جمعه، 10 فروردین 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 559

درختی که به امام حسین (ع) ارادت دارد

درختي كه بخاطر عشق به امام حسين (ع) جهاني شد

بالاگریوه: درخت خون بار زرآباد سالهاست که سحرگاه روز عاشورا ازتنه آن صمغی به مانندخون جاری می شود .

بالاگريوه-درخت خونبار زرآباد درمنطقه الموت استان قزوین همه ساله در روزعاشورا عصاره ای تراوش می کند که مانندخون سرخ رنگ است آنچنان که گویی درعاشورا عزادار حسین(ع) است.
درمنطقه الموت شرقی استان قزوین درروستای زرآباددرخت چنارقدیمی وتنومندی وجودداردکه بااتفاقی نادرموجب شده تا همه ساله درماه محرم کانون توجه خیل عزادران حسینی باشد.
درخت زرآباد که به درخت خونبار زرآباد شهره یافته سالهاست که در کنار امامزاده ای قرار دارد و سحرگاه روز عاشورا ازتنه آن صمغی به مانندخون جاری می شود که حیرت همگان را برانگیخته است.
نکته جالب این که ماههای قمری که سالانه10روزجلو حرکت کرده و تغییرمی کندهیچ تغییری دراین رخدادنداشته وجاری شدن خون هماهنگ باتقویم ماههای قمری تغییر می کند.
این درخت با10متر قطرو 30مترارتفاع دارای قداست خاصی دربین اهالی روستای زرآباداست وهرساله به محل تجمع زواروعاشقان اهلبیت تبدیل می شود.
بقعه مطهرحضرت علی اصغرفرزندبلا فصل امام موسی کاظم(ع) ودرخت چنارمقدس روستای (زرآباد)دراستان قزوین همه ساله میزبان خیل عظیمی اززائران و مشتاقانی است که برای زیارت و عزاداری گردهم می آیند.
طبق یک سنت دیرین هرساله مردم روستای زرآبادوهزاران زائردرقالب دسته های عزاداری،شب عاشوراگرداگرددرخت چنارخونباری که درصحن این امامزاده روییده حلقه زده وضمن عزاداری و سینه زنی دراولین دقایق صبحگاه عاشورا شاهدچکیدن مایعی سرخ فام ازشاخسار این درخت می شوند.
به اعتقاداهالی این روستاوطبق روایات سماعی ونقل شده ازگذشتگان،درخت کهنسال ومقدس زرآباددرروزعاشورای 61هجری که شهادت امام حسین(ع)به وقوع پیوست وخون مقدس حضرتش دشت کربلاراگلگون کرد،میزبان یکی ازمرغانی بودکه ازسوی خداوندمأمورشده بودندتاباآغشته کردن خودبه خون سیدالشهداپیام سرخ شهدای کربلارابه سراسرجهان برسانندویکی ازآن مرغان به این دیارآمده وباپرهای خونین خودبرروی شاخسارهای درخت چنار(روستای زرآباد) نشسته واز آن پس درروزعاشورا این خون درسوگ آن حضرت جاری می شود.
برای گفتگو با مدیر حوزه علمیه استان قزوین در این خصوص به محل حوزه رفتیم و سئوالات خود را از این روحانی پرسیدیم.
حجت الاسلام سيد موسی ابراهیمی دراين زمينه مي گويد: شهرت درخت زرآباد همگانی است و مردم استان قزوین و بسیاری از مناطق ایران با این رویداد نادر آشنا هستند و ماه محرم افراد زیادی از اقصی نقاط ایران به این منطقه می آیند تا خود از نزدیک شاهد این رویداد عجیب باشند.
مدیرحوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: گاهی مردم شاخه ای راکه خون از آن می چکدمی شکنندکه بعدازمدتی شاخه خشک شده رابه عنوان تبرک نگه میدارندو به دیگران می دهند.
وی افزود:مرحوم آیت الله مظفری درکتاب ایضاءالجنه درخصوص نجاسات آورده که برخی خونها نجس نیست که به خون تراوش شده ازدرخت زرآباداشاره دارد که پاک است.
حجت الاسلام ابراهیمی یادآورشد:من شنیده ام که گروهی ازمحققان خون این درخت را آزمایش کرده اندودر آن RH وخاصیت خون را تائیدکرده اندو به نقل از فرزندآیت الله زرآبادی هم نقل شده که پدرمرحومشان درروزعاشورادراین روستاحاضرمی شوندوشاخه ای می شکندوخون جاری می شودوآیت الله زرآبادی می گویند عاشورا در عاشوراشد و مردم ابراز احساسات می کنند.
وی درخصوص احتمال خرافه بودن این موضوع گفت:من اعتقادندارم که خرافه است زیرابااستناد به روایاتی که گفته شده بعدازعاشورا اگرسنگی برداشتیدو خون جاری شد تعجب نکنید این موضوع جای تامل دارد.
ابراهیمی تصریح کرد: آنچه موجب شگفتی است آن که باتغییرفصول ودرزمستان و تابستان و پائیز این رویدادهمچنان درروزعاشورادرهمان زمان مقرربه وقوع می پیوندد که علم قادر به پاسخگویی به آن نیست.
درخت زرآباد خون می گرید
محمدجواد حضرتی،مدیربنیاد ایران شناسی استان قزوین هم دراین باره اظهارمي دارد: آنچه مشاهده شده این است که درهمه فصول با توجه به گردش ماه قمری که برخی اوقات محرم در زمستان واقع شده نیز این اتفاق افتاده و موجب شگفتی شده است.
وی گفت:معمولاتراوش شیره وصمغ درختان درفصل گرم سال رخ می دهداماآنچه درخصوص این درخت مشاهده می شودچیزی خارج ازعرف طبیعت و متفاوت با امور جاری است.
این شاعر،محقق و پژوهشگر استان یادآورشد:بزرگان مذهبی هم ازقرن 11 به این موضوع توجه جدی داشته اندو دانشمندان دوره صفوی به بعدو نیزدوره قاجار این مسئله رایج بوده ودر دوره معاصر هم شهید دستغیب از آن یاد کرده است.
حضرتی بیان کرد: اعتقادات و باورهای مردم هم قابل توجه است و در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از تمامی نقاط الموت، استان قزوین و سایر استانهای کشور و از سالهای اخیر شاهد حضور علاقمندان از کشورهای پاکستان، کویت، بحرین هم هستیم که با حضور در این منطقه و در کنار درخت خونبار زرآباد عاشقانه عزاداری می کنند.
وی گفت: معمولا مردم بعد از نماز مغرب و عشاء در دسته های عزاداری و سینه زنی به این مکان می آیند و وارد محوطه امامزاده شده و در قسمت غربی درخت که میدان وسیعی است حلقه می زنند و تا نزدیک سحر به گرد درخت گردش کرده و سینه زنی می کنند.
حضرتی اظهارداشت:خروج خونابه سرخ رنگ اززمان سحرگاه روزعاشورا تاعصراتفاق می افتد و عکسهای مستندی ازاین واقعه گرفته شده که بیانگر این رخداد نادر است.
مدیربنیادایران شناسی استان قزوین تصریح کرد:برخی ازعزاداران مایع سرخ رنگ خارج شده ازدرخت راباخودبه عنوان تبرک می برندوگاهی دیده شده خونابه چکیده دربرگ درخت که توسط مردم به تبرک برده شده پس ازخشک شدن منقش به نام پنج تن آل عباشده که موجب شگفتی بیشترمردم شده است.
حضرتی هم از تائیدبرخی کارشناسان پس ازآزمایش این ماده خون رنگ تراوش شده ازدرخت زرآبادمبنی برداشتن خاصیت خون و RH خون خبرمی دهدو می گوید: خروج این مایع سرخ رنگ که گاهی کم وگاهی زیاد است همه ساله اتفاق افتاده وعلمای متعددی مانند آیت الله زرآبادی،علامه سید ابراهیم حجازی آن را تائید کرده اند.
این محقق و پژوهشگرهمچنین تصریح کرد:در این محوطه درخت اصلی چناربا بیش ازیک هزارسال قدمت وجود داشته که از پاجوش های آن درخت فعلی که حدود 500 سال قدمت دارد شکل گرفته و سربرآورده است.
وی گفت: باید به اعتقادات دینی مردم احترام گذاشت و بهترین راه قضاوت حضور دراین منطقه ومشاهده عینی این واقعه نادر وشگفت است.
حضرتی درمورد درخت خونبار زرآباد یک رباعی نیزسروده است که به عنوان حسن ختام گفتگو برای ماقرائت کرد.
این سبز که سرخ در زرآباد به پاست
آیینه ای از حسین در عاشوراست
این سرخی جاری شده از هر رگ برگ
کی اشک چنار باشد این خون خداست
همه ساله خیل عظیمی از جمعیت برای زیارت به این امامزاده می آیند که تعداد زیادی از آنان خود را در روز تاسوعا به این جا می رسانند تا در روز موعود یعنی صبح عاشورا، شاهد چکیدن قطرات خون از شاخسار این درخت باشند.
این اتفاق عجیب، عبرت آمیز و معنوی از زمانهای بسیار دور به صورت منظم ادامه داشته و تنها در صبح عاشورا اتفاق می افتد و هزاران زائری که نظاره گر این واقعه هستند، سفیرانی تلقی می شوند که دیگران را نیز ترغیب به آمدن و زیارت درخت می کنند.
این امامزاده واجب التعظیم نیز طبق شجره نامه معتبر، فرزند امام موسی کاظم (ع) است و صاحب کراماتی نیز می باشد.
برخی از محققان نیز معتقدند که شهرت این درخت خونین در دوران پادشاهی سطلان حسین صفوی به حدی رسیده بود که افراد متعددی جهت تحقیق و تفحص در صحت و سقم آن به این منطقه آمدند.
از جمله این افرادمی توان به رساله چنارخونبار میرزاقوام الدین محمدبن حسینی قزوینی،مخزن البکاء اثرملامحمدصالح برغانی،کتاب کرامات اثرسید موسی زرآبادی،مقتل سفینه النجاه اثرابن علی شیرازی،نفایس الاخبارواعظ اصفهانی،رساله چنارخونبارمیرزارضاکامل حسینی قزوینی ومنتخب التواریخ محمد هاشم خراسانی،اشاره کرد.
هم چنین شیخ مجتبی قزوینی در کتاب بیان الفرقان، نمازی شاهرودی در مستدرک سفینه البحار، شهید محراب آیت الله دستغیب در داستان های شگفت و مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز در حاشیه عروه الوثقی به این درخت اشاره ای داشته اند.
درخت زرآباد با ثبت عکس، جهانی شد
مجید نورالله پور هنرمندعکاس قزوینی بابیش از 26 سال سابقه در کارهای هنری و عکاسی حرفه ای از کسانی است که با ثبت تراوش خونین درخت زرآباد باورها را واقعی کرد و به آوازه این درخت کمک شایانی کرد.
از نورالله پور پرسیدیم چگونه این واقعه را ثبت کردی و این عکاس حرفه ای پاسخ گفت: تاکسی این واقعه را از نزدیک نبیند باور نخواهد کردو من هم سال اول که برای ثبت این رخداد به زرآباد رفتم به قدری شیفته شدم که 10سال متوالی برای ثبت این واقعه حاضر شدم وهر بارعکسی متفاوت گرفتم که تاثیر گذار بود.
وی افزود: درسال اول چهار قطعه عکس شاخص،سال دووسوم هربارشش قطعه عکس گرفتم که درآلبوم نفیسی توسط میراث فرهنگی چاپ شدوبه 42 کشور جهان ارسال شد.
نورالله پور تصریح کرد: این واقعه ازغروب تاسوعا تاعصرعاشورا رخ می دهدو برای کسانی که در قبول آن تردیددارند تنها می توانم بگویم یک باردرعاشورا به این روستا بروند و خود قضاوت کنند.
روستای زرآباددر 85 کیلومتری شمال قزوین درمنطقه الموت شرقی واقع شده است وایام تاسوعا وعاشورای حسینی فرصت مناسبی است تاعلاقمندان با حضوردر این روستای زیباضمن شرکت درعزاداری پرشورشیفتگان حسینی دراین منطقه ازنزدیک درخت خونبارزرآبادرامشاهده و خود قضاوت کنند.

منبع:مهر

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظرات

    • یه نوکر
    • 23 مهر 1394 01:19
    • 1
    باسلام،شما رابه خدا به ادرس زیر مراجعه کنید و فیلم مستند این معجزه را ببینید و لینک آنرا درسایتتان قرار دهید تادیگر کسی جرئت نکند بگوید خرافات است فقط لطفا یک ثانیه از فیلم را هم کوتاه نکنید
    http://www.aparat.com/zaremeybodi

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید