شنبه، 8 اردیبهشت 1403
فرهنگ و هنر
شناسه خبر: 1817
  • 0

دکترمحمدجعفرمحمدزاده :

ارزشمندترین سرمایه رسانه اعتمادمخاطب است / مدیران رسانه ها ازایفای مأموریت های تحمیلی افرادو جریان های سیاسی اجتناب کنند

رسانه هاازایفای ماموریت های تحمیلی به ویژه ازسوی احزاب وگروه های سیاسی اجتناب کنندو اعتماد مخاطب را،که ارزشمند ترین سرمایه است،برهرنقطه اتکای دیگرترجیح دهد.

بالاگریوه - دکترمحمدجعفرمحمدزاده / تردیدی نیست که منزلت رسانه ها،ازبابت نقشی که درارتقای آگاهیهای عمومی،پیشرفت مادی وکمال معنوی جامعه ایفامی کنند،یگانه وبی بدیل است.اماهرچه دایره این منزلت منحصربه فرد وسعت می یابد،مسوولیتی عظیم ترو افزون تررادرپی می آورد.چراکه تکیه برکرسی هدایت ومدیریت افکارعمومی بامسوولیت پذیری و التزام به آثارآن ملازمه دارد و به تعبیر گویا تر،همچون حق با تکلیف همراه و توام است.
بدیهی است که دشواری این مسوولیت در مقاطعی همچون انتخابات افزایش می یابد،زیرا آحاد ملت در چنین زمانهایی نسبت به جامعه و سرنوشت اجتماعی خویش حساس ترمی شوند و نیاز بیشتری به کسب آگاهی های سیاسی و تحلیل های ژرف از شرایط حال و آینده احساس می کنند

درعرصه رسانه هیچ چیزمهمتر ازحفظ و تقویت اعتماد مخاطبان نیست.اگراخباررسانه فاقدباورپذیری باشدیانتوانداعتمادعمومی راجلب کند،کارایی واثرگذاری نخواهدداشت.به همین سبب ، صیانت ازهویت اعتماد ساز رسانه درمقابل شایعات واخبارخلاف واقع به ویژه حفظ حقوق منابع خبری، که باذکر نام آنها صورت می پذیرد، در مقطع انتخابات بیش ازپیش اهمیت می یابد.به ویژه آنکه در چنین مقاطعی، راهبرد رسانه ای نظام سلطه در قبال ملت ایران و سایر ملتهای بیدار و آزاده جهان، افزایش تهاجم رسانه ای با هدف حاشیه سازی های احتمالی برای تحت الشعاع قرار دادن اصل انتخابات است. به همین جهت ، انتظار از رسانه های داخلی آن است که در موضع فعال قرار گیرند و با روشنگری های بهنگام به دفاع از حریم منافع ملی و امنیت روانی جامعه برخیزند

رسانه در ذات خود دارای هویت فرهنگی دانایی محور و روشنگر است. از این رو،برای حفظ جایگاه و استقلال حرفه ای آن ،شایسته است از ایفای نقش های غیر ذاتی و ماموریت های تحمیلی به ویژه از سوی احزاب و گروه های سیاسی اجتناب کند و اعتماد مخاطب را ،که ارزشمند ترین سرمایه است، بر هر نقطه اتکای دیگر ترجیح دهد.
مطلوب ترین راه نیل به این هدف آن است که تضاد ها وچالش های سیاسی در عرصه رسانه در قالب اختلاف دیدگاه و برنامه ارائه شود تا مردم به جای اشتغال به حاشیه های سیاست ،که دارای خصیصه موج آفرینی و نا پایداری اند ،به طور شفاف و روشمند با اختلاف نظر و برنامه های هریک از نامزدها ویا گروه های سیاسی در جهت بهبود شرایط کشور آشنا شوند

رسانه ها به جایگاهی مستقل از رقبای انتخاباتی وعرصه ای فراخ تراز رقابت برای دستیابی به کرسی های مجلس شورای اسلامی تعلق دارند .از این رو،شایسته نیست جانبداری افراطی از هیچ یک از اطراف این رقابت به هویت مستقل و فرهنگی رسانه آسیب وارد آورد و عرصه بلند اطلاع رسانی را به شایبه تهمت،توهین،افترا و تخریب رقبا علیه یکدیگر بیالایند.
برای نیل به این مقصود، تمسک به آموزه های دینی،از جمله آیه شریفه”یا ایهالذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا…” به عنوان یکی از بنیاد های روزنامه نگاری اسلامی راه گشا و هدایت زا خواهد بود.
باشد که پرهیز از تجسس در احوال شخصی وحفظ حریم خصوصی اشخاص به میثاق همگانی و خدشه ناپذیر در بین فعالان رسانه و شاخصی عمده برای ارزیابی عملکردرسانه ها، به ویژه در انتخابات پیش رو،تبدیل شود و علاقمندان را در تحقق الگوی بومی روزنامه نگاری اسلامی در کشور دلالت کند.   دکتر محمدجعفر محمدزاده/ رییس مرکزروابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید