سه شنبه، 29 اسفند 1402
اجتماع
شناسه خبر: 2875
  • 0

بی تدبیری های سیلابی درپلدختر

هزینه های سیلاب بی تدبیری درپلدختر

امسال هرچند ازلحاظ گستره و میزان بارش برف وباران سال کم‌‌نظیری بود و تاکنون تقریبا هر هفته در اکثر مناطق کشور و استان شاهد بارش رحمت الهی بوده ایم.امادرسایه بی‌تدبیری و قصور عوامل انسانی، باعث ایجاد خسارات و صدماتی نیز شده است.

کشور عزیزمان ایران و به تبع آن استان لرستان، امسال ازلحاظ گستره و میزان بارش برف وباران سال کم‌‌نظیری را از سر می‌گذرانند و تاکنون تقریبا هر هفته در اکثر مناطق کشور و استان شاهد بارش رحمت الهی بوده ایم.
بالاگریوه ؛حمزه رامین -بارش‌ها گرچه بر زخم دیرپای خشکسالی و بحران آب درکشورمان مرهمی ولو کوچک نهاده اما درسایه بی‌تدبیری و قصور عوامل انسانی، باعث ایجاد خسارات و صدماتی نیز شده است.
به طور خاص در استان لرستان، از زمان شروع بارش‌های پاییزی و زمستانی تاکنون، شهرستان پلدختر چند مرتبه گرفتار سیلاب و خسارات ناشی از آن شده است؛ خساراتی از جمله تخریب دیواره‌های ساحلی رودخانه کشکان، تخریب باغات و مزارع کشاورزان، تلف شدن دام‌ها و احشام، خسارت دیدن منازل مسکونی در مسکن مهر و روستاهای واقع در مجاورت رودخانه.
گرچه متعاقب بارش ده‌ها میلیمتر باران طی یک بازه زمانی کوتاه، وقوع سیلاب و خسارات احتمالی ناشی از آن امری متحمل و قابل پذیرش می‌باشد و این موضوع تنها منحصر به لرستان و شهرستان پلدختر هم نیست اما زمانی که برخی خسارات طی سیلاب‌های مختلف و حتی طی سالیان متفاوت یکسان باشند، این امری طبیعی و قابل پذیرش نیست.
به عنوان مثال طی سال‌هایی که شاهد وقوع چنین حجمی از بارندگی بوده ایم، وارد آمدن خسارت به خط لوله تامین کننده آب شرب شهر پلدختر امری بدیهی و همیشگی‌ بوده است؛ گویی با هر بارش و وقوع سیلاب باید این خط لوله شکسته شده و چند روزی مردم در حسرت تامین آب شرب باشند وگرنه ذنب لایغفر و گناه کبیره رخ خواهد داد!
طی بارندگی‌های اخیر نیز متاسفانه این لوله دچار آسیب شده و آب شرب شهر پلدختر چند روز قطع شد. خوشبختانه با تلاش شبانه روزی عوامل مربوطه بالاخره این مشکل نیز رفع شد و آب شرب شهر وصل شده اما آسیب دیدن پیاپی و همیشگی این خط لوله سوالاتی را پیش می‌آورد که پرسیدن آن از مسئولین محترم خالی از لطف نیست و امیدواریم که مسئولین فعلی و قبلی برای این پرسش‌ها پاسخی در خور شان و شعور مردم شریف پلدختر داشته باشند:
۱) چرا خط لوله‌ای به این مهمی باید به نحو اشتباهی جانمایی شده و در محلی قرار گیرد که با هر بار بارش باران در معرض سیلاب و شکستگی و مشکلات متعاقب آن قرار گیرد؟
۲) باتوجه به آسیب دیدگی‌های این لوله طی سیلاب‌های قبلی و با عنایت به این موضوع که احتمال تکرار این مساله طی بارش‌های آتی نیز وجود دارد، چرا مسئولین محترم قبلی و فعلی شهرستان و استان،با بهره‌گیری از مشاوره تخصصی مهندسین و اهل فن،درصدد تغییر مکان این خط لوله مهم نبوده و نیستند تا از تکرار آسیب دیدگی آن پیشگیری کنند؟
۳) اگربه هر دلیلی امکان جابجا کردن این خط لوله به مکانی دیگر برای در امان ماندن از خطر سیلاب وجود ندارد، چرا با بهره گیری از علم و مهارت متخصصین این حوزه نسبت به مقاوم سازی اصولی آن اقدام نمی شود تا با هر بار بارندگی شاهد شکستن آن نباشیم؟
۴) اگر امکان جابجایی و یا مقاوم سازی آن وجود ندارد، چرا در جهت احداث یک منبع جدید ذخیره آب اقدامی صورت نمی‌گیرد؟ منبع جدید باید به عنوان منبع کمکی و ثانویه در نظر گرفته شود و همواره پر از آب شرب سالم و بهداشتی باشد تا در صورتی که خط لوله دچار شکستگی شد و منبع اصلی آب شرب شهر خالی شد، بتوان تا زمان تعمیر خط لوله و وصل شدن مجدد آب شرب از آب موجود در این منبع ثانویه جهت تامین نیازهای شهروندان استفاده کرد تا در قرن بیست و یکم شاهد پدیده دردناکی مانند محرومیت از آب لوله کشی و آبرسانی با تانکر نباشیم.
این نوشتار تنها ناظر بر عملکرد مسئولین فعلی شهری و استانی نیست بلکه بیش از مسئولین فعلی، مسئولین نالایق قبلی شهری و استانی را مورد خطاب قرار می دهد؛ مسئولینی که حجم نالایق بودن و بی تدبیری شان از حجم سیلاب های مخرب کشکان رود به مراتب بیشتر و وحشتناک تر بوده و باعث آن شده که بارش رحمت الهی برای شهروندان پلدختری در حکم عذاب الهی باشد!
دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید