شنبه، 1 اردیبهشت 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 2117
  • 0

به دلیل وجود جاذبه های تاریخی و فرهنگی و مزیت های نسبی

لرستان مستعدتبدیل شدن به منطقۀ گردشگری جهانی است

استان لرستان را با توجه به مناطق بکرطبیعی . جاذبه های تاریخی و فرهنگی و با تکیه بر مزیتهای نسبی می توان بعنوان یکی از مناطق گردشگری نه ایران بلکه جهان معرفی کرد.

بالاگریوه- صنعت توریسم یکی از صنایعی است که در راستای برنامه های توسعه اقتصادی. فرهنگی و سیاسی مورد توجه برنامه ریزان و مدیران تصمیم گیردر سطح کلان و خرد است.
توریسم یاگردشگری باتوجه به ماهیت موضوع درابعادمختلف برزندگی و روابط کشورها اهمیت فراوانی دارد؛ بیشتر کشورهای که دنبال توسعه پایدارهستند اولویت اول آنها نگاه جدی به مقوله گردشگری است چرا که این صنعت از لحاظ هزینه-فایده قابل قیاس با سایر صنایع نیست.


ایجاد اشتغال در مناطق هدف گردشگری و توسعه صنایع دستی و مصنوعات فرهنگی؛ ایجاد روابط فرهنگی، توانمندسازی اقتصادی مناطق مورد توجه گردشگران به لحاظ اینکه بخشی از اوقات فراغت خود را در آن مناطق می گذرانند و مدت زمان اقامت آنان در محلهای گردشگری باعث رسوب پول و خرید مایحتاج خود درمحل می گردد.


لذا شناخت فرصتها و چالش های پیش روی صنعت گردشگری در توسعه این صنعت درآن مناطق از اهمیت والایی برخوردار هست.

 

 

پهنه جغرافیایی مورد نظر این نوشتار استان لرستان است که با توجه به مناطق بکرطبیعی درسراسر استان. جاذبه های تاریخی و فرهنگی میتوان با تکیه بر مزیتهای نسبی این استان آن را بعنوان یکی از مناطق گردشگری نه ایران بلکه جهان معرفی کرد و در جهت ایجاد اشتغال و توانمندسازی مناطق گردشگری مدد جست .


امالازمه این که منطقه ای جاذب توریسم باشد اول ازهمه توسعه زیرساختهاست.مراد اززیرساخت ایجادزمینه های که باعث ترغیب گردشگران به آن مناطق باشدازجمله ایجاد استراحت گاهها و سرویس های بهداشتی..مراکز راهنمایی و اقامتگاهی و ازهمه مهمتر ایجاد امنیت ذهنی و روحی روانی در آن مناطق.


متاسفانه جاذبه های استان لرستان اکثرا فاقد بخشی از این زیرساختها هستند.
نکته بسیار مهمی که در رابطه جذب گردشگران در مناطق گردشگری اهمیت دارد نحوه تعامل و رفتارهای ساکنین آن مناطق هست؛ نوع برخورد میتواند در مدت اقامت گردشگران تاثیر بسزایی داشته باشد.
 
استان لرستان به لحاظ بافت طایفه ای و عشیره ای و پایبندی به سنتهای کهن طایفه و عشیره علاوه براینکه این خرده فرهنگها بعنوان یکی از عوامل گردشگری در حوزه مردم شناسی فرهنگی مورد نظر هست که این پایبندی نیز میتواند در جذب گردشگران مفیدباشد چرا که مردم لرستان به واسطه همین سنتهای کهن بعنوان مردمی مهمان نواز شهره عام و خاص اند.

 

لرستان به لحاظ قرارگیری در شاهراه شمال- جنوب-غرب و تنوع فصلی و آب وهوایی یکی ازفرصتهای گردشگری را در خود دارد که نباید مدیران و برنامه ریزان اقتصادی در جهت توسعه و ایجاد اشتغال از آن چشم پوشی کنند چرا که امروز توسعه صنعت گردشگری در زمانی که بحران های زیست محیطی که حاصل بهره برداری و سودجویی از زمین و محیط زیست است زندگی بشر را به خطر انقراض انداخته توجه به صنعت پاک توریسم تنها راحل بحرانهای محیطی و نجات زیست بوم هاست و دولتها میتوانند با سرمایه گذاری در بخش صنعت توریسم علاوه بر ایجاد اشتغال در جهت تحکیم روابط فرهنگی و سیاسی با سایر ملل بهره جویند.
 
تابناک: رحمان شهسواری - کارشناس ارشد جغرافیای انسانی

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید