شنبه، 1 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 2074
  • 0

کارشناس مسائل اقتصادی :

اگرخزانه خالی بود،حقوق های نجومی چگونه پرداخت می شد؟

شیخی: دولت ازابتدابارها اعلام کردخزانه خالی است امادرحال حاضرحقوق های نجومی و پاداش های چندصدمیلیونی نشان می دهدکه نه تنها خزانه خالی نبوده بلکه به لطف دست و دلبازی دولت صدها میلیون تومان صرف حقوق و پاداش مسئولین شده است

 عبدالمجیدشیخی، کارشناس مسائل اقتصادی، درخصوص دستورالعمل فوق العاده خاص نوبخت و طیب نیاجهت پرداخت پاداش های نجومی اظهار داشت:صدور چنین مجوزهایی برای پرداخت های نجومی، درجهت پولشویی توسط مسئولین است و قطعاً پیش از این مجوز نیز پاداش های نجومی پرداخت شده است اما این دستورالعمل به عنوان پوششی برای این اقدام صادر شده است.

به گزارش بالاگریوه وی بابیان اینکه دولت تاکنون به دنبال تطهیر فیش های کثیف و نجومی بوده است خاطر نشان کرد: در بحث حقوق های نجومی مقصر اصلی دولت است که متأسفانه مبارزه با این فیش ها نیز بر عهده دولت گذاشته شده که قطعاً نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تاکنون دولت تنها به توجیه این حقوق های نجومی پرداخته است گفت: هرگونه افزایش حقوق و پاداش در بدنه دولت نیازمند تصویب هیئت دولت است؛ اینکه دو نفر در دولت این قرار را تحت عنوان دستورالعمل خاص قرار داده اند محکوم و غیر قابل توجیه است.

شیخی خاطرنشان کرد: درجایی که هیئت دولت و رئیس جمهور حقوق های خود را5 تا 6برابر افزایش دادند،انتظاری به جزافزایش خودسرانه پاداش هادربخش های دیگرنظیربانک هانبایدداشت؛ مسئولین دولت اگر صداقت داشتند اطلاعات اموال خود را در اختیار مراجع قانونی قرار می دادند.

وی ضمن تأکیدبر این نکته که برخی ازاین افرادبا انگیزه های کیسه دوختن برای اموال بیت المال وکسب قدرت تلاش کردند تابه این مناصب برسند تصریح کرد:این دستور العمل مقر قانونی برای پرداخت های کلان از بیت المال به مدیران عامل و هیئت مدیره ها بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به دستورهای جهانگیری باری پیگیری فیش های نجومی گفت: ماشاهد بودیم که این مدیران عزل نشدند و تنها استعفا داده و در نهایت درسمت دیگری مشغول به کار شدند که این موضوع نشان میدهد پشت پرده فیش های حقوقی بسیار پیچیده تر است.

شیخی در ادامه افزود: عزل این مدیران در نهایت منجر به اعتراض آنها نسبت به دولت می شود چرا که دولت و معاونان رئیس جمهور مبالغی بیشتر از این ارقام حقوق و پاداش دریافت کرده اند.

 

حقوق وزاری دولت بالغ بر 50 تا 60 میلیون تومان است


وی در ادامه خاطرنشان کرد: ازمنابع مطمئنی خبر گرفته ایم که کف حقوق وزرای دولت 20 میلیون تومان است و برای آنها 300 ساعت اضافه کاری لحاظ می شود؛ این در کنار پاداش و کارانه های چندین میلیونی آنهاست که اگر همه این موارد را جمع کنیم، حقوق آنها بالغ بر 50 تا 60 میلیون تومان می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: معاون اول رئیس جمهور تنها 25 میلیون تومان پایه حقوق ماهانه دارد، رئیس جمهور 26 میلیون تومان، نوبخت 25 میلیون تومان، رئیس سازمان مدیریت 25 میلیون حقوق می گیرد که این میزان بر اساس اشل حقوقی است که دولت برای خود تعیین کرده است.

شیخی عنوان کرد: دستگاه قضایی وظیفه داردتک تک این افراد رابررسی کندتامشخص شودچه کسی و ازکجاوچقدرپول دریافت کرده است و علاوه بر بازگرداندن این اموال، باعاملین این اتفاق نیز برخورد جدی داشته باشد.

وی افزود: دولت از ابتدابارها اعلام کرد خزانه خالی است امادرحال حاضرحقوق های نجومی و پاداش های چندصدمیلیونی نشان می دهدکه نه تنها خزانه خالی نبوده بلکه به لطف دست و دلبازی دولت صد ها میلیون تومان صرف حقوق و پاداش مسئولین شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: دادستانی کل کشور می تواندبرای دفاع ازحقوق ملت به عنوان مدعی العموم به این قضیه واردشود و اموال غارت شده را بازگردانده و کسانی که عامل این اتفاق بوده اند را مجازات کند؛ همانطور که حضرت علی(ع) اموال بیت المال را حتی از خانه های افرادی که به آن دست درازی کرده بودند بیرون کشید.

شیخی باانتقادازعملکرددولت درعدم تهیه گزارش ازمدیران باحقوق بالاگفت:سخنگوی وزارت بهداشت کشوراعلام کرده است که متوسط حقوق کارمندان وزارت بهداشت 20 میلیون تومان است؛ اطلاعاتی ازحقوق یکی ازمدیران وزارت بهداشت به دست ما رسیده است که حقوق وی بالغ بر 86 میلیون تومان است.

وی افزود: برخی ازمدیران پزشک که درحال حاضر به خاطر مسئولیت خود نمی توانندبه طبابت بپردازند علاوه بر حقوق و پاداش های خود،حق دوری ازمطب دریافت می کنندکه این موضوعات برای دولت بسیار فاجعه بار است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اذعان داشت: دولت درسه سال گذشته چندین برابرهزینه داشته است که همه هزینه ها صرف تشریفات وریخت و پاش ها دردولت شده است؛ازطرف دیگرشاهد هستیم پروژه های عمرانی دولت خوابیده است؛ کسانی که امروز حقوق های چند صد میلیونی دریافت کرده اند، همان افرادی هستند که در زمان هاشمی با خصلت تجمل گرایی روی کار آمدند امروز دوباره بر بیت المال مسلط شدند  دانا

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید