جمعه، 10 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 2132
  • 0

رئیس ستادحامی روحانی در انتخابات ۹۲ :

اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۶ به فکرگزینه ای غیراز« روحانی» باشند

محمد رضایی می‌گوید: اگر اصلاح طلبان سال ۹۶ بر روی روحانى سرمایه‌گذارى کنند، ده سال بعد بابت حمایت از او از مردم عذرخواهی می‌کنند

 محمد رضایی می‌گوید: اگر اصلاح طلبان سال ۹۶ بر روی روحانى سرمایه‌گذارى کنند، ده سال بعد بابت حمایت از او از مردم عذرخواهی می‌کنند.

به گزارش بالاگریوه به نقل ازتسنیم محمد محمدرضایی متولد 1337 درشهرستان بیجاراست.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در جبهه اصلاحات به‌ویژه در میان اقوام ایرانی در استانهای کردنشین، چهره شناخته‌شده‌ای است.درکارنامه وی مسئولیتهایی ازجمله عضویت درشوراى شهر بیجار،نماینده مردم بیجاردرمجلس ششم شورای اسلامی، عضو شوراى اجرایى بین‌المجالس مجلس شوراى اسلامى، عضویت در هیئت مدیره شرکت طرح وگسترش مسکن اجتماعى بنیاد مسکن و مسئولیت پیگیری‌هاى ویژه معاونت امور مجلس وزارت نیرو  وجود دارد.

آنچه باعث شد بعداز مجلس ششم نام محمد رضایی دوباره بر سرزبانها بیفتد و فعالیت سیاسی‌اش شدت بگیرد، ریاست «ستاد مشترک انتخاباتى اقوام ایرانى» بود که در سال 92 به حمایت از روحانی پرداختند و به گفته خودش بیانیه‌ ده‌ ماده‌ای این ستادکه بازتاب گسترده‌ای یافت یکی از عوامل مؤثر در رأی آوردن روحانی در سال 92 بوده است. اما حالا وی در حمایت از روحانی پشیمان است و معتقد است دولت تدبیر و امید نتوانسته به مطالبات اصلاح‌طلبان به‌ویژه مطالبات اقوام ایرانی پاسخ دهد.

متن پیش‌رو گفت‌وگو مشروح خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران پویا با محمد رضایی است که در ادامه از منظرتان می‌گذرد:

** همه مؤلفه‌هایی که روحانی را پیروز 92 کرد

تسنیم: نظر شما درباره سبد رأی دکتر روحانی در انتخابات سال 92 چیست؟ اقداماتی مانند کناره‌گیری دکتر عارف و حمایت اصلاح‌طلبان تا چه حد در رأی آوری وی تأثیر داشت؟

پر شدن سبد آراى آقاى روحانى محصول مؤلفه‌هاى مختلفى بود. اجماع اصلاح‌طلبان به نفع ایشان، برخوردارى طیف محدودى از اصولگرایان معتدل و برخى چهره‌هاى مستقل توأم با کناره‌گیرى جناب آقاى عارف به نفع وی تأثیرگذار بود. به‌علاوه صدور بیانیه حقوق اقوام وادیان مشهور به بیانیه 10 ماده‌اى و بازتاب رسانه‌اى مفاد آن در رسانه‌هاى داخلى وخارجى که حاصلش مشارکت بالا و بى‌سابقه ساکنین استانهاى مرزى از آذربایجان تا بلوچستان بود در رأی وی تأثیر زیادی گذاشت.

برنامه‌هاى اعلامى به‌ویژه درحوزه‌هاى سیاست خارجى واقتصادى، گفتمان اعتدالى و تنش‌زدایى از سیاست خارجى و همچنین موضع تهاجمى آقاى روحانى در مناظره با رقیب اصلى‌اش از رموز موفقی  و سرازیرى آراء به سبد وى مى‌دانم.

** گفتمان اعتدال از اعتبار افتاده است

تسنیم:گفتمانی که آقای روحانی برای انتخابات برگزید، گفتمان «اعتدال» بود. نسبت این گفتمان با گفتمان اصلاح‌طلبی چیست؟ تا چه حد اعتدال‌گرایان را به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌دانید؟

گفتمانى که آقاى روحانى در ایام تبلیغات تحت عنوان اعتدال مطرح کرد، درعین حال که در راستاى گفتمان اصلاح‌طلبى بود به‌همان نسبت هم با گفتمان اصولگرایى جز درمواردى، وجه مشترک زیادی داشت و مورد اقبال بخش‌هایى از هردو جناح واقع شد. امروزو بدنبال عدم تحقق توقعات هردو جناح، به نظرم آن گفتمان ازحیز انتفاع افتاده باشد. دقت درمواضع و انتقادات وارده ازهر دوجناح به عملکرد دولت روحانی، مى‌توان به این چالش دو بعدى پى برد.

** پایگاه اجتماعی دولت یازدهم در بسیاری از مناطق سقوط کرد

تسنیم: عملکرد سه ساله آقای روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ شاخص‌های این دولت در مقایسه با دولت قبل تا چه حد تفاوت کرده است؟

در دو سال اول، دولت در حوزه سیاست خارجى و اقتصاد توفیقات در خور توجهى کسب کرد که اکنون روبه افول و چالش گذاشته است که آن هم معلول علتهایى است که مجزا باید بازگو شود. همکارى با روسیه از جمله تن دادن به استقراض از آن کشور پیام خوشایندى براى دستاوردهاى برجام در واپسین ماههاى صدارت آقاى روحانى نبود. در حوزه سیاست داخلى از همان ابتدا دولت ناشیانه عمل کرد و در بسیارى از مناطق پایگا‌ههاى اجتماعیش سقوط کرد.

هنوز آقاى روحانى غافل از این مطلب است که وزارت کشور که زیر مجموعه دولت است در واقع حیات خلوت تیم آقاى لاریجانى شده و آقاى روحانى در این حوزه کاره‌اى نیست.  درحالى‌که آقاى احمدى نژاد بر این وزارتخانه تسلط  بیشترى داشت. احمدی‌نژاد اجازه عدول از منویات خود را به آنان نمى‌داد اما اکنون هر استانى ساز خود را مى زند.

** برخی اصلاح‌طلبان از سر ناچاری از روحانی حمایت می‌کنند/روحانی تنها در شعار خود را همسو اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد

تسنیم: عملکرد روحانی در پاسخ به مطالبات اصلاح‌طلبان بعنوان بزرگترین حامیان وی چگونه بوده؟ ایشان تا چه حد توانست پاسخگوی مطالبات اصلاح‌طلبان باشد؟

دولت فعلى با وجود کسب موقعیتهایى در حوزه‌هاى سیاست خارجى و اقتصادى از جمله مهار نسبى تورم اما از آنجایى که ترکیب دولتش از دو طیف  سیاسى است و هرکدام دنبال سهم فزونترى هستند، نتوانست نظر هیچکدام از جریانات را تمام و کمال تأمین کند. در واقع با نارضایتى طرفین مواجه است. پیش شرطهاى حمایت بعضى از گروهها و حامیان قبلى ایشان از هردو جناح براى انتخابات بعدى موید وجود گسلهایى  است که هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، فعالتر مى‌شوند.

مدیریت این زلزله کاردشوارى است.دولت آقاى روحانى درعمل نتوانسته رضایت اصلاح‌طلبان راحاصل کندازاین رو بدنه اجتماعى اصلاح‌طلبان تقریباً ازایشان فاصله گرفته‌اند.سران برخى ازاحزاب اصلاح‌طلب از سر ناچارى محکوم به حمایت از ایشان هستند در صورتی‌که  اشتباه مى‌کنند. بازیکنان اصلى دولت آقاى روحانى از تیم آقاى لاریجانى هستند. در انتخابات اخیر هم دیدیم، عنان اختیار دولت دست این طیف قرار داشت. خنثی‌سازى آقاى عارف پروژه مشترک دولت و تیم لاریجانى بود که با موفقیت اجرا شد تا مشت اصلاح‌إطلبان خالى مانده و آقاى روحانى یکه تاز بماند. خبرهاى غیر رسمى حاکى از خیز تشکیلات آقاى لاریجانى براى حضور بیشتر در دولت بعدى آقاى روحانى است. هر چند در شعار آقاى روحانى سعى دارد خود را همسو با اصلاح طلبان نشان دهد.

** بی‌رغبتی تودها و اقشار پائین جامعه به استمرار این دولت/انحصارطلبان دوم خرداد در انتخابات مجلس ناپخته عمل کردند

تسنیم: وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان رادر مجلس ازلحاظ انسجام و نقش‌آفرینی چطور می‌بینید؟ جایگاه این جریان درکشور از نظر اقبال عمومی چگونه است؟ تا چه می‌توانند پیروز انتخابات سال 96 باشند؟

با توجه به عملکرده دولت آقاى احمدى نژاد، اصلاح‌طلبان از اقبال بالاترى نسبت به اصولگریان درانتخابات92 برخودار بودند اما ناکامى دولت آقاى روحانى در تحقق وعده‌هاى اجتماعى، اقتصادى و سیاست داخلى، امکان ازدست دادن پایگاه‌هایى که در انتخابات قبلى در اختیار داشتیم بسیار جدى است. ارزیابى‌هاى ما نشان از بى رغبتى توده‌ها و اقشار پایین جامعه به استمرار این دولت است. اصلاح‌طلبان براى بقای اصلاحات بایستى از آقاى روحانى عبور کنند.حتی خود آقاى روحانى هم نبایدریسک حضور مجدد را داشته باشد. درانتخابات مجلس این دوره گروه‌های انحصارطلب درون جبهه اصلاحات همچون گذشته بلندپروازى وناپخته عمل کردندو نتوانستندازظرفیت اجتماعى ایجادشده براى اصلاح‌طلبان  بهره مطلوب راببرند.دربسیارى ازاستانها کسانى سکان اصلاحات رادر دست دارندکه به جاى اصلاح‌طلبى منفعت‌طلب هستند. از این رو  نتوانستند در کسب اکثریت و یا حداقل کرسى‌هاى  بیشتر در مجلس نائل شوند. بنابراین نمى‌توانند نقش موثرى در مجلس داشته باشند.

** کیش و مات کردن عارف؛ نتیجه سناریو ماهرانه دولت و لاریجانی/آقایان فکر می‌کنند پیروزی روحانی مرهون «وزیر مولتی میلیارد» ستادش است!

تسنیم: با توجه به اینکه روحانى از نمایندگان ادوار مجلس است، دور قبل از حمایت گسترده همکاران خود برخوردار بود. به نظرتان در این دوره هم  مورد حمایت شما خواهد بود؟

به سئوال خوبی اشاره کردید اما قبل از آن هم به این نکته اشاره کنم که در انتخابات ریاست مجلس وقتى جایگاه آقاى عارف تا حد یک نماینده عادى تنزل داده شد، دوستان چگونه مى‌توانند «سر کچل» دیگران را مداوا بکنند. کیش و مات کردن آقاى عارف سناریو ماهرانه‌اى بود که دولت و تیم آقاى لاریجانى خزنده  اجرایى کردند. بارها به  تاکتیکهاى غلط  دوستان اصلاح طلب اعتراض کردیم.

اما درباره سئوال شما به نظرم به هیچ وجه این اتفاق تکرار نخواهد شد.کمتر روزى است که با همکاران نماینده ادوار پیرامون این موضوع گفت‌وگو نداشته باشیم. دوسال قبل حدود پنجاه تن از نمایندگان ادوار از اقوام و مذاهب کشور به نمایندگى از ده‌ها نفر از همکاران طى طومارى به منظور بررسى عملکرد آقاى یونسى دستیار ویژه  اقوام آقاى روحانى و میزان تحقق بیانیه 10 ماده‌اى خواستار دیدار با آقاى روحانى شدند. این درخواست را شخصاً تحویل دفتر دولت در مجلس دادم. هرگز نه از طرف دفتر ریاست جمهورى و نه از طرف آقاى یونسى ترتیب اثرى داده  نشد.

حضرات گمان کردند نابرده رنج گنج را برده‌اند. فکر کردند پیروزى آقاى روحانى مرهون ریاست وزیر مولتى میلیاردى در ستاد رسمى ایشان بود. غافل از اینکه نقش و نفوذ برتر از آن، ستادهاى مردمى حامى آقاى روحانى بود. روزى در جمع نمایندگان وقت مجلس نهم از بى‌وفایى آقاى روحانى و تیمشان گلایه‌گذارى کردم. این پاسخ را به من دادند که آقاى روحانى به نمایندگان فعلى هم وقت نمى‌دهد درحالى که ازنمایندگان دورهشتم شنیده بودم دیدارنمایندگان مجلس باشخص آقاى احمدى نژادازدیداربا ریاست یک سازمان آسان‌تربود.متأسفانه آقاى یونسى فکرکردنددستیار ویژه درامور اقوام مفهومش به کارگیری بستگان خودشان است. بکارگیری یکی از نزدیکانش در برخی گلوگاه‌های اقتصادى کشور و دامادشان به‌عنوان سفیر کبیر کشور روسیه از جمله این انتصابات خانوادگى است.

چرااستاندارهاى سمنان و کرمان بارویکرد اصلاح و تسریع درتوسعه آن مناطق تغییرکردامااستاندارناکار آمدکردستان بدلیل وابستگى به جریاناتى در درون دولت تثبیت شد.سیاست دولت روحانى محرومیت زدایى از کردستان و دیگر استانهاى قوم نشین را نشان نمى‌دهد .

** تجربه نشان داد که روحانی قابل اعتماد نیست/بابت حمایت از روحانی رسماً عذرخواهی می‌کنم

تسنیم: برخی اصلاح‌طلبها برای حمایت از آقای روحانی در انتخابات 96، بحث «حمایت مشروط» را مطرح می‌کنند. نظر شما درباره حمایت مشروط از ایشان در سال 96 چیست؟

قبلاً عرض کردم چالش اساسى این دولت پیش‌شرطهاى جناح‌های سیاسى کشور براى اعلام حمایت است. تنها روى میز اصلاح‌طلبان حمایت مشروط از آقاى روحانى قرار ندارد. این گزینه روى میز اصولگریان نیز قرار دارد. نمره‌هاى 16 و 20 آقاى باهنر به دولت و تعارفات سیاسى و چراغ سبزهاى ایشان را اگر در کنار اخبار غیر رسمى تغییرات دولت بعدى و حضور تعداد بیشترى از دوستان آقاى لاریجانى که آقاى باهنر هم یکى از گزینه‌هاست کنار هم قرار داده و تحلیل کنیم، متوجه سناریو جدیدى براى دورزدن اصلاح‌طلبان با استفاده از پتانسیل خود آنان هستیم.

عقلانیت حکم مى‌کند همچون سال 84 عمل نکنیم چراکه آزموده را آزمودن خطا است. تجربه ما از آقاى روحانى نشان مى‌دهد وى فرد قابل اعتمادى نیست و براى ماندن در قدرت به هر چرخشى روى مى‌آورد. ستاد مشترک انتخاباتى اقوام ایرانى که اینجانب موسس و گرداننده آن هستم تحت هیچ شرایطى از اقوام ایرانى براى راى دادن مجدد به آقاى روحانى نه تنها دعوت نمی‌کند بلکه بابت حمایت دور قبل هم رسماً عذر خواهى مى‌کنیم. مردم باید بدانند اولین گام آقاى روحانى حذف تمامى فعالین حوزه حقوق اقوام و مذاهب ستاد انتخاباتى خویش بود. این امر نشانگر عدم اعتقاد ایشان به حقوق دیگران بر خلاف شعار حقوق‌دانى است.

** اصلاح‌طلبان به فکر گزینه‌ دیگری باشند/اگر از روحانی حمایت کنند، 10 سال دیگر حجاریان می‌گوید در 96 اشتباه کردیم

تسنیم:  آیا اصلاح طلبها می‌توانند بر روی آلترناتیوی غیر روحانی برای انتخابات 96 فکر کنند؟

اینجانب دو سال ونیم قبل در اولین حرکتهاى دولتمردان آقاى روحانى به این نتیجه رسیدم و اعلام کردم اصلاح طلبان باید به فکر گزینه دیگرى باشند. تأکید مى‌کنم اگر اصلاح‌طلبان دور بعدى روى آقاى روحانى سرمایه‌گذارى کنند، ده سال بعد تئوریسینهایى چون آقایان حجاریان و  رضا خاتمى به جاى پوزش از مردم بابت خطایشان در سال ٨٤، رسماً اعلام می‌کنند که حمایتمان از آقاى روحانى در سال 96 اشتباه بود.

قحط الرجال که نیست. هم دربین اصلاح‌طلبان هم بین اصولگرایان هستند کسانی که بهتراز آقای روحانی دولت را اداره کنند. بایداین نکته را توجه کرد که دور قبلى راى ما به روحانى براى گذر از موانعى همچون رفع حصر و حقوق اقوام و مذاهب و .. بودکه همچنان باقى است. روحانی بارها از صحبت‌کردن درباره مسئله رفع حصرطفره رفته است.اگر هم بخواهددر آستانه انتخابات ازاین نمد کلاهى بسازد وهیجانى در انتخابات ایجادکند،خطا رفته است چراکه بایدجوابگوى تداوم چهارسال حصر دوران ریاستش بر شوراى عالى امنیت ملى هم باشد.  تسنیم / گفت‌وگو ازمحمد علی سافلی

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید