جمعه، 31 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2728
  • 0

درجریان استیضاح های اخیر

نمایندگان لرستان دنبال چه پشت پرده هائی بودند ؟

درجریان استیضاح سه وزیردرمجلس شورای اسلامی طی هفته ای که گذشت جای نمایندگان نه اصلاح طلب نه اصولگرای لرستان به عنوان موافق یا مخالف خالی بود

بالاگریوه ؛ محمد مهرابی _استیضاح پر سر و صدا اما بی‌ثمر سه وزیر دولت روحانی درمجلس شورای اسلامی قبل ازهرچیز نشان دهنده ناکارآمدی نهادی به نام مجلس است. نهادی که روزی قرار بود در رأس همه امور باشد حالا به درجه‌ای از بی‎ثباتی رسیده است که می‌شود یک شبه رأیش را برگرداند و نظر نمایندگانش را عوض کرد.
صرف نظر ازنتیجه استیضاح ،اصولا دراین ایام ازسال نیازی به ورود دربحث و طرح استیضاح منطقی بود؟! وقتی نمایندگان مجلس آنقدر ازاستیضاح وزرا اطمینان داشتندکه به رئیس جمهور پیام دادند و از او خواستندکه به وزرایش بگوید که خودشان کناره‌گیری کنند، کسی انتظار نداشت که یک شبه همه چیز عوض شود و تحت تأثیر عواملی درون یا بیرون از مجلس رأی و نظر نمایندگان به این سرعت تغییر کند.

قطعاً ریشه‌ی این بی‌ثباتی رابایددرانتخابات گذشته مجلس دید.جایی که کاندیداهای حزب بادبا استفاده ازخلاء به وجودآمده ناشی ازردصلاحیت کاندیداهای جریان اصلاح‌طلبی سعی کردندخودشان رابه اصلاح‌طلبان بچسبانندواصلاح‌طلبان هم باحمایت ازاین رنگ عوض کرده‌ها،اشتباهی کردندکه امروزباعث نارضایتی خودشان شده است.
مجلس شورای اسلامی ما امروز ازسه دسته تشکیل شده است. دسته اول اصلاح‌طلب، دسته دوم اصولگرا ودسته سوم همان‌هایی که نه اصلاح‌طلب هستندو نه اصولگرا و مشکل اینجاست که این دسته مستقل هم نیستند.افرادی که ملاقات بایک معاون وزیربرایشان چنان افتخاری است که به سرعت عکس‌های آن را روی کانال‌هایشان بارگزاری می‌کنند و در بوق کرنا می‌دمند که مردم بیایید و ببینید چه شق‌القمری کرده‌ام.

متأسفانه درغیاب شخصیت‌های قوی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا،دسته اول و دوم هم چندان افراد قدرتمندی نیستند که بتوانند جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی را حفظ کنند و این دسته سوم را هم کنترل کنند.
دراین میان اماحکایت نمایندگان مجلس لرستان حکایت دیگری است. بسیار برایم جالب بود که چرا هیچکدام ازنمایندگان لرستان جزء مخالفان و موافقان صحبت نکردند ؟ چرا هیچکدام از نمایندگان لرستان دلایل منطقی و علمی خود را در تریبون مجلس فریاد نزد ؟ آیا نمایندگان استان اصلاً درمجلس حضورداشتند ؟ اگر واقعاً سخنرانی مخالفان و موافقان براساس قرعه‌ کشی است، چرا یکبار قرعه نمایندگان لرستان درنمی‌آید ؟ نکند آقایان قاضی‌ زاده و کواکبیان و پورابراهیمی و تاج‌گردون چشم‌بندی می‌کنند یا وردی می‌خوانند که همیشه قرعه‌شان در می‌آید؟
اصلاً مگربه گفته‌ی همه‌ی موافقان و مخالفان، این استیضاح توسط نمایندگان لرترتیب داده نشده بود؟ پس نمایندگان لرترین استان کشورکجا بودند که بیایند و با نقش‌آفرینی دراین جریان برای اولین بار قدرت لرها را هم به مجلسیان و دولتی‌ها نشان دهند؟
بله ما هم می‌دانیم سخنرانی موافق و مخالف درمجلس بر اساس قرعه‌کشی است. اما این را هم می‌دانیم هرکسی که حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد،طبیعتاً بیشتردرقرعه‌کشی شرکت می‌کند و بیشتر هم برنده می‌شود.علاوه براین خوب می‌دانیم راه‌های دیگری هم برای استفاده از وقت سخنرانی درمجلس هست و اگرکسی حرفی برای گفتن داشته باشد، حتماً می‌تواند اعتماد سایر نمایندگان را جلب کند و از وقت آنها استفاده نماید.
اصلاً فرض کنیم که شماازبداقبالی درهیچ کدام ازقرعه‌ها برنده نشدید.آیانمی‌توانستیدازاین همه رسانه و خبرگزاری استفاده بکنید ونظرتان را درمورد این ماجرا بیان بکنیدو ازآن طریق حرف خودتان را بزنید؟مگر نه اینکه همان‌ها که همیشه قرعه‌شان برای استفاده ازتریبون مجلس درمی‌آید دررسانه‌ها هم بیشتر حرف می‌زنند و مصاحبه می‌کنند.حداقل می‌توانستیددر این کانال‌های تلگرامی که داریدبا مردم صحبت کنید و نظرتان را با موکلین‌تان درمیان می‌گذاشتید.

واقعیت این است که مجمع نمایندگان لرستان دراین جلسات حرفی برای گفتن نداشتند. اگر چه ممکن است ادعا بکنند که درپس پرده، کارهایی کرده‌اند و امتیاز‌هایی هم گرفته‌اند، اما اینجا میدان کارهای پشت ‌پرده نبود. نمایندگان ما اگر نماینده بودند باید قدرت استدلال و سطح اطلاعات و مطالبات خودشان و مردم‌شان را درپشت تریبون مجلس به رخ می‌کشیدند و بعد با تکیه بر این قدرت‌نمایی از دولت مطالبه می‌کردند.

 

وقتی نمایندگان مابه جای تحقیق ومطالعه وتفکر،دراندیشه رأی‌های دوره بعدی انتخابات، وقت خودشان رادرصفوف فاتحه‌‎ خوانی می‌گذرانندو اوج قدرت‌شان زیر و روکشی برای مدیرکل اداره‌ای است تاچند سهمیه استخدام بگیرند و بعضاباتبلیغات پر طمطراق میخواهند یک شبه مرکز استان رابه کلان شهر تبدیل کنند !!!نباید هم توانی برای وارد شدن درمسائل کلان مجلس و به چالش کشیدن وزرا داشته باشند.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظرات

    • اصولگرا
    • 15 فروردین 1397 18:32
    • 0
    جناب آقای احمدی سلام-متاسفانه با ورود شبکه های مجازی نظیرتلگرام و...اخلاق هم تحت الشعاع قرارگرفته واخلاق وادب افت پیداکرده؛واضح تربگویم متاسفانه برخی اصلاح طلبان(غالبا"فرهنگی ) یا اصلاح طلبانی که بخاطرمنافع طی این سالها "اعتدال گرا"شده اند باراه اندازی" کانال یاگروههای تلگرامی اصلاح طلبانه"یا اعتدالی ؛بدون کسب اجازه اخلاقی ؛دیگران رابه عضویت درمی آورندازجمله نیروهای انقلابی واصولگرا(البته نیروههای اصولگرا وانقلابی که به کاندیداهای متعددمجلس رای داده اندنه فقط حامیان نماینده فعلی ).بااینکه ادمین های اینگونه گروههای مجازی به انقلابی بودن این افرادیقین دارندوبارها هم از آنها تذکرمیگیرندکه بدون اجازه چنین اقدامی نکنندولی متاسفانه این افرادلاقید گوش نمیدهندوتاریخ ثابت کرده که ایشان(اصلاح طلبان) افرادی ساختارشکن هستندومقیدبه اخلاقیات سیاسی و...ونزاکت نیستندویا آلزایمر داشته ودارند.برخی میگویندعامدانه چنین کارهایی میکنند.لذامااینگونه افرادرابه رعایت "حداقل ادب سیاسی"توصیه میکنیم.
    ====
    بالاگریوه :
    با تشکر ازبیان دیدگاه شما
    ولی بالاگریوه معتقد است که متأسفانه برخی مدعیان اصولگرائی هم که سزاوارنیست لفظ اصولگرا درمورد آنان استعمال شود خودرا به رنگ فضای سیاسی ( اصلاح طلبی) درآورده و همۀ گذشتۀ خودرا بخاطر مدیریتی چندروزه خاکستر می کنند ، هرچند این جایگاههای موقتی نعمت و فرصتی است برای شناخت دقیق اینگونه افراد مذبذب ، اما درهرصورت این افراد هرجائی به حیثیت جریان ارزشی و پویای اصولگرائی آسیب های فراوان رسانده اند و نباید این حقیقت را کتمان کنیم.

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید