شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2396
  • 0

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب :

علت اصلی جدایی مردم ازمسئولان فسادهای سیستمی،فقر و تبعیض ناعادلانه است.چرا بعضی‌ها باید وامهای 10هزارمیلیاردتومانی دریافت ‌کنند و مردم ندانند؟

جوکار گفت : نیروهای ارزشی و انقلابی برای حل مشکلات مردم باهم وحدت کرده‌اند

جوکار گفت : نیروهای ارزشی و انقلابی برای حل مشکلات مردم باهم وحدت کرده‌اند.علت اصلی شکست نیروهای ارزشی درگذشته این بودکه آنهانمی‌ توانستندحول یک محور ارزشی و انقلابی به وحدت برسند.


به گزارش بالاگریوه محمدصالح جوکار نماینده مجلس شورای اسلامی دور نهم ازحوزه انتخابی یزد است که در این دوره از مجلس شورای اسلامی درکمیسیون امنیت ملی مجلس عضویت داشت.


وی درنخستین مجمع جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی توانست باکسب اکثریت آرابه عضویت شورای مرکزی این جبهه درآمد.اوبراین نظراست که علت اصلی شکست نیروهای ارزشی درگذشته این بودکه آنهانمی‌ توانستندحول یک محور ارزشی و انقلابی به وحدت برسند و یا اگر به وحدت هم می‌رسیدند این وحدت به گونه‌ای نبود که بتواندتا انتهای کارحفظ و تداوم یابد. آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌وگو  با جوکار است.


* به نظر شما علت اصلی شکست نیروهای انقلابی درچند دوره اخیردر انتخابات ها چه بود؟


به اعتقادبنده علت اصلی شکست نیروهای ارزشی درگذشته این بودکه آنهانمی‌توانستندحول یک محور ارزشی و انقلابی به وحدت برسند و یا اگر به وحدت هم می‌رسیدند این وحدت به گونه‌ای نبود که بتواندتا انتهای کار حفظ و تداوم یابد. البته تصمیمات از بالا به پایین نیز که امروز یکی از مشکلات جدی همه جناح‌های سیاسی است نیز در شکست آنها بی‌تأثیر نیست، وقتی تصمیمات ازبالا به پایین اتخاذمی‌شودو بدنه مردم درتصمیم‌گیریهای کلان دخالت داده می‌شوند،سبب می‌شود که آنهابا اصل موضوع، خود رابیگانه بپندارنددرحالی که مادرجبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بنارابرتصمیمات ازپایین به بالاگذاشتیم یعنی همه نمایندگان50هزارنفرکه تعدادآنها به 3هزارنفردرنخستین مجمع عمومی می‌رسید، موثربرتصمیمات کلان کشوربودندو هستندکه این تحولی بزرگ درعرصه سیاسی کشور تلقی می‌شود و می‌تواند نویددهنده مشارکت بالا باشد.


* درمورد تصمیمات ازبالا به پایین که در گذشته بود لطفا بیشتر توضیح بفرمایید.


مادرگذشته شاهداین بودیم که عده ای ازشخصیت‌های سیاسی تصمیمی را اتخاذمی‌کردندو دیکته‌وار تصمیمات خود را به بدنه شهرستانها منتقل می‌کردند که به اعتقاد من تاریخ‌مصرف اینگونه تصمیمات تمام شده است و امروز با این حرکت نو همه خود را در همه ابعاد تصمیم‌گیریها سهیم می‌دانند.


* به نظر شما نیروهای انقلابی و ارزشی چگونه می‌توانند علیرغم اختلاف نظرهای سیاسی به یک وحدت پایدار دست پیدا کنند؟


به اعتقاد بنده همه حول محور گفتمان انقلاب چون ید واحد هستندو این اختلافات طبیعی است. ما دراصول نه تنها تفاوت و اختلافی باهم نداریم بلکه به هم علاقمند هستیم و برخی اختلاف‌سلیقه‌ها تنها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی خود را نشان می‌دهد. باز هم تأکید می‌کنم نیروهای ارزشی و انقلابی برروی اصول هیچ اختلافی ندارند و امروز نیز معتقد هستیم می‌توان با تکیه بر مشترکات به وحدتی پایدار رسید. نیروهای انقلابی و ارزشی امروز به این درک از شرایط رسیده‌اند که نباید اصول را فدای فرعیات کرد. نیروهای ارزشی و انقلابی امروز برای حل مشکلات مردم با هم وحدت کرده‌اند و تا این مشکلات به طور کامل حل نشده، بر وحدت و یکپارچگی خود اصرار دارند چرا که وحدت تنها راه ما برای نجات کشور از شرایط فعلی است و همه باید برای پویایی و سربلندی ایران اسلامی تلاش کنند و نیروهای ارزشی و انقلابی چون 8 سال دفاع مقدس باید در شرایط فعلی نیز در خط مقدم تحولات باشند.


* همان گونه که مستحضرهستیداعضای شورای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برنامه کاندیداها را بررسی می‌کند. آیا ساز و کاری برای بررسی برنامه‌ها درنظر گرفته‌اید یا خیر؟


بله، همین گونه است. ساز و کار بررسی برنامه کاندیدا تا مجمع آینده اعلام خواهد شد.


* علاوه بر برنامه کاندیداها برای انتخابات ریاست جمهوری خود جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ظرفی مشخص در مورد مسائل مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بین‌الملل دارد که برنامه کاندیدا را در آن قالب محک بزند؟


ما برنامه کاندیدا را بررسی می‌کنیم و ارزیابی ما از این برنامه‌ها این خواهد بود که چقدر از آن قابل اجرا است چرا که دولت آینده باید تیم خود را نیز معرفی کند و جبهه هم بنا دارد تا به صورت تیمی کار کرده و بنابراین به صورت انفرادی نخواهد بود. ما معتقدیم کاندیدای جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی باید به دور از روحیه اشرافیت باشد و در مسیر انقلاب و در سایه سیاست‌های کلان نظام حرکت کند و همواره آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری را در دستور کار داشته باشد. به عبارتی کار باید جنبه عملیاتی پیدا کند و آنچه که در این گفتمان وجود دارد شکل عملیاتی به خود بگیرد.


* یکی از معضلات اصلی امروزمعضل فساددرنظام اداری کشور است که باعث بی اعتمادی جامعه به کل نظام اسلامی و ناامیدی عمومی می شود؛ به نظرتان کاندیدای نهایی باید در مورد فسادهای لجام‌گسیخته‌ای که در کشور وجود دارد چه اقداماتی را صورت دهد؟


معتقدم که فسادهای سیستمی حالت شکنندگی برای ساختاراداری ما ایجادکرده است وچنان در هم آمیختگی وپیچیدگی رابه وجودآورده که دستگاه‌های نظارتی ما به سختی قادربه کشف آنهاخواهند بود. معتقدم برای جلوگیری ازاین فسادهای سیستمی که روزبه روزحالت گسترده‌ای به خودمی‌گیردبایدبه سمت شفاف‌ سازی برویم. برخی از ادارات اسنادی را به عنوان اسناد محرمانه در اختیار دارند که این فاقد معنا برای ما و مردم است. ما هیچ سندمحرمانه‌ای درادارات به غیرازمسئله امنیت ملی نداریم بنابراین بایدبرای مردم شفاف باشد.معتقدم شفافیت به علاوه درمیدان قراردادن مردم سبب جلوگیری ازچنین اتفاقات نامبارکی درسیستم اداری ما می‌شود. امروز این اتفاقات تلخ سبب شده که مردم از مسئولان ما جدا شوند و علت اصلی جدایی مردم فقرو تبعیض ناعادلانه است. همچنان که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند مردم با جان و دل در راهپیمایی روز 22 بهمن حضور یافتند اما این حضور به معنی ناراضی نبودن مردم ازمسئولان نیست. مردم منتقد از شرایط فعلی هستند و باید در جهت اصلاح تلاش کنند. من حتی معتقدم که این قراردادهایی داخلی و خارجی که دولت عقد می‌کند نیز باید به اطلاع مردم برسد. چرا برخی‌ها باید وام‌های 10هزار میلیارد تومانی دریافت ‌کنند و چرا باید مردم ندانند که این پول به چه منظور به این فرد داده می‌شود. این فساد سیستمی اگر ادامه پیدا کند می‌توان ضربات جبران‌ناپذیری به ما برساند.


* به نظر شما برنامه کاندیدای ریاست جمهوری جبهه مردمی انقلاب اسلامی درحوزه سیاست خارجی با توجه به برجام، تهدیدات جدید آمریکا علیه ایران و برخی تحولات منطقه‌ای باید چگونه باشد؟


براین باورم که در حوزه سیاست خارجی باید تعامل بادنیا و کشورهای مختلف را در دستور کار داشته باشیم که بهترین کلید آن نیز کشورهای غیرمتعهد است و ما باید با آنها متحدتر شویم. بیشترین درصد تأثیر در اقتصاد دراختیارکشورهای غیرمتعهد قراردارد نه برخی قدرت‌هایی که دشمن ماهستندکه البته ماصف برخی کشورهای اروپایی را از آمریکا و رژیم صهیونیستی جدا می‌کنیم. ما درحوزه منطقه‌ای هم باید این صف‌بندیها را داشته باشیم چرا که تسامح و تعامل با برخی کشورهای منطقه که با زبان بی‌ادبی با ملت ایران حرف می‌زنند درست نیست چرا که این در آینده هزینه‌های ما درحوزه امنیت ملی افزایش خواهد داد.ما می‌توانیم در عرصه تجارت، اقتصاد و حتی فرهنگ با دیگر کشورها تعامل داشته باشیم البته خطوط قرمز نیز باید رعایت شود.


* جناب جوکار جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور آینده باید مشخصاً دربرخورد با آمریکا بویژه در دوره جدید چه رفتاری را از خود نشان دهد؟


تجربه نشان داده که ما هرچه در مقابل آمریکا کوتاه آمدیم ضرر کرده‌ایم و آنها گستاخ‌تر شدند بنابراین نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد و باید بر سر انقلاب، آرمانها و اهداف ایران اصرار بورزیم.

منبع: راه دانا

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید