جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2222
  • 0

علائم جدی « نفوذ » درمجلس

لزوم مراقبت نمایندگان ازقرارنگرفتن دربستر نفوذ« فردی» و « جریانی »

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بایدمراقب باشندکه دربسترنفوذ «فردی» و «جریانی» قرار نگیرندتا ازطریق تغییردر«محاسبات مسئولان» در «نهادهای تصمیم‌گیرو تصمیم‌ساز» به تکرار «ادبیات دشمن» بپردازند

سرویس سیاست بالاگریوه به نقل از مشرق -هفتم اسفند1394،رقابت جریان‌های سیاسی برای کسب کرسی‌های سبزرنگ مجلس شورای اسلامی دهم بود؛حامیان دولت یازدهم برخلاف گفتارهای پیشین روند نمود استقلال‌خواهی گفتمان «اعتدال» را در پیش نگرفتند و در قالب «روش» سیاسی با ائتلاف لیست امید استمرار حیات کردند.
لیست امیدباحضور افراد کم‌تجربه و ناآشنابه مددمدیریت تبلیغاتی کلان درتهران به پیروزی تمام‌عیاری رسیداما توازن قوا درشهرستان‌ها به سمت اصولگرایان میل کردبه‌نحوی‌که حسین مرعشی از اعضای برجسته شورای مرکزی حزب کارگزاران از شدت عصبانیت نسبت به شکاف اقبالی «مرکز-پیرامون» درانتخابات مجلس شورای اسلامی مردم شهرستان‌ها راعقب‌مانده سیاسی دانست وشاخص توسعه سیاسی در تهران را بالاترین حد توصیف کرد.[1]

مجلس شورای اسلامی دهم در شرایط «پیش‌بینی‌ناپذیر» شکل گرفت؛ محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات در همین راستا اظهار داشت: «این بارو درانتخابات مجلس هم انگار این غافلگیری دوباره سراغمان آمد.فکرش را هم نمی‌کردم. تا زمان اعلام نتایج فکر نمی‌کردم وضعیت به این خوبی باشد...واقعاً تعجب کردم. باورم نمی‌شد. فکر می‌کردم شاید این نتیجه مربوط به یک منطقه خاص تهران باشد و در مراحل بعد ترکیب عوض شود.»[2]

برآیند اولیه فضای بهارستان دهم نمایانگر قدرت لابی‌گری وزن‌های سیاسی درون و بیرون بهارستان برای تصمیم‌گیری است؛ اما از همان ابتدا لیست امید ناهماهنگ و چندپاره بود؛ بنابراین تندروهای جریان اصلاحات شرایط را برای «مدیریت» نمایندگان جدید فراهم دیدند؛ آنان قید «بی‌تجربه» را در کنار نام لیست امید قراردادند؛ در همین راستا محمدرضا تاجیک از فعالان فکری جریان اصلاحات اظهار داشت: «این مسئله که اصلاح‌طلبان درشرایط سخت، لیستی از نیروهای نسبتاً جوان و ناشناخته را ارائه کردند، موضوعی است که من خیلی نسبت به آن دغدغه دارم و باید برای آن فکری کرد. در این شرایط حساس تاریخی این وظیفه بر دوش کسانی گذاشته‌شده است که هنوز عده‌ای از آن‌ها به بلوغ لازم سیاسی نرسیده‌اند و تجربه بازی سیاسی در شرایط پیچیده را ندارند و ممکن است نتوانند انتظارات را به نحو احسن انجام دهند، بنابراین باید تلاش خود را بکنیم که این بار تمام اصلاح‌طلبان خود را نماینده مجلس بدانند و این نماینده‌ها را تنها نگذارند.»[3]

گام اول برای دستوردهی به نمایندگان بهارستان دهم راسعیدحجاریان برداشت؛وی مدیریت نمایندگان رابا ایده «پارلمان درسایه» مطرح ساخت.[4]حجاریان پیش‌ازاین در راستای کانالیزه کردن قدرت موضوع «اصلاح‌طلب‌نماها» یا «اصلاح‌طلب اصلی و بدلی» جهت ایجاد فشار سیاسی علیه افرادی که در جریان اصلاحات بر اساس منافع گروه انحصارگرا عمل نمی‌کردند را مطرح کرد.[5]
رویکرد «پارلمان در سایه» ازسوی جریان تندرو اصلاحات باسه مرحله دستور کار
1. مهره گزینی ازنمایندگان جویای نام و نشان سیاسی
2. انتقال ادبیات ساختارشکن
3. طرح‌های ساختارشکن پردازش‌شده و برآورد نهایی «پارلمان در سایه» تکرار مجلس ششم بدون ژنرال‌های اصلاحات و با حرکت سربازان آنان در بهارستان است.

روند اجرایی این ایده پس از انتخابات ریاست مجلس شورای اسلامی دهم شدت یافت؛ شکست سنگین محمدرضا عارف تعبیر به شکست اصلاحات در برابر اصولگرایان تعبیر شد و تحلیلگران سیاسی اصلاحات روند تحولات بهارستان دهم را کاهش نقش مؤلفه‌های «هویتی اصلاح‌طلبانه» دانستند؛ آنان پس از شکست در کارزار ریاست بهارستان، اعضای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و رأی آوری حقوقدان ضدفتنه 88 احساس «محرومیت نسبی» درقبال «توقعات فزاینده» پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند تلقی می‌کنند و در این‌چنین موقعیت شاخصه‌های هویتی رنگ «حیثیتی» به خود می‌گیرندو در این صورت شاهد «خشونت کلامی» و «پرخاشگری فراگیر» هستیم که اولین اقدام در این الگوی رفتاری با «ترسو» و «کم‌تجربه» نامیدن نمایندگی فراکسیون مستقلین رخ داد. در همان مقطع زمانی پیش بینی می شد که در آینده نزدیک رفتارهای برای بروز رویکرد اصلاح‌طلبانه با خشونت کلامی نسبت به مفاهیم و نهادهای انقلابی از سوی برخی از اعضای فراکسیون امید را شاهد باشیم.[6]

اتاق تندروهای جریان اصلاحات گام اول برای فرآیند اعمال‌نظر برای «مدیریت» بهارستان آغاز کرد و به شناسایی مهره‌های جویای نام در فراکسیون امید شد؛ در همین راستا هفته‌نامه پنجره نوشت: «اتاق فکر «پارلمان در سایه» کار جدیدی را برای تک مهره فعلی خوددر نظر گرفته است.آنان معتقدندکه محمود صادقی باید درکسوت منجی فراکسیون امید برای بروز هویت واقعی اصلاح‌طلبانه سخنان حاشیه‌سازی، به‌خصوص پیرامون رفع حصر، همانند علی مطهری درنطق‌های خود بیان کندو ازسوی دیگر باحضور درانجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها فضا را برای جذب دانشجویان با بهره‌گیری از «اعتراضات صنفی»درسال تحصیلی منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری وشورای شهرفراهم سازد.»[7] ودرمرحله دوم خواهان انتقال «ادبیات» و«اقدامات» ساختارشکن ازسوی این افرادشدند و درهمین راستا عده‌ای از نمایندگان لیست امیددر رفتار «هدایت شده» درنامه‌ای ابهام‌برانگیز خواستار رسیدگی مجدد به پرونده یکی از اعضای ضدانقلاب و اعمال رأفت اسلامی برای وی شدند؛ این در حالی است که دشمنان نظام اسلامی با بهانه واهی حقوق بشری خواهان اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های بیشتری هستند و متأسفانه این نمایندگان بدون اطلاع از پرونده اقدامات نادرست با هزینه سازی برای کشور انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، در واکنش به این اقدامات عجیب نمایندگان اظهار داشتند: «در مسئله برجام یک مثلث درست‌شده است که یک ضلع آن در خارج از کشور است که خود را مدعیان حقوق بشرمی‌خوانندو ضلع دیگردرون کشور و افرادی را در داخل تربیت‌کرده‌اند و به آن‌ها خط می‌دهند. متأسفانه ضلع دیگر این مثلث در قالب مسئولان درجامعه شاهد آن هستیم که نادانسته و از روی جهل حرکت‌هایی می‌کنند که خواسته دشمن است و این افراد ضلع مکمل مثلث را تشکیل داده‌اند.اخیراً تعدادی ازنمایندگان نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته و امضا کرده‌اند و خواستار حمایت از افرادی شده‌اند که یک ضلع شوم ازاین مثلث هستند.این افرادکه برخی نمایندگان مجلس خواستار حمایت آن‌ها شده‌اند پرونده‌هایی دارندکه ازوضعیت مناسبی برخوردار نیست.»[8] و در رفتار «هدایت شده» دیگر درهنگام رأی اعتماد به وزیران جدیددولت یازدهم، غلامعلی جعفرزاده با حمله به یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش سیاستمداران در ساختار نظام اسلامی اظهار داشت: «تا کی قرار است داستان فتنه در کشور ادامه داده شود؟ عده‌ای را متهم به ساکتین فتنه می‌کنیم و عده‌ای را محکوم به کاسبان فتنه می‌کنیم. متهم اصلی فتنه هشت سال هرچه خواست در این کشور انجام داد و امروز آزادانه در خیابان قدم می زند.»[9]

اما در برآورد نهایی چنین سناریوهای برای تبدیل مجلس دهم به فرجام مجلس ششم از طریق «مدیریت بیرونی» بهارستان باید تاکید کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مراقب باشند که در بستر نفوذ «فردی» و «جریانی» قرار نگیرند تا از طریق تغییر در «محاسبات مسئولان» در «نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز» به تکرار «ادبیات دشمن» بپردازند. نشانه‌های جدی از برنامه‌ریزی دشمن برای استمرار این رخدادها در آینده دیده می‌شود.

درهمین راستا به یادآوری شکل‌گیری نفوذ پارلمانی درکلام رهبری بسنده می‌کنیم؛ رهبرمعظم انقلاب اسلامی فرمودند: «دشمن یک چیزی می‌گوید، یک چیزی می‌خواهد، این را با وسایل گوناگونی، باچندواسطه کاری می‌کند که از زبان فلان آدم موجّه که نه پولی از دشمن گرفته، نه تعهّدی به دشمن داده، بیرون بیاید. مگر ندیدیم اینها را؟ مگر تجربه نکردیم اینها را؟ درهمین مجلس شورای اسلامی مگرندیدیم که یک نماینده‌ای آمدنظام را متّهم کرد به دروغ‌گویی! گفت ما ده سال است، سیزده سال است داریم به دنیا دروغ میگوییم، در تریبون مجلس شورای اسلامی! در این منبر عمومی! خب، او حرف دشمن را دارد میزند؛ دشمن به ما می گفت شما دروغ میگویید! حالایکی ازخود ما پیدامی‌شود می‌گوید نظام دارد دروغ می‌گوید! این نفوذی نیست؟ احیاناً خودش هم خبر ندارد و نمی‌داند.مجلسی داشتیم که درحال مذاکرات گرم دشوار هسته‌ای در دورانی که رئیس‌جمهور محترم فعلی ما رئیس مذاکرات هسته‌ای بود و داشتند با زحمت، با شدّت حرف می‌زدند، با طرفهای مقابل مجادله می‌کردند و درواقع مبارزه می‌کردندبرای اینکه حرف ایران راسبز کنند،درمجلس طرح سه‌فوریّتی آوردندبرای اینکه حرف طرف مقابل سبزبشود! همان‌وقت رئیس هیئت مذاکره که رئیس‌جمهور محترم فعلی مااست،گلایه کردوگفت ماداریم آنجامبارزه می‌کنیم،اینجاآقایان دارندطرح به نفع دشمن طرّاحی می‌کنند؛خب، این‌ها نفوذاست؛این‌ها چیست؟»[10] 

بالاگریوه : انتشارمطالب خبری وتحلیلی رسانه‌های داخلی وخارجی لزومابه معنای تاییدمحتوای آن نیست وصرفاجهت اطلاع کاربران ازفضای رسانه‌ای بازنشرمی‌شود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پانوشت ها                                                                                                                                          [1] http://alef.ir/vdchkmnxz23nxkd.tft2.html?335441
[2] http://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2015341
[3] http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/09/1035230
[4] http://iran-newspaper.com/Newspaper/BlockPrint/120911
[5] http://www.fardanews.com/fa/news/406039
[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/613462
[7] هفته‌نامه پنجره، شماره 284، صفحه 12
[8] http://www.mehrnews.com/news/3799025
[9] 476998 خبرگزاری برنا، کد خبر:
[10] سخنرانی رهبرمعظم انقلاب اسلامی- 05/12/1394

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید