جمعه، 31 فروردین 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 1965
  • 0

درراستای ترویج فرهنگ استفاده ازنماد حجاب سنتی شیرزنان لر:

گلونى نمادحجاب بومی شیر زنان لردراندیمشک پاس داشته می شود

دومین جشن پاسداشت گلونى بزودی با حضور ميهمانان برجسته فرهنگی هنری و مسولین در اندیمشک برگزارخواهد شد

به گزارش خبرنگار بالاگریوه ازاندیمشک، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اندیمشک با اشاره به پاسداشت گلونى گفت: گلونى یکی از سنت ها و شناسه های قوم لر بوده و هست.


رعنا ميرعالى در کار گروه دومین جشن پاسداشت گلونى افزود: گلونى یا همان سربند و روسری زنان لر قدمتی سه هزار ساله دارد.این سربند زیبا با نقوش و رنگهای بسیار زیبا نه تنها نماد حجاب بلکه نماد عفت و عزت و اقتدار و شادابی و حتی هنرمندی زنان لر بوده است.


بانوی فرهنگی شورای چهارم تصریح کرد: این سنت و نماد حجاب زنان غیور لرو این فرهنگ بسیار غنی و با ارزش و صد البته زیبا متأسفانه رو به فراموشی است و امروز می ترسم د روزگاری کس نونه گلونى( می ترسم روزگاری بیاید که کسى گلونى بر سر نبندد) عضو هیئت رئیسه شورا افزود:همه ما در مقابل این اصالت و میراث سه هزار ساله وظیفه داریم و در راستاى حفظ و اشاعه آن باید تلاش کنيم.


وی ادامه داد: کار فرهنگی پیرامون گلونى ساده نیست و هزینه های زمانی و ریالی زیادی دارد و مستلزم برنامه ریزی قوی می باشد.

 

 

ميرعالى با اشاره به اهمیت برگزاری جشن گلونى در شأن فرهنگ اصیل قوم لر،گفت: اهداف اصلی این جشن پاسداشت می طلبد که جهت ثبت ملی روز گلونى ،زنده نگه داشتن فرهنگ و آداب و رسوم قوم لر و  معرفی این پوشش اصیل و زیباى زاگرسيان به تمام مردم ایران باشد.


گفتنی است بانو رعنا ميرعالى برای اولین بار در تاریخ انتخابات های جغرافیای زاگرس و کشور با پوشش محلی و سربند و حجاب گلونى در تبلیغاتشان ظاهر شد که با اقبال عمومی عالی مواجه شد و توانست بعنوان منتخب اول بر کرسی نمایندگی مردم اندیمشک در شورای چهارم تکیه زند.


ایده روز گلونى و برگزاری جشن این روز،از طرف جمعی از روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی لرستان مطرح و عملی گشت و همزمان با هفته میراث فرهنگی جشن هايى جهت پاسداشت این فرهنگ حجاب بومی لرى در خرم آباد،تهران و اندیمشک برگزار می گردد.


دومین جشن پاسداشت گلونى بزودی و با هنرنمایی گروه موسیقی لرى و بختیاری تال به خوانندگی استاد فرج علیپور و حضور ميهمانان برجسته فرهنگی هنری و مسولین و اجرای بخشهای فرهنگی آیینی در اندیمشک برگزار خواهد شد.

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظرات

    • متخصص
    • 8 خرداد 1395 09:34
    • 0
    البته شاید هم این مراسم را .....اخوان !!!نزاره برگزار بشه!!! آخه این گونه پوشش خلاف آزادی (برهنگی )زن است!!! آخه تازه دارن با غربی ها دوست می شن!!
    تفاوت ماه ما تا ماه گردون زمین تا آسمان است

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید