سه شنبه، 28 فروردین 1403
سیاست
شناسه خبر: 1848
  • 0

یادداشت حمیدرضا مقدم فر

شاخص های 10 گانه انقلابی بودن

اهمیت دهه فجر و بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این است که دهه فجر را می‌توان به‌نوعی بیعت با اسلام و پیامبر گرامی اسلام(ص) دانست و این مطلبی است که به‌تازگی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفت.

اهمیت دهه فجروبزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این است که دهه فجر را می‌توان به‌نوعی بیعت بااسلام و پیامبر گرامی اسلام(ص) دانست واین مطلبی است که به‌تازگی ازسوی رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفت.

به گزارش بالاگریوه ،حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس ارشد مسائل سیاسی نوشت: اهمیت دهه فجر و بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دراین است که دهه فجررا می‌توان به‌نوعی بیعت با اسلام و پیامبر گرامی اسلام(ص) دانست و این مطلبی است که به‌تازگی ازسوی رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفت. بر این اساس، شاید اگر قرار باشدعظمت پاسداشت و بزرگداشت انقلاب اسلامی و 22 بهمن را در کوتاه‌ترین جملات خلاصه کرد، باید گفت بزرگداشت و بیعت با انقلاب، بیعت با اسلام است.

براین اساس، انقلاب اسلامی درطول انقلاب پیامبر و مکتب امام(ره) درطول مکتب اسلام است و این،عظمت انقلاب اسلامی وعظمت این بزرگداشت را نشان می‌دهد. دوام، بقا و حیات این انقلاب هم متصل به نیروهایی است که به‌عنوان انسان‌های انقلابی، باراصلی انقلاب رابه دوش می‌کشندوباعث مانایی و دوام انقلاب بوده و هستند. شایدیکی ازممیزه‌ها وتفاوت‌های اساسی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها این باشدکه به‌خلاف روند متعارف ومعمول که معروف است و می‌گویند انقلاب، فرزندان خودش را می‌خورد و آنها تغییر می‌کنند و دچار دگردیسی می‌شوند، انقلاب اسلامی این‌گونه نبوده و بعدازچهار دهه، نه‌تنها نیروهای انقلابی دچار تغییرو فروپاشی نشده‌اند بلکه کنارخود، رویش‌های جدیدی داشته‌اندو شاهد پرورش نسل‌های جدید انقلابی هستیم.

شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی زیستن را نیز می‌توان در ده مورد مهم خلاصه کرد و اینها مواردی است که می‌توان گفت انقلابی بودن متکی به این مؤلفه‌هاست:

1 ــ التزام به اسلام: انقلابی بودن متصل به اسلام است و یک انسان انقلابی باید به مکتب اسلام، پیامبر و مکتب امام، اعتقاد عملی و واقعی داشته باشد.
بر این اساس می‌توان گفت یک انقلابی، یک مسلمان واقعی است.

2 ــ مرزبندی پررنگ در برابر دشمن: یک انقلابی واقعی، استکبارستیز، سلطه‌ستیز و در یک کلمه آمریکا‌ستیز است.

3 ــ بصیرت دینی و سیاسی: یک انقلابی لزوماً باید بصیرت دینی و سیاسی داشته باشد و از آگاهی‌های غفلت‌زدا و معرفت نافذ برخوردار باشد. انسان انقلابی، قدرت تحلیل درست حوادث و رخدادها را دارد و دشمن شناس است و می‌تواند معادله دوستی و دشمنی را تفکیک کند.

4 ــ تقوای فردی و جمعی: یک فرد انقلابی، حدود الهی را رعایت می‌کند و از فساد،اعم ازاخلاقی، اقتصادی،سیاسی و... پرهیز می‌کند.همچنین تقوای جمعی داردو درحوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر و مرجح دانستن مصالح اجتماعی به مصالح فردی و پرهیز از دشمن، به‌صورت فعالانه عمل می‌کند.

5 ــ پایبندی به مکتب امام و شناخت درست اصول و شاخص‌های مکتب: یک انقلابی در انقلاب اسلامی نمی‌تواند انقلابی باشد اما به اصول و مبانی مکتب امام پایبند نباشد.

6 ــ ولایتمداری و تبعیت خردمندانه از ولی فقیه: طبق این اصل، همواره باید برای تحقق منویات ولی فقیه به‌عنوان نایب امام عصر(عج)، تلاش و مجاهدت کرد.

7 ــ پاسداری مؤمنانه و غیورانه ازاصل ولایت فقیه: این اصل، بزرگ‌ترین یادگار امام(ره) است و یک انقلابی بایدخود را همواره پاسدار وحافظ این یادگار بزرگ امام بداندوبا ایمان وغیرت درحفاظت و حراست از اصل ولایت فقیه بکوشد، زیرا امام فرمودند اگر چنین کنید، مملکت شما آسیبی نخواهد دید.

8- مردمگرایی و اعتقاد واقعی به نظر و رأی مردم: بایدبه جمهوریت و اسلامیت نظام اعتقادداشت و جمهوری اسلامی را یک حقیقت واحد دانست. نباید این دو اصل را از یکدیگر تفکیک کرد و این همان مردم‌سالاری دینی است که مقام معظم رهبری نیز از آن یاد کرده‌اند.

9 ــ عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و فساد: یک انقلابی باید عدالتخواه و ظلم‌ستیز باشد و با انواع و اقسام فساد مبارزه کند.

10 ــ دفاع از محرومان و مستضعفان در تمامی نقاط عالم: یک انقلابی باید مدافع مستضعفان و محرومان چه درداخل کشور و چه درسایر نقاط جهان باشد. امروز مردم سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین زیر بار ظلم هستند و یک انقلابی نمی‌تواند نسبت به این ظلم بی‌تفاوت باشد. انقلابی باید طرفدار و دادرس مستضعفان باشد و برای کمک به مظلومان تلاش و مجاهدت کند. منبع:تسنیم

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید