سه شنبه، 29 اسفند 1402
انتخابات
شناسه خبر: 2905
  • 0

یادداشت مدیرمسئول

پاسخی به مخالفان «تحقیقات محلی» در بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس

پاسخی به جریان ها و افرادی که معمولا درسال منتهی به انتخابات در راستای ایجاد تشکیک و تردید درجامعه تلاش می کنند

پاسخی به منتقدان « تحقیقات محلی» در بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس که معمولا درسال منتهی به انتخابات در راستای ایجادتشکیک و تردید درجامعه تلاش می کنند.

بالاگریوه؛ نورالدین احمدی ـ این روزها در برخی رسانه وشبکه های اجتماعی مواردی در راستای به چالش کشیدن و تشکیک در قانونی بودن تحقیقات محلی در روند بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی درحال انتشار و شکل گیری است.

صاحبان این اندیشه ها مستقیم وغیر مستقیم چنین القاء می کنندکه گویا تحقیقات محلی برای رسیدن به نتیجۀ دقیق درخصوص احراز صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی موضوع جدیدی است که شورای نگهبان برای سخت تر کردن شرایط ورود بعضی افراد یا ایجادمحدودیت برای برخی جریان ها از آن استفاده می کند .

منتقدان انجام تحقیقات محلی برای بررسی صلاحیت کاندیداها می گویند درحالی که قانون انتخابات مراجع چهارگانه ای شامل دادگستری، وزارت اطلاعات، ثبت احوال و نیروی انتظامی را برای اظهار نظر درخصوص داوطلبان نمایندگی مجلی تعیین کرده دلیلی برای انجام تحقیقات محلی وجود ندارد.

 

نگارندۀ این سطور ضمن آنکه اعتقاد دارد اینگونه شبهه افکنی ها اغلب برای کم رنگ کردن نظارت استصوابی شورای نگهبان مطرح می گردد براین باوراست که صاحبان چنین تفکری : اولابرای القاء این دیدگاه چالشی چشمان خود را برمادۀ ۵۰ قانون انتخابات که تصریح دارد « هیات‌های اجرایی با بررسی‌های به عمل آمده در محل و اطلاعات واصل ازمنابع چهارگانه درمورد صلاحیت داوطلبان اعلام نظر کنند» بسته و خودرا به تغافل می زنند.

ثانیا ؛تأملی اندک درخصوص بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی وشاخصهای یک نمایندۀ درترازنظام جمهوری اسلامی مارابه این واقعیت می رساندکه اطلاعاتی که مراجع چهارگانه درخصوص داوطلبان نمایندگی مجلس دراختیاردارند کافی نبوده وبه صرف این اطلاعات نمی توان صلاحیت بعضی داوطلبان را احرازکرد.

مثلا اگر مجری و ناظر انتخابات بخواهدبه این نتیجه برسدکه یک داوطلب سوء شهرت داردیا نه ممکن است هیچ‌کدام از این مراجع، اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشند. و سوءشهرت باید در بین مردم تحقیق شود تا معلوم گردد این فردخوشنام است یا خیر.

یادر مورد اینکه این داوطلب نمایندگی مجلس فردی است که عملا التزام به دین داردو آیا فرد متدینی است وضع به همین گونه است.زیرا دادگستری که برای آدم‌های غیرمتدین پرونده درست نمی کند و ثبت‌احوال نیزکاری به تدین افراد ندارد.همچنین اگرکسی جرم انجام ندهدنیروی انتظامی کاری به دیانت داشتن و نداشتن او ندارد.و لذا اطلاعاتی که مراجع چهارگانه درپاسخ استعلام ها دراختیار هیأت های اجرائی و یا نظارت قرار می دهند برای احراز صلاحیت ها کافی نیست. ونکتۀ مهم دراین موضوع آنجاست که چنانچه سراغ تحقیقات محلی نرویم قانون لغو و بیهوده می شود و لذا چاره ای جز انجام تحقیقات محلی وجود ندارد.

سوال نگارنده ازمنتقدان تحقیقات محلی آن است که ؛ آیا تابحال کسی بخاطر عدم التزام عملی به قانون اساسی که یکی از شروط لازم برای نمایندگی مجلس است دردادگاه بازجوئی شده است؟ آیا دستگاه قضائی برای هیچ فردی بخاطر عدم الزام به ولایت فقیه یا قانون اساسی تشکیل پرونده داده است ؟ آیاکسی که منافع شخصی خود را برقانون ،اسلام و نظام ترجیح می دهد الزاماَ درمراجع چهارگانه پرونده دارد؟ آیا اگر فردی درمسائل اقتصادی اهل زدو بند و کلاهبرداری بود ویا اموال مردم یا بیت المال را بالاکشید وبه هر دلیل کسی از او شاکی نبود می توان او را شایستۀ نمایندگی مردم و حافظ بیت المال دانست ؟

یکی از شروط داوطلبان نمایندگی مجلس التزام به قانون است که دربندهای ۱و۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات به آن اشاره شده است ، و مادۀ ۵۰ قانون انتخابات که بر ضرورت انجام تحقیقات محلی صراحت داردنیز ماده ای از همان قانون است که داوطلبان نمایندگی مجلس بایستی به آن التزام داشته باشند.

نکتۀ مهم دیگر دراین زمینه آن است که شاید انتقاد اصلی ـ اما درلفافۀ ـ منتقدان بحث تحقیقات محلی مراکز و منابعی باشد که شورای نگهبان به آنها اعتماد کرده و تحقیقات را بعضا از این نهادها بعمل می آورد ،دراینجا نیز بایدگفت: اگربه زعم منتقدان تحقیقات محلی،نهادهائی همچون سپاه ،بسیج ،اطلاعات سپاه، شورای عالی امنیت ملی و نیروهای همکارشورای نگهبان در دفاترنظارتی بعنوان منبع مورد اعتماد نیستند،چه مراجع و منابعی را برای تحقیق درخصوص داوطلبان پیشنهاد می کنید.؟

دسته بندی: انتخابات
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید