پنج شنبه، 30 فروردین 1403
جهاد و مقاومت
شناسه خبر: 1937
  • 0

چرائی غفلت ازسرمایه هاو ارزشهای دفاع مقدس درپلدختر

رمز و راز ناشناخته ماندن سرداران شهیدوایثارگران پلدخترچیست ؟

چرا هیچ تصویر یا مستندی از سرداران شهید پلدخترعلیرغم دلاوری و ایستادگی قابل تحسینشان دربرابر دشمنان وجودندارد

بالاگریوه _ نمی دانم تا چه اندازه وصیتنامه سیاسی – الهی حضرت امام (ره) را مطالعه کرده اید.آن پیر سفر کرده از چنان بینش عمیق و آینده نگری بالائی برخوردار بودکه اغلب پیش بینی ها و هشدارهایی که فرموده بود به تحقق رسید و به عینه همه شاهد رخدادن آنها بودیم ، از جمله فرمایشات مکتوب ایشان ،این فراز از وصیتنامه آن عزیزاست که می فرماید :

 

« نگذارید پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی به فراموشی سپرده شوند » واقعاً این جمله را باید با آب طلا نوشت و در شهر ما به عینه ملموس میباشد.


هنگام سفر به شهرهای دیگر،  ورودی هر شهر یک تابلوی نسبتاً بزرگ توجه مسافر رابه خود جلب می کند.به تابلو نزدیکتر میشوی عبارت : به فلان شهر زادگاه سردار شهید...خوش‌آمدید. با مشاهده این تابلوها احساس میکنی تک‌تک مردم این شهر به خاطر وجود نازنین شهیدان به شهرشان افتخار می‌کنند و بایستی هم این‌گونه باشد.

 

به لرستان و علی الخصوص شهرستان پلدختر و سرداران گمنام این دیار که فکر میکنی. نمی‌دانم چه رازی در میان است که گویا مردم خطه ما حافظه تاریخی و پویایی ندارند.چرا در میان این‌ همه کتاب خاطرات و زندگی نامه سرداران دفاع مقدس، درباره سیره وزندگی شهدای پلدختر اثر قابل‌ ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌گردد.چرا شهدای غیور شهرمان را به‌ خوبی به نسل‌های بعدی معرفی نکرده‌ایم ؟ چه کسی مقصر است ؟ دولت یا اهل قلم یا ...

 

 

چرا این‌ همه آزاده پلدختری خاطراتشان مکتوب نگردد؟ چرا رزمندگانی که از روزهای نخست دفاع مقدس تا آخرین روزهای این دوران درخط مقدم جبهه حضور داشته و فرمانده گردان هم بوده‌اند فاقد یک اثر منسجم دراین زمینه باشند.چرا اطلاعات ما از سردارانی مانند شهیدشکارچی، شهیدحسن نعمتی، شهیدعیدی نژاد، شهیدکوشکی ،شهیداستویی و ده‌ها شهید قهرمان دیگر فقط محدود به اطلاعات شفاهی خانواده آن‌ها و دوستان و هم‌رزمانشان باشد؟


چرا ازایثار وجانفشانی رزمندگان لردرهشت سال دفاع مقدس درفیلمها ومستندات خبری نیست؟برای کدام یک از شهری های لرنشین یادمانی زیبا ودرشان شهدای آنان ساخته شده است؟کدام شهید لر تبار همچون خرازی ها ،متوسلیان ها ،باکری ها٬همت ها ٬ بقایی ها و ...درسطح کشور به عنوان اسطوره معرفی شده است ؟ کدام خیابان ، پل ،میدان و ....درشهرهای لرنشین به اسم مبارک شهدای لر مزین شده است؟


تاحالاازخودمان پرسیده‌ایم که باوجوداین همه رشادت های مثال زدنی هم استانی های ما در جبهه ،چرا تصویر یا مستندی روشن و واضح از آن‌ها به‌جای نمانده است؟


آری همه ما موظف هستیم که درحد توان خود خاطرات وزندگی نامه این عزیزان و رزمندگان دلاوری که درقید حیات هستند درقالبی زیبا و جوان‌پسندتهیه نماییم.نه‌تنها به جوانان این شهر بلکه به سایر شهرهای کشورمان عرضه نماییم تا ضمن ارتقای جایگاه فرهنگی و معنوی شهرمان گوشه‌ای از دین خود را به این عزیزان ادا کرده باشیم.         " مجتبی پسند "

دسته بندی: جهاد و مقاومت
تبلیغ

نظرات

    • فرهنگی
    • 10 اردیبهشت 1395 14:17
    • 0
    کتاب شکارچی ویژه زندگی شهید شکارچی و بیان خاطرات هم رزمان وی توسط جناب آقای محمدحسن شفیعی و توسط بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قبلا چاپ ومراسمی توسط آقای شفیعی که در آن 350 نفر هم حضورداشتن برگزار شدخوبه این کارها هم اطلاع رسانی بشن کارهای خوب نه فقط ....
    شنیدم که کتاب آر پی چی زن ویژه زندگی و بیان خاطرات شهید جمشید سلیمانی نیز توسط آقای محمد حسن شفیعی در حال چاپ می باشد
    پاسخ بالاگریوه با سلام ، ضمن تشکر از اقداماتی که دررابطه با تبیین فرهنگ ایثار و شهادت انجام گرفته ، اما منظور حضرتعالی از این نه فقط ..... سوالات و ابهامات زیادی ایجاد می کند، گویا بالاگریوه اشتباه کرده که درمورد فرهنگ شهادت و کم توجهی به این فرهنگ قلمفرسائی کرده است؟ ما بعنوان یکی از همراهان و همسنگران این شهدای گرانقدر از سال 70 و قبل از آن زندگینامه و خاطرات بیش از 600 نفر از این عزیزان را در رروزنامه سراسری جوان و بخشی از خبرگزاری فارس و ویژه نامه های محلی و نشریه بالاگریوه براساس وظیفه وبدون هرگونه چشمداشت دنیائی منتشر کرده ایم و هیچ منتی هم برکسی نداشته ایم ، اما اینکه فلان کتاب نوشته شده و یا فلان همایش 300 یا چند نفره برگزارشده ما درجریان نیستیم شاید صلاح را درآن دیده اند که همرزمان و دوستان شهدا درآن مراسم نباشند، راستی ضمن تشکر از آقای شفیعی ، چه شده است که در ارتباط با تبیین فرهنگ ایثار و ومقاومت ، نویسندگان ایثارگر که خود درصحنه نبرد حاضر و دوشادوش شهدا با دشمنان جنگیده اند دراولویت انجام این امور فرهنگی قرار نمی گیرند ؟؟؟؟ ، آیا یک ایثارگر ورزمنده بهتر و ملموس تر نمی تواند صحنه های حماسی ودلاوری های شهیدان را به تصویر کشیده و قلمی کند؟ بنده افتخار شاگردی و همسنگری شهید سلیمانی را درعملیاتها داشته ام و حالا شما منتقدمحترم بگونه ای نظرداده ایدکه مدیرمسئول بالاگریوه باجبهه وجنگ بیگانه است .
    • فرزند شهید
    • 10 اردیبهشت 1395 12:05
    • 0
    با سلام واقعا مطلب زیبایی بود
    واقعا چرا هیچ وقت کتاب هایی درباره شهدای شهرستان پلدختر نوشته نمیشه با زیباترین کلمات شهرستانی با این همه شهید ولی هیچ خبری و معرفی از شهدای این شهرستان نیست و شهدای این شهرستان واقعا مظلومانه شهیدشدندو هنوز مظلوم هستند برای نشردرتمامی استان و استان های دیگه ؟؟؟؟
    شهدا کسانی بودندکه به قول رهبر عزیزم اخرمجلس بودندو چیده شدند
    باتشکر ازاقای احمدی که بنده خدا داره جور بنیادشهیدبه دوش میکشه و اطلاعات شهدا روجمع اوری میکنه وخدا قوت میگم به ایشون
    البته خود ایشون چون رزمنده بودندمیدونندخونواده شهدا چه زجری کشیدند
    اجر شما باسالار شهدا امام حسین اقای احمدی 
    در حالی که رهبر دستور داده اطلاعات شهدا رو جمع اوری کنید و به جوانان گسترش بدهید متاسفانه بنیادشهید در این کار ضعف داره
    ====
    ====
    پاسخ بالاگریوه
    با تشکر از اظهار محبت شما یادگار ومیراث دار یکی ازشهدای عزیزشهرستان
    بنده معترفم که درقبال حقی که شهدا برگردن ما همرزمان آن آلاله های پرپر دارندکاری نکرده ام ، و گفتن و نوشتن چندجمله درباره شهیدحتی با یک قطره ازخون شهید هم قابل قیاس نیست ،
    امیدوارم نگاه محبت آمیز والهی شهدا فردای قیامت شامل حالمان گردد.
    • صبح صادق
    • 9 اردیبهشت 1395 10:29
    • 0
    مرد آمده بودچیزی بگوید
    سرفه امانش نداد
    .
    .
    .
    چه می‌توانست بگوید
    وقتی تمامِ فهمِ شهر ازجانباز و شهیدو رزمنده
    سهمیه دانشگاه و اسخدام است
    و اسم یک کوچه...
    • متخصص
    • 8 اردیبهشت 1395 13:44
    • 0
    اقایون در کارهای روزمره خود موندن!!!!!!!!!!!!!!شماها چه انتظاراتی دارین!!! اونایی که برای رضایت خدا و به تبعیت از پیر و مراد و مرشدشان خمینی کبیر(ره) آن ابر مرد معاصر بصورت عاشقانه و عمودی به جبهه ها رفتند وخیلی ها با حالت افقی برگشتند وتعدادی زیادی هم دیگه برنگشتند احتیاجی به این کارها ندارند چون اونا یه وظیفه ای داشتند وبه ان هم عمل کردند؛اگه این دوستانمان این مطالب بالا را نوشتند چون ماها که زنده ایم برای ادامه راه درست درزندگیمان به راه ان مریدان خمینی (ره)احتیاج داریم تا به بی راهه نرویم وگرنه اونا راه خودشان را به زیبایی طی کردندوبه زندگی جاوید رسیدند ./. خدایا ما رامدیون خون پاک شهدا نکن./. الهی آمین
    • سلام بر شهدا
    • 8 اردیبهشت 1395 07:07
    • 0
    ازاقای احمدی و نویسنده محترم کمال تشکر رادارم.
    اقای پسندبه مطلب بسیارخوبی اشاره نموده اند.چرانسل سوم و چهارم انقلاب ازرشادتهای شهدا و ایثارگران همشهری اطلاعی نداشته باشند؟مقصر کیست؟
    • العبد
    • 7 اردیبهشت 1395 16:25
    • 0
    سلام از اظهارارادت نسبت به شهداء بی نهایت تشکر میشود آفرین بر برادر احمدی ان شاءالله درمطالب بعدی یادی هم از زنده یاد جانباز سرافراز علی حسن رحمتی ومحمدحسن ولیپور ودلاوریهای آنها بشود /همرزم شهداءوایثارگران که فعلا پیرشده ودرخانه منتظر مرگیم ودرانتظار ملاقات دوست
    =====
    ======
    پاسخ بالاگریوه
    شرمنده امثال جنابعالی هستم
    ای کاش امثال بنده می مردیم و اینچنین شکوه هائی را نمی شنیدیم
    • صبح صادق
    • 7 اردیبهشت 1395 09:01
    • 0
    با سلام
    واقعاتنهاکلمه ای که دروصف سایت بالاگریوه ومدیر مسئولش بایدگفت فقط وفقط کلمه "ارزشی" میباشد.جناب احمدی بوسه میزنم بردستان و قلم شیوای جنابعالی/برخی دوستان دنبال انتخابات وسیاست هستندوجنابعالی دنبال مطالبات بحق
    خداوندرحمان جنابعالی رابا همرزمانت دربهشت محشورگرداندانشاء الله
    =====
    ======
    پاسخ بالاگریوه
    باسلام و تشکر
    خودم را همچنان شرمنده دوستان شهیدم می دانم ،
    کاش شهدا فردای قیامت گوشه چشمی به ما بیچارگان داشته باشند

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید