پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
سیاست
شناسه خبر: 1850
  • 0

واکنش الیاس نادران به اظهارات هاشمی رفسنجانی

آنهائی باید عذرخواهی کنندکه کودتای 88 را طراحی کردند! نه شورای نگهبان

آنهائی که در فتنه 88 کار فتنه گری را مدیریت کردند اگرشورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کرد، شورای نگهبان بایدعذرخواهی کند یا آن ها که کودتای 88 را طراحی کردند.

الیاس نادران با اشاره به سخنانی که اخیرادرخصوص شورای نگهبان مطرح شده است، گفت: هرکس که به این رای تمکین نکند،طبق سخن صریح حضرت امام با درمقابل قانون ایستادن دیکتاتوری محض است.
به گزارش بالاگریوه ؛ به نقل ازسایت قم فردا،الیاس نادران درجشن بزرگ انقلاب که شب گذشته درمسجدچهارمردان قم برگزار شد،با تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر اظهار داشت: همه ما مدیونیم به امام راحل و شهدای گرانقدر و دین ما زمانی ادا خواهد شد که در این راه ثابت قدم و پشت سر رهبر انقلاب در اعتلای کلمه توحید مردانه بایستیم.

وی در ادامه با اشاره به جسارت به فقهای شورای نگهبان، افزود: اهانت به افرادی شدکه سنگربان دین و قانون اساسی و جمعی ازمهذبین و مجتهدین که فقاهت شان و سلامت و صلابت شان را هم در زمان حیات حضرت امام (ره) و هم امروز مقام معظم رهبری امضا نموده اند.

نماینده تهران در مجلس شواری اسلامی ادامه داد: اصل بهانه رد شدن سید حسن خمینی است ولی نوع بیان محدود به وی نیست و حکایت از یک اتفاق پشت پرده دارد که نگران کننده است.

وی با اشاره به این موضوع که انتخابات درسطوح مختلف کشور برگزار می شود، خاطرنشان کرد: از همه انتخابات ها مهمتر، انتخابات خبرگان رهبری است، هم بدلیل این که نوع اثری که بر جریانات سیاسی اجتماعی اقتصادی فرهنگی کشور می گذارد و هم بدلیل پایداری تصمیمی که می گیرند.

نادران تاکید کرد: اهمیت انتخاب ما به قدرت و اختیاری است که خبرگان رهبری از ناحیه ما می گیرند برای انتخابی که خواهند کرد.

وی با اشاره به این موضوع که باید پیش بینی لازم و مراقبت کرد،ابراز داشت: دشمنان بنا گذاشته اندتا دراین دوره از انتخابات خبرگان افرادی انتخاب شوند که بتوانند در انتخاب رهبر تاثیرگذار باشند.

سخنران ویژه این مراسم با اشاره به این موضوع که شورای نگهبان با حداقل صلاحیت های لازم علمی و اخلاقی و رفتاری اجازه می دهد تا افراد در رقابت انتخاباتی وارد شود، گفت: این یک انتخاب اصلح و حداکثری نیست چراکه از این نقطه به بعد برعهده ملت است.

وی افزود: آنهایی که خودشان به یک حد اقل رای شورای نگهبان صلاحیت شان تایید شد، نباید به خودشان اجازه بدهند که چنین شمشیر به روی فقه های شورای نگهبان بکشند.

نادران با اشاره به این موضوع که ماهمه بدهکار امام هستیم اظهار داشت: ادامه راه امام و تداوم راه آن حضرت در عمل به فرمایشات و رهنمودها و نوشته هایی که از ایشان باقی مانده است، می باشد.

وی با اشاره به این جمله امام راحل که فرمودند اگر کسی قانون را قبول نداشته باشد، مستبد است، ادامه داد: همه باید به قانون تمکین کنیم چراکه قانون حدود وظایف همه نهاد ها را مشخص کرده است و راه اعتراض به رای شورای نگهبان هم مشخص است و افراد می توانند بروند و از خودشان دفاع کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مطلب که در نهایت تصمیم گیری بافقهای شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: هرکس که به این رای تمکین نکند، طبق سخن صریح حضرت امام با در مقابل قانون ایستادن دیکتاتوری محض است.

وی ابراز داشت: آنهایی که برای این کشور مک فارلین درست کردند، آنهایی که بهایی که بعلت سیاست های غلطی که دردوران جنگ اتخاذ کردند جام زهر برحضرت امام نوشاندند،آنهایی که با سیاست های غلط اقتصادی خودشان بلایی بر سر این کشور آورده اند که در 73 و 74 بحران بدهی های خارجی ایجاد کرد و کشور را 40 میلیارد دلار به کشورهای خارجی بدهکار کرد و تورم های 35 و 50 درصدی به این کشور تحمیل کرده اند، و هرگز به خودشان اجازه ندادند از ملت عذرخواهی کنند، امروز از شورای نگهبان بابت ایفای وظایف قانونی می خواهند که عذرخواهی کند.

نادران گفت: آن ها که در فتنه 88 کار فتنه گری را مدیریت کردند اگر شورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کرد، شورای نگهبان باید عذرخواهی کند یا آن ها که کودتای 88 را طراحی کردند.

وی اظهار داشت: ما باید مراقبت داشته باشیم که این دوره فتنه ای که درباره خبرگان رهبری طراحی کرده اند، پیچیده تر از تمام آن چیزی است که تا به حال برای انقلاب دیده اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی دربخش دیگری ازسخنان خود بااشاره به ملاک انتخاب در انتخابات، تاکید کرد: رهبری فرمودندکه مردم درانتخابات به لیست ها توجه کنندو رای بدهند؛ملاک ما در انتخابات لیست ها و افرادی که پای آن را امضا کرده اند یک چیز بیشتر نیست، اینکه در این سی و هفت سال انقلاب کجای انقلاب ایستاده بودند؟ پشت امام و رهبری یا رو در روی امام و رهبری؟

وی با اشاره به تلاش ائتلاف اصولگرایان خاطرنشان کرد: این ائتلاف از جامعتین خواست تا پای لیست آن ها را امضا کند تا حجت شرعی داشته باشند.

نادران گفت: وقتی در قانون نوشتند که رهبر باید فقهی عادل که مدیر و مدبر و شجاع باشد، امروز را می دیدند؛ نه دچار وسوسه افراد و نه دچار وحشت از عوامل خارجی و نه نگران دیگران، این رهبری است که کشور را نجات می دهد.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به مبحث قراردادهای جدیدنفتی، اظهار داشت: قراردادهای نفتی قبل دچار کاستی هایی بود و نیاز به بازنگری داشت که وزارت نفت این کار را انجام داد که در این قرارداد های جدید دو نوع نگاه می شد داشت؛ نگاه نخست اینکه در راستای تامین منافع ملی چگونه این قراردادها را بازنگری کنیم و نگاه دوم این بود که ما قراردادها را به نحوی جذاب بنویسم که شرکت های خارجی رغبت حضور در ایران را داشته باشند.

سخنران این مراسم با اشاره به نگرانی های موجود در قراردادهای جدید، افزود: نگرانی نخست این است که خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه ششم که تاکید بر متنوع سازی صادرات نفت و گاز شده است، کشور به خام فروشی مبتلا شود.

وی ادامه داد: نگرانی دوم ما این است که مالکیت مخازن نفتی ولو بصورت اشتراکی در اختیار شرکت های خارجی قرار داده شود که این بر اساس قانون اساسی این خط قرمز برای ما باقی است.

نادران به عنوان نگرانی سوم خاطرنشان کرد: شرکت های خارجی با شرکت های داخلی که طرف قرارداد می شوند، منحصر شود به شرکت هایی که خود مدیران نفت که امروز مدیریت نفت را بدست گرفته اند و در آن ها سهامدار هستند، شود چراکه نتیجه قهری این تصمیم این می شود که مالکیت و اختیار از شرکت ملی نفت ایران به این شرکت های به ظاهر خصوص منتقل می شود و بعدها با تغییر دولت، مدیریت و یا سیاست های نفتی دیگر کاری از دست دولت برنمی آید.

وی ابراز داشت: نگرانی چهار این است که چنین قراردادهایی 25 تا 30 ساله است و قابلیت تمدیدرا داراست که این به آن معناست که می شود تا مدتی طولانی کشور را در این ریلی که امروز گذاشته می شود، قرار می دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: این که گفته شد که این قراردادهای جدید نفتی آثار مخربش از برجام بر اقتصاد ملی ما بیشتر است، حرف گزافه ای نیست و ما جلسه هایی در مجلس گذاشته ایم و حتما این کار را در این ایام تعطیل پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه به سفر رئیس جمهور به فرانسه و تفاهم نامه های امضا شده اشاره کردو گفت: بسیاری از این ها قرارداد نیست و تفاهم نامه هایی است که امضا شده تا بر اساس آن ها طرفین مذاکره قرارداد مدون و مشخصی بنویسند؛ قرارداد زمانی است که تمام اجزاء و زمانبندی آن مشخص باشد.

نادران با اشاره به این مسئله که متاسفانه اطلاع رسانی درست و صادقانه ای صورت نمی گیرد، اظهار داشت: گلایه ما از دولت این است که ایجاد امیدواری در مردم بسیار خوب است اما نباید این ها را با بی صداقتی و اطلاعات غلط به بیراهه ببریم.

وی افزود: بیاییم بامردم صادقانه سخن بگوییم، این مردمی که سی و هفت سال شدیدترین تحریم ها را تحمل کردند، حالا اگر شما به آن ها بگویید تا شش ماه دیگر حل می شود و نخواهیم بهربرداری سیاسی کنیم، مردم تحمل نمی کنند؟

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که متعهدترین کشور به رژیم صهیونیستی فرانسه است، ادامه داد: یک درصد فرانسوی ها یهودی هستند اما همین یک درصد سرمایه، صنعت، مدیریت و سیاست آن کشور در اختیارشان است.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در دوران تحریم شرکت های آلمانی راه دور زدن تحریم ها را به ما نشان می دادند تا ارتباطشان برقرار باشد، اما فرانسوی ها در این دوسال و نیم که برخی از تحریم ها حداقل روی کاغذ برداشته شده بود را عمل نمی کردند.

نادران تاکید کرد: ما نسبت به این مسئله تفاهمات جدید در فرانسه حساس و نگرانیم و توقع مان این است که با این هزینه ای که ملت در بحث هسته ای داد باید گشایشی در زندگی شان اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث رکود، گفت: فقط نرخ سود در نظام بانکی ما بالا نیست بلکه متاسفانه اساس آن ربوی است که بیش از دو سال ما در مجلس با دولت فعلی در حال بحث هستیم که متقاعدشان کنیم که بازار پول را به سامان برسانیم.

وی با اشاره به این مسئله که در سال 1373 به مجلس هفتم ایراد می گرفتند که چرا مصوبه گذراندید که نرخ سود بانکی باید پایین بیاید، اظهار داشت: امروز که حکومت در دستانتان است چرا به وعده خودتان عمل نمی کنید، مگر نمی گویید نرخ سود بانکی تابعی است از تورم و مگر در آمار رسمی نمی گویید تورم تک رقمی شده است، چرا باید سود بانکی 30 درصد باشد؟

سخنران این مراسم با اشاره به این مسئله که رکود حاکم بر اقتصاد ما بیش از آن که مرتبط با بحث تحریم باشد، مرتبط با نوع مدیرت های اقتصاد ما است، خاطرنشان کرد: این رکود از طریق اتخاذ سیاست های درست اقتصادی که مبنای آن باید اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه ششم باشد، حل شدنی است.

نادران بخش دیگری از سخنان خود را به بودجه سال 95 اختصاص داد و با اشاره به این مسئله که دولت بودجه را خوب تنظیم نکرده، گفت: متاسفانه این در کشور ما رویه شده که بودجه از ناحیه مصارف بسته می شود و بعد به فکر منابع آن می افتند که این برخلاف اصوب بودجه نویسی است و این در قانون برنامه و بودجه وجود دارد که اول باید تعیین تکلیف درآمدها و منابع کرد و سپس دنبال راه مصرف آن بود.

وی با طرح این سوال که آیا چشم انداز نفت ما در سال آینده می تواند نفت 40 دلار باشد، افزود: دولت بیاید به ما توضیح بدهد که بر اساس کدام برآورد کارشناسی و یا مرجع بین المللی انرژی به این نتیجه رسیده است که باید نفت را 40 دلار بفروشد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به این موضوع که اگر 500هزار بشکه به صادرات نفت ایران اضافه شود، چه تاثیری بر بازار جهانی خواهد داشت، ادامه داد: همیشه در زمستان قیمت نفت در بالاترین قیمت خودش است و حالا نفتی که در زمستان 20 دلار به فروش می رسد، تصور می کنید که در تابستان سال دیگر به 40 دلار برسد؟ و این مشکل اساسی است که ما با دولت داریم.

وی با اشاره به استقراض هایی که دولت در برنامه بودجه پیش بینی کرده است، تاکید کرد: امسال دولت توانسته 6.5 هزار میلیارد اوراق مشارکت بفروشد، اما امسال برای ما در بودجه آورده اند که دولت به اشکال مختلف 27.5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بتواند بفروشد؛ کدام بازار می تواند این را بخرد؟

نادران ادامه داد: در برنامه بودجه نوشته اند که علاوه بر فاینانس هایی که در دوره های قبل مجلس به ما اجازه داده است، دولت اجازه می خواهد 50 میلیارد دلار فاینانس جدید داشته باشد؛ این حجم قرار است در کدام کشور تولید و کار عمرانی انجام بدهد؟ با کدام ظرفیت ها و تجهیزات؟

وی در پایان ابراز داشت: در مصارف بودجه نیز واویلا است؛ از صرف بودجه فرهنگی به نفع آن چیزی که دینی نیست تا در حوزه های اجتماعی اقتصادی و غیره و همه این ها مورد اختلاف ما با دولت است و به دنبال این هستیم که با دولت همکاری کنیم و تا آنجا که می شود اصلاح کنیم.

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید