پنج شنبه، 30 فروردین 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 2626
  • 0

مدیربرکنارشدۀ آموزش و پرورش پلدختر :

سیاست زدگی مضاعف وفشاربرون سازمانی برای سپردن کارهای بزرگ به آدم های کوچک دوچالش جدی آموزش و پرورش پلدختر

سیاست زدگی مضاعف وفشاربرون سازمانی برای سپردن کارهای بزرگ به آدم های کوچک دوچالش جدی آموزش و پرورش پلدختر هستند

مدیر برکنارشدۀ آموزش و پرورش شهرستان پلدختر طی نامه ای باعنوان قدردانی از مردم و فرهنگیان پلدختر سیاست زدگی مضاعف وفشاربرون سازمانی برای سپردن کارهای بزرگ به آدم های کوچک را دوچالش جدی آموزش و پرورش این شهرستان ارزیابی کرد.

 

به گزارش بالاگریوه متن نامۀ علی جودکی که عمر ریاست  وی برآموزش و پرورش شهرستان پلدختر فقط حدود 4 ماه دوام داشت به شرح زیر می باشد.


با اهداء سلام.
اکنون که فرصت خدمتگزاری به مردم شریف ونجیب شهرستان پلدختر درحوزه تعلیم و تربیت ازاینجانب سلب گردیده، لازم می دانم نکاتی رابه عرض همگان خاصه معلمین عزیزواولیاء محترم دانش آموزان  برسانم.
گرچه اینجانب به مدت چند دهه توفیق حضوردرزادبوم خود را نداشه ام اما همواره یکی ازدغدغه های اصلی ام مسائل ومشکلات متعدد مبتلابه این دیار بوده که آرزومند بودم درمجالی مناسب بتوانم دین خود رانسبت به شما مردم نجیب وشریف ادا کنم. به هرتقدیرپس ازسی سال کسب تجربه درحوزه تعلیم وتربیت (از صف تا ستاد) این سعادت نصیبم شد تا اوایل مرداد ماه سالجاری به عنوان مدیرآموزش و پرورش شهرستان پلدختر درخدمت شما عزیزان باشم.
آغازبه کاراینجانب مصادف بودباسازماندهی نیروی انسانی وحجم عظیمی ازمطالبات انباشه شده به اصطلاح سیاسی که عملاانجام اموررابامشکلات عدیده ای مواجه می کرد.علیرغم وجود مسائل و مشکلات متعددوفشارهای مضاعف وسنگ اندازیهای بعضابدیع ازدرون وبیرون ازدستگاه آموزش وپرورش ، توانستیم بابهره گیری ازتوانمندی بدنه کارشناسی اداره آموزش وپرورش شهرستان، درچارچوب پروژه مهربا تشکیل پنج کارگروه تعداد 9189دانش آموزو862همکارفرهنگی (آموزشی واداری) را درقالب 113 مدرسه و470کلاس درس با کمترین تنش ممکن ساماندهی وسازماندهی کنیم.
اداره آموزش وپرورش شهرستان پلدختر(ملاوی سابق) جزء قدیمی ترین ادارات آموزش و پرورش استان است. این اداره از سال 1334 ابتدا به صورت نمایندگی و از سال 1354 به صورت مسقل تاسیس گردید که دارای 97 ساختمان می باشد و از این تعداد 22 مورد آن فرسوده است. پیشتر تعداد 3 مدرسه خیر ساز در مرکز شهر تاسیس شده اما به لطف خداوند، حدود دو ماه پیش با معرفی یک خیر گمنام اهل "قم" توسط افراد نیک اندیش شهرمان و پی گیری های مجدانه اداره آموزش و پرورش شهرستان، قول مساعد جهت ساخت 6 مدرسه در روستاهای وره زرد با 1200مترزیر بنا؛ کنار بلوط با 400 متر زیر بنا؛ جلگه با 1260 مترزیر بنا؛ طالقانی با 300 مترزیر بنا؛ برج کبود با 380 مترزیربنا و گودرز نوری زاده با 900 متر زیربنا داده شده است.
اداره آموزش وپرورش شهرستان علاوه برمشی اخلاق گرایی،برنامه مداری وپژوهش محوری، سیاست های تشویقی را در دستور کارخود قرار داد. دراین راستا تعداد 95 نفر از مربیان و دانش آموزان منتخب ورزشکار، تعداد 12 نفر دانش آموز فعال درحوزه پرورشی، نفرات برگزیده کنکورسراسری سال 95 و تعداد 5 معلم آزاده طی مراسم های جداگانه ای مورد تقدیر قرارگرفتند. (تمامی تقدیرنامه ها طی مراسم خاص وهمراه با جوایز نقدی یا غیرنقدی تقدیم معلمان ودانش آموزان شده است) همچنین به منظور پاسداشت مقام معلمین باز نشسته، تعداد 65 نفر از بازنشستگان سال 96 به زودی مورد تقدیر قرار می گیرند.(الواح تقدیر وکارت هدایای آنها که توسط یک خیر تهیه گردیده آماده اهداء به این عزیزان است) برنامه تقدیر از کلیه سرایداران و خدمتگزاران را نیز دردستورکارقرارداده ایم که امید است توسط مدیریت جدید آموزش وپرورش به مرحله اجرا گذاشته شود.
اداره آموزش وپرورش شهرستان پلدخترضمن تعامل با کلیه ادارات، نهادها، ارگانها، مسئولین شهرستان و شخصیتهای حقوقی وحقیقی موثر درامر تعلیم و تربیت، درصدد ارتقاء کیفیت آموزش برآمد که جا دارد از یکایک مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان صمیمانه تقدیروتشکرنمایم.
اداره آموزش و پرورش شهرستان پلدختر پس از42سال تاسیس (بدون احتساب 20 سال نمایندگی) تعداد 30 مدیریا سرپرست به خود دیده که میانگین عمرمدیریتی این دستگاه مهم وتاثیرگذارکمتراز یک سال ونیم بوده است که این موضوع یکی ازآسیبهای جدی درحوزه آموزش وپرورش ما تلقی می گردد. آسیب جدی تراین دستگاه عریض وطویل که عامل آسیب قبلی است،سیاست زدگی مظاعفی است که متاسفانه طی سالهای اخیربه حد اعلای خود رسیده که می بایستی فکری اساسی به حال آن کرد.
 واما چند نکته مدیریتی؛
-هرمسـئولی باید بدانندعمرانسان کوتاه است وعمرمسئولیتها کوتاه تر.مدیران آموزش و پرورش می بایستی شجاعت داشته باشند وتمام توان خود را بکارگیرندتا استقلال آموزش وپرورش را حفظ کنند ولو به قیمت حفظ نشدن خودشان!
-توقع همکاران فرهنگی ازشماهمان توقعی است که شما قبلا ازروسای آموزش و پرورش داشته اید، لذا حفظ کرامت معلمین می بایستی در اولویت کارها قرار گیرد.
مدیر موفق "دانش آموز باور" و "معلم یاور" است.
-پذیرش مسئولیت ذاتا با کاهش مقبولیت همراه است؛ راه مقابله به آن صداقت، عدالت و کیاست است.
-درآموزش وپرورش می بایستی ازدادن کارهای بزرگ به آدمهای کوچک خود داری کرد و ازطرفی از دادن کارهای کوچک به آدمهای بزرگ هم پرهیز کرد.
-درعصردانایی محورمدیری موفق است که بااصول علمی وعملی آشنا باشد وبا برنامه ریزی صحیح بتواند چشم انداز روشنی ازآموزش و پرورش به خوبی ترسیم کند.
درپایان ازکلیه عزیزان وسرورانی که پس ازشنیدن خبرتودیع اینجانب به انحاء مختلف اظهار لطف نموده اند بی نهایت سپاسگزارم. چنانچه در زمان مدیریت اینجانب باعث رنجش خاطر کسی شده ام طلب عفو نموده و ازهمگان حلالیت می طلبم.برای یکایک شماعزیزان آرزوی توفیق دارم وامیدوارم خداوند زمینه ای فراهم کند تا بتوانم دین خود را به شما خوبان ادا کنم.
با احترام؛ علی جودکی

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظرات

    • شهروند پلدختری
    • 24 آبان 1396 18:57
    • 0
    با سلام خدمت مدیر ارزشمند سایت خوب بالاگریوه و شهروندان محترم پلدختری معمولانی
    شهرستان ما سیاست زده شده است بطوریکه سلام کردن و احوال پرسی ها هم سیاسی شده است .با نگاهی به عزل و نصبها(از گذشته تا بحال )در این شهرستان متوجه میشویم که کسی که نماینده شهرستان میشود بجای داشتن نگاه فراجناحی به مردم، تنگ نظرانه نگاه میکنند و حلقه ای از نزدیکان و طرفداران خود تشکیل میدهند و بقیه به جرم اینکه به فلان شخص نماینده مجلس(از گذشته تاکنون )رای نداده اند ،هر چند متعهد و متخصص باشند کنار گذاشته میشوند و کسانی مدیر میشوند که بعضا توان و تخصص مدیریتی ندارند و این یک خیانت بزرگی به ملت میباشد.
    بطور مثال مدتی هست در فضای مجازی متنی منتشر میشود که افرادی منصوب شده اند که وابسته به شخص نماینده محترم میباشند که البته صحت و سقم آنرا نمیدانیم و در جهت تنویر افکار عمومی این اسامی هستند که امیدواریم نماینده محترم صحت یا سقم آن را اعلام بنمایند
    • شهروند پلدختری
    • 24 آبان 1396 16:37
    • 0
    با سلام خدمت مدیر ارزشمند سایت خوب بالاگریوه و شهروندان محترم پلدختری معمولانی
    شهرستان ما سیاست زده شده است بطوریکه سلام کردن و احوالپرسیها هم سیاسی شده است .با نگاهی به عزل و نصبها(ازگذشته تا بحال )در این شهرستان متوجه میشویم که کسیکه نماینده شهرستان میشود بجای داشتن نگاه فراجناحی به مردم، تنگ نظرانه نگاه میکنند و حلقه ای ازنزدیکان و طرفداران خود تشکیل میدهند و بقیه به جرم اینکه به فلان شخص نماینده مجلس(از گذشته تاکنون )رای نداده اند ،هر چند متعهد و متخصص باشند کنار گذاشته میشوند و کسانی مدیر میشوند که بعضا توان و تخصص مدیریتی ندارند و این یک خیانت بزرگی به ملت میباشد.
    بطور مثال مدتی هست در فضای مجازی متنی منتشر میشود که افرادی منصوب شده اند که وابسته به شخص نماینده محترم میباشند که البته صحت و سقم آنرا نمیدانیم و در جهت تنویر افکار عمومی این اسامی هستند که امیدواریم نماینده محترم صحت یا سقم آن را از طریق رسانه ها اعلام بنمایند
    • محمد پوررشنو
    • 24 آبان 1396 13:23
    • 0
    بنام حق
    قبل از هرچیز از اخلاق نیک و دانایی ، سعه صدر ، همکاری و همیاری جناب آقای جودکی مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان صمیمانه تشکر می کنم و برای دوست ارجمندم جناب آقای شاهمرادی توفیق و سربلندی درانجام احسن وظایف محوله را از درگاه ایزد منان خواستارم.
    آموزش و پرورش رکن مهم و اساسی توسعه و پیشرفت و محور سعادت آینده هر ملتی شناخته شده است. قطعا بازدید کنندگان این سایت وزین بربخش اعظمی از راه های رسیدن به آموزش و پرورشی درخور و شایسته ملت و نظام جمهوزی اسلامی وقوف دارند و درخصوص عوامل ضعف و قوت و موانع و مشکلات حتی امکانات مالی و اداری آن اطلاعات نسبتا کاملی دارند . اما نکته ای که در برخی شهرستان ها بجای توسعه و پیشرفت نوعی ایستایی و رخوت و متاسفانه حتی در برخی زوایا عقبگرد را به ذهن متبادر می کند سیاسی کاری بجای سیاستمداری است. همه ما معتقدیم قاطبۀ ملت بخصوص قشر فرهنگی و به تبع آن دانش آموزان می بایست اهل سیاست باشند . سیاست به معنی تدبیر بر اساس دانایی ، تفکر و تامل ، اینده نگری ،شناخت ابزار و امکانات توسعه و چالش ها و موانع آن. اگر بدنه آموزش و پرورش این تفکر را در عمل نشان دهد قطعا توسعه و پیشرفت حاصل خواهدشد.
    در این تفکر منافع عموم بر منافع فردی ، گروهی و جناحی ارجعیت یافته و رقابت برای خدمت فزونی می یابد و موانع یکی پس از دیگری از سر راه توسعه برداشته می شود و هر جا که انحرافی زخ دهد به سرعت تصحیح خواهد شد. در این تفکر شایستگان بر مسند امور می نشینند و با فراغ بال به انجام وظایف خود پرداخته و شایستگان را با خود همراه می کنند . در این دیدگاه آنکس که دانش و تعهد و تخصص خود را در آن حد نمی یابد که سکانداری مجوعه ای را بپذیرد قطعا پیش قدم نمی شود و اگر هم ادعایی داشته باشد ندای یاری نخواهد شنید .
    اما وای بر روزی  که بجای سیاست ، سیاسی کاری بر ازیکه مسئولیت امور مردم بنشیند . در سیاست زدگی ها محور از دانایی و توانایی به تمایلات و سلیقه ها تنزل می یابد. مردم سیاه و سفید دیده می شوند . مسئولین به دو گروه یا با ما یا بر ما تقسیم می شوند . انانی که با ما هستند ولو هیچ توانایی ، تخصص یا خدای ناکرده تعهدی هم نداشته باشند ، صاحب کرسی ریاست می شوند و مهم این است که در راس باشند حال مسئولیت اصلی به درستی انجام شود یا نشود اولویت نخواهد بود و آنانی که با ما نیستند ولو بهترین نیروها باشند ولو ضدیتی هم با ما نداشته باشند به صرف با ما نبودن حتی اگر شایسته ترین باشند باز در جایی که شایسته است بکار گیری نمی شوند .
    این سیاست زدگی به نفع هیچکس نیست ، ضربه اش به جامعه و بخصوص آیندگان بس سهمگین خواهد بود مسئول و غیر مسئول رئیس یا غیر رئیس پیروز و غیر پیروز از ترکش های آن در امان نخواهند بود .
    • فرهنگ شناس
    • 24 آبان 1396 09:28
    • 0
    به پلدخترمان: 
     کاش به نقطه ای برسیم که بدانیم مدیریت شهر در حوزه اقتصادی، سیاسی و بویژه ""فرهنگی"" نه موضوع   خین و صلح!! است که با ورود ""رهبران ایلی"" سامان پیدا کند؛ و نه ""مقام موروثی دعا نویسی"" است که پیوسته به اشتباه تکرار شود.
    """"دکتر  جودکی"""""
    تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس!!

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید