجاداختلال در نظام محاسباتی مسئولان ایرانی، کاری کندکه آنهااهداف مغایربامنافع امریکا را،دردستورکار قرارندهندکه این،همان جنگ نرم است که سالها پیش بیان شد.
رهبرانقلاب،این طرح امریکا رانیزمنتهی به شکست خواندندو افزودند:جمهوری اسلامی ازهمان روزاول براساس منطق عقلانی و تکیه بردوعنصر اساسی یعنی:«اعتمادبه خداوسنن آفرینش» و«شناخت وبی اعتمادی به دشمن»،سیاستهاورفتارخودرابرقوه عاقله متمرکز کرده است و ازاین پس نیز،چنین خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای درتشریح عوامل این دوعنصر اصلی عقلانی افزودند:اعتمادبه مردم ومحبتها وانگیزه های صادقانه آنها، اعتقاد به "مامی توانیم"،تکیه برعمل وپرهیزازبیکارگی و تنبلی، اعتماد به نصرت الهی،مجاهدت درراه تکلیف،بهره گیری ازتجربه ها، ایستادگی براستقلال ودقت دررفتارمستکبران باملتها،ازجمله عواملی است که قوه عقلانی جمهوری اسلامی یعنی زیربنای سیاستها و اقدامات نظام را شکل داده و می دهد.
ایشان خاطرنشان کردند:مخالفت استکبارباجمهوری اسلامی ایران نیز درواقع مخالفت باهمین عقلانیت است وگرنه «صرفِ اسم و تشریفات اسلامی» برای آنها مهم و مخالفت برانگیز نیست.
رهبر انقلاب بااشاره به حرف یک کارشناس دولتی امریکامبنی برامکان پذیربودن آشتی میان «ایران وامریکا»وامکان پذیرنبودن آشتی میان «جمهوری اسلامی و امریکا» افزودند:این حرف درستی است چراکه امریکاباایرانِ وابسته ی زمان پهلوی هیچ مشکلی نداشت امانمی تواندباجمهوری اسلامی که به «استقلال،ایمان،ایستادگی درمقابل ظلم و اتحاد اسلامی» دعوت می کنددشمنی نکند.
رهبر انقلاب اسلامی ادامه بیانات خود درجمع مسئولان و کارگزاران نظام را به چندتوصیه مهم اختصاص دادند.
در اولین توصیه،ایشان بااشاره به اوضاع کاملاً حساس منطقه و جهان،به همه مسئولان کشور خاطر نشان کردند: به معنای واقعی کلمه دریک پیچ تاریخی قرار داریم و اگر قوی نباشیم همه به ما زور خواهند گفت بنابر این باید قوی ترشویم.
حضرت آیت الله خامنه ای درتبیین بیشتر عناصر افزایش قدرت کشور افزودند : داشتن روحیه، نگاه امیدوارانه، کار و تلاش، شناخت رخنه های «اقتصادی،فرهنگی و امنیتی و بستن این رخنه ها»،هم افزایی دستگاهها و هم افزایی دستگاههای مسئول با مردم از جمله عناصر افزایش قدرت ایران است.
توصیه دوم رهبر به همه مسئولان کشور،قدردانستن فرصت برای کارو تلاش و خدمت به مردم بود.
ایشان افزودند:نگوییدنمی گذارند،چراکه این حرف که دردوره های قبل نیزگفته می شد،قابل قبول نیست وبایدبااستفاده ازامکانات موجود،حتی لحظه ای رابرای کار وتلاش ازدست نداد.
ایشان درسومین توصیه خطاب به همه مسئولان نظام تأکید کردند:حرکت های خودرابراساس اصول انقلاب تنظیم کنیدو باپرهیز از حاشیه سازی و حاشیه پردازی، برحل مشکلات مردم، متمرکز شوید.
هم گرایی سه قوه و هم گرایی بخشی چهارمین توصیه رهبر انقلاب به مسئولان و کارگزاران نظام بود. تشکیل جلسه مشترک سران قوا، شکل دهی جلسات مشترک و دو جانبه میان قوا، تبادل نظر و استفاده ازمشورتهای متقابل ونیزمدیریت جهادی نکات مهم این بخش از سخنان رهبری بود.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چندتوصیه درخصوص رفتار بادولت داشتندوچندتوصیه هم خطاب به دولت بیان کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص رفتار بادولت تأکید کردند:بنده دولت را تأیید و حمایت می کنم و از همه توانی که در اختیار دارم،برای حمایت از دولت استفاده خواهم کرد و به مسئولان بلند پایه دولت اعتماد دارم.
ایشان بااشاره به حمایت رهبری ازهمه دولتهای منتخب مردم،دردورانهای گذشته، افزودند:همه این دولتها دارای نقاط مثبت و نقاط منفی بودندونقددولتهای گذشته باید بصورت کارشناسی باشدو نقددرمنبرهای عمومی خیلی به مصلحت نیست.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: البته درخصوص دولت کنونی نیز هر گونه نقدی،باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به دور از هر گونه مچ گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای توصیه هایی هم به دولت داشتند. جدی گرفتن سیاستهای اقتصاد مقاومتی اولین توصیه ایشان بود که گفتند:رئیس جمهور محترم و برخی مسئولان، کم و بیش در خصوص حمایت ازسیاستهای اقتصاد مقاومتی سخن گفته اند اما نیاز اصلی، عمل است و نباید اینگونه باشد که در سخن، از اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم اما در عمل،حرکت ما کُند باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مبنای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و استحکام بنیه درونی اقتصاد است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند:رونق اقتصادی نیزفقط باتولیدوفعال کردن ظرفیت های درونی محقق می شودو نه باچیزدیگر.
ایشان درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی توصیه هایی هم به بانکها و همچنین بخش صنعت و معدن داشتند.
رهبرانقلاب اسلامی درباره بانک هاگفتند:بانکهابایدبرای اجرای سیاستهای اقتصادمقاومتی نقش مثبت ایفاکنندوخودرابااین سیاستها و برنامه ریزی های دولت برای اجرای آنها، تطبیق دهند.
اماتوصیه مؤکدحضرت آیت الله خامنه ای به بخش صنعت ومعدن این بودکه تحرک وتلاش خودرامضاعف کنندزیراباراصلی خروج ازرکود بر عهده بخش صنعت و معدن است.
ایشان اهمیت بخش کشاورزی رانیزحیاتی دانستندوباتأکیدبرلزوم سیاستهای حمایتی دولت ازاین بخش بسیارمهم،گفتند:درکنار حمایت ازبخش کشاورزی باید مشکلات کشاورزان و دامداران نیزبرطرف شود.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به شعار دولت یازدهم، یعنی «اعتدال» اشاره کردند و افزودند: اعتدال شعار بسیار خوب و مورد تأیید است زیرا افراط همواره محکوم است.
حضرت آیت الله خامنه ای یک سفارش به دولت درخصوص شعار«اعتدال» کردندوگفتند:مراقب باشید که برخی درصحنه سیاسی کشور،باشعار اعتدال،جریان های مؤمن راکنارنزنند زیراهمین جریان مؤمن است که درمواقع خطر زودترازهمه سینه سپرمی کندو در مشکلات نیز،دولت رابه طورواقعی کمک می کند.
ایشان تأکید کردند:اعتدال همان اسلام است. یعنی مقابله شدیدباکفارومهربانی بایکدیگر،یعنی امربه معروف ونهی ازمنکر.اعتدال به این معنا نیست که از کارهایی که جریان مؤمن، احساس وظیفه می کند،جلوگیری کنیم.
رهبرانقلاب اسلامی سپس یک توصیه مهم به برخی جریانهای سیاسی و مطبوعاتی داشتند و خطاب به آنها گفتند:امنیت فکری و ذهنی برای مردم مهم است و نباید با طرح برخی مطالب بی مبنا و تکرار حرفهای مطبوعات بیگانه با اعصاب و روان مردم بازی کرد.
رهبرانقلاب اسلامی درادامه با اشاره به موضوع هسته ای، آنرامسئله ای حساس خواندندوبا تأییدسخنان رئیس جمهور درخصوص موضوع هسته ای گفتند: واقعیت این است که دراین موضوع، طرف مقابل به مرگ گرفته است که به تب راضی شویم.
حضرت آیت الله خامنه ای مسئله بسیارمهم ظرفیت غنی سازی رایکی ازموارداختلافی باطرف مقابل خواندندوافزودند:هدف آنهااین است که درموضوع ظرفیت غنی سازی،جمهوری اسلامی ایران را به 10هزار سو راضی کنند البته ابتدا از500 سو و 1000سو شروع کردند، که «10هزار سو محصول حدود 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالیکه به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، 190 هزار سو است.
ایشان حرف امریکاییها را که به بهانه نگرانی ازسلاح هسته ای، بادانش و فناوری بومی هسته ای ایران مخالفت می کنند،ناحق و غیر منطقی دانستند وگفتند:تضمین برای جلوگیری ازدستیابی به سلاح هسته ای،راههای مشخص و دستگاههای مسئولی دارد که جمهوری اسلامی ایران اشکالی در این موضوع نمی بیند و تضمین هم شده است، اما امریکا حق ندارد در مورد احتمال دستیابی کشورها به سلاح هسته ای اظهار نگرانی کند، زیرا خود امریکا از این سلاح استفاده کرده و اکنون نیزچند هزار بمب هسته ای دارد.
رهبرانقلاب اسلامی خطاب به امریکاییها افزودند: با پرونده ای که شما درباره استفاده از سلاح هسته ای دارید نگرانی در مورد سلاح هسته ای به شما مربوط نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکیدکردند: البته مابه تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم ومطمئن هستیم که آنهابه دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شدو اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.
ایشان مسئله تحقیق وتوسعه در موضوع هسته ای رایکی دیگر ازمواردی دانستندکه بایدقطعاًدرمذاکرات رعایت شودوافزودند:یکی دیگرازموارد مهم که طرف مقابل تکیه و حساسیت زیادی دارد،حفظ تشکیلاتی است که تخریب آنها برای دشمن امکان پذیرنیست.
رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: آنها در مورد تأسیسات فردو می گویند،چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین بایدتعطیل شودکه این سخن،خنده آور است!
حضرت آیت الله خامنه ای درادامه همچنین به مسائل منطقه وبویژه فتنه عراق اشاره کردندوگفتند:به توفیق الهی مردم مؤمن عراق، این فتنه راخاموش خواهندکردوملتهای منطقه نیز روز به روزبسوی رشدو اعتلای مادی و معنوی پیش خواهند رفت.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود ماه مبارک رمضان را ماه اِنابه و توبه و زمینه ساز حرکت از دوزخ بد کرداری و بد دلی و بد اندیشی بسوی بهشت نیک کرداری، نیک اندیشی و نیک رفتاری دانستند و گفتند: ازجمله معارف والایی که ادعیه ماه مبارک رمضان به انسان می آموزد، عمل همراه با معرفت و هدف، دوری ازتنبلی و بیکارگی و پرهیز ازدل زدگی،سهل انگاری،سخت دلی، تحجر و غفلت است که وظیفه مسئولان برای رعایت این معارف ارزشمند بسیار سنگین تر و سخت تر از افراد عادی است.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید