شنبه، 1 اردیبهشت 1403
اجتماع / فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 503

غدیر

عیدغدیر،تنها به سیدها اختصاص ندارد!

در منابع آمده که عیدغدیر برای همه امت پیامبر بخصوص شیعیان اهل بیت (ع) است و گرچه این روز بزرگ اختصاص به سادات ندارداماشیعیان ایرانی دراین روز از سادات تجلیل می کنند.

به گزارش بالاگریوه درمنابع آمده که عیدغدیر برای همه امت پیامبر بخصوص شیعیان اهل بیت(ع) است وگرچه این روزبزرگ اختصاص به سادات ندارداماشیعیان ایرانی دراین روز از سادات تجلیل می کنند.اما ازآنجا که سوالاتی دراین زمینه درجوامع اسلامی و اذهان مردم وجود دارد توجه مخاطبان عزیزرا به پاسخ های ذیل جلب می کنیم.
اولاً:درمنابع مربوط جستجو شد،از پیامبراکرم و یا ائمه(ع) و علمای دین چیزی یافت نگردیده که گفته باشد عید غدیر خم،عیدسادات است.

امادرهمه آن منابع نظیراقبال الاعمال،ابن طاووس،البلدالامین،کفعمی،مصباح کفعمی،زادالمعادعلامه مجلسی ومانندآن این تعبیرات درباره روزغدیرخم،آمده: (عیداهل بیت محمدصلی الله علیه و آله ) (عیدالله الاکبر)،(عیدالاکبر)،(عید ال محمد ـصلی الله علیه و آله ـ) اما تعبیر عیدالسادات درجایی دیده نشده.

ثانیاً: ازمرحوم صدوق نقل شده که:امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) روایت نموده که فرمود: غدیر خم بهترین عیدهای امت من است وآن روزی است که خداوندمرامأمورساخت تا برادرم علی(ع) را به جانشینی خود منصوب کنم.(1)

ازاین گونه روایات که درمنابع یادشده نیز آمده به آسانی معلوم می‌شود که عید غدیر برای همه امت پیامبر بخصوص شیعیان اهل بیت(ع) است و مخصوص سادات بزرگوار نیست.

وقاعدتاًنیزچنین بایدباشدچون روزعیدغدیرروزولایتست وروزولایت برای همه شیعیان عیداست وهمه بایددرآنروزجشن وعیدداشته باشند.وآنروزرابه همدیگرتبریک بگویندلذادر روایات آمده که مؤمنین روزعیدغدیربایدبه همدیگر بگویند: «الحمدالله الذی جعلنامن المتمسکین بولایت علی ابن ابی طالب واولاده المعصومین»(2)پس این روزعیدهمه امت اسلامی وهمه شیعیان است ومخصوص عده خاص نخواهد بود.

ثالثاً: شایدبه همین دلیل که درروایات درباره این که عیدغدیرمخصوص عیدسادات است چیزی نیامده،درمیان شیعیان سایر کشورها غیر ازکشورولایت(ایران شیعی) نیز چنین چیزی در میان شیعیان و سادات وجود ندارد.

رابعا:گرچه این روزبزرگ اختصاص به سادات ندارد.امابه نظرمی‌رسد اینکه شیعیان ایرانی درعیدغدیرازسادات تجلیل می‌کنندو به منازل آنان سرمی‌زنندواز آنهاعیدی می‌گیرندواحیاناً به فقرای سادات تحت عنوان عیدی کمکهایی می‌کنند،سنت حسنه و به طوریقین مثبت است ونکته‌ای منفی هرگزدرآن وجود ندارد.
چون در برخی روایات احترام و دل جویی و کمک و صله دادن به سادات بخصوص سادات فقیر و نیازمند سفارش شده است.

منبع:عقيق

دسته بندی: اجتماع / فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید