پنج شنبه، 9 فروردین 1403
رصد بالاگریوه / خانواده و جوانان
شناسه خبر: 28

پسرهاچه دختري رابراي همسري انتخاب كنند؟

بالاگریوه : بر خلاف تصور برخی جوانان آماده ی ازدواج ، خوشبختی صرفاً در زیبا روئی یا تحصیلات همسرنیست

به گزارش بالاگریوه برخی از جوانان خوشبختی را در انتخاب دختر از خانواده ثروتمند می دانند و برخی تحصیلات و عده ای نیز محو جمال یار شده و زیبارویی دختر را ملاک خوشبختی و ازدواج با دختر زیبامی دانند.

اماحضرت محمد(ص)معیارازدواج راچنین بیان می فرمایند:
هرکس با زنی به خاطر مالش ازدواج کند،خداونداورابه مال وی واگذارخواهد کرد،
وهرکس به خاطر زیبایی اش ازدواج کند،دراوچیزی راکه خوشاینداو نیست خواهد دید
وهرکس به خاطر دینش ازدواج کند،خداوندتمامی این مزایارابرای اوجمع خواهدکرد.(وسایل الشیعة ج 20 ص 51)

 

پسرهابا دختري كه باجنس مخالف ارتباط داشته ازدواج نمي كنند

 

در سالهای نزدیک به قرن بیست‌ و‌ یکم، دراغلب کشورها ،تأخیر در ازدواج و همچنین تجرد قطعی به طور فزاینده ای شایع شد.

یکی ازتغییرات ارزشی ونگرشی،درحیطه معاشرت باجنس مخالف قبل ازازدواج است که می تواندبه پذیرش این روابط به عنوان جایگزین ازدواج دربین جوانان مربوط باشد.علیرغم اهمیت فرهنگی وسنتی ازدواج درجامعه ایرانی،درسالهای اخیرشاهدسن ازدواج افزایش داشته و همچنین میزان تجرد قطعی و میزان طلاق به خصوص درشهرهای بزرگ وصنعتی روبه افزایش بوده است.
طی چهاردهه گذشته،سن اولین ازدواج دربین جوانان به خصوص دختران ایرانی بطورقابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.همچنین شواهد اخیربرافزایش معاشرت‌های قبل ازازدواج دربین جوانان دلالت می‌کند.
براساس مطالعه صورت گرفته درپژوهشگاه مطالعات جمعیتی آسیاواقیانوسیه روابط دختروپسرقبل ازازدواج منجربه تاخیردرازدواج جوانان می شود.
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر این نوع معاشرتها بر افزایش سن ازدواج ، کاهش رضایت زناشویی و طلاق طراحی شد.در این مطالعه،هم باور و نگرش افراد در خصوص تأثیرمعاشرت‌های قبل ازازدواج برازدواج وعوامل مختلف مرتبط بانوع نگرش فوق بررسی شدوهم دربعدرفتاری،تأثیرمعاشرتهای فوق درافزایش سن ازدواج،رضایت زناشویی وطلاق بررسی شد.
دراین مطالعه 2031دانشجوی 18تا40ساله از7دانشگاه دولتی و آزاددرتهران واردمطالعه شدند.وپس ازآن92نفراززنان و مردان 18تا 40ساله باتحصیلات دانشگاهی که به دوشعبه دادگاه خانواده درتهران جهت درخواست طلاق مراجعه کرده بودندبه روش نمونه‌گیری دردسترس واردمطالعه شدند.
جمع‌آوری داده‌ها از بهمن ماه 1389 تا خرداد ماه 1390 انجام شد. در بخش کیفی قبل وپس ازپیمایش، درکل تعداد 31 مصاحبه عمقی بازنان ومردان باوضعیت تأهل متفاوت بین گروه‌های سنی 40‌-18ساله انجام شد.
تاثیر معاشرت قبل از ازدواج بر سن ازدواج
قصد ازدواج از تأثیر این روابط بر تأخیر در ازدواج به شدت می کاهد، بطوریکه در این مطالعه فقط یک سوم دانشجویان معتقد بودند که معاشرت با جنس مخالف با قصد ازدواج موجب تأخیردر سن ازدواج می‌شود. البته درصد قابل توجهی تردید داشتند (35.6 درصد)؛ که این تردید می‌تواند به علت این باشد که این تأثیر تحت شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. زیرا فقط داشتن قصد ازدواج در تعجیل در ازدواج مؤثر نیست و شرایط و آمادگی اقتصادی و روانی هر دو نفر در یک رابطه و رضایت خانواده نیز از شروط دیگر است که می‌تواند این ابهام را توجیه کند.
روابط جنسی قبل از ازدواج منجر به تاخیر در ازدواج می شود
قدرت و اراده پسران برای انتخاب زمان ازدواج و انتخاب همسر و اختیار کمتر دختران، انگیزه بیشتر دختران برای ازدواج و تعهد بیشتر آنها در رابطه‌ها و فرار بیشتر پسران از مسئولیت در ازدواج از جمله دلایل ذکر شده برای تفاوت‌های فوق است. اختلاف جنسیتی قابل توجهی در خصوص نقش ارتباطات پیشرفته قبل از ازدواج بر کم شدن احساس نیاز در پسران و دختران در پیمایش نشان داده شد. بطوریکه حدوداً بیش از دو سوم (71درصد) افراد، روابط پیشرفته (ارتباطات جنسی) پسران با جنس مخالف را با کم شدن احساس نیاز به ازدواج همراه می‌دانستند در حالی‌که این امر در مورد دختران بسیار کمتر بود (26.6درصد). در مورد دختران ابهام در خصوص تأثیر ارتباطات پیشرفته بر نیاز به ازدواج خیلی بیشتر از پسران بود و این امر شاید به علت پیچیدگی عواقب رابطه جنسی در دختران نسبت به پسران در جامعه ایرانی باشد.
میل به ازدواج در دختران بیش از پسران است
در واقع مطالعه کیفی نیزدر این تحقیق نشان داده است که دختران به علت عواقب رابطه پیشرفته، کمتر وارد این نوع ارتباطات پیشرفته می‌شوند و کمتر از پسران در روابط قبل از ازدواج به نیازهای غریزی خود توجه می‌کنند. در واقع میل به ازدواج در دختران بیشتر از پسران است و با درگیر شدن در روابط پیشرفته حالات مختلفی ممکن است پیش آید مانند اجتناب از ازدواج به علت ترس از برملا شدن رابطه جنسی قبلی، یا تمایل به ازدواج با فردی که با او رابطه پیشرفته داشته است.
64 درصد پسران حاضر نیستند با دختری که با جنس مخالف ارتباط داشته ازدواج کنند
همین مطالعه نشان داد که بیش از دو سوم پاسخگویان معتقد بودند (64.2درصد) که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً با جنس مخالف رابطه دوستی داشته است ازدواج کنند و حتی درصد بیشتری (83.1درصد) معتقد بودند که بیشتر پسران حاضر نیستند با دختری که قبلاً رابطه پیشرفته با جنس مخالف داشته است ازدواج کنند. علی‌رغم این تفاوت جنسیتی که حتی پسرهای با تجربه رابطه پیشرفته ترجیح می‌دهند همسرشان قبلا‌ً تجربه‌ای نداشته باشند درصد زیادی (70.7درصد) از دانشجویان معتقد بودند که با دخترها و پسرها بایستی در مورد این روابط به طور مساوی برخورد کردو استانداردهای یکسان جنسیتی داشت. هرچند نیمی از پاسخگویان مخالف این نقل قول بودند که "بیشتر پسرها حاضر نیستند با دوست دختر خودشان ازدواج کنند" (49.3درصد) ، فقط 13 درصد موافق آن بوده‌اند.
این امر نشانگر این است که در صورتی که پسران بدانند که دوست دخترشان قبلاً رابطه‌ای نداشته است ممکن است حاضر باشند با او ازدواج کنند. بیش از یک سوم دانشجویان در مورد این گویه تردید داشتند. به هرحال این یافته کمی با یافته‌های مطالعه کیفی در تضاد است زیرا در مطالعه کیفی بسیاری از دخترها معتقد بودند که پسرها اکثراً انگیزه ازدواج ندارند.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید