جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 693

محمدجعفرمحمدزاده مشاوروزیرفرهنگ و ارشادمطرح کرد:

جاي خالي نيروهاي كارآمد لرستان دربدنه كارشناسي وزارتخانه ها !

بالاگریوه:ما(لرستان) تا در بدنه‌ی کارشناسی وزارت‌خانه‌ها نیروهای انبوه و کارآمد نداشته باشیم پروژه‌های‌مان اعم ازصنعتی وفرهنگی متوقف خواهد شد

مشاوروزيرفرهنگ وارشاداسلامي گفت:فقدان نيروي كارآمدلرستاني دربدنه كارشناسي وزارتخانه ها،عمده ترين دليل توقف پروژه هاي صنعتي وفرهنگي لرستان است.

بالاگريوه- محمد جعفر محمدزاده كه به دعوت تيمور احمدوند مدير كل كتابخانه هاي استان لرستان و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان لرستان در نشستي تحت عنوان « توسعه کتابخانه‌های لرستان » درمحل کتابخانه پارک شهرتهران (خیابان بهشت) شركت كرده بود ضرورت توجه به توسعه نيروي انساني و توسعه فرهنگي را از اولويت ها و الزامات توسعه همه جانبه  لرستان عنوان كرد.

يافته نيوزبه نقل از محمد زاده آورده است:اين نشست كه باحضور اهالی فرهنگ‌، دست‌اندرکاران کتاب استان و نمایندگان مردم شریف خرم‌آباد برگزار گرديد، نشست خوبي بود و مطالب مطرح شده توسط وي با عنوان «‌ توسعه فرهنگی و توسعه نیروی انسانی» به همت آقای "مسعود فرج اللهی" به شرح زيرپیاده شده است .

بر لب جو بود دیواری بلند                           بر سر دیوار تشنه‌ی دردمند

مانعش از آب آن دیوار بود                          از پی آب او چو ماهی زار بود

ناگهان انداخت او خشتی در آب                   بانگ آب آمد به گوشش چون رباب

آب می‌زد بانگ یعنی هی ترا!                     فایده چِه زین زدن خشتی مرا؟

تشنه گفت آبا ! مرا دو فایده است              من ازین صنعت ندارم هیچ دست

فایده‌ی اوّل سماع بانگ آب                         کو بود مر تشنگان را چون رَباب

فایده‌ی دیگر که هر خشتی کَزین                  برکَنم، آیم سوی ماءِ مَعین

هر كدام ازعزیزان که شرف حضور دارند،درجای خود ازفحول فرهنگی لرستان هستند‌؛ کسانی که درجا‌های مختلف آزمون فرهنگ‌دوستی وفرهنگ‌پروری خود را پس داد‌ه‌ا‌ند‌.

باذکر این چند بیت ازمولانا اشاره مختصری به موضوع جلسه می‌کنم:

درجاهای مختلف،هم گفته‌ام وهم مکتوب کرده‌ام‌،ذوب‌آهن خوب است‌، پتروشیمی خوب است‌، راه وجاده و صنعت و همه‌ی این‌ها براي لرستان خوب است اما روی دو محور توسعه اگرکارکنیم، سایرابعاد توسعه دست‌یافتنی است و به منزله‌ی صد آمد نود هم پیش ماست خواهد بود‌.

یک محور توسعه نیروی انسانی است و محور دیگر توسعه فرهنگی استان است.

آقاي احمدوند شعار خیلی انتخاب کرده‌اند که "مطالعه خوب،مطالبه خوب ایجادمی‌کند". دقیقاً هم همین است‌؛ مااگر کتاب‌خوان تربیت کردیم آن کتاب‌خوا‌ن‌ها می‌شوند پتروشیمی‌ساز‌،صنعت‌سازودرنهایت می‌شوند فرهنگ‌ساز وزایش ایجادمی‌شودو به دنبال آن به دریای بیکران توسعه متصل می‌شویم.

اگر تمام هم و غم‌مان را روی یک صنعت مثل پتروشیمی بگذاریم همان خواهد شد عاقبت هم مثل خیلی ازصنایع موجود کهنه که شدند از رده خارج می‌شوند، اما اگر در باب توسعه فرهنگی کار کنیم زایش نو به نو ایجاد خواهد شد‌. نکته بعد هم توسعه نیروی انسانی در استان است.

لرستانی‌هادرمناصب مختلف  ثابت کرده‌اند که آدم‌های توانمندی هستند ؛چه درداخل استان و چه خارج ازاستان درسطوح ملی وحتی فراملی، باید تلاش شود برای توسعه نیروی انسانی که این هم یکی از راه های منحصر توسعه همه‌جانبه است .

اگر ما درسطوح ملی نیروهای کار‌آمدی نداشته باشیم امکان توسعه همه‌جانبه استان منتفی است.

چند سال پیش  بانمایندگان استان دردولت نهم جلسه‌ای داشتیم‌،در آن جلسه نماینده محترمی مدعی شد که ما درکابینه بایدحداقل 2وزیر داشته باشیم در آن زمان به ایشان عرض کردم برادرعزیزومحترم، توان لرستان شاید این است که شمامی‌گوییداماباچه ظرفیتی مدعی حضور2وزیر درکابینه هستید‌؟! ما تا 50 نفر در سطح معاون وزیر نداشته باشیم و 100 -150 نفرمدیر کل درسطوح مختلف نداشته باشیم نمی‌توانیم مدعی حضور وزیر درکابینه باشیم و تادر بدنه‌ی کارشناسی وزارت‌خانه‌ها نیروهای انبوه و کارآمد نداشته باشیم پروژه‌های‌مان اعم ازصنعتی وفرهنگی متوقف خواهد شد‌.

این را آقایان نمایندگان محترم حاضردرجلسه خيرين كتابخانه‌ساز يعني دکترآقا‌محمدی و دکترعبدی به عینه دارند تجربه می‌کنند.خیلی ازطرح‌ها که دربدنه های کارشناسی گرفتارو متوقف می‌شود برای این است که شناخت و عرقی وجود ندارد.

استان هایی که توسعه یافته‌اند یک بال توسعه آن‌ها توسعه نیروی انسانی در همه سطوح است‌. اگر بگویید دیر است بنده خواهم گفت دیر نیست‌. همین تمثیل مولانا را هم برای این عرض کردم‌.

باید حوصله کرد و مانند آن تشنه‌ای که بر سردیوار نشسته بود یک خشت یک خشت کند تا به آب رسیدو هم درطول زمان ازصدای آهنگ آب لذت برد و امید و نشاط ایجاد کرد... به تعبیر مولانا‌:

تا که این دیوار عالی گردن است            مانع این سر فرود آوردن است

دیوارعالی گردن، توسعه‌نیافتگی درحوزه فرهنگ و نیروی انسانی است که باید با تامل و صبر و تدبیر برای به دست آوردن آن تلاش کرد. بدون تردید موضوع کتاب یکی از راه کارهای وصول به این دو محور توسعه است.

در لرستان ظرفیت بالایی درحوزه کتاب وجود دارد‌. من آمار دارم که در لرستان قریب 7هزارعنوان کتاب تالیف و منتشرشده است‌. پیشنهادی هم دادم که کتابخانه‌ای با عنوان نویسندگان لرستان دایر شود‌، کار‌هایی شد و بخشی هم هنوز مانده است که امیدوارم هرچه زود‌تر به بهره‌برداری برسد.

ظرفیت و توان لرستان درزمینه کتاب خیلی زیاداست‌، بایدآن را نشان دهیم‌. یک نکته دیگر هم این که با شعار محرومیت نمی‌توان به جایی رسید.قبلاًدر جلسه‌ی هفته فرهنگی لرستان درنیاوران عرض کرده بودم که نبایددائم بگوییم ما محرومیم‌.محروم کسی است که فکر ندارد‌،محروم کسی است که اندیشه ندارد و ظرفیت فرهنگی ندارد ...

مامردمی هستیم دارای پیشینه‌ی قوی فرهنگی، می‌توانیم باابتناء برآن و نیزباتکیه برنیروی انسانی توانمندازکمند کاستی‌های موجود رهایی یابیم‌. پس ما کمبود‌هایی داریم اما محروم نیستیم‌.  اگر تلقین کنیم محرومیم در محرومیت خواهیم ماند ...

بایدبدانیم هیچ اتفاقی درعالم بیرون ازذهن نمی‌افتدمگرآنکه آن اتفاق ابتدا دردرون انسان بیافتد‌.مثلاً تاموضوع مهم آزادی درذهن شکل نگیرد دربیرون شکل نمی‌گیرد‌.

در دهه فجر انقلاب اسلامی یاد امام عزیز را هم گرامی بداریم ،اگر هیبت آمریکادردرون امام شکسته نمی‌شد آن بیان رساوانقلابی که" آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند" به زبان امام نمی‌آمد و هیبت آمریکا را نمی‌شکست؟

توسعه هم باید ابتدا دردرون اتفاق بیفتد تادر بیرون توسعه شکل بگیرد‌، باید درون‌ها را توسعه یافته کرد تا به توسعه در ابعاد مختلف رسید‌.

ما دردرون به این بایدبرسیم که می‌توانیم توسعه یافته باشیم و بدانیم که راه توسعه‌یافتگی هم دومحور بیش‌تر برای استان لرستان ندارد توسعه فرهنگی و توسعه نیروی انسانی. سر افراز و پاینده باشید.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • محمدزاده
    • 2 اسفند 1392 10:57
    • 0
    سپاس برادر احمدي بالاگريوه هم مباركه

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید