جمعه، 7 اردیبهشت 1403
اجتماع
شناسه خبر: 2063
  • 0

درس هائی ازحادثه آتش سوزی لوله های انتقال اتیلن درپلدختر

سهم پلدخترازشرکت پتروشیمی تقویت فشار اتیلن تنگ فنی ،مصدومیت، سوختگی،گازگرفتگی، تنگی نفس، بیکاری ،تخریب منابع طبیعی ودیگر"هیچ"

آیاسهم مردم پلدختر ازوجود چندین حلقه چاه نفت و عبورخطوط لوله نفت،گاز و اتیلن بایستی صرفاً نگهداری،نگهبانی،سوختن، مصدومیت، تنگی نفس ،گازگرفتگی،بیکاری و نابودی منابع طبیعی باشد


لوله خط انتقال اتیلن پتروشیمی درروستای پران پرویزواقع در10 کیلومتری شمل شرقی شهر پلدخترعصرجمعه دچارآتش‌سوزی شدوبه علت صعب‌العبور بودن منطقه مهار آتش‌سوزی حدود 4 ساعت به درازا کشید.

به گزارش بالاگریوه دراین آتش سوزی که عصرجمعه درخطوط لوله انتقال اتیلن که ازجنوب کشوربه سمت پتروشیمی کرمانشاه کشیده شده رخ دادوشعله‌های آتش درساعات اولیه به حدی زیاد بود که سبب شدمردم روستای پران پرویز منازل خودراترک کنندامابه گفته نظرعلی سهرابی مسئول ایستگاه اتیلن غرب کشور درپلدخترعلیرغم حضور بموقع نیروهای امدادی وبرخی مسئولان شهرستان ازجمله فرمانداروجانشین نیروی مقاومت بسیج شهرستان و اعزام بالگرد ، آمبولانس و سایر امکانات ازطریق استان و شهرستان به محل حادثه -که البته جای قدردانی دارد- شعله‌های سربه فلک کشیده آتش در نهایت با بستن شیر قطع کن خودکار این آتش‌سوزی مهار شد.

 


مصدومین حادثه 20 نفر


دراین حادثه هرچند آمارهای متفاوتی ازمصدومین و حادثه دیدگان این آتس سوزی از سوی مسئولان و افراد حاضردرمحل اعلام گردید، و هوشنگ بازوند استاندارو دکتر کورش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان آمار 12 نفره مصدومان را مطرح کردند، اما دکتر نادر بابائی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان که به دلیل کمبود پزشک درشهرستان خود نیز به درمان مصدومان پرداخته بود ، آمار واقعی مصدومان این حادثه را 20 نفر ومیزان سطح سوختگی مصدومان را بین 5 تا 15 درصد اعلام کرد.

 

 

 

علت حادثه

 
درمورد چرائی وقوع حادثه نیز دیدگاه ها و نظرات مختلفی از سوی مسئولان دررسانه ها و فضای مجازی دست به دست گردید که جای تأمل دارد .


درحالی که به گزارش رسانه ها استاندارلرستان هرگونه قضاوت درموردعمدی بودن آتش سوزی را ردکرده است ،حمیدرضا کبودی رئیس شرکت گازشهرستان پلدختر علت این آتش‌سوزی را رانش زمین براثرحفاری و ترکیدگی لوله  عنوان کرده است ،نظرعلی سهرابی مسئول ایستگاه اتیلن غرب کشور درپلدختراما علت وقوع آتش سوزی را باز شدن دهانه لوله و ترکیدگی  آن بر اثر سقوط سنگ های بزرگ از فرازکوه ارزیابی کرده و گفته است: کوه درچندنقطه شکاف برداشته و دهانه بازکرده که رانش آن سبب حادثه شده و یک دستگاه بیل مکانیکی که درحال عملیات حفاری درمنطقه بوده ازمحل حادثه فاصله داشته وبه‌ احتمال‌قوی ترکیدگی لوله خط انتقال گاز در اثر بیل مکانیکی نبوده است.


مهار بموقع آتش سوزی

آنچه درارتباط با این حادثه حائزاهمت است حضوربموقع مردم و نیروهای امدادی شهرستان واعزام بالگرد و تجهیزات مورد نیاز از ستاد بحران استان برای مهارآتش سوزی  بوده است که درجای خود قابل قدردانی است.
هرچند این حادثه منجر به مصدومیت حدود 20 نفر ازاهالی روستای پران پرویزگردید و می توانست خسارات جبران ناپذیری درمنطقه ایجاد نماید ولی  با حضور مسئول ایستگاه اتیلن تنگ فنی پلدختر ،  بدون هرگونه تلفات جانی پس ازحدود 4 ساعت با بستن شیر گاز خودکارخطوط ازدو طرف،  آتش مهار و سپس خاموش شد.

 


دلجوئی جانشین ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان ازحادثه دیدگان


نکته قابل توجه درجریان بروز این حادثه حضور سرهنگ علی ناصری جانشین فرمانده بسیج پلدختردرمحل حادثه وسپس دلجوئی ازحادثه دیدگان دربیمارستان حضرت امام خمینی (ره) شهرستان می باشد.

وی دراین ارتباط اظهارداشت: از طریق فرمانده پایگاه مقاومت بسیج روستای پران پرویز از موضوع حادثه آتش سوزی باخبرشده و بلافاصله خودرا به محل حادثه رساندیم.


سرهنگ ناصری ضمن دیدارودلجوئی ازمجروحان این حادثه دربیمارستان امام خمینی (ره) پلدخترآمادگی بسیج را برای کمک به دیگر دستگاه های اجرایی دراین گونه حوادث اعلام کرد.

 

سهم مردم پلدختر بعنوان گذرگاه لوله های انتقال اتیلن ،چندین حلقه چاه نفت وچند شرکت زیر مجموعه وزارت نفت

نکته حائز اهمیت در ارتباط با این حادثه آن است که درکنار نکات مثبتی که در بررسی این حادثه به چشم می خورد مانند حضور به موقع و خود جوش مردم برای مهار بحران، سرعت عمل مسئولان درمهار آتش سوزی،هماهنگی و همکاری همه دستگاههای اجرائی و نهادهای انقلابی دراین زمینه و....اما شایسته است مسئولان استانی و کشوری دراین ارتباط نکاتی رامدنظر قراردهند:


مهمترین مسأله ای که دراین زمینه می بایست مورد بررسی و ارزیابی و امعان نظرمسئولان قرارگیرد آن است که آیاعلیرغم آنکه شهرستان پلدختر بعنوان شهرستانی که بیش از 80 درصد نفت لرستان را تولید می کند،( که فقط شرکت نفت سرکان و مالکوه روزانه 12 هزاربشکه نفت تولید کرده و سالیانه 400 میلیارد تومان درآمدزائی دارد)  و چندین واحد از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت و گاز دراین شهرستان مستقر هستند بیشترین ظرفیت نیروی کار این واحدها از جوانان تحصیل کرده و بیکار این شهرستان  هستند ؟

آیا با وجود آمار بالای 40 درصدی بیکاری شهرستان ،سهم  مردم پلدختر از وجود چندین حلقه چاه نفت و عبور خطوط لوله نفت،گاز و اتیلن بایستی صرفاً نگهداری، نگهبانی، آتش سوزی، سوختگی، مصدومیت، تنگی نفس ، گازگرفتگی ، بیکاری و نابودی منابع طبیعی باشد ؟


آیا با وجود خسارت های زیست محیطی نه فقط در ارتباط با آتش سوزی اخیر درخط لوله اتیلن ، بلکه همه مشکلات و مسائل زیست محیطی که براثر وجود چاه های نفت و شرکت نفت سرکان و مالکوه به این منطقه  تحمیل می شود سهم دودرصدی درآمدهای ناشی از استحصال  نفت منطقه تاکنون توانسته است بخشی از عقب ماندگی های توسعه ای شهرستان را برطرف نماید؟


بالاگریوه امیدوار است درهنگامه وقوع چنین حوادثی مسئولان تصمیم گیر و تصمیم ساز همه جوانب امر و مسائل پیرامونی حادثه را مدنظر قرارداده و درکشاکش تصمیم گیری های خود مردم محروم این شهرستان را که همواره علیرغم همه محرومیت ها و سختی ها حامی نظام و انقلاب بوده و انشاالله خواهند بود مد نظر قراردهند.   تصاویر ازبیان روز

دسته بندی: اجتماع
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید