پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
اجتماع / خانواده و جوانان
شناسه خبر: 829

یادداشت مدیرمسئول

خانه تكاني دل اولويت دارد

بالاگریوه:نزدیک عید که می شود مردم شروع به خانه تکانی و نظافت می کنند و این کار خوبی است ولی چقدر خوب است که خانه دل خود را نیز تکانی بدهیم و از هر چه صفات بد و زشت که مورد غضب خداوند است وسبب ذلت دنیا و آخرت ماست پاک کنیم

بالاگريوه- ثانيه ها،دقيقه ها،ساعات ،شب و روزوماهها می گذرد و ماچه بخواهیم و چه نخواهیم سال جدیدمی آید و سالها نیز پشت سر هم می گذرد و ما خوشحالیم که عید می آید و غافلیم که یک سال از عمرمان کم شده و به آخرت نزدیک شده ایم ، آیا هیچ اندیشیده ایم که این عمر گرانمایه را چگونه طی کرده ایم؟

پیامبر اکرم(ص) به مولا علی (ع) فرمودند :

که ای علی(ع) جان آماده باش که در شب اول قبر در مورد عمرت پرسش می شود که در چه راهی آن را صرف کردی؟ و جوانیت را در چه راهی گذراندی ؟ و مالت را از چه راهی به دست آوردی؟ و درچه راهی مصرف نمودی؟

پس همانطور که سال نو می شود ما هم باید مسیری نو در زندگی انتخاب کنیم و با استعانت ازخدای متعال و آقا امام زمان (عج) سالی بهتر ازسال قبل را آغاز کنیم تابه فرموده مولاعلی (ع)جزو مغبونین و یا ملعونین نباشیم چنانچه فرمودند:

هر کسی دو روزش مساوی باشدمغبون است (ضرر کرده) و اگر دیروزش بهتر از امروزش باشد ملعون است .

پس چه کنیم که جزو مغبونین و یا ملعونین نباشیم؟

مولا علی (ع) میفرمایند: اگر شما آخرت و قیامت را هم قبول ندارید این گفتارواحکام دین  برای اینکه  بتوانیددردنیا درست زندگی کنید و آسایش داشته باشید لازمۀ زندگی شما است.

مولا علی (ع) می فرمایند :

هر روزی که معصیت خدا در آن انجام نپذیرد آنروز عید است.

عید به لباس و کفش نو ، شکلات و شیرینی خریدن نیست . عید زمانی است که ما یک خلاف را از خودمان دور کنیم عید زمانی است که ما از یک نادانی به کمال برسیم  عید زمانی است که ما در رفتار و گفتار و رفت و آمدها اخلاق قرآن و سنت پیامبر(ص) را رعایت کنیم ، با خرید های آنچنانی به عنوان عید خوشی وارد خانه نمی شود ، بلکه تنها دل عده ای از فامیل را که وضع خوبی ندارند و توان خرید ندارند را می سوزانیم.

با تبریک  گفتن عید به همدیگر سال ما خوب نمی شود ، بلکه سال ما زمانی خوب است که به دنبال یادگیری احکام قرآن و دین برویم تا بتوانیم درست و خداپسند زندگی کنیم.

 درایام نوروزیکی از سنتهای خوب دید و بازدید یا همان عید دیدنی است ، اما آن که از همه مهمتر است رعایت دین و اخلاقیات  در این دید و باز دید و صله رحم است .

باید مراقب باشیم  که دراین صله رحم ها سالها جهنم و بلا برای خود کسب نکنیم صله رحمی که در آن غیبت و تهمت و سخن چینی و... باشد و رعایت حجاب و محرم و نا محرم نشود صله رحم نیست بلکه صله شیطان است.

با یک صله رحم غلط صد ها زنا و گناه دیگر در نامۀ عمل ما  می نویسند چرا که گناه یک غیبت بیش از سی زنا است وگناه کسی که گوش می دهد هفتاد برابر کسی است که غیبت می کند..

خدا وکیلی در این بازدیدها و مهمانی ها خانه آن کسی می رویم که از نظر مالی ضعیف و فقیر است یا به خانه کسی می رویم که سفره خوبی می اندازد و چندین رقم غذا درست می کند و زن و بچه خوش صحبت و زیبای دارد.

دراین ایام یکی از چیزهای که مهم است امر به معروف و نهی از منکر و دیگری رعایت حجاب و مَحرم و نا محرم است.

این مهمانی های مختلط و وضع حجاب چیزی جز نابود کردن بنیان خانواده ندارد که امروزه همه کشورها و کشور خودمان گرفتار همین امر هستند که هر سال 20% به طلاق های جامعه اضافه می گردد.

شما یک ماشین لباس شویی می خرید دستورالعمل دارد مگر  می شود انسان که سازنده همه چیز است خود دستورالعمل زندگی نداشته باشد؟چرا داردو آن هم قرآن  است که باید عمل شود نه خوانده شود.

این عید آمد ، مردم از دو ماه پیش ، به قول خودشان خانه تکانی کردند. آیا کسی خودش را تکان داده ؟ که یک قدم بیاییم طرف خدا ؟ و یک قدم از دنیا بیرون بیاییم ؟

معمولا نزدیک عید که می شود مردم شروع به خانه تکانی و نظافت می کنند و این کار خوبی است ولی مؤمن همیشه باید نظافت را رعایت کند ، چقدر خوب است که در کنار این خانه تکانی ها خانه دل خود را نیز تکانی بدهیم و از هر چه صفات بد و زشت که مورد غضب خداوند است وسبب ذلت دنیا وآخرت ماست خانه دل را پاک کنیم ، چرا که هر یک از این صفات کافی است تا ما رادردو دنیا بی آبرو وجهنمی کند،صفاتی چون حرص ،تکبر، بخل ، حسادت ،غضب ، نفاق ،کینه ،بغض ، ریا و غیبت 

خواهی که شود دل تو چون آیینه           ده چیز برون کن از درون سینه

حرص و غضب و بخل و ریا و غیبت          کبر و حسد و بغض و نفاق و کینه

حضرت علی(ع) فرموده‌اند:

«كلُّ یومٍ لایعصَی اللهُ فیهِ فَهُو عیدٌ» (نهج البلاغه، كلمه قصار 420) «هر روزی كه درآن خدا معصیت نشود روز عید است»

 ازمنظرمعنوی عیدآن روزی است كه آدمی درآن گناه نكندوازخدا دور نشود. اگرروزی آمدكه درآن روزتوفیق پیدا كردیم كه گناه نكنیم شایسته است كه آن روزرا جشن بگیریم. دراین كلمه قصارنیزمولی علی تعریف جدیدی ازعید ارایه نكرده است. معنای عید همان است كه بود. اما معیارجدیدی برای عید نامیدن یك روز به ما معرفی كرده است. ازمنظر معنویت قدسی آن روزی كه درآن شخص قدمی به خدا نزدیك شود یا دست كم ازخدا دورنشود روزعید است و شایسته است كه آن شخص آن روز را جشن بگیرد.

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید