شنبه، 1 اردیبهشت 1403
خانواده و جوانان
شناسه خبر: 776

سوال ازحجت الاسلام ماندگاری دربرنامه « سمت خدا »

به خواستگار خوش اخلاقي كه اعتقادي به نماز و روزه و مرجع تقليد نداردچه جوابي بدهم؟

بالاگریوه / دختري 23ساله و اهل واجبات ديني هستم، به خواستگار خوش اخلاقي كه اهل مشروب و اعتياد نيست ولي اعتقادي به نماز و روزه و مرجع تقليد نداردچه جوابي بدهم؟

بالاگريوه- سوال يكي ازمخاطبان برنامه تلويزيوني « سمت خدا» وپاسخ حجه الاسلام ماندگاري

سوال – دختر 23ساله هستم که اهل واجبات و تاحدی مستحبات دین هستم.خواستگار 29 ساله دارم که نماز نمیخواند و روز ه هم نمی گیرد و اعتقادی هم به مرجع تقلید ندارد.اما ظاهری نجیب دارد .خیلی صداقت دارد.اخلاق خوبی دارد و برای زن ارزش قائل است . اهل مشروبات الکی و اعتیاد نیست . نه می توانم جواب منفی بدهم و نه میتوانم جواب مثبت بدهم زیرا از لحاظ اعتقادی خیلی با هم فاصله داریم . می ترسم اگر جواب منفی بدهم دیگر مورد خوبی برایم نباشد و اگر جواب مثبت بدهم در زندگی مشکل پیدا کنم . راهنمایی بفرمایید .

پاسخ – بالاترین اشکال این است که فکر می کنیم خوبی این است که انسان یک اخلاق خوبی داشته باشد . این شخص اخلاق خوبی با انسانها دارد ولی بزرگترین ظلم را به خودش و خدای خودش می کند . اگر حدود الهی را رعایت کنم نتیجه اش بهشت است و اگر رعایت نکنم نتیجه اش جهنم است . کسی که دارد به خودش ظلم می کند و پا روی حدود الهی میگذارد خیلی انسان خوبی است ؟ پس بگویید که خصوصیات خوبی دارد نه اینکه انسان خوبی است . مشکل این انسانها این است که حیات را فقط دردنیامی بینند .این عزیز دردنیاظاهرا انسان خوش اخلاقی است و خوش برخورد است ولی با آینده ی خودش چکار میکند ؟ نگاه ما باید این باشد که زناشویی فقط منحصر به این دنیا نیست و در دنیای دیگرهم آنها باید با هم باشند . ملاک اصلی ما همان عون فی طاعة الله است . ملاک بعدی این است که این جوان تابحال از معارف دین دور بوده است و درخانه شان به او نزاکت و رفتار خوب یاد داده اند و از آداب دین دور بوده است و اگر با یک خانواده ی معتقد دینی ازدواج بکند این قدر یقین داریم که با منطق می پذیرد . اگر یقین بکنیم که این شخص اصلاح می شود ، این ازدواج خوبی خواهد بود . مثلا من در خانواده میگویم که چرا خانواده ی شما حجاب ندارند ؟ طرف می گوید : مگر واجب است ؟ وقتی سراغ گناهان خیلی ها می روییم می گویند که نمی دانستیم . اگر ندانستن او بخاطر جهل قاصر بوده است یعنی دستش کوتاه بوده است و کسی به اونگفته ، در این قصه ی ازدواج جلو بروند . به امید اینکه اصلاح بشود و اگر اصلاح بشود همان است که اگر کسی یک نفر را زنده کند گویی همه ی مردم را زنده کرده است . اگر اینها بصورت پرسشی سوال شود ممکن است احساسی برخورد کنند . مثلاخانم بخاطر آقا بگوید که بله من چادر سرم می کنم و آقا میگوید که نماز میخوانم و بعدا میگوید که من اصلا اعتقاد به این ها نداشتم . یک بررسی بکنند و ببینند که ایشان اگر اهل آداب دینی نیست بخاطر جهل او است یا بخاطر تنبلی اواست یا بخاطر عناد او است ؟ اگر بخاطر جهل باشد قابل حل است و تنبلی هم باشد قابل حل است ولی اگر بخاطر عناد است این مشکل پیش می آورد و قطعا این خانم در آینده پشیمان می شود . اگر در ازدواج معامله با خدا می کنید ، شما بخاطر خدا دست رد به کسی بزنید که شاید خیر فی عون طاعة الله برای شما نباشد . قطعا بدانید که خدا بهتر از او را نصیب شما خواهد کرد .

دسته بندی: خانواده و جوانان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید