شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2736
  • 0

ابهام دربرداشت 1.5میلیارد ازصندوق توسعه ملی توسط دولت قبل از انتخابات ؛

1.5میلیارددلار به نام اشتغال جوانان ، به کام دولتی ها

رئیس کمیسیون عمران مجلس: پولی که قرار بود اشتغال ایجاد کند با ارتباطات پشت پرده به افراد خاص داده شد

به گزارش بالاگریوه؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس درمصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفته است: ۱.۵میلیارد دلاربرداشت دولت از صندوق توسعه برای اشتغالزایی با استفاده از ارتباطات و پشت پرده‌ها تنها در اختیار افراد خاص قرار گرفت.

صندوق توسعه ملی که قرار بود صندوقی برای نسل های آینده در جهت بهره مندی از منافع فروش نفت و گاز کشور باشد در زمان تصدی گری دولت یازدهم با شائبه های فراوانی رو به رو شد.
 
ازسال۱۳۹۰که نخستین سال اجرای قانون برنامه پنجم توسعه بود،مقررشدکه دولت سالانه۲۰درصداز درآمد‌ های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند و سالانه به طور مرتب، سه درصد به این میزان واریزی افزوده شود.
 
اما دولت یازدهم با طی مراحل قانونی و با این استدلال که کشور مشکلات اقتصادی فراوانی دارد از افزودن سه درصد سالانه به این میزان معاف شد و قرار بر واریز همان 20درصد به صندوق توسعه ملی شد.واریزی که در صورت افزایش 3درصدی درهر سال، امسال می توانست سهم 35درصدی را به این صندوق نسبت دهد.
 
با این وجود دولت یازدهم و دوازدهم همین 20درصد را هم برای صندوق توسعه ملی باقی نگذاشت و با برداشت های متعدد از این صندوق، با ادعای استفاده از آن برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور این صندوق را از سرمایه خالی کرد. یکی از این برداشت ها، برداشت 1.5میلیارد دلاری بود که قبل از انتخابات و با عنوان ایجاد اشتغال در حوزه های روستایی و شهری انجام شد اما سرگذشت نامعلوم آن را، اشتغال ایجاد نشده در حوزه های مربوطه فریاد می زند.
 
 براساس این گزارش؛ «امیدواریم مجلس به محض اینکه این لایحه را تصویب کند، درحوزه اشتغال روستایی تحول قابل توجهی داشته باشیم» این صحبت درخصوص تحول آنی درحوزه اشتغال روستایی را نماینده پارلمانی رئیس جمهور قبل از تصویب برداشت 1.5میلیاردی از صندوق توسعه ملی گفته است. ابراز امیدواری که انتظار می رفت تا درحوزه اشتغال شهر و روستا بتواند تحولی را ایجاد کند،برداشت این مبلغ عظیم انجام شد اما رانت خواری و رفیق سالاری مدیران میلیاردی دولت یازدهم مانع ازتحقق اهداف ناشی از خالی کردن صندوق توسعه ملی شده است، این خبر نه استدلال های عامیانه که صحبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
 
رئیس کمیسیون عمران مجلس در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفته است: ۱.۵میلیارد دلار برداشت دولت از صندوق توسعه برای اشتغالزایی با استفاده از ارتباطات و پشت پرده‌ها تنها در اختیار افراد خاص قرارگرفت.
 
محمدرضارضایی‌کوچی بابیان اینکه شعارسال ۹۶ درباره اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال عملیاتی نشده است، گفت: دولت برای بالا بردن رقم اشتغالزایی ۱.۵میلیارد دلار ازصندوق توسعه ملی برداشت کرد،این مبلغ قرار بوددرروستا‌ها وشهر‌های کوچک اشتغال ایجادکند،اماظاهرابصورت صحیح درمسیراشتغالزایی سرمایه ‌گذاری نشده است.
 
این نماینده مجلس قسمتی ازپشت پرده های چگونگی مصرف این سرمایه فراوان توسط دولت را اینگونه توصیف کرد: بیشتر روابط، ارتباطات وگفت‌وگو‌های پشت پرده موجب شده تا این منابع تنها در اختیار افراد خاصی قرار بگیرد، لذا نمی‌توان با اینگونه رفتار‌ها اشتغالزایی کرد.
 
رضایی کوچی بابیان اینکه قراربود حتی ازمنابعی غیرازصندوق توسعه ملی درکشوراشتغال ایجاد شود،بیان کرد:رونق دربخش مسکن می‌توانست به نوعی موجب اشتغالزایی شود، به طورمتوسط سالانه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی درکشور نیاز داریم.
 
وی همچنین به قسمتی از پیامدهای رانت خواری و عدم تحرک در حوزه اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ هزارمهندس ساختمان بیکار درکشورداریم که به رانندگی برای تاکسی، آژانس و اسنپ روی آورده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه یک کارگر ساختمانی در ماه بیشتر از ۸ روزنمی‌تواند کار پیدا کند، تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی فعال نشده، لذا اشتغال هم به وجود نیامده است.
 
نماینده مردم جهرم با بیان اینکه باید با مشاهده مقدار فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و شهرک‌های صنعتی میزان اشتغالزایی اعلامی دولت را حس کرد، افزود: البته بخشی از این کاستی‌ها به خود ما باز می‌گردد به طور مثال در بودجه سال ۹۷ سیاست خاصی برای حمایت از اشتغالزایی دیده نشده است.
 
رضایی کوچی با تاکید براینکه دولت دربخش اجرابه ویژه درشهرستان‌ها موفق عمل نکرده است،گفت: نمی‌گویم که هیچ کاری انجام نشده، اما نسبت به انتظارات مقام معظم رهبری، مردم و همچنین بستر موجود درکشور اقدامی انجام نشده است.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید