چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
سیاست / فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 550

رهبرانقلاب:

براي شادابي بوستان فرهنگي كشور،علف هاي هرز زدوده شود.

مقام معظم رهبری:هدایت و نظارت در مسائل فرهنگی همچون مراقبت باغبان از گلهای زیبا و کندن علف های هرز در یک بوستان به معنای رشد گلها و استفاده طبیعی آنها از آب و نور و هواست.

بالاگريوه-حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (سه شنبه) در دیدار رئیس و اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی، باتبیین اهمیت حیاتی مقوله فرهنگ و جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی؛ ضمانت اجرای مصوبات این شورا؛ وظایف نظارتی و هدایتی دستگاهها در مقوله فرهنگ؛ ضرورت برخورد حکیمانه با پدیده های فرهنگی، استمرار پیشرفت علمی در دانشگاهها؛ تدوین مبانی تحول علوم انسانی و صیانت اززبان زیبای فارسی نکات مهمی را بیان کردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري ضرت آیت الله خامنه ای اولین نکته سخنان خود را به موضوع اهمیت و جایگاه فرهنگ درجامعه اختصاص دادند و با اشاره به شخصیت و سوابق فرهنگی روسای سه قوه و همچنین اکثریت اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی بعنوان درد مندان عرصه ی فرهنگ، گفتند: برهمین اساس از این شورا انتظار می رود اهتمام و تلاش بیشتری برای برجسته کردن موضوع فرهنگ درجامعه و رساندن آن به جایگاه واقعی،به خرج دهد.
رهبرانقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ و ارزشهای فرهنگی، هویت و روح یک ملت است، خاطرنشان کردند: فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای بااشاره باتأکیدهای قبلی مبنی بر لزوم وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم درعرصه های مختلف افزودند: برخی اوقات ممکن است، تصمیم گیری ها و مصوّبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وحتی علمی، تبعات منفی فرهنگی درجامعه بوجود آورد که دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است.


ایشان تأکید کردند:برای فعالیتهای فرهنگی،برنامه ریزی ضروری است ونمیتوان انتظارداشت که فرهنگ کشوراعم ازفرهنگ عمومی،فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود.
رهبر انقلاب اسلامی از این نکته واردموضوع لزوم نظارت و هدایت دولت درخصوص مسائل فرهنگی شدندوخاطر نشان کردند:دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی کشور مسئولند.
حضرت آیت الله خامنه ای هدایت و نظارت در مسائل فرهنگی راهمچون مراقبت باغبان از گلهای زیبا دانستند و گفتند:کندن علف های هرزدر یک بوستان به معنای رشد گلها و استفاده طبیعی آنها از آب و نور و هواست.
رهبر انقلاب اسلامی حساس بودن و مقابله بامسائل مخرّب فرهنگی راازوظایف نظارتی حکومت دانستندوافزودند:همه مادرقبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور مسئولیت شرعی و قانونی داریم.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ همواره متکی به حضور مردم است،افزودند:سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگ نیز به معنای سلب حضور مردم نمی باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای بااشاره به برخی اظهارات غیرمسئولانه درخصوص لزوم آزادیهای فرهنگی همچون غرب،خاطرنشان کردند:چراهنگامی که غربی ها برمسائل غیرمعقول وانحرافی همچون اختلاط زن ومردباعنوان تساوی زن و مرد،یاسبک زندگی خودباعنوان پیشرفت و تجددلجاجت دارند،مابرارزشهای والای فرهنگ خود اصرار نداشته باشیم؟
جایگاه و اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی دومین نکته ای بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند و گفتند:شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از ابتکارات با برکت امام خمینی (ره) بود که عالی ترین و بهترین مرکز فرهنگی کشور است.
حضرت آیت الله خامنه ای،حضورمسوولان ارشدو همچنین حضورچهره های تأثیرگذار علمی وفرهنگی درشورای عالی انقلاب فرهنگی رامهمترین نقطه قوت این شورا دانستند و تأکید کردند: همین مساله موجب می شودکه موضوع فرهنگ کشور، تابع بالا و پایین شدن جریانات سیاسی نباشد و حرکت فرهنگی کشور ضمن برخورداری از ثبات، ازروزمره گی خارج شود.
ایشان افزودند: یکی از مسائل مهم در شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که اعضای شورا،جایگاه و تأثیرگذاری آن را به عنوان مرکز اصلی سیاستگذاری فرهنگی کشور باور داشته باشند.
ایشان حضور مستمر اعضاء و تعطیل نشدن جلسات شورارا بسیارضروری برشمردندوافزودند:شورایعالی انقلاب فرهنگی به مسائل زیرساختی و اساسی بپردازد و از ورود به جزئیات پرهیز کند.
رهبر انقلاب اسلامی سومین نکته خود را به ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی اختصاص دادند و گفتند: مصوبات شورا حتماً اجرا شوند.
رهبر انقلاب اسلامی حضور رئیس قوه مجریه، رئیس قوه مقننه و قانونگذاری و وزرا و مسئولان را ضمانت اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی دانستند و خاطر نشان کردند: اسناد بسیار مهم و خوبی همچون نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادی در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامی و سند راهبردی نخبگان باید اجرایی و عملی شوند و خودِ شورا نیز برنحوه اجرای آنها نظارت داشته باشد.
واقعیتی به نام تهاجم فرهنگی،چهارمین نکته ای بودکه رهبرانقلاب توجه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به آن جلب کردند.
ایشان بااشاره به سخنان چهره های فرهنگی وسیاسی کشورهای مختلف ازجمله کشورهای اروپایی درباره تهاجم فرهنگی آمریکاعلیه سایرفرهنگها افزودند:واقعیتی که سالهاقبل،آن راگوشزدمی کردم هم اکنون،عینیات انکارناپذیری یافته است.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس یک واقعیت دیگر را مورد اشاره قرار دادند : « فعالیت حداقل صدها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان باهدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران».
ایشان برخی بازیهای رایانه ای و اسباب بازیهای وارداتی را ازجمله مصداقهایی خواندند که در ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری میکند.
رهبرانقلاب کاروابتکاررااساس برخوردحکیمانه بامقوله تهاجم فرهنگی دانستندوتأکیدکردند:بایدباتلاش مبتکرانه به مقابله بااین مقوله پرداخت که دراین زمینه مسئولیت صداوسیما ووزارت فرهنگ وارشاداسلامی بسیارسنگین است.
حضرت آیت الله خامنه ای درهمین زمینه به وزارت ارشادتوصیه موکدکردند:تولیدکتاب،ترجمه کتابهای مفید،تولیدفیلمهای سینمایی جذاب باتکیه برظرفیت های بالای ساخت فیلم،تولید بازیهای رایانه ای مفید،ترویج بازی های پرتحرک و تولید اسباب بازی های معناداروجذاب رادردستور کارقرار دهد.
رهبر انقلاب ،رصدوشناخت دقیق پدیده های نوظهور تهاجم فرهنگی راقبل ازورود به ایران ضروری دانستندوخاطر نشان کردند:دیرفهمیدن ودیرجنبیدن مشکل آفرین است بنابراین باید به موقع و حکیمانه برخورد کرد.
ایشان در تبیین برخورد حکیمانه خاطر نشان کردند:گاه بایدازنفوذ پدیده ها،کاملا جلوگیری کرد اما برخی پدیده ها رامیتوان پذیرفت و یااصلاح کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان آخرین نکته دربحث تهاجم فرهنگی، انفعال وموضع دفاعیِ صرف درمقابل فرهنگ مهاجم را،بدترین وخسارت بارترین نوع برخورد خواندند و خاطر نشان کردند:مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است اما به هرحال درهرشرایط بایدحکیمانه و با فکر عمل کرد.
رهبرانقلاب سپس درپنجمین نکته از سخنان خو درئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به توجه کامل به ضرورت استمرار پیشرفت علمی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی فرا خواندند.
ایشان شتاب فراوان علمی کشور و پیشرفتهای علمی یک دهه اخیرراواقعیت مبارکی خواندند که مخالفان ایران نیز به آن اذعان کرده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری سخنان رئیس جمهوردرهمین زمینه، همه مسئولان کشوربه ویژه وزیران آموزش عالی وبهداشت و درمان را موظف کردند همه تلاش خود را بکار گیرند تاچرخه پیشرفت علمی کشور کند نشود وهرروز توسعه و سرعت بیشتری یابد.
ایشان افزودند: واقعیتی به نام «مامی توانیم»درروح جوانان کشورموج میزند،این امواج نشاط آفرین را تقویت کنیدتابه یاری پروردگاررسیدن کشور به قله های علمی و مرجع شدن علمی ایران و برپایی تمدن نوین اسلامی، تحقق یابد.
رهبر انقلاب اسلامی یک توصیه بسیار مهم دیگرهم داشتندوآن اینکه: دانشگاهها به هیچ دلیلی جولانگاه جریانهای سیاسی نشودچراکه اینکارجلوی رشد و شتاب علمی را می گیرد.
ایشان خاطرنشان کردند: همچون گذشته اعتقاد داریم جوان به ویژه جوان دانشجو موتور محرک تحولات سیاسی اجتماعی است اما این مسئله باتبدیل دانشگاه به محل جولان جریانهای سیاسی کاملاً متفاوت است.
ششمین نکته سخنان رهبر انقلاب درد یدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی،ابراز یک نگرانی شدید و دغدغه عمیق بود: «نگرانی ازبی توجهی به زبان فارسی و تهاجماتی که به این زبان می شود».
ایشان با انتقاد ازکاربردتعابیر بیگانه درمواقعی که لغت فارسی وجودداردافزودند:متأسفانه کار به جایی رسیده است که برخی ازبه کارنبردن اصطلاحات فرنگی احساس خجالت می کنندو نامها و تعابیر بیگانه درمسائل مختلف و حتی در مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان در حال گسترش است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن مقابله حکیمانه با هرگونه تضعیف و معارضه با زبان عمیق و زیبای فارسی، برای تقویت، گسترش و تحکیم زبان فارسی در همه زمینه ها، تلاش ملموس و مجدانه ای انجام دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانشان، وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی درزمینه علوم انسانی را یادآور شدندوافزودند:شورا،به عنوان اساسی ترین کار، به تدوین مبانی علمی و فلسفی تحول علوم انسانی اقدام کند.
رهبر انقلاب در آخرین نکته، ضرورت توجه به آسیبهای اجتماعی و علل فرهنگی آن را خاطرنشان کردندو افزودند: ریشه یابی و بررسی راه حلهای مسائلی همچون طلاق،فسادهای مالی و بزهکاری مورد توجه شورا قرار گیرد.
ایشان درزمینه مسائل اجتماعی، افزایش سن جمعیت کشورراخطری واقعی برشمردندوافزودند:مسئولان مقابله باکاهش جمعیت جوان کشورراجدی بگیرند و برای آن راه حلهای به موقعی ارائه دهند.
رهبر انقلاب دراین دیدارهمچنین یادمرحوم دکترحسن حبیبی را گرامی داشتند.
قبل ازسخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور،شورایعالی انقلاب فرهنگ را بالاترین نهادسیاستگذاری فرهنگی کشور خواند و گفت: اگردولت قصدداشت بهترین مشاوران فرهنگی رابرگزیند،نمی توانست بهترازاعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی را انتخاب کند.
آقای روحانی با اشاره به مصوبات بسیارموفق شورا بویژه درخصوص تولید علم و فناوری تأکید کرد:دولت مصمم است اقدامات مجدانه ای رابرای تکمیل چرخه علم و فناوری در کشور و تولید ثروت از علم و افزایش قدرت ملی، انجام دهد.
رئیس جمهور با تأکید بر عزم دولت برای اجرای مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از جمله اسناد شورا، سندمربوط به نخبگان است که دولت برای اجرایی شدن آن و حمایت از شرکتهای دانش بنیان اقدام خواهد کرد.
آقای روحانی یکی از رویکردهای دولت را تهیه پیوست فرهنگی برای مسائل اجرایی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست و با اشاره به اهتمام دولت برای صیانت از باورهای دینی و اخلاقی، افزود: ما معتقدیم باورهای دینی باید در کنار عقلانیت و اعتدال،از افراطی گری و خرافه گرایی وشعار زدگی فاصله بگیرد.
رئیس جمهور با اشاره به نقش مردم در مسائل فرهنگی و همچنین وظیفه نظارتی شورایعالی انقلاب فرهنگی، موضوعات نهاد خانواده و آموزش و پرورش را دارای اهمیت ویژه برشمرد و تأکید کرد: اصلاح فرهنگ عمومی جامعه ازطریق فرهنگ سازی درخانواده ها و مدارس امکان پذیر است.

دسته بندی: سیاست / فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید