پنج شنبه، 9 فروردین 1403
بهداشت و سلامت
شناسه خبر: 851
  • 0

میوه های قرآنی

نقش خوراكي - داروئي میوه‌های قرآنی درسلامت انسان

بالاگريوه- میوه های انار،زیتون،‌خرما،‌انجیر و انگور که درقرآن کریم ازآنهایادشده علاوه برجنبه خوراکی ازدیدگاه دارویی و اثرات درمانی نیزقابل توجه هستند و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری ازبیماریها توصیه شده اند.

بالاگريوه- میوه های انار،زیتون،‌خرما،‌انجیر و انگور درقرآن کریم ازآنهایادشده است.این میوه هاعلاوه برجنبه خوراکی ازدیدگاه دارویی و اثرات درمانی نیزقابل توجه هستند و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری ازبیماریها توصیه شده اند.

درقرآن کریم به میوه انجیروزیتون قسم یادشده است ودرآیات متعددی ازمیوه های انار،انگوروخرمانام برده شده است.

قرآن کتاب آسمانی و ازمعجزات پیامبراکرم(ص)است که تمامی مطالب علمی آن ازسوی محققان باانجام تحقیقات وپژوهشهای متعددبه اثبات رسیده است.

 

   انجیر  

 

درمورد ارزش غذایی انجیربایدگفت که قندزیادی داردبه گونه ای که ۵۰ درصدانجیرخشک راقندتشکیل می دهد

انجیرمیوه ای مقوی وشیرین است که درقرآن به آن قسم یادشده است.امام رضا(ع)فرموده است که درخت انجیرشبیه ترین درخت به درختان بهشتی است.

این میوه درطب سنتی نیزبرای درمان بیماری هایی ازسوی پزشکان استفاده می شده است .سقراط پدرعلم طب همیشه انجیررا برای بیماران به خصوص بیمارانی که تشنگی وتب داشتند،تجویزمی کرد.می گویندافلاطون به قدری انجیررادوست می داشت که بعضی آن رادوست فیلسوفان نامیده اند.سقراط انجیرراجذب کننده موادنافع ودفع کننده موادمضرمی دانست .

درمورد ارزش غذایی انجیربایدگفت که قندزیادی داردبه گونه ای که ۵۰ درصدانجیرخشک راقندتشکیل می دهد.همچنین منبع خوبی ازپتاسیم،منیزیم،کلسیم،فسفرو ویتامین های A ، B،  Cاست.

انجیرمنبع غنی ازیک نوع فیبرغذایی است که نقش عمده ای درجلوگیری ورفع یبوست دارد.ازاین میوه همچنین میتوان در رژیمهای غذایی خاص مثل رژیم کم چربی، کاهش وزن و دیابتی استفاده کرد.مصرف انجیربرای رفع برخی از زگیلها نیزموثراست.

درحدیثی از حضرت رضا (ع) آمده است:انجیر بوی بد دهان را ازبین میبرد،لثه هاو استخوانهارا محکم می کند،مورامی رویاند،درد را برطرف می سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست.و نیز فرمود:انجیرشبیه ترین اشیابه میوه بهشتی است. 

 

انار     


در قرآن مجید نام میوه انار سه بار در آیات ۹۹ و ۱۴۱ از سوره انعام و آیه ۶۸ از سوره الرحمن آمده است.میوه انار همواره از زمانهای گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه پزشکان بوده است.

بوعلی سینا پزشک بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود در مورد انار آورده است که انار ازمیوه هایی است که تمام قسمت های آن خواص دارویی دارد،گل انارخون ریزی را بند می آورد و لثه ها را تقویت می کند. پودر انار زخم های کهنه و مزمن را معالجه می کند و پوست درخت انار برای معالجه التهاب کبد، سرفه و زخم مفید است.

امروزه تحقیقات زیادی در باره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام شده که موید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها ست و از سوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می شود.

مصرف این میوه بدن را در مقابل بسیاری از عوامل بیماری زا مقاوم می کند به کاهش فشارخون کمک می کند و برای بیماران قلبی بسیار مفید است،‌ توصیه می شود انار به دلیل ترکیبات روغنی که دارد با هسته جویده شود.

گل،برگ، پوست درخت و دانه های این میوه سرشار از خاصیت است؛ پوست خشک و پودر شده آن، از ورم، التهاب، اسهال و خونریزی پیشگیری میکند. امام علی(ع) فرموده است به کودکانتان انار بخورانید زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده است که انار را باپیه آن پوست زرد و ضخیمی که روی دانه های انار قرار دارد،بخورید.

از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده است که،انارشیرین بخورید چرا که دانه ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد.

  زیتون     


زیتون دارای طبیعت گرم وخشک و سرشار از ویتامین A و D، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم، کلسیم، کلر، آهن، مس و منگنزاست.

یکی از مفیدترین روغنهای گیاهی،روغن زیتون است.این روغن ملین و برای کبد مفید است و صفرا و شن ریزه های کلیه را دفع می کند. روغن زیتون حرارت بدن را زیاد و لثه ها را تقویت و خون را صاف می کند.

روغن زیتون خاصیت ضدسم دارد و جدار روده ها و معده را از سموم و آلودگیهاپاک میکند.برای جلوگیری از ریزش موی سر شستن موها با روغن زیتون به صورت۱۰روز متوالی با آب ولرم و صابون توصیه شده است.

در حدیثی از امیر مومنان چنین آمده است: خانه ای که در آن از سرکه و روغن زیتون بعنوان نان خورش استفاده می کنند هرگز از طعام خالی نمی شود و این غذای پیامبران است .

در حدیث دیگری از حضرت رضا (ع) آمده است: روغن زیتون غذای خوبی است، دهان را خوشبو و بلغم را برطرف می سازد، رنگ صورت را صفا و طراوت می بخشد، اعصاب را تقویت کرده، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آتش خشم را فرو می نشاند. درحدیثی از پیامبر بزرگ چنین آمده است :روغن زیتون را بخورید و بدن را با آن چرب کنید که از درخت مبارکی است.

 

 خرما   


این میوه یکی ازبهترین منابع انرژی ودارای ترکیبات منیزیوم وپتاسیم است ومصرف آن به همراه مقداری شیربرای افرادی که مدتی گرسنه بوده اندهمچون درایام ماه مبارک رمضان توصیه می شود.

مصرف خرمابه صورتی ترکیبی بابادام،کنجدودارچین ازآنجایی که طعم بسیارلذیذی دارد،می تواندبه عنوان یک منبع سرشارازانرژی برای کودکان درحال رشد مصرف شود.این میوه بهترین دسر برای ایام سردسال به شمارمی رود.

خرمایی که شب در آب خیس و صبح مصرف شود، برای قلبهای ضعیف مفید است. این میوه سرشار از فیبر طبیعی است و روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم بوفور در آن یافت میشود.بعلاوه خرما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.

خرمابه دلیل دارابودن قند،چربی،پروتئین و انواع ویتامینهای ضروری،بخشی ازرژیم غذایی سالم و ثابت شده است و در روایتی ازعلی (ع) آمده است :خرما بخورید که شفای بیماریهاست .

 

 انگور          

 

انگور یکی از مهمترین میوه‌های نام برده شده در قرآن است. خداوند آن را میوه اهل بهشت دانسته  و بی تردید برای جلب توجه مومنان به اهمیت این میوه نام آنرا در۱۱  سوره در آیه ۲۶۶ سوره بقره،۴ سوره رعد،۱۱سوره نمل،‌۶۷ سوره نحل،۱۹سوره مومنون،۹۱سوره اسراء ،۳۲سوره کهف، ۳۴سوره یس،۳۱ و۳۲سوره نبأ،سوره عبس و ۹۹سوره انعام ذکرکرده است.

این میوه ارزشمند برای بیماریهایی مانند برنشیت مزمن، بیماری‌های قلبی، التهاب کلیه و نقرس مفید است. قند انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود در حالی که سایر قندها اول بایدبه قند خون تبدیل و سپس وارد خون شوند.

انگور تنها میوه‌ای استکه وقتی خشک می‌شود ارزش غذایی آن بالا می‌رود.انگور تنهامیوه ای است که ازنظرترکیبات میتوان آنرابا شیرمادرمقایسه کرد.

انگورپتاسیم زیادی داردکه به جبران ضعف بدن کمک می کند،این میوه برای سلامتی قلب،ریه وکلیه مفیداست وبعلت داشتن املاح ومواد سلولزی برای مبتلایان به اوره خون مناسب وسازگار است.

درروایتی ازپیامبر آمده است :بهترین طعام شما نان وبهترین میوه شما انگوراست .

باتوجه به تحقیقات انجام شده درموردخواص این میوه هاوبااستنادبه آیات قرآنی واحادیث ائمه اطهار(ع) که همگی بر استفاده از آنها تاکید دارند، باید گفت که مصرف صحیح و به میزان متعادل این میوه ها میتواند افراد را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماریها مصون بدارد.

دسته بندی: بهداشت و سلامت
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید