شنبه، 1 اردیبهشت 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 2129
  • 0

امام جمعه پلدختر درجلسۀ شورای فرهنگ عمومی :

جهت گیری طایفه ای درهیأت های عزاداری آفت فرهنگ عاشورا است

امام جمعه پلدختر دخالت دادن مسائل طایفه ای درهیأت های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را آفت فرهنگ غنی و انسان سازعاشورا دانست


امام جمعه پلدختر گفت: دخالت دادن مسائل طایفه ای درهیأت های عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)  آفت فرهنگ غنی و انسان ساز عاشورا است.


به گزارش بالاگریوه حجت الاسلام و المسلمین محمدسوری درشصت ویکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان پلدختر که صبح امروز باموضوع امربه معروف و نهی ازمنکر درسالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر تشکیل گردید با بیان مطلب فوق افزود: امر به معروف ونهی از منکر باید دلسوزانه،عاقلانه وحتی المقدور مخفیانه باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان پلدخترامر به معروف ونهی ازمنکررا دارای سه مرتبه قلبی،لسانی ویدی دانست وخاطرنشان کرد: طبق نظرمقام معظم رهبری تذکرلسانی وظیفه ای همگانی است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر دردین مقدس اسلام تصریح کرد : تمام فضائل دربرابرجهاد در راه خدا مانند قطره ای دربرابر دریاست و جهاد با این جایگاه رفیع دربرابر فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای درمقابل دریا است.


حجت الاسلام و المسلمین سوری با تقبیح صدورمجوز تشکیل هیأت عزاداری برای افراد مسأله دارخاطرنشان  کرد: متولی وهیأت امناء هیأت های عزاداری بایستی از افراد خوشنام و مورد وثوق جامعه انتخاب شوند،و شایسته نیست اختیار عزاداری چند صد نفر و یا تریبون مداحی و نوحه خوانی هیأت عزاداری برای امام حسین(ع)  را به افراد لاابالی و یا معلوم الحال واگذارکرد.

امام جمعه پلدختربا بیان اینکه انسان بایدبه دنبال حق باشدو هیچگاه اجازه ندهیم دین رابراساس طایفه گرایی تفسیرکنندیادآورشد: از روشنفکران انتظارمی رود که درارتباط با طرح مسائل طایفه ای درهیأت های عزاداری از افراد عامی تبعیت نکنند چون توجه به طایفه گرایی در آموزه های دینی یک آفت است.

حجت الاسلام والمسلمین سوری در ادامه با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید توسط مردم و رسانه ها فرهنگ سازی شود برضرورت حضور روحانی در هیئآت مذهبی دردهۀ اول محرم  تأکیدکرد و افزود: تجمع هیئت ها درروزهای تاسوعا وعاشورا از نماد ونشانه های دین ونماز ظهر عاشورا نماد فرهنگ شهرستان است که باید با شکوه اقامه شود.

 

 

امربه معروف ونهی ازمنکرضامن اجرای احکام دین است


دراین جلسه فرماندار پلدختر امربه معروف ونهی ازمنکر را ضامن اجرای احکام دین عنوان کرد و افزود: ازآنجا که ظاهرشدن صفات نیک وهمچنین امور ناپسند و منکردروجود انسان بصورت تدریجی صورت میگیرد ،امربه معروف ونهی از منکر هم باید تدریجی باشد .


نورالدین درمنان حفظ حریم وحرمت دیگران ،رعایت اصول کاری وحفظ بیت المال  را ازمصادیق معروف دانست و افزود: تضعیف دولت و نظام، نا امیدکردن مردم و تلاش برای مچ گیری از منکرات است.

« درمنان » رعایت اخلاق درامربه معروف ونهی ازمنکررا بسیار با اهمیت دانست و با تأکید بر خوش رفتاری درانجام این فریضۀ الهی  یادآورشد: بهترین شیوه امر به معروف آن است که آمر به معروف و ناهی از منکر خودش عامل به این دستور الهی باشد.


اصلی ترین رسالت انبیاء الهی ازمنظر قرآن کریم امربه معروف و نهی ازمنکراست


دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان پلدختر نیز دراین جلسه بااشاره به توصیه های حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذارانقلاب ونظام اسلامی ومقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص اهمیت و جایگاه فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر گفت: وجودآیات وروایات متعدد درباره اهمیت این دو وظیفه مهم و بزرگ اجتماعی  نشان از ارزش و اهمیت این دو مسئله وجایگاه ممتاز و ویژه‌ی آن از دیدگاه قرآن وسیره معصومین «علیهم السلام» دارد.


فریدون کریمی فرگفت:قرآن کریم اولین وظیفه همه انبیا را امر به معروف و نهی ازمنکر می داند و می فرماید: درمیان هر امتی، پیامبری را مبعوث کردیم که مهم ترین وظیفه آنان دو چیز بود:یکی امر به یکتاپرستی که بزرگ ترین معروفهاست (ان اعبدواللّه )ودوم نهی ازاطاعت طاغوتهاکه بزرگ ترین منکرهاست (اجتنبوا الطاغوت) .

رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان درادامه باتوجه به تاکید پیامبر اکرم(ص)که می فرمایند: هر کس امربه معروف و نهى ازمنکر نماید،جانشین خدادر زمین و جانشین رسول اوست،گفت: حضرت علی (ع) هم امر به معروف و نهی ازمنکر را عنایت دین، قوام شریعت و بافضیلت‌ ترین اعمال بندگان خدا توصیف می‌نماید که حتی ازجهاد در راه خداوند نیز بالاتر است و از دیدگاه آن حضرت این دو فریضه برکات فراوانی در جامعه اسلامی به دنبال دارد و در مقابل ترک آنها مستوجب نزول بلا و خطرات زیادی است.

 

طلایه داران امر به معروف درمدارس ودانشگاهها فعال می شوند


دراین جلسه همچنین دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان با ارائه گزارشی ازاقدامات انجام گرفته توسط شورای امربه معروف شهرستان گفت:برای تمامی هیأت های عزاداری شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل خواهدشد.


علی محمد گنجی برگزاری همایش روابط عمومی ادارات در هفته امربه معروف و نهی ازمنکر را از دیگر برنامه های این شورا عنوان و خاطرنشان کرد: انشا الله در نظر داریم امسال برای اولین بار درتمامی مدارس شهرستان شوراها و طلایه داران امر به معروف و نهی ازمنکر را فعال و همچنین درهفتۀ امربه معروف و نهی ازمنکر همایش شوراهای امربه معروف ونهی ازمنکر ادارات و ارگان ها را برگزارکنیم.

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید