شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2508
  • 0

صرف نظر از منتقدان همیشگی ؛

مواضع اخیر « روحانی » منتقدان جدید قابل توجهی یافته است

رویکردرادیکال حجـت‌الاسلام روحانی صرف‌نظرازمنتقدان همیشگی او درباره مواضع اخیر وی نیز منتقدان جدیدقابل توجهی یافته است

بالاگریوه ؛ ‌هرچندتعداد قابل توجهی ازاظهارات حجت‌الاسلام حسن روحانی طی چهارسال اخیر مورد انتقاد قرارگرفته، بویژه آنکه بسیاری ازآنها با لحن‌های خشن و پر از کنایه و بعضاً اهانت نسبت به منتقدان همراه بوده است،‌ اما سخنرانی او در همدان در دوره رقابت‌های انتخاباتی که طی آن رقبا و منتقدانش را طرفداران اعدام و زندانی و تحجر خواند را می‌توان از یک حیث نقطه عطف وازحیث دیگرنقطه شروعی برای دوران اخیر رفتار سیاسی حجت‌الاسلام روحانی دانست. او درهمدان گفت که: "اردیبهشت 96 همه مردم یکبار دیگر اعلام خواهندکرد آنهایی که در طول 38 سال فقط اعدام و زندان را بلد بودند، دیگر نمی خواهند...اینها میخواستند درپیاده روها بین زن و مرد دیوار بکشند!"

او درکنارسخنرانی همدان، دربرخی میتینگ‌های تبلیغاتی دیگرخود،ازجمله ارومیه و مشهد نیزبه منتقدان و رقبا بالحن شدادو غلاظی حمله و جملاتی به زبان جاری کرد و این رویکرد تا انتخابات ادامه داشت. وی در میتینگ ارومیه، رقبای خود راکسانی توصیف کرد که " زبان‌ها را بریدند و دهان‌ها را دوختند!"

 

    همایش تبلیغاتی حجت‌الاسلام روحانی در همدان. او در این میتینگ رقبای خود را افرادی معرفی کرد که 38 سال کارشان زندان و اعدام بوده است.

هرچندصاحب‌نظران متعددی ازجناح‌های مختلف این رویکردحجت‌الاسلام روحانی را نقد کردند، اماتصور می‌شد چنین مواضعی صرفاً برای دوره انتخابات اتخاذ شده است.برخی اتخاذ چنین رویکردی را اقتضای شرایط خاص روحانی برای رأی‌آوری تحلیل کرده و می‌گفتند با توجه به عدم امکان دفاع از کارنامه 4 ساله دولت یازدهم، حجت‌الاسلام روحانی چاره‌ای جز حرکات اینچنینی و رقیب هراسی برای کسب رای نداشته است. با این حال افرادی همچون الیاس حضرتی از نماینده‌های اصلاح‌طلب مجلس فعلی و مدیرمسئول روزنامه اعتماد در همان زمان به او نامه سرگشاده‌ای نوشت و ضمن انتقاد شدید از «تندروی» حجت‌الاسلام روحانی، تاکید کرد که باید از چنین اظهارات و مواضعی دست بردارد.

حضرتی نوشته است: "شما در سخنان اخیرتان «تند» رفتید آن هم نه تنها در نقد عملکرد نامزدهای رقیب و جریان سیاسی حامی آنان بلکه در مواردی کلیت عملکرد انقلاب اسلامی را هم مورد نقدقرار داده‌اید. وقتی از «کسانی که در طول ٣٨ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند» سخن می‌گویید، عملکرد کل نظام در معرض اتهام قرار می‌گیرد ولو آنکه هدف شما القای چنین امری نبوده باشد.وقتی می‌فرماییدجریان رقیب شما «می‌خواهد ناامنی رابه کشور بازگرداند و آرامش منطقه را برهم بزند»، دشمنان سوءاستفاده می‌کنندو ادعاهای ناروای خود راعلیه جمهوری اسلامی تکرارخواهندکردکه ایران عامل ناامنی منطقه است...حق بدهیدکه بگویم برداشت عمومی ازاین سخنان شما «تندروی» بوده است. مناسب است حضرتعالی این مواضع و سخنان را که در فضای پراحساس و پرالتهاب گردهمایی‌های انتخاباتی بیان شده است، شفاف‌تر و درباره آن توضیحاتی روشنگر ارایه کنید."

    الیاس حضرتی ازنمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و مدیرمسئول روزنامه اعتماد، برخی مواضع و رویکرد

  حجت‌الاسلام روحانی را «تندروی» می‌داند و معتقد است که او باید از این اظهارات دست بردارد

علاوه برالیاس حضرتی، گفته می‌شود افراددیگری همچون عباس عبدی نیزنسبت به آن اظهارات به روحانی تذکرداده و درباره آثار منفی این چنین تندرویی‌هایی به او تذکر داده بودند.

اما علیرغم اینکه تصور می‌شد، این وضعیت مختص دوره انتخابات است، اما حجت‌الاسلام روحانی این رویکرد رادیکال رابه صورت بلاانقطاع درایام پس از انتخابات نیز دنبال کرده است؛ ازحاشیه‌سازی درصفحات شبکه‌های اجتماعی‌اش تا سخنانش درباره ولایت و رای ملت تا اظهارات اخیر علیه سپاه؛ که دقیقاً یکی دو روز بعداز حمله موشکی سپاه به مقرتروریست‌ها درسوریه صورت گرفته است.رئیس‌جمهور پس ازحمله موشکی،با توجه به حجم استقبال ازاین اقدام که ازحزب‌اللهی داخلی تابرخی خارج‌نشینان مانند عطاءالله مهاجرانی را شامل می‌شد،از سپاه تمجیدو حتی خود را به نوعی در آن کاملاً سهیم دانست اما به فاصله یکی دو روز، به همین نهاد تاخته و با کنایه‌هایی همچون "دولت با تفنگ" به آن اشاره کرده است.

این رویکردحجت‌الاسلام روحانی باتحلیل و واکنش‌های صاحب‌نظران مواجه شده است.برخی مانندپرویز امینی آن راتحت عنوان «رادیکالیزم روحانی» توضیح داده‌اند.صرف‌نظر ازمنتقدان همیشگی روحانی، او درباره مواضع اخیرخود منتقدان جدیدقابل توجهی هم یافته است. منتقدانی که علیرغم همراهی با او در کلان، مواضع اخیرش را حداقل از نظر «کارکرد» منفی می‌دانند و به او تذکر می‌دهند که از آن دست بردارد.

    پرویز امینی،تحلیلگر سیاسی وجامعه‌شناس، رویکرد روحانی را«رادیکالیزم» توصیف و تاکید می‌کندکه اگر

رادیکالیسم جواب می‌داد الان موسوی جای روحانی رئیس‌جمهور بودو اصلاح‌طلب‌ها آپاندیس سخنران 23_تیر نبودند!
     

سعیدحجاریان، ازتحلیل‌گران وابسته به جناح دوم خردادبه صراحت درباره رویکردروحانی هشدارداده واو رادرصورت تداوم این رویکرد "بازنده" توصیف می‌کند.حجاریان می‌نویسد: "اساساًدروضعیت گذاربه شرایط نرمال (یا زیست درشرایط نرمال) هر که بخواهد اوضاع راآشوب‌ناک کند،بازنده است.مطابق این تحلیل بایدگفت که بازنده اول،محمدباقر قالیباف بودچراکه وی نخستین فردی بودکه درمناظره‌ها ایجادآشوب کردو بازنده دوم حسن روحانی بود که وارد زمین‌بازی جناح راست شد به‌خصوص در چند سخنرانی‌اش درسفرهای انتخاباتی ازجمله استان آذربایجان غربی.واقعیت این است که مردم بنابه تجربیات‌شان نمی‌خواهند ازشرایط نرمال خارج شوندچراکه تحمل شوک ندارندو می‌دانند کمترین نوسان زندگی‌شان را به هم می‌ریزد. فلذا دولت دوازدهم می‌بایست به درس این انتخابات توجه کند و وارد فضای شعاری نشود و هر روز بایک قوه یا نهاد صاحب قدرت درگیر نشود."

    سعید حجاریان می‌گوید حسن روحانی با مواضع غیرنرمال یکی از بازنده‌های انتخابات بود.

او هشدار می‌دهد که دولت دوازدهم باید از گذشته درس بگیرد

احمدغلامی سردبیر روزنامه شرق هم هفته گذشته درسرمقاله این روزنامه نوشته است که آقای روحانی فارغ ازاینکه شرایط کنونی مطلوب است یا نه، باید از هر مجادله‌ای پرهیز کند" و با ارجاع تلویحی به سخنان اخیر روحانی علیه سپاه می‌نویسد: "نیروهای نظامی در کنار دولتی دیپلماتیک هرچند که در برخی مسائل اختلاف نظر هم داشته باشند، می‌توانند تعادلی به وجود آورند که در لحظات بحرانی راهی برای برون‌رفت از آن پیدا کنند."

عباس عبدی نیزازچهره‌هایی است که به نظر می‌رسدنظراتش با مواضع رادیکال روحانی سازگار نیست. او که در اثنای رقابت‌های انتخاباتی نیز پس از اظهارات عجیب روحانی در همدان، در میزگرد انتخاباتی این سخنان را نامناسب خوانده بود، درجریان وقایع اخیر نیزدرنوشته‌های خود بعضاً به صراحت و بعضاً به تلویح به روحانی توصیه می‌کند که از سخنان "تند" و "مقابله‌جویانه" باید پرهیز شود.

عباس عبدی ازتحلیلگران جناح موسوم به اصلاح‌طلب نیزمنتقد رویکردهای تند حجت‌الاسلام روحانی است

 

پرویز امینی ازمنتقدان حسن روحانی نیزبا واکنش نسبت به مواضع و اظهارات حسن روحانی نوشته است که فارغ ازدرست یاغلط بودن اینگونه موضع‌گیری،روحانی از آن طرفی نخواهدبست.اوبااشاره به تجربه اصلاح‌طلبان وشخصیت‌هایی مانندموسوی درسال 88می‌گوید که نتیجه آنرادیکالیزم پناه بردن اصلاح‌طلبان به کسی است که اغتشاش‌کنندگان تحت حمایت آنهادرسال 78 را جمعی اراذل و اوباش خواند؛ اما اینک مجبورند به روحانی تکیه کنند و البته حسن روحانی نیز به هنگام فراغت از نیاز، آنها را دور خواهد انداخت. امینی می‌نویسد:"اگر رادیکالیسم جواب می‌داد الان موسوی جای روحانی رئیس‌جمهور بود و اصلاح‌طلب‌ها آپاندیس سخنران 23_تیر نبودند!"   تسنیم -عبدالله عبداللهی

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید