چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2139
  • 0

علیرغم عدم رفع ایرادهائی که مقام معظم رهبری به قراردادهای نفتی گرفته اند

لاریجانی درتعطیلات مجلس IPC را ابلاغ کرد

هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ipc درحالی ابلاغ شده که هنوز ایرادات و اشکالات قبلی پابرجاست و نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند در آن رعایت نشده است حال این سوال مطرح می شود که چه عجله ای برای ابلاغ این الگوها بدون اصلاح کردن متن آن با توجه به فرمایشات رهبری مبنی براینکه باید کار کارشناسی در این الگوها انجام شود وجود دارد؟!


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مجلس زمانی که IPC ابلاغ شد تعطیل بود و بنده به عنوان عضوی از کمیسیون انرژی از این مسئله بی‌خبر بودم.

به گزارش بالاگریوه هدایت الله خادمی،عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درخصوص ابلاغیه IPC توسط رئیس مجلس اظهار داشت: روز گذشته مطلع شدم که این اتفاق افتاده و به همین منظور در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته حضور یافتم.

وی ادامه داد: IPC در حالی ابلاغ شده که هنوز ایرادات و اشکالات قبلی پابرجاست و نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند در آن رعایت نشده است حال این سوال مطرح می شود که چه عجله ای برای ابلاغ این الگوها بدون اصلاح کردن متن آن با توجه به فرمایشات رهبری مبنی براینکه باید کار کارشناسی در این الگوها انجام شود وجود دارد؟!

خادمی با بیان اینکه متاسفانه الگوهای جدید نفتی در هاله ای از ابهام قرار دارد، افزود: روال کاری IPC به صورت پنهان کاری و گنگ انجام می شود. مجلس زمانی که IPC ابلاغ شد تعطیل بود و بنده به عنوان عضوی از کمیسیون انرژی از این مسئله بی خبر بودم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: IPC از آنجایی که الگوی جدید قراردادهای نفتی است و پیش از این مورد تایید مجلس قرار نگرفته بود برای اجرایی شدنش نیازمند تصویب مجلس بود.این نکته اولی است که می توان به مغایرت این الگوها با قانون  اشاره کرد. هر گونه الگوی جدیدی که با منافع ملی کشور سروکار داشته باشد باید به تصویب مجلس برسد.IPC قرارداد نیست که بگوییم دولت یا وزارتخانه می تواند به تنهایی آن را منعقد کند. مجلس را بای پس کردند امیدوارم که عقلای مملکت جلوی آن را بگیرند.

خادمی با تاکید بر اینکه پیش از تعطیلات مجلس از وزیر برای توضیح درباره الگوهای جدید نفتی طرح سوال داشتم، تصریح کرد: وی باید به مجلس بیاید و در این باره پاسخ دهد متاسفانه همه برای اجرایی کردن IPC عجله دارند و این عجله بسیار سوال برانگیز است

وی افزود: شاید این الگوها به برجام ارتباط داشته باشد. زمانی که برجام را بستیم دولت گفت تحریم ها با برجام لغو می شود امروز می گویند باید IPC را ببندیم تا تحریم ها برداشته شود این در حالی است که شرکت های خارجی اصلا تحریم ها را قبول ندارند می گویند اگر تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال شود، از سرمایه گذاری خود دست می کشیم. نکته جالب آنجاست که شنیده می شود برخی از شرکت های طرف قرارداد در تحریم های ایران نقش داشتند. چرا باید شرکت هایی که ما را تحریم کرده اند به کشور بیاوریم.

وی افزود: در حال حاضر در یک پیچ تاریخی عجیبی قرار داریم. ضررهای IPC چند سال دیگر مشخص می شود که آن زمان دیگر هیچ فایده ای برای ما ندارد.

خادمی با بیان اینکه پیش از این اعلام کرده بودم که دولت هم در انتخابات مجلس در شهرستان ها و هم در انتخاب افراد در کمیسیون های خانه ملت دخالت زیادی داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشاهده می شود بسیاری از افرادی که در کمیسیون های تخصصی مجلس حضور دارند هیچ گونه ارتباطی با کمیسیون ندارند؛ برخی از دوستان تعامل با دولت را با منفعلانه عمل کردن اشتباه گرفته‌اند و فکر می کنند اگر جایی منافع ملی در خطر باشد باید سکوت کرده و هیچ گونه مخالفتی با آن نداشته باشند.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید