چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 457

جمع آوري بيلبوردهاي ضدآمريكائي غيرقانوني است

کار فرهنگی و ارزشی بسیج، صیانت از آرمان حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری است و بسیج چون این پوسترها را خارج از سیاست‌های نظام ندیده اقدام به نصب کرده است.

بالاگريوه-عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بیلبوردهای نصب شده در سطح شهر به ما نشان میدهدکه باید در هر مذاکره‌ای با دشمن ذاتی خود اصل احتیاط و بی‌اعتمادی به آنها را فراموش نکنیم و کسی نمی تواند محتوای بیلبوردهای نصب شده درسطح شهر را کتمان کند.

جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به جمع‌آوری بیلبوردهای ضدآمریکایی از سطح شهر تهران،گفت: طبیعتا سازمان های مردم‌ نهاد به عنوان بخشی از جامعه می‌توانند درخصوص مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نظرات خود را ابراز کنند. البته این اعلام نظرها باید در چارچوب ضوابط و مقررات شهری انجام شود.

وی افزود: اگر بخواهیم خارج ازضوابط قانونی حرکت کنیم، مطمئنا به ناهنجاری در سطح جامعه تبدیل میشود. لذا اگر بیلبوردهای ضد آمریکایی در سطح شهر تهران با مجوز در سطح شهر نصب شده، باید با دستور همان مراجع جمع‌آوری شود و اگر بخواهد با امر و نهی بعضی از عوامل سیاسی انجام شود و یا خارج از چارچوب‌های قانونی باشد،امری خلاف است و نمی‌توان آن را پذیرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگراین بیلبوردهای ضد آمریکایی با مجوز شهرداری در سطح شهر نصب شده‌اند، دلیلی برای جمع‌آوری آنها وجود ندارد و باید برای برافراشتن یا جمع‌آوری هر بیلبورد در سطح شهر قانون را رعایت کرد.

جعفرپور خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی معتقد است باید خیلی محتاطانه با کشوری مانند آمریکا که سابقه طولانی از دشمنی و عناد با جمهوری اسلامی ایران را دارد برخورد کنیم و اگر مصلحت درجایی ایجاب می‌کند مذاکره‌ای انجام شود، نباید با خوش‌بینی و ساده  لوحی وارد مذاکرات شویم. بنابراین اگر در بیلبوردها یا اثرات هنری این دیدگاه رعایت شود، حتما مجلس حمایت لازم را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد : بیلبوردهای نصب شده درسطح شهر به ما نشان می‌دهد که باید در هر مذاکره‌ای مخصوصا با دشمن ذاتی خود اصل احتیاط و بی‌اعتمادی به آنها را فراموش نکنیم و فکر نمی‌کنم که کسی بتواند محتوای بیلبوردهای نصب شده درسطح شهر را کتمان کند. شاید تنها بتوانند بگویند که چارچوب‌های قانونی رعایت نشده، اما بهانه دیگری نمی‌توانند بگیرند و محتوای بیلبوردهای نصب شده درست بوده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بابیان اینکه ورود نیروهای انقلابی به عرصه هنری برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات مردم بسیار مهم است، گفت: بنده فکر می‌کنم حتی افرادی که با مذاکره با آمریکا موافق هستند، باید از وجود افرادی که مذاکره را مورد نقادی قرار می‌دهند، استقبال کنند، چرا که دست مذاکره کننده در هنگام مذاکره تقویت می‌کند. یعنی اگر دشمنان نخواهند به ما امتیازی بدهند، چنین نیروهایی وجود دارند که اساس مذاکره را به هم بزنند و این می‌تواند به نفع تیم مذاکره کننده کشور باشد.

پوسترهای "صداقت آمریکایی" نمایانگر بخشی ازسابقه آمریکاست

بسیاری از شهروندان تهرانی چند روز است صبحشان را با پوسترها و بنرهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» آغاز می‌کنند. این پوسترها در همه نقاط شهر هستند هر جایی که امکانی برای بهتر دیده شدن بوده یک پوستر«صداقت آمریکایی» نصب شده است.

نمایندگان مجلس گفته‌اند در جلسه روز یکشنبه (فردا) این موضوع را در کمیسیون امور داخلی و شوراها بررسی می‌کنند. پیگیریهای «بهار» برای تماس با طراحان پوسترها هم درنهایت به این نتیجه رسید که آنها به‌ زودی در بیانیه‌ای پاسخ منتقدان را خواهند داد. منتقدانی که نصب این پوسترها را اقدامی سیاسی علیه دولت روحانی می‌دانند و موافقان آن معتقدند که جامعه نسبت به موضوع مذاکره با آمریکا واکنش دارد و به این ترتیب واکنشش را نشان داده است.

حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه با چنین دیدگاهی به «بهار» گفت: « من پوسترها را ندیده‌ام و درباره آنها نمی‌توانم نظری بدهم اما دربحث اخیر مذاکره دولت با آمریکا نکته‌ای هست که موجب نگرانی جامعه و مردم شده و آن نکته اینکه فضای مذاکره و نرمش مورد سوء استفاده قرار نگیرد و مبادا بعضی تصور کنند در این فضا می‌توان از ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام عبور کرد.»

به گفته معاون فرهنگی سپاه مردم ایران سالها شاهد بی‌عهدی و عهد کشی از آمریکایی‌ها بودند و در نظر آنها دولت آمریکا قابل اعتماد نيست و این غیر قابل اعتماد بودن به مردم ثابت شده و حالا بخشی از این بی‌اعتمادی درپوسترهای اخیرنمایان شده است.

درادامه نقدونظرها،تعدادی ازاعضای شورای شهرتهران دیروزنسبت به این پوسترها واکنش نشان داده وخواستاررویکردهوشمندانه‌تر شهرداری درمسائل سیاسی شدند.

اما این پوسترها چطور و درچه شرایطی درتهران نصب شدند ؟ پرسش‎‌هایی که یک‌ نفر پا سخ‌های دقیقی برای آنها دارد، محسن پیرهادی، مسئول بسیج شهرداری تهران که خودش می‌گوید: «طرح این پوسترها در راستای منافع نظام بود و من هم مانع نصب آن‌ها نشدم.» با او درباره جزییات نصب پوسترهای «صداقت آمریکایی»، گفت‌ و گو کردیم‌:

آقای پیر هادی مجموعه بنرها و پوسترهایی با عنوان « صداقت آمریکایی » درهفته گذشته در تهران نصب شد،گفته شده این تصاویر با حمایت شهرداری تهران نصب شدند، شما در این‌باره اطلاعی دارید؟
تعدادی ازتشکل‌های خود جوش مردمی این پوسترها را طراحی و نصب کرده‌اند و پیش از اینکه نصب کنندبه ما اطلاع داده بودند.

یعنی شهرداری تهران برای نصب این پوسترها مجوزصادر کرده است؟
شهرداری تهران نه؛ ما در بسیج شهرداری تهران اطلاع داشتیم و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشدیم چون محتوای آنها را خارج از سیاست‌های نظام ندیدیم.

چطور ممکن است این تعداد پوستر با این گستردگی بدون اطلاع مجموعه شهرداری در پایتخت نصب شده باشد؟
امکان دارد چون بسیج یک مجموعه مستقل در شهرداری است. اصولا تشکیلات بسیج درهمه سازمان‌ها و نهادها از جمله در شهرداری تهران تشکیلات مستقلی دارند و به‌طور مستقل هم عمل می‌کنند.یک روزپیش ازنصب پوسترهادرجلسه‌ای به من گفتندکه قرار است این کارانجام شود،نگران این بودندکه ممکن است پس ازنصب این پوسترهاراجمع کنند یاهنگام نصب کسی مانع آن‌هاشودبه همین دلیل بامن صحبت کردند و من هم روند کلی کاررادر راستای فرموده‌های مقام معظم رهبری دیدم ومانع نشدم.

شما مجموعه پوسترهای «صداقت آمریکایی» راپیش ازنصب درسطح شهر دیده بودید؟
همه پوسترهاراندیده بودم،محتوا ورویکرداصلی رامی‌دانستم،موضوع راهم به ماگفته بودندبعدهم که درسطح شهرنصب شد،دیدم با عقیده من همسو است.

پس مجوز نصب این پوسترهارابسیج شهرداری تهران صادر کرده است؟
مجوز که نه،این‌طور نبوده که بسیج شهرداری بصورت مکتوب تاییدیه صادر کرده باشد،من دیدم کارخوبی انجام می‌دهندومانع نشدم، گفتم اگر جایی به مشکل خوردید بگویید ما حمایت می‌کنیم.

درتهران برای نصب یک پارچه تبلیغاتی حراج فروشگاه‌ها مثلا درابعاد ۳۰ در۷۰ هم مجوزلازم است واگرنباشدبلافاصله پارچه راپایین می‌آورند،این تشکلهای خودجوش مردمی که شمامی‌فرماییدبرای نصب این همه پوسترآن هم باموضوع سیاسی دچارمشکل نشدند،چطور کسی به آن‌ها خرده‌ای نگرفته است؟
گفتم که ما ازکلیت کار حمایت کردیم،به من گفتند و من هم گفتم هرجا بامشکلی مواجه شدید و اگرکسی مانع شد بگویید ماحمایت می‌کنیم.

چه تشکل‌هایی برای طراحی و نصب این پوسترها اقدام کردند؟
تعدادی از تشکل‌های مردمی و انقلابی که به‌طور داوطلبانه و خودجوش فعالیت می‌کنند. این کاربا محوریت خانه طراحان انقلاب اسلامی و سازمان فرهنگی هنری اوج انجام شده که یکی ازپیشگامان اقدامات فرهنگی و هنری بارویکرد ارزشی درکشور است،آنها طراحی و اجرا را برعهده داشتند.

آقای پیرهادی آیا نصب پوستر وتبلیغات محیطی درتهران آن هم بامضامین سیاسی این‌قدرساده است وسایرتشکل‌ها می‌توانند به این راحتی این تعداد پوستر را یک شبه در تهران نصب کنند؟
عرض کردم کسی حق کار بدون هماهنگی و بدون مجوز ندارد و من اصل کار را دیده بودم، تایید کرده بودم و الان هم مسئولیت این کار را می‌پذیرم. نصب هر تبلیغاتی درتهران ضابطه‌مند و قانونی است و البته که کسی نمی‌تواند در تهران هر پوستر و تبلیغاتی را نصب کند و باید مجوز بگیرد. در ارتباط با تشکل‌های دیگر هم اگر با شهرداری هماهنگ کنند ایرادی ندارد و می‌توانند در مناسبت‌ها از فضاهای محیطی تهران استفاده کنند. به‌ هر حال سازمان فرهنگی و هنری اوج که در زمینه طراحی و نصب پوسترهای اخیر فعال بوده سازمانی باسابقه شناخته شده و در حوزه کارهای ارزشی خوشنام بوده است و به همین دلیل هم حمایت کردیم.

آیا بسیج شهرداری اجازه ورود به کارسیاسی را دارد ؟ شما فکر نکردید این پوسترها می‌تواند به نوعی مداخله درپیشبرد امور سیاسی دولت باشد؟
به‌هرحال این پوسترها به مناسبت ۱۳ آبان طراحی و نصب شده و ما این کار را خارج از وظایف ارزشی بسیج ندیدیم و به همین دلیل حمایت کردیم و مانع نشدیم. کار فرهنگی و ارزشی بسیج، صیانت از آرمان حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری است و هر جا که احساس تکلیف کنیم با هماهنگی مسئولان و نیروهای خودمان، اقدام و فعالیت می‌کنیم. این موضوع هم از روال عمومی برنامه‌ها و اقدامات بسیج خارج نبوده، گروه‌های مختلف ارزشی عموما به‌طور خود جوش طرح‌هایی را می‌دهند و شهرداری هم قسمت بسیج را می‌گویم مانع نشده چون این پوسترها را خارج از سیاست‌های نظام ندیده است.

آقای قالیباف هم ازنصب این پوسترها اطلاع داشتند؟
فکرنمی‌کنم ایشان اطلاع داشته باشند و هماهنگی کلی بامن انجام شده بود.

یعنی شما دراین‌باره باآقای قالیباف مشورتی نکردید؟
خیر.موضوع این کار فرهنگی وارزشی بسیج بودوطبق روال قبل انجام شد.

منتقدان این اقدام می‌گویند عده‌ای با طراحی و نصب این پوسترها در صدد افزایش فشارها برتیم مذاکره‌کننده دولت بوده‌اند، نظر شما چیست؟
ما حمایت‌کننده دولت در مذاکرات هسته‌ای هستیم، حوزه تخصصی من روابط بین‌المللی است و حتما طوری عمل نمیکنیم که با حرکت دولت در این شرایط مغایر باشد یا آنرا خنثی و تضعیف کند. به‌ هر حال تا جایی که مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌ کننده حمایت ‌کنند ماهم در بسیج حمایت می‌کنیم اما حتما این نگاه در ما وجود دارد که باید پشتیبان دولت باشیم و هستیم اما در عین‌حال وظایف دیگری هم داریم که انجام می‌دهیم. من معتقدم برخلاف آنچه منتقدان می‌گویند، این پوسترها و حرکتی که انجام شده در راستای کمک به دولت برای پیشبرد مذاکرات بوده است. به‌ هرحال دنیا باید بداند که دولت در چه شرایط داخلی در حال پیشبرد این مذاکرات است.

شما بازتاب‌های نصب این پوستر دررسانه‌های جهان را دنبال کرده‌اید؟
بازتاب‌ها را پیگیری نکردم اما اگر بازتاب داشته باشد خوشحال می‌شوم.

این اقدام انعکاس گسترده‌ای دررسانه‌های جهانی داشته وبسیاری ازتحلیلگران رسانه‌های غربی وعربی این موضوع رانشان‌دهنده حاکمیت چندگانه درایران ونشانه تلاش افراطیان برای برهم زدن مذاکره ارزیابی کردند،بازهم فکر می‌کنید این اقدام نقش کمکی به دولت داشته است؟
ایران درحال مذاکره با کشورها وقدرت‌هایی است که سابقه خوبی ندارند.این تحلیلها هم طبیعی است چون آن‌هامی‌بینندکه دراین پوسترها چهره واقعی خودشان ترسیم شده و این‌طورواکنش نشان می‌دهندچون نگرانندکه چهره واقعی آنها برای مردم بیش از این آشکارشود.درچنین شرایطی قدرت رسانه‌ای آنها به این سمت می‌رودکه داخل کشوراختلاف ایجاد کنند.آنچه دراین پوسترها ترسیم شده تنهابخشی ازسابقه آمریکاست،قسمت بسیارکوچکی ازجنایات آمریکایی‌هاکه برکسی پوشیده نیست.

این پوسترها مساله مخفی وپنهانی راروشن نکرده‌اند.آقای اوباما بعد ازمذاکره ایران راتهدیدکردند که گزینه نظامی همچنان روی میز است در همین پوسترها هم می‌بینیدکه طرف مذاکره‌کننده آمریکایی اسلحه دردست دارد، این عین همان واقعیتی است که اتفاق افتاده است.نمونه دیگری که بخواهم مثال بزنم صحبتهای خانم شرمن است که ازطرف آمریکادرمذاکرات۱+۵باایران حضور داشت،پس ازمذاکرات درگزارش خودبه سناتورهای آمریکایی گفت:به طرف ایرانی اعتمادندارد،زیرافریب ودروغ بخشی ازژن ایرانی‌هاست.این نشان‌دهنده نگاه توهین‌آمیزوازبالابه پایین آنهابه ایران است واین‌که همیشه می‌خواهندباپیش‌شرط سلطه وقدرت نظامی با ایران مذاکره کنند.

دراین پوسترها طرف ایرانی که رو به‌روی نماینده آمریکا نشسته، تداعی‌کننده چهره آقای ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی است،این تصویر را که دیدید چنین برداشتی نداشتید؟
من از این پوستر چنین برداشتی نداشتم و ندارم،به هیچ‌ وجه بحث اشخاص یا دولت درمیان نبوده است. لازم است از آقای ظریف که با وجودبیماری برای پیشبرد مذاکرات و در جهت تامین منافع ملی کشوربه ژنو سفرکردندتشکر کنیم نه این‌که خدای نکرده بخواهیم ایشان یاتیم مذاکره‌کننده را تضعیف کنیم.تاکید می‌کنم آنچه ارائه شده درراستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری است که فرمودند من به دولت آمریکا بی‌اعتماد هستم.

بعد ازنصب این بنرها وپوسترهاآیا تماسی مبنی برمخالفت یااین‌که این تصاویرراازسطح شهرجمع کنیدنداشتید، فردیا افرادی به شما اعتراض نکردند؟
ما هیچ مخالفتی نداشتیم. اصولا نیروهای متدین ومومن و انقلابی و کسانی که نسبت به حرکتهای جمهوری‌ اسلامی و دشمنان کشور حساس و آگاه هستند از این حرکتهای خود جوش استقبال می‌کنند البته ممکن است که افراد من باب سلیقه حرفی در باره گرافیک پوسترها داشته باشند.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید