جمعه، 10 فروردین 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 2273
  • 0

بیماری مرموز تغییرذائقه فرهنگی ما

زبان فارسی قربانی غفلت و رعب فرهنگی

محمد زاده : وضعیت زبان فارسی درحوزه های نوشتاری و کلامی و نیز رسم الخط، به موقعیتِ هشداررسیده است


بالاگریوه ؛محمدجعفرمحمدزاده _ روزی نیست که دراثرغفلت ما،واژه هایی جدید و غیرفارسی و البته عموماً فرنگی که مابه ازای فارسی آن وجود دارد وارد زبان محاوره ای وحتی نوشتاری مانشود.

 

این امرچنان گسترش روزافزون داردکه وقتی برای درست نویسی ویادرست گویی تذکری داده می شود،با نگاه ها وبرخوردهای آن چنانی مواجه می شویم.هجوم نام گذاری های نامأنوس وصحه گذاشتن سازمانهای مربوط بر این نام ها نیزدرخور تأمل است.

 

واژه‌هایی چون هایپراستار، سوپراستار،اطلس مال، تهران مال، پروماتاکسی،بستنی دومینو،مرکز خرید نارسیس،بهران سوپر رانا و صدها واژه مخلوط و مغلوط دیگر را بارها در محیط شهری و در فضای ارتباطی می بینیم ومی شنویم. آیااین واژه ها بازبان شیرین و اصیل فارسی نسبتی دارند؟ آیاآنها رامی توان جایگزین واژه های زیبا و خوش آهنگ فارسی کرد؟پس چرا روز به روز بیشتر می شوند؟
طبیعی است که این امر نشانگر شکل گیری هستهٔ اولیه «بیماری فرهنگی» در زمینه زبان فارسی است.


وازاین گونه می بینیم؛ استفاده ازرسم الخط و زبان انگلیسی برای واژه های فارسی نیز روزبه روزدرحال گسترش است. اگرخودروهای تیبا،سمند،پارس و صبا ایرانی اندواسامی آنها واژه های زیبای فارسی هستندواگرمصرف داخلی دارند،که اینگونه است،چرا نامشان به خط انگلیسی بربدنه آنها نوشته می شود؟آیانمی توان این اسامی راباخط زیبای فارسی وتوسط هنرمندی خوش ذوق نوشت و تبدیل به یک نشانه(آرم) کرد؟


درکشورهای مختلف واغلب تولیدکنندگان بزرگ خودرو چنین نیست بلکه باخط وزبان رسمی وملی شان تولیدادشان را در داخل عرضه می کنندحتی آن دسته ازتولیداتی که درردیف صنعت مونتاژآنها ست.
وازاین دست می بینیم؛بربدنهٔ اتوبوسهای شهری وبین شهری نیزواژه های فارسی به الفبای انگلیسی نوشته می شود،ویا اگر سری به بازارلباس فروشان ،بخصوص لباس کودک  بیندازیم خواهیم دیدکه به ندرت لباس کودکی بدون نشان وخط انگلیسی یافت می شود.

 

همه اینها نشانه های غفلت فرهنگی و ازاین مهمتر بیانگرنوعی رعب فرهنگی وتغییر ذائقه ماست که متأسفانه رو به فزونی است و البته چاره اندیشی برای آن نیازمند عزم ملی و همگانی است.

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید