جمعه، 31 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 223

زمینه های فرهنگی فتنه :

ریشه ها و دام های ایجاد فتنه 88

فتنه ای که به بهانه انتخابات ومبارزات تبلیغاتی وشکست وپیروزی نامزدهاآغازشداساس ومبانی جمهوری اسلامی واصل مترقی ولایت فقیه رانشان گرفته بود.

بالاگريوه-ماجراهای انتخابات گذشته ریاست جمهوری بسیاری ازغافلان ودرخواب ماندگان مسیرزنده وپرشورانقلاب اسلامی راباتلنگری فتنه گون هشداردارد،فتنه ای که به بهانه انتخابات ومبارزات تبلیغاتی وشکست وپیروزی نامزدهاآغازشدواساس ومبانی جمهوری اسلامی واصل مترقی ولایت فقیه رانشان گرفته بود.
این اتفاق که گفتمان انقلاب اسلامی ماننددیگرسدهای پیش رویش باقدرت تمام ازمیانش برداشت اماسبب ایجادجریانهای فکری وفرهنگی انقلابی شدتا به مصداق"ان الحیات عقیده والجهاد"جهادگونه به پاسداری ازآرمانهای انقلاب بایستند، مانندگرداب هلاکت ودیگر متونی که به شناسایی ریشه هاودامهای ایجادفتنه درجریان انقلاب اسلامی پرداخته اندتاجامعه رادربرابر آن واکسینه کنند.
به سراغ امیرعشق ولبخندحضرت علی(ع)می رویم وبابیان ایشان برخی زمینه های فرهنگی فتنه رامی شناسیم تاگرفتاری و سقوط درفتنه هایی دیگر که هر آینه ممکن است دربرابرمان ایجاد شود،باشیم :
اول) غروروشهرت،بزرگراههای فتنه 
حضرت علی می فرمایند :"بسان كسان كه نكوحالي شان دام بلاست؛خطا پوشي شان موجب غروراست؛و حسن شهرت وخوش نامي شان سبب غلتيدن به دام فتنه است؛مباش،درميان آزمونهاي الهي،هيچ آزموني همانندمهلت دادن به چنين كساني نيست"
حضرت بابیان ارزشمندخویش،غرور و شهرت را به عنوان دو دام درمسیرگرفتار شدن به فتنه معرفی می کنندکه باید مراقب این دو باشیم، نکندغرورمان سبب قانون گریزیمان شود و شهرتمان سبب شود سخنانی را بگوییم یا تایید کنیم که ازمسیرحق خارج باشد،نکند از یاد ببریم که شهرتمان راازانقلاب واسلام گرفته ایم وبیاندیشیم که خودمان باعث شهرتمان درمیان مردم شده ایم که اینهادامهایی برای گرفتارکردن ماهستند.
دوم) شکستها وپیروزیهای دروغین وفریبنده
حضرت درجایی دیگر اینچنین می فرمایند که :"واينك بي ترديد،آشوبي سهمگين كه افسارگسيختگي وبي بندوباري،نشانه آن است تهديدتان مي كندودركارِفرود آمدن است.هرگزمبادكه شمارااوضاعي بفريبدكه مغروران تاريخ رافريفت؛ زيراآن اوضاع،سايه اي گذرا بيش نيست وديري نمي پايد."
شکست وپیروزی هردومی توانندسبب گرفتاری دردام شوندوهردو فریبنده هستند،پیروزمی انگاردکه خودپیروزی راکسب کرده است و بافراموشی خداگرفتارمی شودوبازنده می اندیشدکه همه چیزراازدست داده است ودیگرامیدی نیست ...وهردوفراموش می کنندکه شکست وپیروزیشان گذراست.
 سوم)ساده لوحها وشیفتگان دنیا،سیاه لشگران  فتنه
حضرت درتوصیف این دودسته می فرمایند:"هماناكه درپيشگاه خداوند،دوكس،خشم انگيزترين آفريدگانند.يكي آن كه خداوندش(او را)به خويشتن خودوانهاده است،(چنين كسي)ازخط تعادل بيرون افتاده وبه سخنان بدعت آميزودعوت هاي گمراه كننده،بااشتياق فراوان دل بسته است.چنين كسي شيفتگانش رافتنه اي است؛زيراازخط روشن پيشينيان خويش منحرف شده است وگمراه كننده كساني است كه درزندگي ياپس ازمرگ(وي)ازاوپيروي كنند.او،هم بارخطاي ديگران رابه دوش مي كشدوهم گروگان خطاي خويش است..
دومي جهل گردآورنده اي است كه درميان توده هاي ناآگاه، خودراپايگاهي ساخته است،درامواج فتنه ها جولان مي دهدوازرازصلح به كلي بي خبر است. ناآگاهانِ مردم نما،دانشمندش مي نامند، درحالي كه ازهرعلمي تهي است."
بزرگان وسران فتنه همیشه محتاج دودسته هستند،عده ای که ابوموسایان تاریخ شوندو ساده لوحانه وباچشمانی بسته به دنبال سخنان فتنه انگیز راه بیفتندودودیگرنیز عده ای ازدنیا دوستان که این خصیصه شان، چشمانشان رانابیناساخته وجزدنیای زشت خود چیزدیگری نمی بینندو اینجاسران فتنه راضی ازهردودسته آنهارابه دنبال خودازباتلاقی تاباتلاق دیگرهمراه می برندوچه بد سرنوشتی دارند این دو دسته.
چهارم) فقروثروت،دامهای اقتصادی فتنه:
 حضرت علی (ع) این دو دام رادردو کلام ارزشمند خویش اینچنین معرفی می کنند :
"هر كه در آن (دنيا) توانگربشود،به دام فتنه درافتد؛ و هركه تهي دست گردد اندوهگين شود".
"بابي نيازي سست مي شودو به دام فتنه فرومي غلتدوتنگ دستي اورابه سستي و نوميدي مي كشاند".
حضرت دامهای اقتصادی بروزفتنه راهم درفقر و هم درثروت معرفی می کنندوهشدارمی دهندکه هردو دسته فقیروثروتمنداگرمراقب نباشند باتلاق فتنه آنها را به ورطه نابودی در باتلاق فتنه می کشاند.
پنجم) اگرسران وبزرگان حزب یا گروهی اشتباه کنند:
حضرت درموردآفت گروه گرایی کورکورانه می فرمایند:"هان،زنهار!زنهارازفرمان بري ازبزرگان ومهترانتان كه به حسب خويش كبرمي ورزندوبرپايه پيوندخونشان برتري مي فروشندوبر آنندكه دامان پروردگارشان رالكه هاي ننگ باشند.نيكي هاي خدارادرباره خودمنكر مي شوند؛ انكاري از سر ستيز با فرمان او و انحصارطلبي در نعمت هايش. آري، اينان تعصب را استوانه، هر فتنه و آشوبي را تكيه گاه اصلي،وجاهليت راشمشيرهايي آخته اند".
اگربزرگان گروه یاحزبی درباتلاق فتنه گرفتار شود،طرفداران آنهاچه بایدکنند؟آیا طریق حق معیارهایی برای شناسایی نداردکه درصورت تطابق نداشتن آرمانهای این دو،طرفداری آن دسته یا گروه را ترک کرد؟
بامرورزمینه های معرفی شده فوق ونیزماجرای فتنه سال 88می توان بسیاری ازموارد تطابق این دو رامشاهده کرد،گویی حضرت علی(ع)نسخه هایی برای مراقبت ازبروزفتنه درعصرحاضرارایه کرده است،امیرمؤمنان علی(ع)زمینه های دیگری ازبروزفتنه رانیزدر جای جای نهج البلاغه وکلمات وسیره ارزشمندعلوی خودبیان می کنندکه باشناسایی همه عوامل می توانیم خودواطرافیانمان رااز گرفتاری درفتنه ها درامان بداریم.
دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید