جمعه، 31 فروردین 1403
اجتماع
شناسه خبر: 2201
  • 0

معاون اجتماعی وپیشگیری از جرم دادگستری لرستان :

تبعیض درتوزیع اعتبارات ملی ازدلایل مهم بروز آسیب های اجتماعی است

جلسۀ شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان پلدختر صبح امروز درسالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد

صبح امروزباحضور معاون اجتماعی و پیشگیری ازجرم دادگستری لرستان وحجت الاسلام و المسلمین محمدسوری امام جمعۀ پلدخترجلسۀ شورای پیشگیری ازوقوع جرم این شهرستان درسالن اجتماعات فرمانداری تشکیل شد.

به گزارش بالاگریوه معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری لرستان این استان را یکی از استان های موفق دربحث امنیت وکنترل آسیب های اجتماعی عنوان کرد.

« محمد تقی شاکرمی» با اشاره به اینکه درمباحث مربوط به جرائم وآسیب های اجتماعی همواره سه مقولۀ ؛ پیش بینی، پیشگیری و مجازات و تنبیه مطرح بوده است خاطرنشان کرد: امروزه دراستان ما یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی « فرارازقانون»  است.
این مقام قضائی شیوه و طریقۀ مدیریت یاحاکمیت درلرستان را ازدیگر عوامل مهم دربروز آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: متأسفانه مسئولیت ها و مدیریت ها براساس "اصل و نسب" و"حسب و سبب" تقسیم می شوند و این درحالی است که با استناد به نامۀ 51 نهج البلاغه حضرت علی (ع) امتیاز شخصی به احدی ندادند.

 

معاون پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری لرستان افزایش فسادو فحشاء رانشانۀ فاصله گیری ازعدالت اجتماعی و آموزه های دینی عنوان کرد و یادآورشد:فساد مالی و اقتصادی نشأت گرفته از مدیریت اجتماعی است یعنی مدیران ما برای اعمال مدیریت به افراد دیگری اعتمادکرده و تدبیر امور را به آنها واگذارکرده اند که همین امر باعث ایجاد معضلاتی مانند فساد مالی و...گردیده است.

بعضی ها حقوق نجومی می گیرند

اماانتظاردارنداگر فردی یک کیلو موزسرقت کرد دستگاه قضائی پدرش را دربیاورد

« شاکرمی» بااشاره به سخنی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام درخصوص ضرورت نظارت برعملکرد مدیران ومسئولان گفت:حضرت علی (ع) تأکیدداشته اندتا والیان حکومتی اوبرکارناظران حکومت نیز ناظرانی بصورت نامحسوس بگمارند.اما آیااگردرکشورما نظارتی بازدارنده و دقیق اِعمال می شدمدیرانی که امین مردم به حساب می آمدندو سرمایۀ ملی وبیت المال به امانت نزدشان بوده ،مسائلی مانند حقوق های نجومی، زمین های شهرداری و... اتفاق می افتاد ؟

وی افزود: درحالی که مسائلی مانندحقوق های نجومی ،املاک شهرداری و....وجود دارداما گاهی بعضی ها انتظار دارندکسی که یک کیلو موزسرقت کرده دستگاه قضائی پدرش را دربیاورد !
معاون اجتماعی دادگستری لرستان بابیان اینکه اسلام دین مجازات نبوده بلکه دین رحمت و مهربانی است خاطرنشان کرد: علل دور بسیاری ازآسیب های اجتماعی «بیکاری » است و مابایستی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هایمان راههای کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت منطقه ای و استانی را برای حل این مشکلات لحاظ کنیم.

   استان لرستان دربحث امنیت و کنترل آسیب های اجتماعی

ازخراسان که یک استان مذهبی است مطلوب تر است

« شاکرمی » با اشاره به اینکه وضعیت استان لرستان به لحاظ کنترل آسیب های اجتماعی ازمشهدکه یک استان مذهبی است و ازکرمانشاه بهتراست گفت:اما متأسفانه هنوزدودسیاه گزارشها و اخبار غیر واقعی که قبلا از این استان به مرکز ارسال شده به هوا بلند است.

وی با اشاره به اینکه براساس علم جرم شاسی درهرمنطقه ای که مردم فقیر بوده و وضعیت معیشتی مناسبی نداشته باشند،بایستی آمارجرم بالاباشد،اما بنا به گفتۀ وزیردادگستری ،استان لرستان این معادله را برهم زده و درردیف استان های مطلوب ازنظر کنترل آسیب های اجتماعی است .

این مقام قضائی افزود:درحالی که استان مابه شکل دیگری به مرکزمعرفی شده است.اما نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره مسئولیت های خطیررابه نیروهای توانمندومخلص این استان واگذار کرده که با سربلندی از عهدۀ آن برآمده اند وگواه این ادعا شهدای عزیز و سردارانی است که مردم این استان به انقلاب و نظام اسلامی تقدیم کرده اند.

 

ضعف عملکردها و عدم احساس مسئولیت باعث شده است که

مقام معظم رهبری خودشان درموضوعات ریزو درشت ورود پیداکنند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان آماربالای طلاق، و اعتیادرا ناشی از بی عدالتی درتوزیع منابع ،اعتبارات و درآمدهای دولتی و ملی عنوان کرد و افزود: وقتی دراستان لرستان به اقتصاد دولتی بی توجهی شده و اقتصادخصوصی را هم خودمان مانع آن هستیم نباید انتظارداشت که سرقت، طلاق، فرارازخانه، وکودکان کارخیابانی نداشته باشیم.
«شاکرمی» با طرح این سؤال که اگرمسئولان و مدیران به وظایف خود براساس قانون عمل می کردند چه ضرورتی داشت که مقام معظم رهبری برای مسائل ریز و درشت به قضایا ورود پیداکنند؟ خاطر نشان کرد : اگر درمباحث مربوط به عدالت اجتماعی جامعه به 10اصل قانون اساسی که مرتبط با این موضوع است توجه و عمل می شد وضع اینگونه که هست نبود.

 ما درفضای مجازی توسط کسانی تغذیۀ اطلاعاتی می شویم که

ناشناخته اند وبرای منحرف کردن جوانان و جامعۀ ما ازکسی اجازه نمی گیرند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان برضرورت تقویت وترویج فضائل اخلاقی تأکید کرد و افزود: امروز با گسترش شبکه های اجتماعی وفضای مجازی ، خانوادۀ مجازی جانشین همۀ نهادهای تربیتی شده و اعتیاد به اینترنت و مواد مخدر دو آسیب جدی برای دنیای امروز و کشور ما محسوب می شوند.

شاکرمی فضای مجازی را ازمهمترین آسیب های اجتماعی دانست وبا بیان اینکه ما نه علم مدیریت این فضا راداریم و نه توانسته ایم مدیریتش کنیم ، تصریح کرد: امروزه اختیار فضای مجازی دست ما نیست و ما مخاطب کسانی هستیم که آنهارا نمی شناسیم و توسط کسانی تغذیۀ اطلاعاتی می شویم که برای انحراف افکار جوانان و جامعۀ ما ازکسی اجازه نمی گیرند و باهدف قراردادن روح و جان جامعه ، غذاهایی سمی درحوزۀ دین، اخلاق، سیاست، اجتماع ،ولایت و ارزش هابه خوردجوانان و جامعۀ ماداده می شود.

وی شفاف سازی را یکی ازمُحَسنات فضای مجازی دانست واظهارامیدواری کرد: همانگونه که امروزه برخی انبوه سازان مسکن تلاش می کنند آسانسورساختمانها راشیشه ای بسازند،جامعۀ ما درهمۀ مسائل به سوی شفافیت درعملکردها گرایش پیداکند.

بی حوصلگی ،انتقاد ناپذیری و جوابگو نبودن
 برخی مدیران امروزی نوعی آسیب اجتماعی است

« شاکرمی» پاسخگو نبودن و پائین بودن آستانۀ تحمل برخی از کارمندان و مدیران نسل کنونی راازآسیب های اجتماعی عنوان کردوخاطرنشان کرد:متأسفانه برخی از کسانی که اکنون درادارات مابا ارباب رجوع سروکاردارند افرادی بی حوصله و انتقاد ناپذیرهستند که این موضوع بدلیل بسترسازبودن نارضایتی اجتماعی یک آسیب تلقی می گردد.

تضییع حقوق مردم دراستخدام ها ازآسیب های اجتماعی است

معاون دادگستری لرستان ازتضییع حقوق مردم وحق الناس به عنوان یک آسیب اجتماعی یادکردو اظهارداشت :اینکه طبق آموزه های دینی ما با اولین قطرۀ خون شهید همۀ گناهان او "غیرازحق الناس" بخشیده  می شوندنشانۀ اهمیت حق الناس است .واین درحالی است که گاهی فردی که درآزمون استخدامی قبول شده فرزندفلان مسئول به جایش بکارگیری می شود که این امر ازمصادیق تضییع حق الناس است.

امروز دادستان بایستی به جای محاکمۀ تقی و نقی و . . .
 بخاطر سرقت یک بُز، بایستی ازحقوق عمومی مردم دفاع کند

معاون اجتماعی وپیشگیری از جرم دادگستری لرستان با اشاره به اینکه جلوگیری ازتخریب منابع طبیعی کشور وظیفه ای همگانی و قانونی است اظهارداشت: دادستان بایستی به جای اینکه حسن، حسین، تقی و نقی را بخاطرسرقت یک بُزمحاکمه کندبیاید ازحقوق عامۀ مردم دفاع کند و هرجائی که مدیری تخلف کرد بایدجلویش گرفته شود نه اینکه اول بگذاریم منابع طبیعی را تصرف کنند بعد موضوع کمیسیون مادۀ 100 را مطرح کنیم.

بایستی ازظرفیت حوزه های علمیه، روحانیت، نهادنمازجمعه،
دانشگاهها، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی
 وبسیج به عنوان قدرت های نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی برای
 ارتقاء آگاهی جامعه درمقابله با جنگ نرم دشمنان به نحو احسن استفاده کنیم

این مقام قضائی حوزه های علمیه،نهادنمازجمعه، روحانیت، بسیج، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی وفرهنگ و ارشاد را از قدرت های نرم جمهوری اسلامی عنوان ، وتصریح کرد: ازآنجا که امروز جنگ ها بیشتر درعرصۀ نرم اتفاق می افتدما بایستی ازتوان وظرفیت قدرت های نرمی که دراختیارداریم درراستای ارتقاء آگاهی های عمومی مردم  دربرابر تهاجم فرهنگی دشمنان به مقابله برخیزیم.

رئیس دادگستری پلدختر :
« امنیت » زیربنای توسعه و ازبایسته های ایجاد اشتغال است

رئیس دادگستری شهرستان پلدختر در این جلسه بر ضرورت شناسائی و پیشگیری از وقوع جرم تأکیدکردو گفت: همۀ ماوظیفه داریم تا با استفاده از ظرفیت شهرداریها، نیروی انتظامی و سایر نهادهای امنیتی بررفتار مجرمان نظارت داشته باشیم.
بیژن سوری بابیان اینکه طلاق و ازهم پاشیده شدن خانواده به وقوع جرم کمک می کند یادآورشد: بیکاری،فقر،کم رنگ جلوه دادن امربه معروف و نهی ازمنکرهمگی ازدلایل به وجودآمدن جرائم هستند.
رئیس دادگستری پلدختربیشترین آمار پرونده های قضائی شهرستان رامربوط به تصادفات رانندگی دانست وخاطرنشان کرد: مواد مخدردردرجه دوم البته نه بصورت عمده چون این شهرستان بارانداز نیست و اختلافات ملکی در درجه بعدی قرار دارد .
بیژن سوری بابیان اینکه درسال جدید تابه امروز پرونده قتل عمد نداشته ایم وپلدختر رتبه اول را دراین زمینه دارد.افزود: همه دستگاههای اداری و انتظامی باید درموضوع پیشگیری از وقوع جرم  به یاری قوه قضائیه بشتابند زیرا رفع بیکاری و حرکت به سمت توسعه زیربنایش امنیت است.

 

پیش ازآغازسخنان  « شاکرمی » معاون دادگستری لرستان

سرپرست فرمانداری پلدختر برای همراهی با نمایندۀ مجلس

جلسۀ شورای پیشگیری ازآسیب های اجتماعی شهرستان را ترک کرد

 

گفتنی است علیرغم آنکه دراین جلسه نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که آقای « نعمت دستیاری » درجلسه حضور داشته و جلسه را اداره کند اما سرپرست فرمانداری پلدختر پیش از آغازسخنان آقای « محمد تقی شاکرمی » معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری لرستان برای همراهی با سید حمید کاظمی (نمایندۀ پلدختر درمجلس) جلسۀ شورای پیشگیری از آسیب های اجتماعی شهرستان را ترک کرد، و در غیاب وی « علیرضا بیرانوند» سرپرست معاونت فرمانداری ، مدیریت جلسه را عهده دارشد.

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید