پنج شنبه، 9 فروردین 1403
انتخابات
شناسه خبر: 1923
  • 0

تأملی برانتخاب فامیلی و طایفه ای

شورای شهرضعیف وشهردارناکارآمدثمره انتخاب طایفه ای وفامیلی است

تازمانی که شهروند منتظرمعرفی کاندید ازطرف طایفه ، قوم و ایل وتبارخود است ما نمی توانیم شاهد رشد و شکوفایی شهر خودباشیم چرا که انتخاب فامیلی و طایفه ای در مقابل شایسته سالاری قرارمی گیرد و در نتیجه باعث حضور افرادی ضعیف و ناتوان در شورا و نهایتا درشهرداری می شود،


بالاگریوه - مجتبی پسند / قبل ازشروع این مطلب به استحضار می رسانم این تحلیل حاصل بیان دیدگاه شخصی اینجانب می باشد که در آن هیچ فرد ، گروه ، حزب ، طایفه و بطور کلی شخص خاصی از اعضای  محترم شورای اسلامی استان شهر و روستای استان لرستان در ادوار گذشته و حال مد نظر اینجانب نمی باشد.نکته دیگر اینکه نقدهايی که درباره انتخاب شوراها شده مربوطه به یک دوره خاص نمی باشد ، ضمن اینکه در ابتدا از خدمات ارزشمند و زحمات کلیه اعضای محترم شورای اسلامی شهر و روستا و همچنین شهرداران گذشته و حال استان لرستان که مطمئناً با وجود مشکلات فراوان زحمات زیادی را این راستا متحمل شده اند تشکر وقدردانی مي نمایم.


درجوامع دموکراتیک مردم ازطریق مطالعه و تحقیق دست به انتخاب نماینده می زنند.اصولاَدراین جوامع میزان مشارکت مردم درانتخابات پایین است و دربسیاری ازکشورهای پیشرفته گاهاَ میزان مشارکت زیر 50 درصد است.اما این مشارکت حداقلی منجر به آسیب زدن به سیاست، اقتصاد و سایر جنبه های زندگی این کشورها نشده است. چرا که همین میزان افرادی که در انتخابات شرکت می کنند بر مبنای تفکر، تعقل، تحقیق و مطالعه دست به انتخاب می زنند و با این عمل کم کاری و بی تفاوتی دیگران را جبران می نمایند.سیستم حزبی نیز به مردم این کشورها کمک می کند تا انتخابی منطقی داشته باشند، چرا که این مسئله باعث می شود تا آنها به حزب و برنامه رای دهند نه به شخص، بنابراین نمایندگان نه تنها از طرف اذهان عمومی و رسانه ها تحت نظر هستند، بلکه منافع حزبی آنها ایجاب می کند تا با فعالیت ها و اقدامات خود مانع از کاهش اعتماد مردم به حزب خود و در نتیجه مورد بازخواست قرار گرفتن توسط سران حزب خود شوند.


اما در کشور ما میزان مشارکت مردم درانتخابات بالاست و میانگین حضور مردم درانتخابات همواره بالای 50 درصدبوده است که این مسئله نشان دهنده علاقه مردم به مشارکت سیاسی و نقش آفرینی برای آینده شهر و کشور می باشد. این مسئله در استان ها و شهرهایی که فرهنگ انتخاباتی مردم مبتنی برایل و طایفه است بیشتر بوده و ما شاهد این مسئله هستیم که بیشترین میزان مشارکت در کل کشور متعلق به استانهای دارای فرهنگ قومی و قبیله ای است. اما متاسفانه این کمیت بالا به معنای کیفیت بالا در انتخاب نیست و ما شاهد غلبه نگرش های قومی،طایفه ای و خویشاوندی بر نوع انتخاب مردم هستیم.


در عصر امروزی که فرهنگ مقوله اول آن است معظلی به نام نگاه قومی و قبیله ای دامن گیر استان لرستان  شده است.متأسفانه نگاه طایفه ای و قومی یکی از مهم ترین و اساسی ترین معیار در انتخابات و بالاخص انتخاب اعضای شورای اسلامی بوده است. تفکرغلط و نابجایی که نه تنها هیچ کمکی به توسعه وعمران شهری نکرده است ، بلکه ضربات جبران ناپذیری وارد کرده است. نگاه طایفه ای و در نتیجه آن انتخاب شهردار طایفه ای بدون هیچ فن و تخصصی و حتی بدون هیچ گونه سابقه و توان مدیریتی اصلی ترین معظل شورا و شهرداری دراین استان بوده است که برای ریشه کن کردن این فرهنگ ناصحیح و غلط تلاش گسترده ای از طرف نخبگان و سیاسیون در جهت از بین بردن فرهنگ انتخاب شورای طایفه ای و رواج شایسته سالاری لازم و ضروری است.


 تازمانی که شهروند منتظرمعرفی کاندید ازطرف طایفه ،قوم و ایل وتبارخوداست مانمی توانیم شاهد رشدوشکوفایی شهر خودباشیم چراکه انتخاب فامیلی وطایفه ای درمقابل شایسته سالاری قرارمی گیرد و درنتیجه باعث حضور افرادی ضعیف و ناتوان در شورا و نهایتا درشهرداری می شود، بنابراین مردم بایددر انتخاب شورا ازنگاه طایفه ای و ومی خارج شده و به کسانی رأی دهند که توانایی اداره شهر در ابعاد مخلتف فرهنگی- اجتماعی، عمرانی و مدیریتی راداشته باشند. هرچند این امیدواری در انتخابات آینده شورا احساس می شود.

 

یکی ازمهمترین مشکلات لاعلاج انتخا بات شورا ها در استان لرستان تعصبات قومی وقبیله ای است.انتخاب حق مردم است  اما متاسفانه اکثراً این حق را درجهت نگرش قومی وقبیله قربانی میکنیم . کاندیدایی که از طریق تعصبات گونا گون وارد شورای شهر شود، لاجرم بایدازمنافع قوم وقبیله اش دفاع کند.چون خود را وامدارقوم وقبیله اش می داند .لذا بجای اندیشیدن درباره منافع و مشکلات شهر، بیشتر به فکر تأ مین منافع طایفه خود می باشد.


 مشکلات هر شهر در سه حوزه می باشد:1- حوزه مهندسی و عمرانی 2- حوزه فرهنگی اجتماعی 3- حوزه بر نامه ریزی و عملیاتی .


یک کاندیدای شورا اول باید توانمندی های خودش رابرای کار دریکی ازاین حوزه ها بسنجدبعد به عنوان نامزددرانتخابات شرکت نماید. حال اگراین کاندیدا، درهیچ کدام ازحوزه های نامبرده تخصصی نداشته باشد ،چه لزومی دارد که صرفاً به دلیل تعصبات قومی وقبیله ای وارد صحنه انتخابات شود.؟


باید ملاک و معیار انتخاب اعضا شورای شهر عوض شود، دوستی ،طایفه بازی، پول و هدایای مختلف،دعوت به تک رای دادن بایدحذف شوند و مدیریت ، تخصص،دانش و کارایی،تعهد و دلسوزی ،صداقت و درستی و خدمت و تلاش جایگزین انها شود.


یکی از مشهودترین ضعف هایی که در ادوار گذشته شورای اسلامی شهرهای استان لرستان به وضوح قابل مشاهده و ملموس بود عدم حضور چهره های نو اندیش و جوان در مجموعه شورا و شهرداری بود.
مردم ما باید توجه داشته باشند در انتخاب های آینده خود در شورای شهر به چهره های نواندیش و جوان که مظلومترین افراد در ساختار شورا در چند دوره گذشته بوده اند عنایت ویژه ای داشته باشند و مطمئناً نتیجه حضور جوانان می تواند تفاوت های قابل ملاحظه ای در فرهنگ و ساختار این شهر ایجاد نماید.

دسته بندی: انتخابات
تبلیغ

نظرات

    • دریکوند
    • 23 فروردین 1395 23:27
    • 0
    سلام آقای پسند عزیز ،خیلی خوب بود دستت درد نکنه ولی حالا به انتظار بشینیم بینم شهردارجدیدمون چندکلاس سواد داره و وابسته به کدوم نماینده است . خوب بود ولی واسه شهر پلدختر به مثابه آب در هاونگ کوفتن است.واقعا چقدر مظلوم اندمردم این شهر
    • صادق
    • 22 فروردین 1395 08:19
    • 0
    تشکر ازنویسنده محترم بابت انعکاس مشکلات مردم و تقدیرو تشکر وافر ازجناب آقای احمدی بابت درج اینگونه مطالب (بدور ازتعصب و خط کشی های سیاسی)
    • شهروند
    • 21 فروردین 1395 23:19
    • 0
    خداوکیلی ارشادپلدختر چه کاری انجام شده است طی این سالها؟ملاثانی درپلدخترچکارکرد؟غیراز این بودکه چمنهای بلوار اصلی را کند ودور ریخت؟فقط بلدیم بنرتقدیر وتشکرازهمدیگربزنیم بس.
    • عزیزی
    • 21 فروردین 1395 23:08
    • 0
    سلام برنویسنده مطلب آقای پسند و درود خداوند بر آقای حاج احمدی مدیرمحترم سایت بالاگریوه که درانعکاس واقعیات جامعه خط کشی های غیرواقعی سیاسی چپ و راست و میانه و... را مدنظرقرار نمی دهد

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید