پنج شنبه، 9 فروردین 1403
اجتماع
شناسه خبر: 2597
  • 0

نبود اعتبار و خطرسیلاب درمعمولان

توقف عملیات ایمن سازی دیواره ساحلی معمولان به دلیل نبود اعتبار / سیل این شهر را تهدید می‌کند

پروژه ایمن سازی دیواره ساحلی شهر معمولان در نبود اعتبار متوقف شده است ، در حالی که ساکنان ضلع جنوبی این شهر در معرض خطر سیلاب قراردارند

به گزارش بالاگریوه به نقل از تسنیم با آغاز فصل پاییزو نزدیک شدن به زمان وقوع بارش‌ها هشدارهای برخی از مسئولان برای خطرساز شدن دیواره ساحلی رودخانه شهر معمولان بیشتر شده است چراکه بیم آن می‌رود با نخستین بارش‌های پاییزی ضلع جنوبی این شهر درگیر سیلاب شود.

دیوار ساحلی شهر معمولان که کار ساخت آن سال 95 شروع‌شده است درمجموع 800 متر است و هم‌اکنون 500 متر آن مرمت‌شده است امابه علت کمبود اعتبارمابقی کارنیمه‌کاره باقی‌مانده است و بر اساس هشدارهایی که داده‌شده اگرتا آغاز فصل بارندگی که به گفته سازمان هواشناسی آبان ماه است تکمیل نشود، خانه‌هایی که در ضلع جنوبی شهر معمولان قرار دارند درخطر سیلاب قرار می‌گیرند.

عباس محمودی بخشدار معمولان دراین رابطه اظهارداشت:عملیات اجرایی احداث دیوارساحلی این شهربه نقطه حساسی رسیده است که بیشترخطرسازاست که متأسفانه به علت کمبوداعتبار متوقف‌شده است.

توقف اجرای پروژه دیواره ساحلی در نبود اعتبار

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع و سیلاب‌های سال 94 و95 که خانه‌های ساحلی شهر معمولان را آب گرفت مسئولان حساسیت بیشتری به خرج دهند، در آن زمان پیمانکار را بدون تشریفات و به‌ صورت اورژانسی آوردیم و شروع به کارکرد و 500متر بالای ترانشه و مسیر مدرسه مطهری تا بالای شهر را خاک‌ریزی کرد و کار آن را انجام داد اما تا زیر ترانشه متوقف شد.

بخشدار معمولان عنوان کرد: بیش از دو میلیارد تومان توسط پیمانکار برای آن هزینه شده  است اما امور آب استان که متولی آن است حتی یک ریال پول به این پیمانکار پرداخت نکرده است و با توجه به اینکه توان پیمانکار نیز محدود است و شاید نتواند بیشتر از این هزینه کند هیچ اعتباری دریافت نکرده است.

وی بیان کرد: زیر ترانشه با توجه به اینکه درسیلاب سال‌های 94 و95 خالی‌شده است حساسیت ‌برانگیز است از استاندارلرستان و ستادحوادث استان تقاضا داریم دربحث تخصیصات کمک کنند ومقداری اعتبار به پیمانکار بدهند تا بتواند پروژه را ادامه دهد چون اگر دیوار ساحلی بازسازی شود خانه‌های مسیر سیلاب را ایمن می‌کند.

 


ایمن سازی بخشی ازدیواره ساحلی

محمودی تصریح کرد: اکنون آن قسمتی که آماده‌شده هر سیلابی بیاید هیچ مشکلی پیدا نمی‌کندو بزرگ‌ترین سیلاب‌ها مثل سیلاب سال‌های 94 و95 وارد شهر نمی‌شود و خانه‌ها نیز در مسیر سیل نیستند و اگر این دیوار تا آخر شهر ادامه پیدا کند تمام خانه‌های مسیر این دیوار از سیلاب ایمن می‌شوند و ما می‌توانیم از آن به‌عنوان یک خیابان  ساحلی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری نیز اعلام کرده درصورت تکمیل شدن دیوار ساحلی کار زیباسازی این خیابان را انجام خواهد دادو می‌تواند به‌عنوان کمربندی شهر معمولان در زمانی اگربه هر دلیلی اتفاقی بیفتد راهی است که مردم می‌توانند به‌عنوان کنارگذر از آن استفاده کنند.

صرف 2 میلیارد تومان برای ساخت دیواره ساحلی

رضا حیدری پیمانکار پروژه دیوار ساحلی معمولان نیز در این زمینه گفت : کل دیوار ساحلی معمولان 800متر است که 500 متر آن انجام‌شده است که دو میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای که متولی آن است هنوز یک ریال به ما پرداخت نکرده است و به علت نداشتن اعتبارو قرارداد احتمالاً تعطیل می‌شود،بابستن یک قرارداد سه‌میلیاردی پروژه تکمیل وبه بهره‌برداری می‌رسد.

مقاوم نبودن خانه‌های مسیر رودخانه کشکان

پیمانکار پروژه دیوار ساحلی معمولان عنوان کرد: خانه‌های مسیر رودخانه کشکان روی یک سطح مقاوم قرار ندارند و با کوچک‌ترین سیلاب با توجه به ساختار ترانشه احتمال ریزش و تخریب آن خیلی زیاد است چون جنس ترانشه آبرفتی است و در مقابل نفوذ آب خیلی ضعیف است.

 وی بیان کرد: با توجه به زیر شورهایی که قبلاً ترانشه داشته است ترانشه در برابر سیلاب‌ها اصلاً مقاومت ندارد و ریزش آن حتمی است.

محمد عزیزی شهردار معمولان نیز با یادآوری خسارات وارد شده به اماکن و تأسیسات این شهر در جریان سیل سال 86 اظهارداشت : بر اساس طرح مطالعات شهری  سال86 شهرمعمولان درامتداد کرانه غربی رودخانه کشکان به طول 1500متر قرارگرفته که واحدهای مسکونی این محل به‌صورت متراکم چه قبل از تأسیس شهرداری و چه بعد از تأسیس شهرداری براساس طرح هادی مصوب شهری بهسازی شدند.
وی افزود:به علت توپوگرافی تندمنطقه وواقع‌شدن شهر معمولان وقرارگرفتن درپایین‌دست حوزه آبریز شهرهای چگنی، خرم‌آباد وکوهدشت درهنگام بارندگی درمدت کوتاهی باعث جریان سیل رودخانه می‌شود که  سبب ایجاد خطرات جانی ومالی برای ساکنان محل می‌شود.

خطرناک بودن مسیر به دلیل احتمال ریزش ترانشه

شهردار معمولان عنوان کرد:باتوجه به اینکه رودخانه کشکان اززمره رودخانه‌های پیچان رود وازخصوصیات این‌گونه رودها تغییرمسیر، تخریب و شست‌وشوی کناره ساحلی و ایجادترانشه می‌شود که در قسمتی ازشهر معمولان سبب ایجاد تغیر مسیر به سمت شهر و ایجاد ترانشه خطرناک شده است که سبب تخریب وشسته شدن زیر ترانشه و به خطر افتادن واحدهای مسکونی بالای ترانشه شده است.

وی بیان کرد:  18خانه مسکونی که درحاشیه  این ترانشه است ضریب ایجاد خسارت در هنگام طغیان رودخانه، زلزله ورانش را بالابرده است که جهت جلوگیری از سیل شرکت آب منطقه‌ای لرستان جهت حفظ شهر اقدام به احداث دیوار حفاظتی کرده است که 500 متر آن انجام‌شده است.

عزیزی بیان کرد: انجام این 500 متر سبب رضایتمندی شهروندان و ساکنان و رفع خطرات احتمالی درهنگام سیل در آن منطقه شده است ولی متأسفانه در قسمتی که ترانشه قرار دارد احتمال خطر بسیار بالاست که درحوزه مذکور طرح متوقف‌شده است که اگر دلیت حفاظتی در زیر ترانشه اجرا شود هم سبب تسهیل ترانشه وهم از آب شستگی بیشتر جلوگیری می‌کند که از مدیرکل ستاد حوادث، مدیرکل بحران و مدیرکل آب منطقه‌ای لرستان خواستار اعتبار لازم جهت  انجام این پروژه هستیم.

اعطای تسهیلات کم بهره به مالکان این منطقه

وی گفت: ازطرف مدیرکل ستاد بحران لرستان جهت تسهیل و کمک به مالکان مشرف‌به ترانشه جهت نقل‌مکان تسهیلات یارانه دار خارج از نوبت که اگر حاضر به نقل‌مکان شوند اعطا می‌شود.

شهردارمعمولان افزود:30میلیون وام ،شش میلیون وام بلاعوض و پروانه ساخت رایگان از طرف شهرداری معمولان به مالکین و ساکنان محل بالای ترانشه درصورت نقل‌مکان داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جلسه با مالکان برگزار کردیم ولی هیچ‌کدام  ازآن‌ها از این طرح استقبال نکردند و گفتند ملک ما بیشتر از این ارزش دارد و قبول نکردند که خانه‌های بالای این ترانشه را خالی کنند.

لزوم تکمیل بازسازی دیواره ساحلی معمولان

نعمت‌الله دستیاری فرماندار پلدختر در این رابطه اظهارداشت: در ستاد بحران شهرستان که با حضور مدیرکل ستاد بحران استان و رئیس امور آب منطقه‌ای لرستان در بخشداری معمولان برگزار شد مقرر شد که 100 متر از دیوار ساحلی معمولان که خطرساز می باشد تکمیل شود.

وی افزود: نزدیک 500 متر از دیواره ساحلی معمولان بازسازی‌شده و بیش از دو میلیارد تومان برای آن هزینه شده است؛ با پیمانکار  صحبت شده تا 100 متر  دیگر را نیز انجام دهد  که برای تکمیل شدن آن شش میلیارد نیاز است تا از  ترانشه‌ای که خطرناک است عبور دهد.

در خطر سیلاب بودن ضلع غربی شهر معمولان

فرماندار پلدختر عنوان کرد: اگر کاردیوار ساحلی انجام نگیرد و بارندگی رخ دهد مردم ضلع غربی معمولان درخطر سیل هستند چون آن قسمتی که ترانشه قرار دارد درخطر سیلاب است و هرلحظه احتمال ریزش ترانشه وجود دارد بنابراین که اگر ترانشه ریزش کند با یک فاجعه روبرو می‌شویم.

وی بیان کرد: البته اخطارهای لازم را  به ساکنان این بخش از معمولان داده‌ایم و کسانی که بخواهند آنجا را ترک کنند 30میلیون تومان وام کم‌بهره و شش میلیون تومان وام بالاعوض داده می‌شود از طرفی پروانه مجانی ساخت نیز به آن‌ها می‌دهیم اما متأسفانه مردم استقبال نکردند.

میرزایی رئیس شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز گفت:برای دیوارحفاظتی شهرمعمولان قراردادی به ارزش یک میلیارد و800 میلیون تومان با شرکت سافروش پیماهان امضا کردیم که تا الآن با توجه به ضرورتی که وجود دارد پیمانکار نزدیک سه میلیارد کارکرده که 85 درصد کار را انجام داده ولی فاز اول را که انجام داده است حتی یک ریال  پیش‌پرداخت هم دریافت نکرده است.

بهره برداری پروژه دیواره ساحلی معمولان تا پیش از فصل بارش

وی افزود: قرار است از محل اعتبارات ستاد حوادث لرستان اگر تأمین اعتبار شود با اعتبار لازم را علاوه بر اینکه معوقات پیمانکار را پرداخت کنیم 500  متر باقی‌مانده پروژه را هم به انجام برسانیم.


وی هدف از اجرای دایت حفاظتی شهر معمولان را محافظت این شهر ازسیلاب‌های فصلی دانست وعنوان کرد: باتوجه به بازدیدی که طی روزهای اخیر از این طرح داشتم طرح با جدیت فعال است و پیمانکار ازتوان مالی خودش استفاده می‌کند که شرکت آب منطقه‌ای لرستان با دست‌خالی و با استفاده از توان مالی پیمانکار این طرح را اجرا می‌کند تا قبل از فصل بارندگی‌ها این طرح تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد که این طرح در راستای اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل است.

گزارش: فیروزه حاتمی

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید